Til Stortinget
Domstolene og politiet har sammen et ansvar for å få gjennomført
straffesaksbehandlingen så raskt som mulig. At reaksjonen
på et straffbart forhold kommer så raskt som mulig
etter begått handling, er særs viktig.
De allmennpreventive og individualpreventive formål
ved straffen oppnås best ved en rask saksbehandling. Reaksjonen
bør komme så raskt som mulig etter begått
handling.
Situasjonen for ofrene for kriminalitet er dessuten best sikret
om straffesaken kommer så fort som mulig, med blant annet
mulighet for å kunne kreve pådømt erstatning
og oppreisning. Belastningen ved en verserende sak må gjøres
minst mulig. Ventetiden må kortes ned.
Av rettssikkerhetsmessige grunner er det avgjørende
at saken raskt blir behandlet. Vitner og andre bevis gir best effekt
når handlingen ikke er begått for lang tid siden.
Særlig for yngre lovbrytere vil det oftest være
viktigst med en rask reaksjon i stedet for en streng reaksjon. En
raskere straffesaksbehandling forebygger også lengre lovstridige
varetektsopphold.
Raskere og mer smidig saksbehandling vil dessuten bidra til å redusere
kostnader ved prosessen, og gjøre at flere må forholde
seg til de samme sakene på grunn av tidsforløpet.
Effekten ved redusert kriminalitet, som en konsekvens av rask pådømmelse,
kan heller ikke undervurderes.
Stortinget har i senere år satt frister i straffesaksbehandlingen,
særlig hvor siktede sitter fengslet eller er mindreårig.
Disse fristene fungerer i stor grad etter sin hensikt. Bestemmelsene
i straffeprosesslovens §§ 275 og 249
er tydeligvis ikke tilstrekkelig for å få ned
den totale saksbehandlingstiden. Saksbehandlingstiden er fortsatt
for lang både hos politiet og i domstolene. Det er påfallende
store forskjeller eksempelvis mellom Sverige og Norge med henblikk på saksbehandlingstid.
Det tar for lang tid før det tas ut tiltale. Restansene
er for store. Over 4 000 straffesaker er til enhver tid
ubehandlet i 1.instansdomstolene de siste årene, og til
tross for økt produktivitet i domstolene, har restansestørrelsen
vært stabil. Den gjennomsnittlige saksbehandlingen for
straffesaker i 1.instansdomstolene har siden 1999 beveget seg oppover
fra 3,1 måneder til 3,4 måneder til tross for
Stortingets mål for saksbehandlingstid (3 måneder).
Straffesakene ser dessuten ut til å ha en klar tendens
til å "ese" ut, hvilket innebærer vanskeligheter med
rask avvikling. Det er grunn til å tro at flere straffesaker
i Norge "overetterforskes". Straffesaker ser dessuten i flere tilfeller
ut til å bli "liggende" i til dels lange perioder hvor
lite skjer under etterforskningen.
Forslagsstillerne har dessuten merket seg at man i Sverige, i
vanskelige og kompliserte straffesaker (bl.a. Lindhdrapet og Fadimedrapet),
gjennomfører svært raske hovedforhandlinger kort
tid etter at gjerning er begått, uten at dette ser ut til å ha
svekket rettssikkerheten. Rettssikkerheten kan derimot være styrket
i en slik prosess da bevisene er "ferske".
Forslagsstillerne mener derfor det nå bør iverksettes
et sett virkemidler. Det bør vurderes satt frister for avgjørelse
av tiltalespørsmålet utover bestemmelsen i straffeprosessloven § 249,
ikke minst der siktede er fengslet.
Påtalemyndighetens organisering bør vurderes opp
imot behovet for en hensiktmessig styring av etterforskningen. Forslagsstillerne
mener det bør vurderes om ikke statsadvokatene skal involveres
i etterforskningen, og i sterkere grad styre denne når
noen er siktet i straffesaken, bl.a. med henblikk på raskest mulig
avgjørelse av tiltalespørsmålet.
Endelig bør regelendringer utover bestemmelsene i straffeprosesslovens § 275
som bidrar til raskere pådømmelse i domstolene,
vurderes.
Saksbehandlingen i domstolene bør dessuten kortes ned.
Det bør vurderes mer aktiv bruk av avskjæringsregler
for bevisføringen for domstolene, og større grad
av skriftlighet særlig vedrørende faktum som ikke
er omstridt. Det bør stilles strengere krav til aktørene
i straffesaken om mulighet for oppmøte på berammet
tidspunkt. Dette vil kreve aktiv prosessledelse, og mulige endringer
i prosessreglene. Alle vil være tjent med at bevisførselen
i en straffesak konsentreres om de punkter i saken som er omstridt.
Det er her kontradiksjonen må gis sin mulighet. Endelig må ressurstilførselen
til domstolene nå vurderes grundig for å få redusert
restansene.
Stortinget bør få en samlet tiltakspakke med
siktepunkt å nå frister hvor straffesaker der
det er mulig pådømmes i 1. instans, før
det er gått 6 måneder og under enhver omstendighet
innen 2 måneder etter at tiltale er tatt ut. For 2. instans
bør pådømmelse skje innen 2 måneder
etter at ankeerklæring er mottatt.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag for Stortinget før
utgangen av vårsesjonen 2005 med lovendringer og tiltak
som vil bidra til at straffesaker, der det er mulig, pådømmes
i 1. instans før det er gått 6 måneder,
og under enhver omstendighet innen 2 måneder etter at tiltale
er tatt ut.
31. mars 2004