Til Stortinget
I forbindelse med vold og overgrep eller mistanke om dette kobles
ofte ulike etater inn i saken, særlig i saker som gjelder barn.
Barnehage, skole, barnevern, helsevesenet, Nav og politiet er eksempler
på slike etater. De ulike etatene har ulike roller, ulikt lovverk å
forholde seg til og ulik praksis. I noen tilfeller kjenner de heller
ikke godt nok til eksisterende regelverk og hvordan dette skal praktiseres.
Flere etater kan også følge opp den samme saken uten at de vet om hverandre
eller klarer å forholde seg godt nok til hverandre.
Forslagsstillerne er opptatt av at flere saker som gjelder vold
og overgrep, skal avdekkes, og at disse skal følges opp på en god
måte. Det er en utfordring at reglene om taushetsplikt, opplysningsplikt
og opplysningsrett finnes i en rekke ulike lover og har til dels
ulik utforming, heriblant i forvaltningsloven, helsepersonelloven,
spesialisthelsetjenesteloven, barnevernloven, barnehageloven og
opplæringslova. Det er behov for å se de ulike lovverkene i sammenheng
og å se en helhetlig revisjon av lovbestemmelsene som regulerer
taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett. Dette er viktig
for å avverge nye overgrep eller tilfeller av vold. Under enhver
omstendighet vil en slik gjennomgang kunne bidra til bedre samordning,
tydeliggjøring og forenkling av bestemmelsene i de ulike lovverkene.
Helsepersonelloven § 25 første og tredje ledd er bestemmelser
som det haster med å få revidert i påvente av en full regelrevisjon,
slik at helsepersonell i større grad kan dele taushetsbelagte opplysninger med
sine samarbeidspartnere i forvaltningen, når samtykke ikke kan innhentes.
Det er behov for å iverksette tiltak for å sikre at praktiseringen
av regelverket i de ulike etatene bygger på riktig lovforståelse
og ivaretar hensynet til barnets beste eller den voksne som utsettes
for vold eller overgrep sitt beste. Norsk institutt for forskning
om oppvekst, velferd og aldrings (NOVA) Rapport 3/13 «Taushetsplikt,
opplysningsrett og opplysningsplikt» er et godt eksempel på hvor
krevende det reelt sett er å praktisere for eksempel unntaksbestemmelsene
fra taushetsplikten:
«Rettsreglenes skjønnsmessige karakter forutsetter god kompetanse
og god vurderingsevne hos rettsanvendere. Rettsanvendere på dette
feltet vil i de aller fleste tilfeller være uten juridisk kompetanse.»
Det er en utfordring at de ansatte i etatene ikke alltid kjenner
til regelverket som skal bidra til å forhindre vold og overgrep,
og at de derfor ikke benytter regelverket. Dette vil kunne være
et hinder for samarbeid mellom etatene og vil blant annet kunne
resultere i at vold og overgrep som kunne vært stanset, får fortsette.
Et eksempel på dette er manglende kjennskap til og bruk av avvergingsplikten.
Erfaringene etter at avvergingsplikten ble styrket i straffeloven,
er at den i all hovedsak ikke anvendes. Et annet eksempel er opplysningsplikten.
NOVAs rapport viste blant annet at selv om opplysningsplikten til
barnevernstjenesten er kjent, er opplysningsplikten til andre etater,
som politiet og sosialtjenesten, i mindre grad kjent. NOVAs rapport
viste videre at mange ville ha vegret seg for å melde noe til politiet
dersom det ikke var i samarbeid med den det gjelder. Det er behov
for å iverksette tiltak som fører til at kunnskapen om eksisterende
regelverk øker og at mulighetene i regelverket utnyttes bedre.
Det er også behov for å vurdere en revisjon eller tydeliggjøring
av avvergingsplikten i straffeloven § 196, herunder hvilke bestemmelser
som skal omfattes av denne, samt gjøre avvergingsplikten bedre kjent
blant de ansatte i etatene. Bakgrunnen for dette er at avvergingsplikten
er for lite kjent og i for liten grad følges opp i praksis, slik
det er i dag.
Ulikt regelverk, ulik praksis, samt manglende kommunikasjon og
samarbeid mellom ulike etater kan føre til at etatenes oppfølging
ikke blir god. Et eksempel er tilfeller der helsevesen eller barnevern gir
foreldre innsyn i en sak der foreldrene mistenkes for vold mot barnet,
dette til tross for at innsynet vil kunne skade politiets etterforskning
av saken eller på annen måte bidra til en forverret situasjon for
barnet. Politiet trekker frem dette eksempelet som en problemstilling
de møter i flere saker de etterforsker. Eksempelet viser behovet
for at de ulike regelverkene utredes og i større grad ses i sammenheng.
Det viser også behovet for å gjøre unntaket fra partsinnsyn i forvaltningsloven
§ 19 bedre kjent.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen fremme
et lovforslag så snart som mulig for å revidere og samordne regelverket
knyttet til taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett,
herunder reglene om samarbeid mellom ulike tjenester og etater,
samt reglene om samtykke, slik at flere saker som gjelder vold og
overgrep vil kunne avdekkes og følges opp på en god måte.
2. Stortinget ber regjeringen fremme et lovforslag i løpet
av våren 2016 for å revidere og tydeliggjøre helsepersonelloven
§ 25 første og tredje ledd.
3. Stortinget ber regjeringen iverksette tiltak som øker
kunnskapen om regelverket og som legger til rette for at etatene
bygger på riktig lovforståelse i sin praktisering av lovverket som
regulerer informasjonsplikt, innsyn, avvergingsplikt, taushetsplikt,
opplysningsplikt og opplysningsrett.
4. Stortinget ber regjeringen gjennomgå og eventuelt fremme
forslag som reviderer eller tydeliggjør avvergingsplikten i straffeloven
§ 196, hvilke bestemmelser som omfattes av avvergingsplikten, samt
gjøre avvergingspliktens innhold bedre kjent blant de ansatte i
etatene.
5. Stortinget ber regjeringen iverksette tiltak som bidrar
til å bedre informasjonsflyten og samarbeidet mellom de ulike etatene,
heriblant barnevern, helsevesen, politi, barnehage, skole og Nav.
6. Stortinget ber regjeringen vurdere begrensninger i, eller
utsettelse av, pårørendes innsynsrett i journal og partenes innsynsrett
i dokumenter i barnevernssaker som skal opp for fylkesnemnda, opp
mot politiets behov for å klausulere enkelte opplysninger av hensyn
til bevisforspillelsesfaren der saken etterforskes, og fremme en
sak om dette.
7. Stortinget ber regjeringen iverksette tiltak som gjør
forvaltningsloven § 19 om unntak fra partsinnsyn i saksdokumenter
i barnevernstjenesten bedre kjent overfor de relevante etater, herunder
å vurdere endringer i lover som berører relevante etater, som barnevernloven
og helsepersonelloven.
9. februar 2016