Til Stortinget
Stortinget ga i statsbudsjettet for 2003 tilslutning til at det
skulle iverksettes et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem, der nasjonale
prøver skulle inngå som ett av flere informasjonselementer.
Dette ble gjort fordi man mente at alle som skal treffe beslutninger om
grunnopplæringen i Norge, må gjøre dette
ut ifra en kontinuerlig kunnskap og informasjon om situasjonen for
landets elever. Informasjonen er viktig for så vel nasjonale
myndigheter som for kommunepolitikere, skoleeiere, skoleledere og
lærere.
I Innst. S. nr. 268 (2003-2004) til St.meld. nr. 30 (2003-2004)
Kultur for læring, ble innretningen på ordningen
med de nasjonale prøvene behandlet. Her understreket stortingsflertallet
at nasjonale prøver alene ikke kan gi noe helhetlig bilde
på kvaliteten i opplæringen, og at også andre
indikatorer på kvalitet må utvikles og gjøres
kjent.
Flertallet viste i innstillingen til at Utdannings- og forskningsdepartementet
i brev til Utdanningsforbundet datert den 12. mai 2004
hadde bestemt at resultatene fra årets nasjonale prøver
ikke skulle offentliggjøres på Skoleporten.no
som åpnet samme år, men at departementet ville
vurdere om, hvordan og på hvilket nivå offentliggjøring
av nasjonale prøver skulle skje. Flertallet støttet
dette og uttalte at:
"offentliggjøring ikke skal legge til rette for rangering
av skoler".
Resultatene fra fjorårets nasjonale prøver
ble publisert i januar i år, rett før årets
første nasjonale prøver skulle avvikles. Offentliggjøringen
førte til stor oppmerksomhet, og til at mange medier laget
lister der skolene var rangert etter resultater. Dette står
i skarp kontrast til stortingsflertallets uttalelser i Innst. S.
nr. 268 (2003-2004). Samtlige partier på Stortinget, utenom
Fremskrittspartiet, har uttrykt at de ikke ønsker at elevenes
resultater på disse prøvene skal brukes til å lage
offentlige rangeringer over skoler. Man ønsker en nasjonal
oversikt over elevenes læringsutbytte, men ikke en lokal
stempling av skoler og elever. Likevel er det nettopp dette som
har skjedd straks resultatene har blitt offentliggjort.
Regjeringen begrunner avgjørelsen om å offentliggjøre
prøveresultatene med at offentlighetsloven tvinger dem
til det, og at det dermed mer er en nødvendighet enn et
politisk ønske som ligger til grunn. Professor i offentlig
rett, Eivind Smith, setter spørsmålstegn ved denne
tolkningen. I Aftenposten 12. februar 2005 uttaler han
følgende:
"Der mener jeg hun (Kristin Clemet) tar feil. Jeg ser ikke
hvordan offentlighetsloven skulle tvinge henne til å legge
frem disse sammenstillingene av dataene fra prøvene. Loven
tillater det, men tvinger det ikke frem".
Med bakgrunn i de klare uttalelsene fra stortingsflertallet
og vurderingen fra professor Eivind Smith, bør det være
grunn til å vurdere om den praksis som har utviklet seg
med offentliggjøring av resultater fra de nasjonale prøvene,
ikke strider imot intensjonen med innføringen. I Danmark
og Finland har man for eksempel valgt å avholde nasjonale
prøver uten å offentliggjøre resultatene,
fordi det antas at en offentliggjøring vil gi et unødig
stort fokus på resultatene i seg selv. Det siste årets
erfaringer fra Norge gir dem så langt rett i dette.
Innføringen av de nasjonale prøvene har også vist seg å ha
langt mer omfattende økonomiske konsekvenser enn det som
ble lagt til grunn for Stortingets behandling. I St.meld. nr. 30
(2003-2004) Kultur for læring, kapittel 12, er det foretatt
en vurdering av kostnadene med de ulike tiltak som foreslås.
