Bakgrunn
Om lag ti pst. av
befolkningen skades årlig, og 100 000 skades så alvorlig at de trenger
behandling på sykehus. Årlig dør 2 500 fortrinnsvis unge og tidligere
friske personer av skader. Skader er den hyppigste dødsårsaken i
befolkningen under 35–40 år. Kvaliteten på behandlingen av alvorlige
skader betyr mye for utfallet med tanke på overlevelse og følgetilstander.
Behandlingen vil oftest være tidskritisk, og er avhengig av tilgjengelig
og godt forberedt kompetanse. Et traumesystem er en organisering
av alle ressurser i den kjeden som behandler den alvorlig skadde
pasienten, der sømløs overlapping og informasjonsflyt tilstrebes
i et system uten terskler og flaskehalser. Traumesystemet omfatter
alle ledd, fra forebygging til førstehjelp på skadested til rehabilitering, det
inkluderer pasienterfaringer og implementering av overvåkningssystemer
som det nasjonale traumeregister.
I NOU 2015:17 Først
og fremst. – Et helhetlig system for håndtering av akutte
sykdommer og skader utenfor sykehus, vises det til at flere studier påpeker
at risikoen for å dø etter traumer er større i tynt befolkede områder
enn i tett befolkede områder, og at risikoen særlig er knyttet til
transportulykker (Kristiansen et al., 2012; Kristiansen et al.,
2014). Videre er det i en studie fra 2013 påvist høyere skadeforekomst
og dødelighet ved skader og ulykker i Finnmark sammenliknet med
tilsvarende hendelser i rurale og urbane områder i Hordaland (Bakke
et al., 2013). Utvalget skriver likeledes at slik kunnskap bør ha
betydning for hvordan akuttberedskapen legges opp.
I 2007 vedtok fagdirektørene
i de regionale helseforetak dokumentet «Organisering av
behandlingen av alvorlig skadde pasienter – Traumesystem». Rapporten
beskriver to sykehusnivåer – traumesenter og akuttsykehus med traumefunksjon. Målsettingen
var å oppnå så stor grad av nasjonal samordning av traumesystemene
som mulig. Implementeringen har blitt mindre samordnet enn opprinnelig
håpet. I 2013 ble Nasjonalt kompetansesenter for traumatologi (NKT-Traume)
åpnet. Kompetansesenteret fikk i oppdrag å lede revisjon av «Organisering
av behandling av alvorlig skadde pasienter – Traumesystem», som
ble vedtatt av fagdirektørene i de regionale helseforetakene (RHF)
i 2007.
Fagdirektørene i
de regionale helseforetakene har laget en felles styresak som Nasjonalt
kompetansesenter for traumatologi oppgir at skal styrebehandles
i alle RHF. Helse Vest var først ute med å vedta:
-
1. Styret tar saken
om «Revidert nasjonal traumeplan – traumesystem i Norge 2016» til
orientering og ber om at planen legges til grunn for videreutvikling
og organisering av behandlingen av alvorlig skadde pasienter i Helse
Vest.
-
2. Styret understreker betydningen av
at oppfølgingen av traumeplanen skjer i et tett samarbeid mellom
de regionale helseforetakene for å sikre pasienter i hele landet
størst mulig likhet i spesialisthelsetjenestetilbudet (NKT-Traume
9. februar 2017).
Forslag til Nasjonal
traumeplan inneholder kriterier for å identifisere alvorlig skade.
Blant annet står følgende oppført som en sterk anbefaling i planen:
-
Alle pasienter skal
raskest mulig til det sykehus som kan ferdigbehandle dem.
-
Alvorlig skadde pasienter
skal raskest mulig til et av landets fire traumesenter og de mindre
alvorlig skadde skal til akuttsykehus med traumefunksjon. Dersom
det er mer enn 45 minutters transporttid til traumesenter, transporteres
den alvorlig skadde pasienten til nærmeste akuttsykehus med traumefunksjon.
-
(..) noen pasienter
kan ha skader som ikke tillater transport forbi et akuttsykehus
med traumefunksjon.
-
De fleste traumepasienter
ankommer akuttsykehus med traumefunksjon og kan ferdigbehandles der
uten å overføres til et av landets traumesenter.
Ifølge forslag til
Nasjonal traumeplan er traumeteam spesialiserte team med kvalifisert
og trent helsepersonell som har klare roller ved mottak av pasienter
med potensielt alvorlig skade. Å motta pasienten med traumeteam
øker pasientsikkerheten og reduserer risiko for feil og oversette
skader. Forslagsstillerne viser også til at Nasjonal traumeplan
anbefaler at traumesentrene i hver helseregion må oppfylle krav
til akuttsykehus med traumefunksjon. Men i tillegg må de oppfylle
bestemte kravspesifikasjoner til traumesentrene for å kunne ta seg
av de hardest skadde pasientene. Forslagsstillerne viser til at
i store deler av Norge representerer akuttsykehusene med traumefunksjon
en viktig del av traumesystemet, og at akuttsykehus med traumefunksjon skal
ha kapasitet til å ta seg av majoriteten av skadde pasienter. Et
akuttsykehus med traumefunksjon skal også kunne gi riktig initial
behandling til de hardest skadde pasientene, og de skal ha overflyttingsrutiner for
de pasientene som overstiger sykehusets kompetanse og ressurser.
