Bakgrunn
Jenter som kommer
til Norge som barnebruder, opplever at i stedet for å få hjelp når
de sier ifra om overgrep til myndighetene, risikerer de å miste
oppholdstillatelse og rettigheter. Tvangsekteskap og barneekteskap er
et stort problem på verdensbasis. Norge er på ingen måte unntatt
fra problemet. Det er en aktiv tverrpolitisk enighet om at barneekteskap
må bekjempes. Samtidig har Norge et regelverk og en praksis som
gjør at spesielt de som har vært utsatt for barneekteskap, får dårligere rettigheter
etter at de varsler myndighetene om utnyttelsessituasjonen.
Den typiske situasjonen
er at et jentebarn blir giftet bort til en mann i et annet land.
Det er enkelthistorier hvor jenter giftes bort før de er fylt 12
år. Så blir barnet tatt med til Norge som flyktning eller kommer
hit som en del av en familiegjenforening. Ektemannen eller andre
har fremskaffet falske papirer som oppgir at barnet er over myndighetsalder
og dermed har en annen alder enn det barnet faktisk har. Det blir
dermed oppgitt en falsk identitet, og overgrepene mot barnet fortsetter. Dette
har barnet ingen kontroll over.
Dagens regelverk,
og utlendingsmyndighetenes praktisering av dette, innebærer at dersom
man får opplysninger om at noen har fått oppholdstillatelse eller statsborgerskap
basert på uriktige id-papirer eller feilaktige opplysninger, så
trekkes tillatelsene som hovedregel tilbake. Personen må dermed
søke om oppholdstillatelse på nytt og sannsynliggjøre sin riktige identitet.
Det gjøres i dag ikke noe unntak for eller særskilt vurdering av
de personene som har fått oppgitt falsk identitet fordi de har vært
utsatt for et barneekteskap. Dette er i motsetning til personer
som har vært utsatt for menneskehandel, hvor det i regelverket og
utlendingsforskriften legges opp til en annen vurdering. Det kan
argumenteres med at barneekteskap er en form for menneskehandel,
men i praksis anses det som brudd på regler om tvangsekteskap, seksuallovbrudd
mot barn og i noen tilfeller slaveri, og ofrene anses derfor heller ikke
som ofre for menneskehandel.
For de jentene som
har vært barnebruder og utsatt for omfattende overgrep, betyr det
at dersom de bryter ut av ekteskapet og tar kontakt med politiet
og utlendingsmyndighetene, risikerer de først og fremst å miste oppholdstillatelsen.
I slike tilfeller kan norske myndigheter innvilge midlertidige oppholdstillatelser
med begrensninger som ikke danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse
eller familiegjenforening. En slik tillatelse innebærer også at
vedkommende ikke kan bosettes, samt at man ikke er omfattet av introduksjonslovens
bestemmelser om rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
eller yrkesrettede tiltak. En ytterligere konsekvens er at man ikke
kan få innvilget norsk statsborgerskap, man får ikke utstedt reisebevis eller
ta førerkort. Dette gjør at livene til de utsatte jentene blir svært
begrensende.
Mange kommer også
fra land hvor identitetspapirer har lav, eller ingen, notoritet.
Det er svært vanskelig, i mange tilfeller umulig, å fremskaffe de
riktige identitetspapirene. Prosessen med å få bekreftet den riktige identiteten
kan derfor bli svært lang, eller helt umulig.
Røde Kors-telefonen
for tvangsekteskap og kjønnslemlestelse har som et ledd i arbeidet
med å bekjempe tvangsekteskap hatt en hjelpetelefon som er fullfinansiert
av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). De følger opp
enkelte jenter i forbindelse med barneekteskap. Deres erfaring er
at jentene i utgangspunktet ikke våger å anmelde i frykt for å miste
sin oppholdstillatelse og opptjent botid. I en enkeltsak anmeldte
jenta eksmannen for familievold, men saken ble henlagt. I sakene
Røde Kors-telefonen følger opp, har det heller ikke vært tatt ut
offentlig påtale til tross for at politiet har blitt gjort kjent
med påstanden om jentenes reelle alder. Røde Kors-telefonen har
ennå ikke registrert at det straffbare forholdet har ført til en
konkret reaksjon mot noen av de tidligere ektemennene.
