Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Per Vidar Kjølmoen, Morten Sandanger,
Agnes Nærland Viljugrein og Elise Waagen, fra Fremskrittspartiet,
Alf Erik Andersen, Bjørnar Laabak, Morten Wold og Sebastian Saltrø
Ytrevik, fra Høyre, Amalie Gunnufsen og Anna Molberg, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Marian Hussein, og fra Rødt, Marie Sneve Martinussen,
viser til Prop. 7 L (2025–2026) Lov om kompensasjonsordning for
kjemikalieskadde oljepionerar (oppfølging av tiltak i forslaget
til statsbudsjett for 2026).
Komiteen viser til
at det i proposisjonen blir foreslått en lov som skal gi rammene
for en særskilt kompensasjonsordning for en gruppe oljearbeidere
som ble utsatt for helseskadelige kjemikalier i arbeidet offshore i
den tidlige fasen av norsk petroleumsvirksomhet.
Lovforslaget følger opp anbefalingene fra Oljepionerkommisjonen
i NOU 2022:19 Oljepionerene – en kompensasjonsordning.
Komiteen viser til
at lovforslaget også følger opp Stortingets anmodningsvedtak nr.
220 (2024–2025), der regjeringen i arbeidet med kompensasjon for
oljepionerene ble bedt om å legge en særskilt kompensasjonsordning
til grunn, i tråd med anbefalingene fra NOU 2022:19 og Stortingets
behandling av Innst. 101 S (2024–2025), jf. Representantforslag
16 S (2024–2025) om en særskilt kompensasjonsordning for oljepionerene.
Komiteen viser til
at det blir foreslått å sette kompensasjonen etter loven til åtte
ganger grunnbeløpet i folketrygden, 1 041 280 kroner etter dagens
G-verdi. Det blir således ikke lagt opp til at beløpet skal graderes,
for eksempel etter uføregrad. Det blir foreslått å gi kompensasjonen
til etterlatte dersom den avdøde oppfylte kriteriene i kompensasjonsordningen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Rødt, mener regjeringen ikke fulgte intensjonen bak Stortingets
vedtak om kompensasjon til oljepionerene da de i sitt forslag til
statsbudsjett la erstatningen på 8 G. Dette er knappe 12,3 pst.
av kompensasjonen som tidligere er gitt til nordsjødykkerne, som pådro
seg skader i samme alvorlighetsgrad.
Flertallet mener
at det ikke foreligger noen dokumentasjon som rettferdiggjør en
diskriminering mellom de som ble skadet over og under vann. De helsemessige
belastningene, de økonomiske tapene og den manglende oppfølgingen
oljepionerene ble utsatt for mens de bygde opp en av landets viktigste
næringer, er betydelige.
Flertallet mener
staten har et moralsk og økonomisk ansvar for å gi fullverdig oppreisning
til oljepionerene og deres etterlatte på samme nivå som nordsjødykkerne.
Flertallet vil fremheve
at oljepionerene var med på å bygge opp en industri som har vært
avgjørende for Norges økonomiske utvikling. Mange av dem ble eksponert
for helse- og miljøskadelige stoffer under arbeidsforhold som ikke
tilfredsstilte de sikkerhetsstandardene vi i dag anser som nødvendige
og grunnleggende. Det har i ettertid vist seg at denne eksponeringen
har gitt alvorlige helsemessige konsekvenser, ofte med lang latenstid
og kompliserte sykdomsbilder.
Flertallet mener
at det bør legges til grunn et kompensasjonsbeløp 65 G, slik det
ble gjort for nordsjødykkerne.
Flertallet mener
det er et rettferdig utgangspunkt og gir en anerkjennelse av omfanget
av og alvorligheten i de helseskadene oljepionerene er påført. 65 G vil
også, langt på vei, hensynta det betydelige inntektstapet mange
har hatt som følge av sykdom og varig redusert arbeidsevne.
Flertallet støtter
lovproposisjonen, men mener regjeringen Støres forslag om en kompensasjon
tilsvarende åtte ganger grunnbeløpet i folketrygden er altfor lavt.
Etter flertallets syn burde denne kompensasjonen
økes til 65 G. Flertallet mener det
er viktig at man kommer til enighet om en høyere kompensasjon senest
i forbindelse med statsbudsjettet for 2027. Flertallet mener
det er viktig å sikre at oljepionerene får en kompensasjon så raskt
som mulig, og støtter en første utbetaling tilsvarende åtte ganger
grunnbeløpet i folketrygden, som en av to delutbetalinger som skal
tilsvare totalt 65 G.
