Bakgrunn
Trivsel er blitt
opphøyet til en egen målsetting i helsepolitikken både internasjonalt
og i Norge. Dette reflekteres i målet om at «befolkningen skal oppleve flere
leveår med god helse og trivsel» i Folkehelsemeldingen – Mestring
og muligheter (Meld. St. 19 (2014–2015)), og også i regjeringens
strategi for psykisk helse, der det står at man «trenger bedre mål
på livskvalitet» (Mestre hele livet, 2017, s. 14). FNs tredje bærekraftsmål er
å sikre god helse og livskvalitet for alle. Alle FNs medlemsland
er forpliktet til å oppfylle bærekraftsmålene, og slik vil et bedre
målesystem for livskvalitet inngå i arbeidet med å sikre bedre måloppnåelse
av dette bærekraftsmålet.
Begrepet livskvalitet
dekker imidlertid mer enn bare de subjektive aspektene. I Folkehelsemeldingen heter
det at gode mål på livskvalitet både omfatter objektive og subjektive
mål, og det vises til anbefalingene fra OECD.
Bedre livskvalitetsmålinger
kan ha mange praktiske anvendelser i helsepolitikk og annen politikk.
Først og fremst kan de bidra til å besvare sentrale spørsmål i offentlig
debatt: Blir livet bedre, og for hvilke aspekter? Er det noen grupper
som får det verre? Hvor finner man økende lidelser i dagens samfunn?
Slike funn vil gi praktisk veiledning i prioritering av innsats
og virkemidler for både mennesker og miljø. I Storbritannia brukes
tall på «well-being» fra Office of National Statistics ved prioritering
av både helse- og transportinvesteringer. OECD-publikasjonene «Society
at a Glance» bruker tallene til å vise nasjonal fremgang på viktige
områder i tillegg til konvensjonelle mål på levestandard og BNP.
I juni 2016 ble rapporten
«Gode liv i Norge» presentert og overrakt til helse- og omsorgsministeren.
Hovedformålet var å legge til rette for at befolkningen og det politiske
systemet får bedre informasjon om hvordan mennesker i Norge har
det. Den umiddelbare foranledningen var Folkehelsemeldingen, der
Helsedirektoratet fikk i oppdrag å lage en strategi for å sikre
gode data om befolkningens livskvalitet. Rapporten ble utarbeidet
av en arbeidsgruppe bestående av representanter fra Helsedirektoratet,
Statistisk sentralbyrå, Folkehelseinstituttet og OsloMet.
Internasjonalt har
det skjedd mye de siste årene. Et veiskille var Stiglitz-kommisjonens
rapport fra 2009, der det ble hevdet at det var på tide å endre
vektleggingen i offentlig statistikk fra å måle økonomisk produksjon
til å måle folks velferd. I Norden har både Danmark og Island gjennomført
egne undersøkelser av befolkningens livskvalitet. Storbritannia
og Tyskland har hatt omfattende prosesser der det først har blitt
arrangert dialogmøter over hele landet med diskusjoner
om hva som bør måles («what matters»/«was uns wichtig ist»), og,
basert på dette, utgitt rapporter om den nasjonale livskvaliteten.
Utredningen «Gode
liv i Norge» gjør en grundig gjennomgang av dagens offisielle målesystem
og peker på en rekke viktige svakheter. Noen eksempler: Spørreundersøkelsene
som gjennomføres av Statistisk sentralbyrå, har en begrenset utvalgsstørrelse
som gjør det vanskelig å få data om relativt små grupper
og informasjon om livskvalitet på fylkes- og kommunenivå. Barn under
16 år er ikke med – det er begrenset med informasjon om hvordan
barn har det. Det er få spørsmål om subjektiv livskvalitet i dagens
system, altså informasjon om hvordan befolkningen selv opplever
og vurderer sine liv. Materielle goder og betingelser er langt grundigere
dekket. Utredningen peker også på svakheter av metodemessig art.
En annen, større
svakhet er hvordan opplysningene om befolkningens livskvalitet analyseres
og presenteres. Et hovedproblem er at til tross for den økte datamengden
og andre framskritt mangler man et jevnlig oppdatert helhetsbilde
av hvordan folk har det. Utvikler livskvaliteten seg alt i alt i
en positiv eller negativ retning? Hvilke grupper i samfunnet får
det bedre, og hvilke sakker akterut, hvem lider mest, og hvem trives
best? Systematiske analyser av denne typen spørsmål er viktige for
politiske formål, men mangler i dagens system.
Utredningen «Gode
liv i Norge» kommer med en rekke forslag til forbedringer. Det foreslås
fire hovedgrep: samordne måleverktøy og metode, forbedre systemet
for innsamling av data om nasjonal livskvalitet, utforme et system
for innsamling av data om fylkeskommunal og kommunal livskvalitet
samt etablere en nasjonal nettportal for livskvalitet. Når det gjelder
forbedring av systemet for innsamling av data, foreslås det gjennomført
en nasjonal pilotundersøkelse av subjektiv livskvalitet og levekår,
innrettet mot metodisk utprøving. Det foreslås også at mål på subjektiv
livskvalitet bør inkluderes i eksisterende undersøkelser som kan gi
nasjonale data.
Endelig foreslås
det også at det bør utgis en jevnlig rapport om «Livskvaliteten
i Norge», ideelt sett annethvert år, og samordnet med tidspunktene
for kommune- og stortingsvalg. I første omgang bør det lages en publikasjon
basert på eksisterende datakilder og det en vet i dag.