Hovudinnhaldet i proposisjonen
I proposisjonen blir det foreslått ei lov som
skal gi rammene for ei særskild kompensasjonsordning for ei gruppe
oljearbeidarar som blei utsette for helseskadelege kjemikalium i
arbeidet offshore i den tidlege fasen av norsk petroleumsverksemd.
Lovforslaget følger opp anbefalingane frå Oljepionerkommisjonen
i NOU 2022:19 Oljepionerene – en kompensasjonsordning.
Proposisjonen følger også opp Stortingets oppmodingsvedtak
nr. 220 (2024–2025), der regjeringa i arbeidet med kompensasjon
for oljepionerane blei beden om å legge ei særskild kompensasjonsordning
til grunn, i tråd med anbefalingane frå NOU 2022:19, jf. Representantforslag
16 S (2024–2025) og Innst. 101 S (2024–2025).
Det blir foreslått å sette kompensasjonen etter
lova til åtte gonger grunnbeløpet i folketrygda, 1 041 280 kroner
etter dagens G-verdi. Det blir såleis ikkje lagt opp til at beløpet
skal graderast, for eksempel etter uføregrad. Det blir foreslått
å gi kompensasjonen til etterlatne dersom den avdøde oppfylte kriteria
i kompensasjonsordninga.
Det blir også foreslått å opprette ei uavhengig
nemnd som skal behandle søknader om kompensasjon. Det er i proposisjonen
foreslått reglar om blant anna samansetting og saksbehandling i
nemnda.
Det blir tatt fleire grep for å sikre ei mest
mogleg effektiv, og på same tid trygg, behandling av søknadene. Som
det vil gå fram av proposisjonen, legg ein opp til at nemnda kan
nytte eit hurtigspor, utan nærmare arbeidsmedisinsk utgreiing, når
den framlagde dokumentasjonen gir grunnlag for det. For andre tilfelle
blir det lagt opp til at det vil vere tilstrekkeleg med ei forenkla arbeidsmedisinsk
utgreiing. For å sikre ei effektiv saksbehandling i nemnda blir
det også lagt fram forslag om ei forenkla behandling i nemnda dersom
det er openbert at vilkåra for å få økonomisk kompensasjon ikkje
er oppfylte.
Slik tilfellet var for den tidlegare kompensasjonsordninga
for pionerdykkarane, blir det foreslått at vedtak i nemnda skal
vere endelege i forvaltningsrettsleg forstand. Det blir derfor ikkje
foreslått å etablere ei eiga klageordning for kompensasjonsordninga.
Vedtak i nemnda kan på vanleg måte bringast inn for domstolane,
som kan prøve alle sider av saka.
Kompensasjonsordninga føreset behandling av personopplysningar,
og det blir foreslått å fastsette uttrykkeleg at nemnda skal ha
høve til å behandle slike opplysningar, inkludert såkalla særlege
kategoriar personopplysningar etter artikkel 9 i personvernforordninga.
Det blir vidare foreslått at det skal gå fram av lova at nemnda
skal ha høve til å hente inn opplysningar frå blant anna myndigheiter,
forsikringsselskap og søkaren sine tidlegare arbeidsgivarar som
er nødvendige for å behandle søknader om kompensasjon.
Det blir foreslått at det skal gjerast frådrag
for tidlegare utbetalt kompensasjon eller erstatning frå arbeidsgivar
for den same skaden eller sjukdommen som det blir søkt om kompensasjon
for. Det blir vidare foreslått at søkaren skal ha uttrykt plikt
til å opplyse nemnda om vedkommande har tatt imot slike utbetalingar.
Det blir også foreslått ein eigen heimel for tilbakebetaling ved for
høg eller urettmessig utbetalt kompensasjon.
Ordninga bør likestille norske og utanlandske
arbeidstakarar. Det skal derfor ikkje stillast krav om for eksempel
norsk statsborgarskap eller medlemskap i folketrygda for å kunne
ha rett til kompensasjon etter lova.
NOU 2022:19 Oljepionerene – en kompensasjonsordning
har vært på høyring.
Høyringsinstansane som har uttalt seg, støttar
i hovudsak forslaget frå kommisjonen om å etablere ei særskild kompensasjonsordning
for ei gruppe oljearbeidarar. Ein visesr til kapittel 4.2 proposisjonen,
der synet til høyringsinstansane er gjort greie for.
I kapittel 2 i proposisjonen er bakgrunnen for
lovforslaget gjort greie for, og i kapittel 3 er utgreiing og forslag
frå kommisjonen gjort greie for.
Departementet sine vurderingar og forslag er
detaljert gjort greie for i kapittel 5.
Stortinget har løyvd 14 mill. kroner i revidert
nasjonalbudsjett 2025 for å få på plass dei praktiske førebuingane
med ordninga.
Det blir anslått at dei totale administrative
kostnadene for ordninga blir 62 mill. kroner. Det vil vere usikkerheit
knytt til talet på søknader som kjem inn, blant anna fordi det alltid
vil vere eit visst antal søkarar som ikkje vil oppfylle krava.
Den største drivaren for kostnadene er kompensasjonsutbetalinga.
Dei samla utbetalingane som følge av ordninga er venta å vere 511
mill. kroner.
Det er anslått at omtrent 650 personar vil oppfylle kriteria
for å kunne få kompensasjon. Om lag 160 av desse personane har tidlegare
fått erstatning som vil komme til frådrag i ei eventuell ny kompensasjonsutbetaling.