Bakgrunn
Mye har vært gjort
med bilavgiftene de siste årene. En sterkere vektlegging av utslipp
i engangsavgiften har sammen med nullmoms for elbiler gjort at klimautslipp fra
nye biler i Norge har gått mye ned. På under ti år er gjennomsnittlig
utslipp fra nye biler halvert, målt i gram per kilometer: fra 144
(2010) til 62 (mars 2018). I 2018 blir det sannsynligvis solgt flere
elbiler enn bensinbiler, samtidig som salget av dieselbiler går
ned.
Dette er en riktig
og ønsket utvikling. Avgiftssystemet bør være innrettet slik at
det stimulerer til miljøvennlige valg. Bilavgiftssystemet bør innsettes
slik at det aktivt stimulerer til kjøp og bruk av mer klimavennlige biler.
Samtidig er avgiftssystemet
for bil fortsatt i stor grad knyttet til kjøp og eie og i for liten
grad knyttet til faktisk bruk og belastning. Vegprising er en mer
intelligent og mer treffsikker avgift enn det dagens bilavgifter
og bompenger er. Det dreier seg i praksis om en avgift per kilometer,
som varierer med hva slags bil en bruker, hvilket tidspunkt en kjører
på, og hvor en kjører. På sikt kan en se for seg at vegprising erstatter
alle bilrelaterte avgifter, både kjøp og bruk, men i første omgang
ønsker forslagsstillerne å utrede en overgang fra bompenger og andre driftsrelaterte
bilavgifter til vegprising.
Regjeringen har signalisert
at den ønsker å starte arbeidet med et bilavgiftssystem som er bærekraftig
etter 2025. En utredning av vegprising for personbiler vil være
et nødvendig element i et slikt arbeid.
Vegprising er noe
Statens vegvesen nevner i sine utredninger i forkant av bypakkene.
I samlerapporten om de åtte byutredningene skriver Statens vegvesen
følgende:
«En annen løsning som kan
være aktuell på sikt er kilometerbasert avgift (vegprising). Vegprising
vil bety en jevnere belastning fordi alle betaler per kjørte kilometer,
men prisen per biltur vil i gjennomsnitt bli lavere. Det er teknologisk
mulig å foreta en slik innkreving, men det er per i dag ikke åpnet
for utprøving av slike ordninger i det norske regelverket (...).
Vegprising (kilometerbasert avgift): Det er teknologisk mulig å foreta
en slik innkreving via GPS-registrering av kjøretøyene. En slik
ordning reiser problemstillinger med hensyn til personvern, og det
er heller ikke lagt til rette for utprøving av slike ordninger i
det norske regelverket. Men sett i et perspektiv fram mot 2030 er
dette en teknologi som kan være aktuell å bruke. En fordel med vegprising
framfor bompenger er at prisingen kan gjøres målrettet mot kjøring
en ønsker å redusere enten ut fra geografi, tidspunkt eller type
kjøretøy.»
En utredning bør
som minimum se nærmere på følgende temaer:
-
Hva slags teknologiske
løsninger som kan legges til grunn.
-
Hvilke av dagens
bilrelaterte avgifter som best kan eller bør inngå i og erstattes
av et nytt avgiftssystem basert på vegprising.
-
Anslag for hva kilometertakstene
blir for by og land og for ulike kjøretøy på ulike tidspunkter i
døgnet.
-
Tidsperspektiv og
overgangsordninger.
-
Hvordan personvernet
kan ivaretas.
Satellittbasert
vegprising har åpenbare personvernutfordringer. Av hensyn til legitimiteten
til en eventuell innføring av vegprising må personvernet ivaretas
på en tilfredsstillende og betryggende måte for innbyggerne.
Prinsipper som kan
vurderes i et slikt system, kan for eksempel være at:
-
faktureringssystemet
skal være automatisert uten fysisk adgang for tredjepart,
-
det skal være sletteplikt
på identifiserbar kjøretøyinformasjon etter fakturering,
-
tilgangen til identifiserbare
kjøretøyreisedata skal gis til et svært begrenset antall personer
som er autoriserte for formålet, og som har avgitt taushetserklæring,
-
innsamlede data skal
ikke kunne brukes til andre formål enn vegprising og forskning,
og
-
data som hentes ut
til forskningsformål, skal være anonymiserte stordata og skal ikke
kunne knyttes til identifiserbare kjøretøy.
Det er
en forutsetning fra forslagsstillerne at vegprising skal utredes
som en erstatning for bilrelaterte avgifter og ikke komme i tillegg.
Det forutsettes at en overgang fra dagens avgiftssystem til vegprising
er provenynøytral, og at personvernet ivaretas på en tilfredsstillende
og betryggende måte.
For at utredningen
skal kunne bli relevant for regjeringens arbeid med bilavgiften,
bør den være klar i løpet av 2019.