Representantforslag fra stortingsrepresentantene Janne Sjelmo Nordås og Geir Pollestad om en oppdatering av investeringsplanene i Nasjonal transportplan

Dette dokument

  • Dokument 8:49 S (2013–2014)
  • Dato: 02.04.2014
  • Sidetall: 2

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Stortinget vedtok 11. juni 2013 Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023 (NTP). Flertallet gikk da inn for å øke rammene i planen med om lag 150 mrd. kroner, eller om lag 50 pst. sammenlignet med en videreføring av nivået i 2013.

Nasjonal transportplan har de siste stortingsperiodene utviklet seg til det sentrale prioriteringsdokumentet innen norsk samferdsel. NTP beskriver omfanget av økonomiske midler til samferdsel de neste ti årene, samt prioritering og samordning av drift/investering innenfor de ulike transportformene.

Regjeringen har i regjeringserklæringen varslet:

«Satsing på utbygging av vei og kollektivtransport økes utover vedtatt Nasjonal transportplan 2014–2023, og bompengeandelen i nye prosjekter reduseres.»

De to regjeringspartiene hadde i sine forslag under stortingsbehandlingen av NTP i 2013 svært ulike forslag. Fremskrittspartiets representanter foreslo en økning av rammene på om lag 450 mrd. kroner utover regjeringens forslag. Høyres representanter foreslo en økning på 20 mrd. kroner utover regjeringens forslag.

Når det kan forventes en økonomisk ramme som går utover den vedtatte NTP, må Stortinget foreta en helhetlig prioritering innenfor de nye rammene, ellers vil NTP kunne miste sin funksjon som prioriteringsinstrument.

Det vises til følgende eksempler:

  • Regjeringen Solberg varslet at E134 Seljord–Åmot skulle bygges uten bompenger. Dette var et prosjekt som ikke er prioritert i vedtatte NTP, men som var foreslått bygget ut 100 pst. bompengefinansiert.

  • Regjeringen varslet 20. mars 2014 at bompengesatsene for den planlagte utbyggingen av E16 Bagn–Bjørgo kan ventes å bli redusert med om lag 27 pst. sammenlignet med de satsene som tidligere er lagt til grunn for prosjektet. Regjeringen går nå inn for at de statlige bevilgningene til prosjektet skal øke med 120 mill. kroner samtidig som det skal bevilges 40 mill. kroner ekstra til prosjektering.

  • I forbindelse med nysalderingen av statsbudsjettet for 2013 i desember 2013 ble det vedtatt å slette bompengene i flere prosjekter. Merknad fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet lyder som følger:

«Disse medlemmer vil også peke på at bevilgningen til å stryke bompengegjeld alternativt kunne blitt brukt til andre formål innenfor samferdsel, som å styrke vedlikehold av vei ytterligere, eller fremskynde andre prosjekter. Det er derfor ikke gitt at dette er riktig prioritering av samferdselsmidler, når det først skal bevilges mer til dette området. Ved å fremme forslaget utenom de ordinære budsjettprosessene svekker regjeringen Stortingets mulighet til å vurdere helheten i forslaget.»

NTP som prioriteringsredskap var her satt ut av spill.

  • Under regjeringens klimadugnad varslet klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft en dreining av midler fra vei til kollektivløsninger og bane. Dette vil i så fall røre ved prioriteringene i den vedtatte NTP for 2014–2023.

  • Regjeringen har lovet å ta 50 pst. av regningen for investeringer i kollektivløsninger i byene.

  • Regjeringen Solberg arbeider med å etablere et statlig veiinvesteringsselskap som skal kunne lånefinansiere sine veiprosjekt fra statskassen. Om disse veiprosjektene er blant de prioriterte i NTP-perioden, eller om de kommer i tillegg, er uklart.

Nasjonal transportplan 2014–2023 innebærer en offensiv satsing for et mer moderne transportsystem. Når regjeringen nå varsler at den vil gå ut over de vedtatte økonomiske rammene, må Stortinget bli invitert til å foreta en reell behandling av hvordan de økte økonomiske rammene skal fordeles og eventuelle omprioriteringer av de økonomiske rammene.

Forslagsstillerne mener det er uholdbart at Stortingets planlegging av fremtidens transportsystem skal basere seg på enkeltprosjekter lagt frem av regjeringen. En helhetlig prioritering av prosjekter er nødvendig uavhengig av hvordan regjeringen velger å finansiere de ulike prosjektene i Nasjonal transportplan.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen legge frem en oppdatering av de økonomiske rammene i Nasjonal transportplan 2014–2023, og prioriteringen av disse, senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2015.

2. april 2014