Bakgrunn
Norge ratifiserte
i 2007 UNESCO-konvensjonen om vern av den immaterielle kulturarven.
Mye har skjedd siden da, men få konkrete tiltak har blitt iverksatt
for å stimulere til mer aktivitet, og for å sikre den økonomiske
hverdagen til dem som arbeider med kulturarven. Det må tilrettelegges
for bærekraftige næringer i hele landet, og kulturarven har stor
markedsverdi, ikke minst innen reiselivet. Å satse på kulturarv
betyr også å satse på næringer som representerer gjenbruk og grønn
tankegang, og som sikrer at naturressursene blir ivaretatt på en
bærekraftig måte.
Den immaterielle
kulturarven står i motsetning til den materielle, og er forstått
som kulturelle uttrykksformer mennesker gjør eller uttrykker: handlinger, prosesser
og såkalt «taus kunnskap» – alt det som ligger imellom det man skaper.
Det dreier seg om kunnskapene i fingrene, språklige uttrykksformer,
trosforestillinger, fortellinger, myter og historier.
Ratifiseringen av
UNESCO-konvensjonen om den immaterielle kulturarven er en viktig
anerkjennelse av kulturarven. Det stiller krav om at Norge skal
sikre arven for framtidige generasjoner, og at det blir etablert
en politikk og et system for hvordan dette skal gjøres.
I rapporten «Immateriell
kulturarv i Norge: En utredning om UNESCOs konvensjon av 17. oktober 2003
om vern av den immaterielle kulturarven» (2010) leser man at konvensjonen
– som et juridisk dokument på overnasjonalt nivå – pålegger det
norske samfunnet store forpliktelser knyttet til vern av immateriell
kulturarv. Ansvaret for ratifiseringen og det praktiske arbeidet
med innføringen av den ligger i dag hos Kulturdepartementet, som
har gitt Norsk kulturråd i oppdrag å koordinere arbeidet.
Det har blitt skrevet
flere dokumenter om konvensjonen og den immaterielle kulturarven,
for eksempel St.meld. nr. 49 (2008–2009) Framtidas museum – Forvaltning,
forskning, formidling, fornying (2009), den allerede nevnte utredningen
«Immateriell kulturarv i Norge» (2010) og «Kulturhåndverk – avtrykk
fra fortiden, uttrykk for øyeblikket, grunnlag for framtiden» (2008).
Ratifiseringen av
UNESCO-konvensjonen skapte stort engasjement da den kom, men også
forventninger fra miljøet om penger og konkrete tiltak. Ennå finnes
få styringsverktøy som sier noe om hva staten egentlig skal gjøre
– samtidig som forventningene i miljøene øker. Men noe har skjedd:
I 2012 var retningslinjer
for nominering av kulturuttrykk i Norge til de internasjonale
UNESCO-listene på plass. Disse gjør det mulig for alle å nominere
kulturuttrykk til UNESCO-listene. Kulturrådet er også i gang med
å etablere nasjonale lister for nominering av kulturuttrykk her
i Norge. Målet med disse listene er å øke anerkjennelsen og bevisstheten om
den immaterielle kulturarven. I 2016 ble Oselvarverkstaden og oselvarkulturen
(trebåtbygging), som første nordiske håndverkstradisjon, tatt inn
på UNESCOs liste over immateriell kulturarv.
Norsk kulturråds
digitale formidlingstjeneste Digitalt fortalt var vellykket og skapte
stort engasjement. Digitalt fortalt ble etablert i kulturminneåret 2009
«for å stimulere til bruk av digitale fortellinger som formidlingsform
og metode i formidlingen av kulturarv», som det står på nettsiden.
I dag ligger omkring 4 600 fortellinger på Digitalt fortalt, men 1. januar
i 2016 ble ordningen faset ut og overført til DigitaltMuseum.no.
Kulturrådet har også
arbeidet aktivt med opplysningsarbeid og bevisstgjøring om den immaterielle kulturarven.
I «Framtidas museum – Forvaltning, forskning, formidling, fornying»
står det også noe om den immaterielle kulturen, og om museene og
deres samfunnsrolle. I korte trekk dreier det seg om at museene
må ta hensyn til alle kulturuttrykk – materielle og immaterielle,
– og at kulturarven skal ses som del av noe mer, i et større perspektiv:
Kulturen skal virke på nye måter. Tross kravene i tildelingsbrevene blir
det ikke gitt mer penger til museene.
Mange museer tar
i dag et stort ansvar for vern og videreføring av den immaterielle
kulturarven gjennom egne tradisjonshåndverkere og andre formidlingstiltak.
Men ansvaret for den norske kulturarven ligger ikke til museene
alene: Den norske kulturarven skal være en aktiv og levende profesjon
og en kulturytring også utenom de etablerte kulturinstitusjonene.
I rapporten «Kulturhåndverk
– avtrykk fra fortiden, uttrykk for øyeblikket, grunnlag for framtiden», fra
2008, blir utfordringene for det tradisjonelle håndverket løftet
frem. Det blir pekt på et ønske om bedre koordinering på nasjonalt
nivå, og et nettverk av regionale kompetansesentre, men også stipendordninger
for tradisjonsbærere, en mer fleksibel tilpasning av utdanningssystemet,
bedre støtteordninger for lærlinger og bedrifter og et eget verdiskapningsprogram.
Fra Norsk kulturfond/Kulturrådet
blir det fordelt 32 mill. kroner til kulturvern hvert år. Av dette
blir snaue 12 mill. kroner fordelt til konkrete kulturvernprosjekt.
Her kan privatpersoner, organisasjoner, forlag og institusjoner
uten statsstøtte søke midler. Til en av søknadsrundene i 2015 ble
det lyst ut en egen satsing på 2 mill. kroner til prosjekter innenfor
den immaterielle kulturarven.