Kunnskap
om konsekvensene av forurensing
Selv om man vet noe
om helseeffekten av enkelte gasser og utvalgte størrelser av svevestøvpartikler,
er det fortsatt store huller i kunnskapen om forurensing og helsepåvirkning.
I rapporten M-591
2016 om Miljødirektoratets prioriterte forskningsbehov 2016–2021
listes det opp en lang rekke forskningsbehov for både langtransportert og
lokal forurensing. Det påpekes blant annet at helseeffektene forårsaket
av luftforurensning ikke er godt nok kvantifisert i Norge, og at
det er nødvendig og viktig med forskning som kan gi oss bedre kunnskap
om helseeffekter av støy, blant annet med hensyn til søvnforstyrrelser
og risiko for hjerte- og karsykdom forårsaket av støy. Det vises
også til at man har lite kunnskap om helsemessige effekter av lavfrekvent
støy.
Forskningssenteret
NINAs Rapport 1081 viser også til at på tross av at en har kunnskap
om at lysforurensing har negativ påvirkning på mennesker og mange
andre organismer, så har det blitt gjennomført veldig lite kartlegging
av de detaljerte helseeffektene, og kunnskapsunderskuddet er stort.
Det er også et kunnskapsbehov
for praktiske prosjekter som skal gjennomføres i tiden fremover.
Statlige veiprosjekter i byområdene kan ha store konsekvenser for
luftkvalitet, støybelastning og klima, og disse konsekvensene bør
vurderes for hvert prosjekt som er tenkt gjennomført.
Det foreligger også
tydelige anbefalinger om å stramme inn kravene til luftkvalitet
ut over dagens grenseverdier. Miljødirektoratet, Vegdirektoratet,
Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet anbefalte i februar 2014
en trinnvis innstramming av kravene til luftkvalitet, der neste
trinn inntreffer i 2020, med følgende verdier:
-
Årsmiddelkonsentrasjon
PM10: maksimalt 22 µg/m3
-
Døgnmiddelkonsentrasjon
PM10: 50 µg/m3 med maksimalt 15 tillatte overskridelser
-
Årsmiddelkonsentrasjon
PM2,5: maksimalt 12 µg/m3
Anbefalingen
var samtidig å oppdatere utredningen i 2018 for å ta høyde for ny
kunnskap og fremtidig teknologi.