Mer
praktisk læring i skolen
Én av fire elever
gjennomfører ikke skolen. Forslagsstillerne mener en av årsakene
til det er at skolen er blitt for akademisk i måten elevene lærer
på. Skolen er i for stor grad tilpasset elever som lærer godt gjennom
lesing og skriving. Forslagsstillerne vil ha en tydeligere kobling mellom
teori og praksis i skolen for at alle elever skal lære bedre.
Å skape bedre sammenheng
mellom teori og praksis fra første skoleår er også viktig for et
bedre rekrutteringsgrunnlag for yrkesfagene. Grunnskolen skal forberede
elevene på hele bredden av utdanningsmuligheter i videregående opplæring,
som er de utdanningsprogrammene om lag halvparten av elevene fortsetter
på.
Forslagsstillerne
mener at å innføre den praktiske skolesekken som en nasjonal satsing
i barne- og ungdomsskolen vil gi elever mer kunnskap og innsikt
i fag- og yrkesutøvelse, praktiske ferdigheter og bedre forståelse
for sammenhengen mellom teori og praksis, og det vil inspirere flere
unge til å velge fagopplæring senere.
Forslagsstillerne
anfører at utformingen av den praktiske skolesekken bør være inspirert
av den kulturelle skolesekken, som regjeringen Stoltenberg I innførte.
Det må bli like naturlig at elever i undervisningen besøker en byggeplass,
et sykehjem eller en bedrift for å delta og erfare det praktiske
arbeidet, som det er at de besøker et museum eller en teaterforestilling.
Lærerne kan også trekke inn representanter fra eller opplegg inspirert
av arbeidslivet i undervisningen på skolen.
Forslagsstillerne
vil påpeke at den praktiske skolesekken også bør inneholde undervisningsopplegg
der elevene lærer gjennom praktiske oppgaver. Her mener forslagsstillerne
man bør la seg inspirere av byrådet i Oslos utforming av sin praktiske
skolesekk, der de for eksempel sammen med byggebransjen har utviklet
et undervisningsopplegg der elevene bygger små hus.
Forslagsstillerne
foreslår at finansieringen av den praktiske skolesekken kan inspireres
av hvordan den kulturelle spaserstokken ble organisert, ved at kommunene
kan søke om midler til lokalt initierte prosjekter.