Der er det gjort anslag for kostnadene med kompetanseutvikling,
timetallsutvidelsen i grunnskolen, utvikling av nye læreplaner,
utvikling av læremidler, ny struktur i videregående
opplæring, avgangsprøver og eksamen, og endringer
av opptakskravene til lærerutdanningen. Selv om Stortinget
allerede hadde gitt sin tilslutning til innføring av nasjonale
prøver, utgjør de nasjonale prøvene
som ledd i kvalitetsvurderingssystemet en sentral del
av Regjeringens utdanningspolitikk. Det ville derfor vært
naturlig at det i St.meld. nr. 30 (2003-2004) ble foretatt en økonomisk
vurdering av kostnadene med systemet. Spesielt etter som det nå viser
seg at kostnadene for kommunene er blitt svært høye.
I brev til kirke-, utdannings- og forskningskomiteen i forbindelse
med Innst. S. nr. 268 (2003-2004) anslo departementet kostnadene
for staten med de nasjonale prøvene for 2005 til å bli
i underkant av 80 mill. kroner. Fylkesmannen i Hordaland gjorde
senere et anslag som antydet at kostnaden for kommunene i Hordaland
ville ligge i overkant av 6 mill. kroner for 2005. På bakgrunn
av erfaringer anslo vi derfor de samlede kostnadene med prøvene
til å bli på et sted mellom 150 og 200 mill. kroner
på landsbasis for 2005.
Stikkprøver fra enkeltkommuner tyder nå på at dette
anslaget er for lavt. En tilfeldig valgt barneskole som har prøver
på 7. trinn og 4. trinn, der hvert trinn har
mellom 40 og 50 elever, har anslått skolens kostnader til å bli
ca. 150 000 kroner. Kostnadene pr. elev på 7. årstrinn
har de anslått til å bli ca. 2 400 kroner. En
kommune med to rene barneskoler og tre barne- og ungdomsskoler har
anslått kostnaden for kommunen til å bli 568 000
kroner.
Dette er enkeltstående eksempler og kan ikke brukes
til å trekke generelle konklusjoner. Men både
eksempelet fra skolenivå og fra kommunenivå tyder
likevel på at tidligere anslag er satt altfor lavt. Med
så høye kostnader er man nødt til å vurdere
kostnadene opp mot det man får igjen. Dette er penger som
kan brukes på andre måter, blant annet til å utvikle
elevenes læringsmiljø. Dessuten er det kommunesektoren som
har blitt påført hoveddelen av kostnadene, uten at
det er kompensert for dette gjennom inntektssystemet.
Det er også flere grunner til å anta at den
kunnskap som prøvene skulle framskaffe, ikke har den verdi
man håpet på. En stor andel elever har valgt å boikotte
prøvene eller å levere inn blank besvarelse. Dette
svekker kravene til representativitet som var lagt til grunn.
Utvalget som vurderte de nasjonale prøvene for 2004,
frarådet i sin rapport på det sterkeste å offentliggjøre
resultatene av matematikkprøvene. De avsluttet rapporten
med å fastslå at: "Vi har konstatert at årets
nasjonale prøver på flere områder har
fungert lite tilfredsstillende, og vi har av den grunn advart mot å rapportere
resultatene slik det var planlagt". De understreket videre at nasjonale
prøver representerer noe nytt, og det er mye som skal til
for at et slikt omfattende tiltak skal lykkes.
Professor Svein Lie, som deltok i gruppen som evaluerte de nasjonale
prøvene for 2004, anbefalte i et foredrag på Lillehammer å avlyse
de videre prøvene for 2005 og å utsette de planlagte
prøvene for 2006. Hans begrunnelse er den samme som i rapporten
etter prøvene i 2004. I et foredrag nylig uttalte han at
det er altfor mye usikkerhet knyttet til prøvene. Det er
behov for bedre styring ut fra sunne testteoretiske prinsipper,
herunder:
Dessuten må testteoretisk kompetanse styrkes sentralt
og i de ulike faggruppene. Han konkluderte med at det er behov for
mer tid til utprøving og anbefalte "time out" i 2006.
