Offentlig-privat samarbeid er en måte å organisere og finansiere
store statlige utbyggingsprosjekter på. Ved OPS får et privat selskap,
ofte opprettet for det aktuelle prosjektet, ansvaret for å bygge,
drifte, finansiere og vedlikeholde store prosjekter. Det offentlige
er bestiller og skal bestemme kvalitet, omfang og målsettinger for
prosjektet. En avtalt leie betales fra prosjektet er på plass.
Det vil si at, ulikt andre samarbeidsmodeller mellom det offentlige
og private, vil det her ligge flere elementer hos den private aktøren.
Den fulle og hele bestillermyndighet er politisk forankret. Innenfor
en slik modell har det offentlige ansvaret for det overordnede og
strategiske med tjenesten, men ikke den praktiske planleggingen
og etableringen. Det offentlige skal bl.a. definere formålet, kvaliteten
og tilgjengeligheten (inkl. prispolitikk) for prosjektet. Det offentlige
og den private aktøren kan samarbeide om prosjektutformingen. Fordelingen
av ansvarselementer kan variere, og bestemmes nærmere i kontrakten.
Det er en rekke argumenter som taler for at OPS vil være gunstig
på en rekke områder innen offentlige prosjekter.
Økonomisk gunstig: OPS kan gi lavere kostnader til utvikling,
drift og vedlikehold. Gode anbudsrunder vil gi bedre estimering
av de økonomiske konsekvensene. Gjennom OPS vil det hele tiden være
et press for effektivisering. Erfaringene viser at dette skjer.
Trygg finansiering: Gjennom at OPS-avtaler varer over lange tidsperioder,
typisk 20–30 år, sikrer man forutsigbarhet for dem som mottar en
tjeneste. Når kontrakten er inngått, er det en statlig forpliktelse å
sørge for finansiering ut avtaleperioden. Skiftende politiske vinder
kan ikke overkjøre en slik forpliktelse.
Tidligere igangsetting: Med OPS sin fordeling av kostnadene over
tid vil det være mulig å starte opp prosjekter tidligere. Store
offentlige inngangsinvesteringer er ikke nødvendig. Tidligere oppstart,
og mer økonomisk press for å nå frister, stimulerer effektiv bygging
og prosjektgjennomføring.
Langsiktig planlegging: Med OPS sitt livssyklusperspektiv tvinges
utbygger til å se bygging, drift og vedlikehold som deler av den
samme helhet. Det lønner seg ikke å gjennomføre innsparinger på
ett av elementene som vil legge større kostnader på andre.
Vedlikeholdsetterslep unngås: Ved at kontrakter tegnes for lange
tidsperioder, unngås at det bygger seg opp store vedlikeholdsetterslep.
Finansiering fra det offentlige garanteres, men er bundet opp mot
kvalitet og vedlikehold. Vedlikeholdsbeslutninger fjernes fra de
årlige politiske prosesser og budsjettforhandlinger. Oppstart av
et prosjekt – enten det er bygg, jernbane eller vei – medfører en
forpliktelse for den private aktøren til å sørge for godt vedlikehold.
Mindre offentlig byråkrati: OPS kan begrense byråkratiet ved
å sette mindre offentlige innsatser inn på å detaljstyre prosjekter,
men heller konsentrere seg om de overordnede målsettinger og vilkår
for en tjeneste.
Stimulerer innovasjon: Brede anbudsrunder, fokus på kostnader
og kvalitet, samt sterkt press for effektivisering i byggeprosessen
og reduserte vedlikeholdskostnader stimulerer til innovative og
kreative grep for de private selskapene.
Risikofordeling: OPS reduserer risikoen for myndighetene, ved
at forsinkede prosjekter ikke medfører kun belastninger på fellesskapet.
Det offentlige har ikke betalingsansvar før en tjeneste blir levert
(før veien er klar, skolebygget er ferdig, etc.). Kostnads- eller
tidsoverskridelser er det den private utbyggeren som har ansvaret
for å bære de økonomiske konsekvensene av. Fordelingen av risiko
bidrar til at det offentlige ikke rammes av alle byrder det ville
ved en tradisjonell organisering. Samtidig skapes det insentivstruktur
som kan lede til bedre ressursutnyttelse og mer effektiv bygging.
