Til Stortinget
Spredning av makt og selveierdemokrati anses som viktige verdier
i det norske samfunnet. Det betyr at ikke for mye kapitalmakt bør
være konsentrert på for få hender, ei heller statens hånd. Det er
også et ideal av hver enkelt borger skal ha muligheter til å øve
innflytelse på sin egen hverdag, både privat og i arbeidslivet.
Å bedre vanlige privatpersoners muligheter til sparing og arbeidstakernes
muligheter for eiermessig medbestemmelse over egen bedrift vil styrke
disse verdiene.
Erfaring viser at ansattes medeierskap i bedrifter har flere
positive sider. Det fremgikk blant annet av Dagens Næringsliv 30. november
2009 at Veidekkes ansatte i år har handlet aksjer for nesten 60
mill. kroner i entreprenørkonsernet. 3 000 Veidekke-ansatte eier
nå nesten 20 prosent av konsernet, til en samlet aksjeverdi av 1,3
mrd. kroner. Konsernsjef Terje Venold uttalte at de ansatte i 2009
har kjøpt aksjer for 58 mill. kroner, noe som er ny rekord. 5. september 2009
uttalte Venold til Dagens Næringsliv at dette er helt avgjørende
for bedriftskulturen og for forståelsen for verdiskaping. Konsernet
har erfaring med aksjeprogrammer for ledende ansatte fra 1960-tallet
og for alle ansatte fra 1984.
Spørsmålet om det bør legges bedre til rette for ansattes medeierskap
har lenge vært tema i norsk politisk debatt. Representantene Jan
Tore Sanner, Svein Flåtten, Linda C. Hofstad Helleland og Torbjørn Hansen
fremmet 13. januar 2009 forslag for Stortinget om å legge til rette
for at flere ansatte kan bli medeiere i egen bedrift (Dokument nr.
8:27 (2008–2009)). Regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet gikk imot forslaget da det ble behandlet
i Stortinget 2. april 2009, jf. Innst. S. nr. 179 (2008–2009). Til
Dagens Næringsliv 4. september 2009 uttalte nåværende statsråd Audun Lysbakken,
da som nestleder i Sosialistisk Venstreparti, at Sosialistisk Venstreparti
vil gjøre arbeiderstyrte bedrifter til en kampsak i en ny rød-grønn
regjering. Audun Lysbakken uttalte videre:
"Vår visjon er at arbeidsstyrte bedrifter skal bli et stort
innslag i norsk næringsliv."
Det fremgikk videre at Sosialistisk Venstreparti vil ha en utredning
som skal foreslå tiltak som vil gjøre det lettere for ansatte å
overta og styre sin egen arbeidsplass. Ifølge Audun Lysbakken var
målet å skape en ny selskapsform, foreløpig døpt "Demokratisk selskap"
(DS). I den såkalte Soria Moria II-erklæringen står følgende:
"Regjeringen vil bidra til økt eierskap basert på samvirke
og bedrifter eiet av de ansatte."
Forslagsstillerne registrerer at det nå ser ut til å være vilje
i regjeringen Stoltenberg II til å se på ansattes muligheter til
å bli medeier i sin egen bedrift, selv om det hersker usikkerhet
rundt hvilke endringer Regjeringen og regjeringspartiene vil gjøre
i det gjeldende regelverket. Imidlertid er det vanskelig å forstå statsråden
og Soria Moria II-erklæringen på annen måte enn at større grad av
ansattes medeierskap er ønsket.
Forslagsstillerne mener erfaringer tilsier at skattemessige tiltak
er en effektiv måte å stimulere ansatte til medeierskap på. Videre
mener forslagsstillerne at medeierskap, stimulert blant annet ved
en gunstig skattefri rabatt, bidrar til å oppnå samfunnsmessig ønskede
virkninger som maktspredning og medeierdemokrati.
Overskuddsdeling og medeierskap er i mange land direkte stimulert
gjennom lovgivning og skattefordeler. I en utredning utført på oppdrag
fra Høyres stortingsgruppe så Stortingets utredningsseksjon på hvordan
ordninger for ansattes medeierskap blir stimulert i et utvalg av
europeiske land. Blant annet har land som Storbritannia, Frankrike,
Belgia og Danmark satt beskatningstidspunktet ved salg, og dette beskattes
kun som kapitalskatt. Dette fungerer positivt ved å kompensere for
noe av risikoen ansatte tar ved å involvere seg i aksjemarkedet.
I Storbritannia blir bedre ordninger (for alle ansatte) og individuelle ordninger
stimulert økonomisk, blant annet ved at beløpsgrensene som det opereres
med, er langt høyere enn i Norge. I Spania kan ansatte få skattefradrag ved
salg av aksjer med opp til 40 prosent av meravkastningen.
Forskning tyder på at ansattes medeierskap har et stort potensial
når det gjelder å styrke de ansattes engasjement i og tilknytning
til bedriften, selv når de ansattes eierandel er relativt beskjeden,
jf. førsteamanuensis Bård Kuvaas fra Handelshøyskolen BI i Mandag
Morgen 24/05. Forskning ved Norges Handelshøyskole viser at Norge
er det landet i Europa der ordninger for ansattes medeierskap i
bedriften er minst utviklet.
Den såkalte fritaksmetoden og aksjonærmodellen med skjermingsfradrag
innebærer at aksjeinntekter som overstiger en risikofri avkastning
etter skatt, beskattes først når de tas ut av selskapssektoren.
Fritaksmetoden er forbeholdt investorer som investerer gjennom aksjeselskap.