De økte kostnadene, det store kaos som har rådet rundt
gjennomføringen av prøvene og det manglende faglige
utbyttet av dem, må føre til en endring av nåværende
kurs. Forberedelser til ulike prøver og tester styrer mye
av læringsaktiviteten i skolen. Flere skoler har rapportert
om at forberedelsene til årets prøver har beslaglagt
mye tid og fortrengt tid til annen, mer tilrettelagt og variert
opplæring. Dette har negative konsekvenser for elevenes
læring.
Det er viktig at de evalueringsformene som benyttes i skolen
har som fremste formål å støtte opp om
elevenes læringsarbeid. Nasjonale prøver på fire trinn
i opplæringsløpet kan være et godt læringsstøttende
verktøy. De er utviklet av dyktige fagfolk på sine
felter, som besitter stor faglig og sosialpedagogisk innsikt og
kompetanse. Den kunnskap som finnes i disse forskningsmiljøene
når det gjelder utvikling av prøver og tester,
er det viktig å ta vare på og videreutvikle. Deres
virksomhet bør derfor fortsette til hjelp for skolene i
deres arbeid med å lage gode prøver til skolenes
pedagogiske arbeid.
Mange lærere forteller at de opplever de nasjonale prøvene
som gode, og at de gjerne vil bruke dem for å finne ut
av om deres elever når de læringsmålene
som er satt. Andre opplever dem som for avanserte eller for lite
egnet til å kunne fungere som læringsstøttende.
I hvilken grad slike prøver bør brukes som en
del av opplæringen, må derfor avgjøres
av den læreren som tilrettelegger opplæringsløpet.
Det må være lokale avgjørelser og ikke
sentrale betingelser som bestemmer bruken av de nasjonale prøvene.
Det viktigste for elevenes læring er jevnlige evalueringsmetoder
og tilbakemeldinger som gjør det mulig å justere
kursen underveis. Ved siden av mappeevaluering kan nasjonalt utformede
prøver være et godt verktøy for kvalitetssikring
av læringsarbeidet ved den enkelte skole og i den enkelte
elevgruppe. Det bør derfor legges til rette for en intern
bruk av felles prøver utarbeidet av forskningsmiljøer,
men settes en stopper for en ekstern bruk som legger opp til rangeringer
og konkurranse mellom skolene.
I Innst. S. nr. 268 (2003-2004) foreslo Sosialistisk Venstreparti
en modell der et statistisk utvalg skulle trekkes ut for å gjennomføre
prøvene, for på den måten å få et
bilde av elevenes ferdigheter i en del fag. Da får man
en nasjonal oversikt over elevenes læringsutbytte, men
ikke lokale og regionale rangeringer over skolenes og elevenes resultater.
Et system som kun tester et statistisk representativt utvalg av elevene,
vil kunne ivareta begge disse hensynene. Ved å teste et
mindre, men representativt utvalg av elever, vil man sikre fullgod
informasjon om tilstanden i norsk skole, samtidig som man unngår å samle inn
et detaljert datamateriale om hver eneste elev i landet. Det vil
spare tid og penger, og ikke minst: Det vil forhindre offentliggjøringen
av resultater helt ned på nivå til den enkelte
skole og klasse.
Sett i lys av de store omkostninger som de nasjonale prøvene
har medført, både menneskelig, læringsmessig
og økonomisk, vil dette være eneste forsvarlige
modell ut ifra ressursbruk. Dersom man skal fortsette med nasjonale
prøver, bør denne modellen legges til grunn.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
-
1. Stortinget ber Regjeringen stoppe videre gjennomføring av nasjonale prøver for 2005, og utsette planlagte prøver i 2006.
-
2. Stortinget ber Regjeringen i det videre arbeid legge til grunn at eventuell informasjon fra nasjonale prøver til nasjonalt nivå, skal baseres på et statistisk utvalg av elever.
-
3. Stortinget ber Regjeringen føre videre arbeidet med å engasjere ulike fagmiljøer til utvikling av prøver som kan tilbys skolene som et pedagogisk hjelpemiddel.
18. februar 2005