Røde Kors-telefonen
har innhentet ulike erfaringer fra ofre. Her er erfaringer fra to
av dem de hjelper:
«Giftet bort før jeg var 12 år
Familien min flyktet
til et land i Asia. Her ble jeg voldtatt av en mann som var dobbelt
så gammel som meg, og det endte med at jeg måtte gifte meg med han før
jeg var 12 år gammel. Det var kun en uformell vigsel med en imam
tilstede. Jeg ble regelmessig utsatt for vold, trusler og voldtekt
av mannen jeg ble tvunget til å gifte meg med. Cirka et år senere
kom vi som flyktninger til Norge. I forbindelse med at vi skulle
til Norge oppgav enten min slektning eller min ektemann feil alder
på meg til norske myndigheter. En av dem skrev at jeg var åtte år
eldre enn det jeg opprinnelig var. Da vi kom til Norge ble vi registret
som gift, og vi bodde sammen som ektepar i flere år. Personer i
mitt nettverk reagerte over aldersforskjellen mellom oss uten at
de gjorde noe med det. Etter noen år brøyt jeg med mannen jeg ble
tvangsgiftet med, og flyttet tilbake til en svært voldelig familie. Men
de endte med å tvangsgifte meg på nytt. For å komme ut av den vanskelige
situasjonen jeg var i, måtte jeg bryte med min familie. Jeg måtte
leve med politibeskyttelse, ny identitet og nytt navn.
I samtaler med NAV,
krisesenter, politi og lignende instanser har jeg gjentatte ganger
fortalt at jeg ble giftet bort før jeg var 12 år gammel. Ingen tok
dette alvorlig eller foretok seg noe. Både min eksmann og slektning lever
i Norge. Det de har gjort mot meg har aldri fått noen konsekvenser
for dem. Om ett år er saken mot min eksmann foreldet, men dersom
jeg anmelder vil det kunne få store konsekvenser for meg. Dilemmaet
jeg står ovenfor er:
-
Dersom jeg anmelder
min slektning og eksmann for de straffbare forholdene, står jeg
i fare for å miste min permanente oppholdstillatelse. Det vil da
være tvil vedrørende min identitet og jeg må søke om nytt oppholdsgrunnlag
i Norge, og jeg risikerer å få oppholdstillatelse med begrensinger.
Dette fører til at jeg må opptjene meg all botiden på nytt for å
få norsk statsborgerskap. Dette til tross for at jeg har vært 17
år i Norge. I tillegg risikerer jeg å aldri bli norsk statsborger.
-
Dersom jeg skal innhente
de dokumentene som norske myndighetene vil kreve for å sannsynliggjøre
min identitet må jeg smugles inn i et utrygt område. I henhold til
norske myndigheter har jeg ikke lov til å reise til det landet som
min familie flyktet fra, samt at jeg har en familie som kan utsette meg
for æresvold.
Giftet bort som 12-åring
Jenta var 12 år da
hun fikk vite at hun skulle gis bort til en ukjent mann i Norge,
tre ganger hennes alder. For å få gifte seg med jenta, betalte mannen
et ukjent beløp til jentas mor og onkel. Kort tid etter tvangsekteskapet ble
jenta tatt med til Norge og fikk opphold via EØS-regelverket da
mannen var skandinavisk statsborger bosatt i Norge. Det var en kort
prosess, og ingen ansvarlige myndigheter stilte spørsmål ved dokumentene
som ble fremlagt. Jenta var utstyrt med pass som anga en alder ti
år mer enn hennes biologiske.
I Norge levde jenta
svært isolert. Hun lærte ikke norsk og fikk ikke gå på skole. Da
hun var 14–15 år gammel fødte hun sitt første barn. Jenta fikk til
slutt skilsmisse fra mannen, men mistet omsorgen for sin datter. Det
ble på et punkt opprettet anmeldelse mot ektefellen for familievold.
Da opplyste jenta at hun var 18 år og ikke 28 år slik det sto i
passet. Saken ble henlagt.
