Bakgrunn
Stortingets flertall har
ved flere anledninger understreket viktigheten av offentlige anskaffelser
som et verktøy for å nå klima- og miljøpolitiske målsettinger. Stortinget
har videre bedt regjeringen innføre krav om minimum 30 pst. miljøvekting
ved alle offentlige anbud der det er relevant.
Statsråd Ketil Solvik-Olsen
sendte den 19. september 2017 ut anbud for kystruten Bergen–Kirkenes
for 2021–2030 med frist 3. januar 2018. Forslagsstillerne reagerer på
at statsråden ikke viser større miljøambisjoner når han som statsråd
kan vise innkjøpsmakt og stille strengere miljøkrav enn det som
allerede finnes på markedet i 2017.
Forslagsstillerne
viser også til statsrådens egne ambisjoner i nasjonal transportplan
om å få redusert klimautslipp med 50 pst. innen 2030 innenfor transportsektoren,
og mener derfor 25 pst. er altfor lite ambisiøst.
Norsk industri, maritim
næring og miljøorganisasjonene reagerer også kraftig på at dette
anbudet ikke har større ambisjoner. Ved å stramme til miljøkravene kan
statsråden bidra til økt konkurranse og, i den andre enden, bidra
til å nå landets klimamål.
Det er også mulig
å planlegge å legge opp til et godt samarbeid med staten det gjelder
å finansiere de teknologiske løsningene i anbudet, slik det er gjort
rundt satsingen på elferger og nullutslippsferger.
I anbudet viser statsråden
til at kystruten skal benytte seg av landstrøm der dette er tilgjengelig.
Forslagsstillerne mener statsråden i samarbeid med Enova må legge
en plan for når alle de 34 havnene kystruten er innom, skal stå
ferdig.