Profesjonell prosjektering: OPS flytter ansvaret for prosjekteringen
av bygget fra en etat som kanskje kun har sporadiske byggeprosjekter,
til en bedrift som arbeider kontinuerlig på området. Prosjektering av
bygninger er en egen profesjon hvor riktig kompetanse i planleggingsfasen
kan spare utbygger for store kostnader i bygge- og driftsfasene.
Det er store variasjoner i hvordan et offentlig-privat samarbeid
kan organiseres. I dette dokumentet beskrives den varianten som
har vært typisk i Norge. Forslagsstillerne ønsker imidlertid at
regjeringen gjennom arbeidet med en nasjonal strategi går igjennom
ulike modeller utviklet i andre land med lengre erfaring i bruken
av OPS.
Det er selvsagt også noen risikomomenter ved bruk av OPS som
må drøftes. Det er blitt påpekt at private aktører som må hente
finansieringen i markedet, vil få en høyere rente enn det offentlige
opererer med. Dette er imidlertid ikke et stort problem. I effektive
kapitalmarkeder vil ikke forskjellen være stor, og den forskjellen
som eksisterer, vil være et produkt av annen risikofordeling. I
private markeder er det lånepartene som bærer risiko, men ved statlig finansiering
er det fellesskapet som belastes for eventuell underprising av risiko
(lav rente). Det britiske finansdepartementet har bestridt at det
er økte kostnader reelt sett forbundet med OPS.
Å forholde seg til private selskaper vil alltid innebære en form
for risiko, ettersom muligheten for konkurs hos en part i en OPS-avtale
er til stede. Det offentlige må derfor se på muligheter for å sikre
seg mot dette.
Mer omfattende anbudsrunder innebærer også mer omfattende og
dyrere prosjekteringer. Høye transaksjonskostnader forbundet med
dette forventes å synke over tid. Det har å gjøre med at aktørene
blir mer vant med regelverket og lærer seg å bli mer effektive ved
utformingen av OPS-kontrakter. Dette stiller strenge krav til myndighetenes
bestillerkompetanse. Det offentlige må gjennomføre grundige anbudsrunder,
og ha kompetansen som trengs for å tegne gode kontrakter og sikre
at de finner den mest hensiktsmessige samarbeidspartner.
Private leverandører er avhengige av å levere et godt og solid
tilbud. For å innfri kontrakten, og dermed få leiebetalingen fra
det offentlige, kreves det kontinuerlig innsats for å finne de beste
og mest effektive løsninger. At aktørene underbudsjetterer for å sikre
seg å vinne et anbud, unngås ved at det er den private aktøren selv
som bærer det økonomiske ansvaret for slike. Det offentlige avtaler
tidlig en leiepris, og eventuelle kostnadsoverskridelser er ikke
det offentliges ansvar å dekke inn. Om noe ikke leveres som avtalt,
kan vederlaget til den private aktøren bli redusert, ettersom det
er snakk om et kontraktsbrudd.
OPS innebærer ingen økning i den samlede ressursrammen. Selv
om omfattende anbudsrunder kan være dyrere, vil dette mer enn veies
opp av en mer effektiv prosess og bedre kostnadsanslag. At det ikke gis
økonomisk kompensasjon til utbygger før tjenesten er levert og produktet
er ferdig, legger et stort press på utbygger for å komme i mål innenfor
de satte tidsfrister.
Forpliktelser kan binde politikken. Det medfører både fordeler
og ulemper. De må veies i de aktuelle tilfeller. Manglende vilje
til å følge opp uttalte, men ikke-bindende forpliktelser har resultert
i dårlig infrastruktur mange steder i Norge. Vedlikeholdsetterslepet
på vei kan begrenses på de veiene som bygges med OPS, gjennom garantert
vedlikehold.
OPS vil ikke alltid være hensiktsmessig, men om de viktigste
forutsetningene er innfridd, er det et stort potensial. Riktig bruk
av OPS medfører effektiviseringer, kostnadsbesparelse og kvalitetsheving.