Målet er at alle pasienter skal få den samme behandling uavhengig
av hvilket sykehus med definert traumefunksjon han/hun innlegges primært
på, og uavhengig av hvilket tidspunkt på døgnet. Dette forutsetter
at akuttsykehus med traumefunksjon oppfyller minstekrav til beredskap, kompetanse,
infrastruktur og organisering. Dette igjen forutsetter dedikasjon
fra ledelsen i foretaket.
Forslagsstillerne
viser til forslag til Nasjonal traumeplan, der det står at i 2007
var det 44 lokalsykehus som mottok traumepasienter, i tillegg til
de fire sykehusene som i dag er traumesentrene. Befolkningsgrunnlaget
varierer fra 13 000 til 400 000 for disse sykehusene. Mange av sykehusene
med lite befolkningsgrunnlag har hjemmevakt på kveld og natt for
leger og personell med ansvar for operasjonsstue, radiologi og laboratoriefunksjoner.
Pr. 1. september 2014 var antall akuttsykehus med traumefunksjon sunket
til 32. Årsakene er flere, og et hovedproblem har vært å opprettholde
et døgnkontinuerlig tilbud med generell kirurgi. Det har bl.a. vært
en funksjonsfordeling mellom sykehus, hvor noen har mistet akutt
generell kirurgi og dermed muligheten for å opprettholde
et forsvarlig døgnkontinuerlig tilbud til potensielt hardt
skadde pasienter.
Ifølge Nasjonal traumeplan
er det i Norge ca. 7 000 traumealarmer pr. år. Av disse mottas 2 500
på et regionalt traumesenter, mens de resterende 4 500 tas imot
på akuttsykehus med traumefunksjon. Av 32 akuttsykehus med traumefunksjon
har 17 sykehus under 100 traumealarmer pr. år, 9 sykehus har 100–200
traumealarmer pr. år, og 6 sykehus har mer enn 200 traumealarmer
pr. år. Mange traumepasienter mottas altså på akuttsykehus med traumefunksjon som
til dels har liten erfaring med potensielt alvorlig skadde pasienter.
For å kompensere for manglende erfaring, må sykehusene gjennomføre
kurs og øvelser for å bygge opp og opprettholde kompetanse.
Forslagsstillerne
viser til Meld. St. 11 (2015–2016) Nasjonal helse- og sykehusplan
(2016–2019). I planen blir det vist til at traumesystemet i Norge
nå er under revisjon, og traumesystemet omtales ikke særskilt. I
innstilling fra helse- og omsorgskomiteen (Innst. 206 S (2015–2016))
slår komiteens flertall fast at akuttsykehus skal ha akuttfunksjon
i indremedisin, anestesilege i døgnvakt, planlagt kirurgi, beredskap
for kirurgisk vurdering og stabilisering og håndtering av akutte
hendelser. Komiteens flertall slo også fast at akuttsykehus skal
ha traumeberedskap og generelt akuttkirurgisk tilbud når bosettingsmønster, avstand
mellom sykehus, bil-, båt- og luftambulansetjenester og værforhold
gjør det nødvendig.
Forslagsstillerne
registrerer at det er ulik begrepsbruk i Nasjonal helse- og sykehusplan
og i Nasjonal traumeplan. For eksempel opererer ikke Nasjonal traumeplan
med begrep som sykehus med traumeberedskap, men bruker begrepet
traumefunksjon, som er definert. Nasjonal helse- og sykehusplan sitt
krav om akuttsykehus med beredskap for kirurgisk vurdering og stabilisering
og håndtering av akutte hendelser, finnes heller ikke igjen i Nasjonal traumeplan.
Det er også uklart hvordan en slik beredskap skal sikres og hvilke
kompetansekrav som skal settes. Spesielt er det vanskelig å kunne
forstå hvordan dette skal kunne sikres samtidig som det ikke settes
krav til at det skal være kirurger i døgnvakt.
Forslagsstillerne
viser også til representantforslag fra Per Olaf Lundteigen, Marit
Arnstad, Janne Sjelmo Nordås og Kjersti Toppe, Dokument 8:60 S (2016–2017),
om å opprette ein eigen utdanningsspesialitet i akuttkirurgi
(generell kirurgi), og nødvendige tiltak for å styrke rekruttering
av kirurgar til lokalsjukehus, og representantforslag fra Janne Sjelmo
Nordås, Per Olaf Lundteigen og Kjersti Toppe, Dokument 8:34 S (2016–2017),
om tiltak for å styrke det akuttmedisinske tilbudet utenfor
sykehus, inkludert legevakt og ambulanse.
Nå pågår det utviklingsplaner
i flere helseforetak, som en oppfølging av Nasjonal helse- og sykehusplan.
Flere helseforetak vurderer forslag om at akuttsykehus med traumefunksjon
skal miste akuttkirurgisk kompetanse og dermed traumefunksjon. Forslagsstillerne
er opptatt av at dersom flere akuttsykehus blir fratatt
sin traumefunksjon, vil det være enda vanskeligere å oppfylle anbefalingen
om at alvorlig skadde pasienter som ikke vil nå traumesenter
innen 45 minutter, skal transporteres til et akuttsykehus med traumefunksjon.
Akuttsykehus med traumefunksjon utgjør i dag en viktig del av traumesystemet
og mottar størstedelen av traumealarmene. Derfor er det viktig at
traumefunksjonen ved akuttsykehus blir opprettholdt.