Til Stortinget.
I 1978 ble det innført en midlertidig avgift
på salg av motorer for fritidsbåter fra og med
9 hk og oppover. Den gang var hk-avgiften på kr 30
pluss mva per hk (fra første hk). Hk-avgiften ble introdusert
for å dempe salget av båtmotorer og for å redusere
utslippene fra disse. Det kan nevnes at det i 1978 ble solgt ca
36 000 utenbordsmotorer i Norge og at det i 2001 ble solgt
ca 20 000. Videre er den miljøgevinst man håpet
på den gang endret til det motsatte, da nye motorer forurenser
betydelig mindre enn eldre motorer. Man kan derfor si at de opprinnelige årsakene
til innføring av avgiften ikke eksisterer per i dag, og
man kan faktisk si at hk-avgiften i dag virker mot sin opprinnelig
hensikt.
Hk-avgiften er blitt justert flere ganger, sågar er den
blitt doblet ved en anledning. De senere årene er den dog øket
kun med konsumprisindeksen. Likevel er hk-avgiften per i dag på kr 126,50
pluss mva. Hk-avgiften er en ren fiskal avgift som ikke kommer båtbrukerne
til gode på noen måte.
Hk-avgiften har flere andre negative følger, vi nevner
noen her:
2. Hk-avgiften fører til lavere
sikkerhet fordi mange utsetter kjøp av ny motor pga. avgiften.
Dette kan illustreres på flere måter:
Gamle motorer blir utslitte, hvilket
fører til større sjanse for motorhavari, noe som
igjen øker sjansen for kostbare redningsaksjoner.
Båter blir kjøpt med for lav motoreffekt
pga. hk-avgiften. Dette fører til lavere sikkerhet fordi
manøvreringsegenskapene blir dårlige med for lav
motorkraft. I motsetning til biler blir nemlig manøvreringsegenskapene
for båter dårlige dersom motorkraften blir for
liten.
3. Hk-avgiften fører også til en "snikmarinisering" av
andre motorer, noe som også medfører miljø- og
sikkerhetsmessige konsekvenser da disse motorene ikke blir like
gode som nye motorer.
4. Hk-avgiften fører til smugling av båtmotorer
fordi hk-avgiften er en særnorsk avgift.
Vi tror det samfunnsøkonomiske resultatet av hk-avgiften
er negativ. Importørene gjør svært meget merarbeid
for å sørge for nødvendig dokumentasjon og
kontroll. Videre er det store problemer forbundet med f.eks. reklamasjoner.
Dersom en motorblokk kommer inn til reklamasjon og importøren
sender en erstatning, skal det selvsagt ikke svares dobbel hk-avgift.
For å unngå dette må importøren
legge den gamle motorblokken på lager inntil en godkjent
tjenestemann kommer og inspirerer den og destruerer den, deretter
kan den sendes til dertil egnet avfallsdeponi.
Et annet problem er beregning av hk-avgift. Det heter i forskriften
at den skal beregnes av høyeste annonserte hk-effekt. I
dag samordnes mye reklamemateriell for båtmotorer, men
pga. denne regelen kan Norge ikke delta i et slikt samarbeid fordi
man må sette egne beregninger i annonser, brosjyre-materiale og
lignende pga. ovennevnte bestemmelse.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen snarest legge frem en plan for avvikling
av avgiften på båtmotorer.
18. juni 2002.