Til Stortinget
De fleste ordninger for barnefamilier er satt sammen på en måte
som er tilpasset det som er vanligst: at ett barn fødes om gangen.
Hvert år er det nærmere 1 000 flerlingfødsler i Norge, de aller
fleste tvillinger. Det er helt rimelig at disse familiene, som står overfor
noen helt spesielle utfordringer, møtes med hjelp og støtte fra
samfunnet som gir barn og foreldre en trygg og god start. Dagens
systemer tar ikke skikkelig høyde for behovene flerlingfamiliene
har. Når velferdsordningene ikke stemmer med hverdagen til familiene,
er det nødvendig med justeringer.
Ved en vanlig ettbarnsfødsel vil barnet ha en forelder hjemme
gjennom hele permisjonstiden. For flerlinger er situasjonen annerledes,
her må barnet dele permisjonen med søsken som er født samtidig. Selv
om det fødes to, eller enda flere, barn samtidig, utvides ikke retten
til permisjon tilsvarende. Etter en ganske kort periode vil flerlingfamiliene
oppleve at de har færre hender til å håndtere hverdagen enn andre
familier har. Både barn og foreldre i flerlingfamilier trenger trygghet
og avlastning.
Forslagsstillerne mener foreldrepermisjonen for flerlingfamiliene
bør økes. I dag gis det fem uker ekstra, som foreldrene kan ta ut
samtidig. Dette er for lite og gjør at en forelder blir alene i
hverdagen med to eller flere svært små barn, altfor tidlig. Forslagsstillerne
har likevel merket seg at barne- og likestillingsminister Solveig
Horne i svar på skriftlig spørsmål fra representanten Audun Lysbakken,
jf. Dokument nr. 15:1309 (2014–2015), avviser et slikt forslag.
Det at regjeringen Solberg ikke ønsker å utvide foreldrepermisjonen
for flerlingene, bør likevel ikke være til hinder for enighet om
andre viktige endringer for flerlingfamiliene. Dette representantforslaget
søker å finne frem til enighet om flere andre forhold enn selve
foreldrepermisjonen, som forslagsstillerne mener det bør være gode
muligheter for å få tverrpolitisk tilslutning til. Forslagene er
ment å gjøre endringer som er ikke er kjempestore for samfunnet, men
som vil bety svært mye for familiene som trenger litt ekstra rom
og hjelp.
Flerlingfamiliene trenger sterkere støtte fra samfunnet enn den
de fleste andre familier får, ganske enkelt fordi belastningen er
så mye større. Mange av flerlingfamiliene får også ekstra utfordringer
gjennom at flerlinger oftere fødes før termin. Barn og foreldre
trenger ekstra tid og støtte, familiene kan være mer sårbare. Foreldre
som får flerlinger, kan ha det tøft, både fordi det er vanskelig
å håndtere mer enn ett barn, og fordi følelsen av ikke å strekke
til kan være sterk, særlig i det første leveåret.
Forskning fra Folkehelseinstituttet viser at tvillingmødre har
hele 77 prosent større sannsynlighet for depresjon enn andre mødre
fem år etter fødselen. Dette er kunnskap som fortjener å bli tatt
på alvor.
Forslagsstillerne mener det første naturlige steget er å gjennomføre
en skikkelig kartlegging av levekårene for disse familiene, samt
systematisere kunnskap som allerede eksisterer, for å kunne vite
mer om hvilke behov som finnes, og hvilke mangler velferden har.
Videre foreslås fire helt konkrete tiltak, som ikke koster mye,
men som vil gjøre livet enklere for disse familiene.
Det første er å gi far, og medmor, rett til kortere arbeidsdag
det første leveåret. I dag har en mor som ammer rett til fri. Med
en tilsvarende rettighet for far, eller medmor, vil flerlingfamiliene
få sårt tiltrengt avlastning for en tryggere og bedre hverdag.
Det andre er å styrke rettighetene for far, eller medmor, ved
fødsel. I dag finnes det en lovfestet rett til to uker fri ved fødsel,
såkalt omsorgspermisjon. Rettigheten utløses i dag per fødsel, ikke
per barn. Forslagsstillerne foreslår å endre dette slik at tvillingfamilier
får fire uker, trillinger seks uker og så videre. Det bør vurderes
å gi støtte til arbeidsgiver gjennom folketrygden for ekstraukene
for flerlingfamilier.
Det tredje forslaget er innføring av en lovpålagt ordning med
familievikar. En slik ordning vil gi lovfestet rett til praktisk
bistand fra kommunen for familier som har spesielle behov for hjelp.
I dag er det tilfeldig om støtte gis. Dagens lovverk gir kommunene en
plikt til å vurdere hjelp til familier som har spesielle behov,
men virkeligheten viser at dette langt fra fungerer godt nok i praksis.
Derfor er det nødvendig med klarere rettigheter for å sikre at kommunene
bidrar. Eksempler på familier som bør omfattes av en slik rettighet,
kan være enslige med flerlinger eller trillingfamilier, men også
familier som har barn med alvorlige funksjonsnedsettelser, eller
familier der foreldre blir alvorlig syke. En slik ordning med familievikar
er ment å være et tiltak som kan iverksettes akutt, og som vil gi
kommunene en plikt til raskt å bruke sunn fornuft for å sikre hjelp
til familier som trenger det.
Det fjerde forslaget innebærer at de familiene som får trillinger,
eller enda flere barn på en gang, skal få full foreldrepermisjon
til begge foreldrene. Dette gjelder svært få, mellom ti og tjue
familier hvert år, men det er stor forskjell på dagens situasjon der
en skal håndtere tre, som regel for tidlig fødte, barn på en gang,
etter bare en kort felles permisjon.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen iverksette
en levekårskartlegging om flerlingfamilier.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å gi rett
til kortere arbeidstid for far, eller medmor, i flerlingfamilier
gjennom første leveår, etter mal fra dagens rett til ammefri for
mor.
3. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å endre
arbeidsmiljølovens bestemmelse om omsorgspermisjon ved fødsel til
å gi rett til to uker per fødte barn.
4. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om lovfestet
rett til familievikar for familier med særlige omsorgsutfordringer,
for eksempel enslige med tvillinger, trillingfamilier, familier
med barn som har alvorlig sykdom eller funksjonsnedsettelser eller
familier hvor det er alvorlig sykdom hos foreldrene.
5. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å utvide
foreldrepermisjonsordningen for de svært få familiene som, ved flerbarnsfødsler,
får tre eller flere barn, slik at begge foreldre får være hjemme
samtidig gjennom hele permisjonstiden.
19. januar 2016