Representantforslag fra stortingsrepresentantene Knut Arild Hareide, Dagfinn Høybråten, Line Henriette Hjemdal og Geir Jørgen Bekkevold om mer effektive planprosesser for raskere realisering av nye veiprosjekter
Innhold
Det tar i dag i gjennomsnitt ni år å planlegge ny vei. Selv etter at det er fattet beslutning om et nytt veiprosjekt, er det fortsatt langt frem før veien står ferdig. Det er en rekke formelle planprosesser som skal gjennomføres, med politisk behandling både lokalt, regionalt og nasjonalt.
Det er nødvendig å effektivisere planprosessene. Planleggingstiden må kortes ned. Planleggingsprosessen må kunne effektiviseres og gjøres langt raskere, samtidig som hensyn til demokrati, miljø og rettssikkerhet ivaretas. Det trengs en ny tilnærming til hvordan en planlegger, prosjekterer, bygger og drifter veiene.
Offentlige riks- og fylkesveier skal igjennom en omfattende planprosess før bygging. I planprosessen vil ofte forsinkelser oppstå som følge av uenigheter om trasévalg og finansieringsmodell. En rekke potensielle konflikter må ryddes av veien mellom lokale myndigheter og veiforvaltning, mellom miljø- og jordverninteresser og utbyggerinteresser, mellom de politiske partiene i kommunestyrene, med hensyn til naboene, bilistene og næringslivets interesser.
Det er i dag et stort avvik mellom transportbehovene i befolkningen og næringsliv og veistandard. Regjeringen anerkjenner dette som en av hovedutfordringene i transportpolitikken og skriver i Nasjonal transportplan 2010–2019 at Norge over tid har fått et økende gap mellom transportbehov og standarden på infrastrukturen.
Et sentralt premiss for å møte utfordringene på veiene er tidshorisonten for planlegging av ny vei. Det er nødvendig å øke planinnsatsen på offentlige veier for å redusere gapet mellom transportbehov og veistandard. Økt bruk av statlig plan er av tiltakene som bør vurderes i tilfeller der dette er hensiktsmessig.
Den lange planleggingstiden for nye veiprosjekter var tema under Stortingets muntlige spørretime 30. mars 2011. Svaret fra statsråd Magnhild Meltveit Kleppa var et klart nei, da hun ble utfordret på om ni år er et naturlig tidsrom for planlegging av nye veier. Statsråden uttalte videre at «Eg synest ni år er veldig lang tid, og det er jo òg eksempel på vegstrekningar som har vorte planlagde over fleire tiår» og videre: «Men eg er oppteken av å forkorta planleggingstida.»
Fornyelse og effektivisering av samferdselssektoren er nødvendig, og redusert planleggingstid for nye veiprosjekt må være en viktig del av denne fornyelsen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen fremme sak om mer effektive planprosesser og nedkorting av tiden det tar å planlegge ny vei.