Bakgrunn
Norske folkevalgtes
mest grunnleggende ansvar er ansvaret for norske borgeres trygghet.
Både grunnsikring av skjermingsverdige objekter i politiet og Forsvaret
og politiets og Heimevernets sikring og beskyttelse av objekter
ved bruk av sikringsstyrker er avgjørende for sikkerheten og beredskapen
i Norge.
Riksrevisjonens rapport
om objektsikring, Dokument 3:11 (2017–2018), har avdekket svakheter
i beredskapen i Norge som må rettes opp.
Under høringen på
Stortinget i forbindelse med Riksrevisjonens rapport gjorde politidirektøren
det klart at politiet forventer støtte fra Forsvaret. Politiet forutsetter
støtte fra Heimevernet på om lag 25 pst. av flere hundre objekter
ifølge politidirektøren. Samtidig har Riksrevisjonen avdekket at
Heimevernet ikke vil ha tilstrekkelig kapasitet til å sikre og beskytte
alle sivile og militære nøkkelobjekter. Dette betyr at norske myndigheter
ikke vil klare å sikre alle objekter som politiet har forhåndsplanlagt
med bistand fra Forsvaret i væpnet konflikt, når væpnet konflikt
truer, eller når Norges selvstendighet eller sikkerhet står i fare.
Også utspørringen av Sjef Heimevernet under kontroll- og konstitusjonskomiteens
høring gjorde det klart at Heimevernet med dagens antall soldater
ikke er dimensjonert for å sikre politiobjekter og militære objekter
samtidig.
Stortinget forutsetter
at Heimevernet skal kunne løse mer enn bare å vokte objekter av
ren militær verdi, såkalte «nøkkelobjekter». Dette fremgår blant
annet av Innst. 62 S (2016–2017), jf. Prop. 151 S (2015–2016), hvor utenriks-
og forsvarskomiteen fastslår følgende:
«Komiteen viser til
at Heimevernet har et landsdekkende territorielt ansvar som innebærer
vakt og sikring av viktige objekter og infrastruktur, territoriell
overvåking og kontroll, tilrettelegging for og mottak av allierte forsterkninger
og sivilt-militært samarbeid. Heimevernet har en viktig rolle i
å etablere lokal situasjonsforståelse og ved mottak av allierte
styrker.»
Stortinget har altså
gitt mer enn en konkret liste med definerte nøkkelobjekter og beskriver
oppdraget som å omfatte «viktige objekter». Heimevernet har også et
avgjørende viktig ansvar for vakt og sikring av infrastruktur, overvåking
og kontroll samt sikring av alliert mottak fra NATO.
Den siste tidens
reduksjoner i Heimevernet har rammet Sør-Norge spesielt hardt. 30. mai
2018 meldte NRK at 32 av 35 områdesjefer i HV-08 i Rogaland og Agder
hadde fått tilsendt oppsigelser. Antall soldater skal ifølge NRK
reduseres fra 6 300 til kun 4 239. NRK skrev:
«De gjenværærende
ressursene i HV-08 skal brukes til å sikre militære objekter i deler
av HV-området. Sivile mål står ikke på lista.»
Samtidig ble Jens
Sverre Knutsen, distriktsrådsleder i HV-08, sitert:
«I realiteten er
dette en full nedbygging. Det sivile samfunnet vil i liten grad
kunne støtte seg på Forsvaret, enten det er fred, krise eller krig.»
I statusrapporten
for Landmaktutredningen som ble fremlagt av Forsvaret i juni 2017,
stadfestes det at
«Sjøheimevernet ble
vedtatt lagt ned i forbindelse med behandlingen av langtidsplanen,
og denne kapasiteten var ment å bli erstattet av blant annet droner. Landmaktutredningen
har ikke funnet grunnlag for å kunne prioritere de anskaffelsene
som var ment å erstatte Sjøheimevernet. Den foreløpige vurderingen
er derfor at enkelte av kapasitetene fra det nedlagte Sjøheimevernet
bør videreføres i Landheimevernet inntil videre.»
Det er paradoksalt
at Landheimevernet i en mer spent sikkerhetspolitisk situasjon har
blitt gitt flere ansvarsoppgaver, samtidig som det har blitt redusert
i antall soldater.
Man ser i dag ingen
tegn til at droner skal bli tilført som en kapasitet for å erstatte
Sjøheimevernet. Derimot er det definert at Kystvakten skal støtte
Heimevernet ved objektsikring med sjøside ved prioritering av sjef
for Forsvarets operative hovedkvarter. I så tilfelle må Kystvaktens
oppdrag omprioriteres for direkte å kunne understøtte Heimevernet
med sikring på sjøen. Kystvaktens hovedoppdrag vil være det primære
fokuset til Kystvakten, og det er rimelig å anta at Kystvakten ikke
vil være en tilgjengelig ressurs i like stor grad som et Sjøheimevern.
Ved at oppdraget til Kystvakten omprioriteres til støtte, vil Norge
miste en kapasitet på bekostning av en annen.
Heimevernets egenart
med lokalkunnskap og tilhørighet for de tjenestegjørende, er avgjørende
viktig for å kunne sikre territoriell kontroll over hele landet. Sammen
med Hæren har nettopp Heimevernet ansvar for å sikre territoriell
kontroll over landmaktdomenet. Et velfungerende heimevern med nok
volum blir spesielt viktig i en situasjon der Hæren reduseres betydelig, blant
annet ved at 2. bataljon gjøres om til kun å være såkalt «mobiliseringsbasert».
