Bakgrunn
Dublin-avtalen er
et samarbeid mellom EU-landene, Island, Sveits, Liechtenstein og
Norge. Hver asylsøker får søknaden sin behandlet i kun ett av Dublin-landene.
En kaller landene som er med i samarbeidet, for Dublin-land.
Dublin-avtalen tilsier
at Norge kan velge ikke å realitetsbehandle de asylsøkerne som først
har vært registrert i et annet land som er med i Dublin-avtalen.
Utlendingsdirektoratet (UDI) har likevel siden oktober 2010 realitetsbehandlet
asylsøknader fra personer dersom Hellas har vært ansvarlig land.
Bakgrunnen for instruksen var en dom i Den europeiske menneskerettighetsdomstol
(EMD) i saken M.S.S. mot Belgia og Hellas, som konkluderte med at
overføring til Hellas etter Dublin-regelverket ville være i strid
med Den europeiske menneskerettskonvensjon. Allerede i 2010 så behandlet ikke
Hellas asylsøknader på en tilfredsstillende måte. Samtidig har landet
vært rammet av, og er i, en finansiell krise.
Regjeringen opplyser
at Europakommisjonen har anbefalt en gradvis gjenopptakelse av Dublin-overføringer
til Hellas, basert på individuelle garantier fra greske myndigheter
om at søkerne vil bli behandlet i tråd med relevant EU-rett. Hellas
har protestert kraftig på at dette er mulig og har også motsatt
seg å akseptere flere av returene fra blant annet Tyskland og Norge.
Hellas har fra 2015
fått ansvaret for en stadig økende flyktningbefolkning og måtte
samtidig håndtere den dype og langvarige økonomiske krisen som fortsatt rammer
de vanlige innbyggerne. EUs medlemsstater inngikk i slutten av 2015
en avtale om gjenbosetting av 63 300 asylsøkere i Hellas til andre
europeiske land i løpet av to år. Til og med 2. mars 2017 hadde
kun 9 633 personer, eller 15 prosent, blitt gjenbosatt. Denne relokaliseringsmekanismen
gikk ut i september, og Norge har ifølge regjeringen ikke planer
om å bidra ytterligere i denne mekanismen. Derfor vil man heller
ikke ta imot noen flere via denne og dermed heller ikke avlaste
Hellas på den måten.
Hjelpeorganisasjoner
og humanitære aktører har oppfordret EU og EUs medlemsstater til
å øke støtten til Hellas, slik at landet skal bli bedre i stand
til å gi flyktningene beskyttelse og sikre deres rettigheter, inkludert retten
til å søke asyl. Dette har i liten grad skjedd.
Ifølge Flyktninghjelpen
anslår den greske regjeringen at mer enn 62 000 mennesker på flukt
fra konflikt, krise og fattigdom er strandet i Hellas. 48 000 befinner seg
på fastlandet og 14 400 på øyene. Omtrent 2 100 er enslige barn.
Mange lever under kummerlige forhold, noen i overfylte og farlige
teltleirer. Mangel på lønnet arbeid og tilbud om utdanning er fremdeles
en stor utfordring.
Norske myndigheter
besluttet 1. juni 2017 å oppheve instruksen om å ikke returnere
asylsøkere til Hellas. Siden beslutningen ble tatt, har Norge anmodet
om at de skal ta i mot 39 personer.
Sett i lys av Hellas
sine store utfordringer med hensyn til å tilby asylprosedyrer og
beskyttelse i henhold til internasjonale rettigheter mener forslagsstillerne
at det ikke er riktig at Norge ytterligere belaster Hellas med asylreturer.
Norge mottar for
tiden svært få asylsøkere, i tillegg har regjeringen foreslått å
redusere mottak av kvoteflyktninger kraftig og økningene i budsjettforliket
er langt unna kravet på 5 000 som UNHCR anmodet Norge om. På denne
bakgrunn mener forslagsstillerne at Norge nå har bra kapasitet i
egen utlendingsforvaltning. Det er derfor ikke rimelig at Norge
skal returnere til det landet i Europa som opplever den største
belastningen.
Forslagsstillerne
er verken mot Dublin III-forordningen eller returer i henhold til
avtalen, men viser til at avtalen må praktiseres slik at den er
mer balansert enn i dag. Avtalen bør endres slik at det blir et
sterkere europeisk samarbeid der ansvaret for å fordele flyktninger og
asylsøkere blir mer rettferdig i situasjoner der noen land får ansvaret
for svært mange asylsøkere, slik det er fremmet forslag om i EU.
Dublin-regelverket, slik det er i dag, er derimot svært urettferdig
siden det er få land som får den store belastningen ved å være mottaksland som
Italia og Hellas, og dette kan igjen medføre at avtalen bryter sammen
og disse landene ikke lenger vil registrere asylsøkerne. Det bør
derfor være et mål for Norge å gå i front for å sørge for et mer
rettferdig regelverk og en forpliktende europeisk fordelingsmekanisme.
Forslagsstillerne
mener at det per i dag ikke er grunnlag for å hevde Hellas har en
generell situasjon og et asylsystem som er robust nok til å håndtere
returer i tillegg til den belastningen de allerede har. Ikke å returnere
vil i denne sammenheng også bidra til en mer rettferdig fordeling
av flyktninger og asylsøker i Europa. Dublin-avtalen forplikter
ikke Norge til å returnere personer til alle land, selv om den åpner
for det og det er hovedregelen.
Forslagsstillerne
mener at de asylsøkerne norske myndigheter har bedt om å returnere
til Hellas, bør få behandlet sin asylsøknad i Norge. I tillegg mener
forslagsstillerne at regjeringen bør trekke tilbake sin instruks
om gjenåpning av asylretur til Hellas.