For folk flest er det å opprette et eget aksjeselskap for spareformål
urealistisk. Et aksjeselskap fordrer minimum 100 000 kroner i egenkapital,
samt årlige minimumskostnader for regnskap og revisjon på mellom
10 000 og 20 000 kroner. Aksjeselskaper er dessuten pålagt en rekke forpliktelser
knyttet til registrering, rapportering osv., som for vanlige sparere
fremstår som et betydelig hinder.
Fritaksmetoden anses å ha flere fordeler, ved at den legger til
rette for redusert risiko og høyere avkastning. Dette er fordeler
også småsparere bør få ta del i. I dag hemmes småsparere i å fullt
ut ta del i den veldokumenterte meravkastningen som langsiktig sparing
i aksjemarkedene gir. I tillegg til de positive virkningene for
den enkelte småsparer vil økte investeringer være positivt for norsk
næringsliv som sådan. Blant annet fremhevet arbeidsgruppen at forslaget
vil gi bedre og sunnere privat- og samfunnsøkonomiske investeringsbeslutninger.
En vil se en mer optimal samfunnsmessig kapitallokering, gjennom fjerning
av innlåsingseffekter og økt reinvestering av utbytter og realiserte
salgsgevinster. Økt samlet sparing vil dempe presset på økonomien
i dårlige tider. Et resultat vil trolig også være bedre kapitalinngang
i førstehåndsmarkedet og økt likviditet i andrehåndsmarkedet.
En arbeidsgruppe som har bestått av representanter fra Oslo Børs,
Aksjonærforeningen og Verdipapirsentralen (VPS), forsterket med
ekstern kompetanse, konkluderer i et dokument av 17. juni 2009 med
at:
"Vår konklusjon er at personlige sparere bør få anledning til
å benytte fritaksmetoden uten å måtte opprette et eget investeringsselskap.
Det vil ikke bare gjeninnføre likebehandling av selskapsaksjonærer
og personlige sparere, men også få en rekke positive samfunnsmessige
konsekvenser til tross for marginal innvirkning på skatteprovenyet.
Vi viser dessuten til at en utvidelse kan gjennomføres fullt ut
innenfor dagens inntektsskattesystem og ved bruk av aksjemarkedets
eksisterende infrastruktur."
I dokumentet ble det redegjort for KLAS (Konti for Langsiktig
Aksjesparing) som mulig modell for hvordan personlige sparere kan
nyttiggjøre seg fritaksmetoden. KLAS er en lukket innretning som
består av en dedikert bankkonto med en tilhørende verdipapirkonto
i et lukket system uten aksjekapital og uten formkrav knyttet til
foretaksregister, regnskapsavleggelse, revisjonsplikt og annet.
Hver innretning gis et identifikasjonsnummer som muliggjør en skattemessig
adskillelse fra sparerens eventuelle øvrige verdipapirinnehav. Fritaksmetoden
vil komme til anvendelse som for aksjeselskaper, noe som vil si
at spareren ikke betaler skatt på gevinst eller utbytte før beløpet
tas ut av KLAS. Spareren vil på denne måten ha mulighet til å reinvestere
midlene ved å kjøpe nye verdipapirer, uten å betale skatt på gevinsten
i denne omgang. Administrasjon og rapportering besørges av en kontofører,
typisk sparerens aksjefondsforvalter eller bank. Dersom KLAS oppløses
og spareren har realisert et tap, vil spareren få fradrag for tapet.
Arbeidsgruppen har analysert hvorvidt en innføring av KLAS vil
være i tråd med begrunnelsen for fritaksmetoden, og har kommet til
at formålene med fritaksmetoden underbygger en utvidelse. Det vises også
til at det å tilby sparere kostbare "snarveier" til fritaksmetoden
er i ferd med å bli en lønnsom industri (norskregistrert utenlandsk
foretak (NUF), fondskonti, kapitalforsikring m.m.), og at dette
er produkter som heller undergraver enn styrker fritaksmetodens positive
samfunnsmessige effekter.
Det ble vist til at Finansdepartementet ved innføringen av fritaksmetoden
anslo, under stor usikkerhet, et provenytap i størrelsesorden 500
mill. kroner. Rapporten viser til anslag som tyder på at man ligger godt
under dette. Det sies blant annet:
"Dersom alle personlige aksjonærer oppretter KLAS og hver utbyttekrone
beholdes innenfor det lukkede systemet vil det med andre ord innebære
et provenytap på ca 300 millioner kroner for 2008. Et mer realistisk
scenario er at halvparten av utbyttekronene beholdes innenfor systemet
og at deltakerprosenten reduseres til 25. Det innebærer at provenytapet
reduseres til 38 millioner kroner."
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn fremme følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen i løpet av våren 2010 fremme en sak
for Stortinget om hvilke tiltak som kan iverksettes for å bidra
til at flere ansatte blir medeiere i egen bedrift, herunder en vurdering
av de erfaringer som er høstet i land som har gunstig regelverk for
ansatte som vil kjøpe aksjer i egen bedrift.
II
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til en opptrapping
av den skattefrie rabatten ved ansattes kjøp av aksjer i egen bedrift,
samt en vurdering av å flytte beskatningstidspunktet for fordelen
ved kjøp av rabatterte aksjer fra kjøpstidspunktet til salgstidspunktet.
III
Stortinget ber Regjeringen i løpet av våren 2010 fremme en sak
for Stortinget som redegjør for Konti for Langsiktig Aksjesparing
(KLAS) og fremme forslag for Stortinget om en spareinnretning som
gir personlige sparere mulighet til å nyttiggjøre seg fritaksmetoden,
og å investere i norsk næringsliv, uten å måtte opprette egne investeringsselskap.
14. januar 2010