Forslagsstillerne
understreker at kriseberedskapen i Norge også må være et bidrag
til å utvikle forsvarsvilje og -evne i befolkningen. En befolkning
med situasjonsforståelse er i seg selv et beredskapstiltak. I dag
mottar Heimevernet kun om lag 3 pst. av forsvarsbudsjettet, men
utgjør størstedelen av Forsvarets militære styrker. Reduksjonene
i Heimevernet som følger av Prop. 151 S (2015–2016) gir kun marginale
økonomiske gevinster, mens de beredskapsmessige konsekvensene kan
bli svært store. For at Heimevernet skal ha evne til å løse sitt oppdrag
med å sikre de militære og sivile objektene, foreslår forslagsstillerne
å øke antall soldater i Heimevernet til minst 45 000.
Riksrevisjonen har
i sin rapport, Dokument 3:11 (2017–2018), slått fast at den ser
svært alvorlig på at det fortsatt er vesentlige utfordringer i oppfølgingen
av politiets og Forsvarets bruk av sikringsstyrker og at det gjenstår
mye før Stortingets vedtak og forutsetninger er oppfylt. Den samme
rapporten viser at politiet ikke har gjennomført nødvendige avklaringer
og analyser av kapasiteten i politiet og Heimevernet til å sikre
og beskytte objekter ved bruk av sikringsstyrker, verken hver for seg
eller sammen. Forslagsstillerne understreker at det er nødvendig
å sette av ressurser for å sikre fortgang i arbeidet med å bedre
samvirket mellom politiet og Forsvaret.
Det er samtidig i Riksrevisjonens
rapport slått fast at Stortinget ikke har fått beskjed om at regjeringen
har skjøvet grunnsikringen av de skjermingsverdige objektene i Forsvaret
frem til 2025. Dette er ti år etter den fristen Stortinget har satt.
Riksrevisjonen har også vist til at justis- og beredskapsministeren
ikke har gitt noen fullgod forklaring på hvilke midlertidige tiltak
som skal iverksettes for skjermingsverdige objekter i politiet for
å sikre disse inntil permanent grunnsikring etter sikkerhetsloven
er etablert. Det er viktig at man får på plass en forpliktende framdriftsplan
for og finansiering av dette, uten at det går på bekostning av politiets
øvrige driftsbudsjett. Det er derfor avgjørende at det settes av
midler til å forsere dette arbeidet og sørge for en bedre grunnsikring,
senest innen 2022.
For å kunne beskytte
samfunnskritiske objekter er det avgjørende at politiet har tilstrekkelig
med operativt personell. Under regjeringens gjennomføring av reformen
har mange av politidistriktene opplevd en strammere økonomi, og
flere steder må bemanningen reduseres for at politiet skal klare
å holde seg innenfor budsjettene. Ett eksempel er Nordhordland lensmannsdistrikt,
som har mistet syv stillinger. På kort tid har det vært tre alvorlige
hendelser i området mens den eneste tilgjengelige patruljen var
på oppdrag helt andre steder i distriktet. Dette er alvorlig for
beredskapen i de områdene det gjelder.
For å skape trygghet
for alle borgere i Norge må regjeringen sikre et tilstedeværende
lokalt politi over hele landet. Forslagsstillerne mener at dagens
mål om at det på landsbasis skal være to politifolk per 1 000 innbyggere,
i realiteten ikke har bidratt til bedre kapasitet i alle politidistrikt.
På statistikken vil et høyt snitt i enkelte politidistrikt veie
opp for at andre politidistrikt har langt under to politifolk per
1 000 innbyggere. Samtidig har det flere steder blitt kuttet i sivile
stillinger for å kunne ansette flere polititjenestefolk. Dette har
resultert i en ubalanse i politietaten der stadig flere politifolk
blir satt til å gjøre sivile oppgaver. For å få mest mulig politikraft
ut av de nye politistillingene må ikke ansettelse av polititjenestefolk
gå på bekostning av de sivile stillingene. For å kunne gjennomføre
en slik styrking må også politidistriktene i de årlige statsbudsjettene
sikres nok midler til å kunne foreta disse ansettelsene.
Ved fremleggelsen
av forslag til revidert nasjonalbudsjett våren 2018 gjorde regjeringen
følgende klart:
«En løsning med tre
Bell 412-helikoptre fast stasjonert på Bardufoss gjør at dagens
transportberedskap for Politiet ikke kan videreføres.»
I Prop. 1 S (2018–2019)
skriver imidlertid Justis- og beredskapsdepartementet:
«For å sikre at beredskapen
for Politiet er varetatt i Nord-Noreg, vert ordninga på Bardufoss
oppretthalden inntil anna midlertidig eller permanent løysing er
etablert, fortrinnsvis i løpet av 2019.»
Forslagsstillerne
understreker at politiet må være sikret transportberedskap over
hele landet, og disse foreslår derfor at Stortinget ber regjeringen
om å sikre transportberedskapen til politiet i Nord-Norge på permanent
basis, fortrinnsvis ved at minimum ni Bell-helikoptre holdes på
Bardufoss flystasjon.