I samtale med NAV
i 2013 bestemte jenta seg for å fortelle hva hun hadde vært utsatt
for. Ansvarlige myndigheter ble varslet og jentas oppholdstillatelse
ble tilbakekalt. Hun fikk så innvilget en midlertidig oppholdstillatelse
med begrensninger på grunn av ikke sannsynliggjort ID. UDI ba jenta
fremskaffe hjemlandspass. Det gikk et år med hyppige besøk hos hjemlandets ambassade
i Oslo før de bekreftet at hun ikke kunne få utstedt pass som viser
hennes rette identitet grunnet manglende fødselsattest.
Fødselsattest kan
jenta kun muligens få ved å reise tilbake til hjemlandet. Hun er
da avhengig av at moren som giftet henne bort med tvang skal bistå
i å avklare hennes rette alder. På bakgrunn av dette har jenta ingen muligheter
for å dokumentere sin rette identitet. I tillegg til dette understreker
UDI i vedtaket at selv om hun skulle klare å fremskaffe hjemlandspass,
har et slikt dokument meget lav notoritet.
Ved hjelp av Røde
Kors-telefonen fikk jenta utført en alderstest i håp om at den ville
sannsynliggjøre hennes rette alder, noe testen gjorde. Etter å ha
søkt om opphold på eget grunnlag, fått avslag og innvilget opphold
med begrensninger, ble hun til slutt anbefalt å prøve asylsporet.
Fem år etter at hun først opplyste om sin rette identitet og alder
er oppholdssaken fremdeles ikke ferdig behandlet. UDI har opplyst
at de ikke kan legge alderstesten til grunn da de ikke lenger benytter seg
av slike tester. Eksmannen er bosatt i Norge og bor sammen med deres
felles datter.
Jentas refleksjoner
rundt egen sak:
-
Hadde jeg visst det
jeg vet i dag hadde jeg aldri fortalt hva min egentlige alder er.
Uansett hvor mye tillitt jeg får høre at systemet har til min forklaring,
så vil jeg aldri klare å få det dokumentert.
-
Dersom jeg ikke hadde
fortalt sannheten, hadde jeg mest sannsynlig hatt norsk statsborgerskap
i dag. Jeg har ingenting å tjene på å lyve om at jeg som barn ble
solgt til en mann som voldtok meg og gav meg feil alder. Jeg har
hatt alt å tape på det.»
Personer
utsatt for barneekteskap er en liten gruppe med svært sårbare personer
som har blitt utnyttet på det groveste. De har fått oppgitt en høyere
alder enn de har, i den hensikt å kunne begå alvorlig kriminelle handlinger
mot dem. Det er snakk om straffbare forhold som seksuelle overgrep
mot mindreårige, barneekteskap, tvangsekteskap, frihetsberøvelse
og vold i nære relasjoner. Hensikten med den gale identiteten har
altså ikke først og fremst vært å lure norske myndigheter til å
gi opphold, men å kunne leve ut samlivet i Norge som innbefatter
opphold.
De som Røde Kors-telefonen
har vært i kontakt med, har også alle vært under den seksuelle lavalder
da de kom til Norge. Forslagsstillerne vil peke på at det disse
jentene har blitt utsatt for, har skjedd på norsk jord og er Norges
ansvar. Internasjonalt engasjerer regjeringen seg i bekjempelsen
av barneekteskap, man vet at dette er et stort problem, og Norge
oppfordrer andre til å agere imot det. Senest 17. oktober 2018 hadde
daværende utviklingsminister Nikolai Astrup et innlegg på det sosiale
mediet Twitter hvor han informerte om at 40 000 barn under 18 år
giftes bort hver dag. Noen av disse barna er i Norge.
Dagens system gjør
at det er mindre sjanse for at dette oppdages og stanses. Skal overgrepene
stoppes, er man avhengig av at disse jentene bryter ut og sier ifra
til myndighetene. Slik regelverket er i dag, sørger det i stedet
for at jentene ikke anmelder og ikke tør å si ifra. Slik kan de
tidligere ektemennene også fortsette med å gjennomføre overgrep
mot andre jenter.