Flertallet støtter
at kompensasjonen skal utbetales som en engangsutbetaling og ikke
være skattepliktig.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen starte
forhandlinger om en kompensasjon til kjemikalieskadde oljepionerer, slik
at de mottar en total kompensasjon på 65 G (grunnbeløpet i folketrygden),
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte, senest i statsbudsjettet
for 2027.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet stiller seg bak innholdet i proposisjonen
og støtter det fremlagte lovforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre støtter de foreslåtte rammene for den særskilte
kompensasjonsordningen for kjemikalieskadde oljearbeidere i den
tidlige fasen av norsk petroleumsvirksomhet. Samtidig mener disse medlemmer at kompensasjonsnivået
på åtte ganger grunnbeløpet (8 G) i folketrygden er for lavt og
derfor bør heves.
Disse medlemmer peker
på at oljepionerene tok på seg en viktig jobb for fellesskapet og
skapte verdier vi som samfunn kommer til å ha glede av i mange generasjoner
fremover. Videre viser disse medlemmer til
at oljepionerene jobbet på sokkelen i en tid der arbeidstakervernet
var mye svakere, og at mange som følge av dette ble utsatt for helseskadelige
eksponeringsforhold som man ikke fant for andre tilsvarende grupper
i landbasert virksomhet på samme tid.
Disse medlemmer mener
at kompensasjonen på 8 G bør utbetales så snart som mulig, og at
regjeringen senest innen fremleggelsen av statsbudsjettet for 2027
må komme tilbake til Stortinget med et forbedret kompensasjonsnivå
som kan etterbetales. Disse medlemmer mener
det er riktig at tilleggsutbetalinger av særskilt kompensasjon over
8 G skal differensieres etter skade og uføregrad.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
foreslå et forbedret kompensasjonsnivå for oljepionerene og nye
regler for kompensasjon over 8 G (grunnbeløpet i folketrygden) som
differensierer kompensasjonen etter skade og uføregrad, og komme
tilbake til Stortinget innen fremleggelsen av statsbudsjettet for
2027.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til sikkerhetsventilen
og mener at to år er for kort tid når oljepionerene i løpet av den
perioden skal klare å tilegne seg informasjon om ordningens omfang
og krav, finne frem til egnet dokumentasjon, klare å søke gjennom
den etablerte digitale søknadsportalen og få en beslutning fra nemnda. Dette medlem viser til at mange av oljepionerene
er alvorlig syke, har høy alder og få pårørende til å hjelpe seg,
og mange har også liten erfaring med digitale løsninger og informasjonskanaler. Dette medlem viser til at oljepionerer
har utfordringer med å få tilgang til dokumentasjon om sitt eget
arbeids- og eksponeringsforhold, både på grunn av tiden som har
gått siden arbeidsforholdet startet, mangel på eksponeringsmålinger
og at en del arbeidsgivere enten ikke har ønsket eller hatt mulighet
til å bidra med hjelp til å få tak i dokumentasjon rundt arbeidsforholdets
innhold. Dette medlem er bekymret for
at et for kort tidsvindu også vil kunne medføre at en del søknader
blir mangelfulle ved innlevering og derfor feilaktig vurderes som
utenfor ordningens virkeområde.
Dette medlem mener
at en av de viktigste lærdommene fra oljepionerenes historie er
at dagens systemer ikke klarte å fange opp skadene i tide. Det skyldes kombinasjonen
av mangelfulle ordninger på 60-, 70-, 80- og 90-tallet, strenge
krav til bevis for sammenheng mellom eksponering og sykdom og foreldelsesregler som
slo inn før mange i det hele tatt forsto at de var blitt syke av
jobben. Dette medlem mener at om det
innføres en form for avkortning, må staten i rettferdighetens navn
også motregne for de betydelige kostnadene pionerene selv har hatt:
advokatutgifter i saker de aldri hadde reell mulighet til å vinne,
medisiner og behandlinger de har betalt av egen lomme, utgifter
til ombygging av bolig, tilrettelegging og andre nødvendige tiltak
som fulgte av sykdommen. Dette medlem mener
at en ordning som skal kartlegge, dokumentere og regne dette inn,
ville bli ekstremt komplisert, byråkratisk og i praksis først og
fremst gagne advokatene, ikke pionerene. Dette
medlem mener en avkortning ikke er forenlig med intensjonen
om et enkelt, rettferdig og verdig oppgjør. Dette
medlem mener at om staten skal rette opp denne historiske
uretten, må kompensasjonen stå alene, uten fradrag, slik at de som
ble syke på jobb, endelig får et oppgjør som faktisk kommer dem til
gode.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
foreslå nødvendige endringer i lov om kompensasjonsordning for kjemikalieskadde
oljepionerer, slik at sikkerhetsventilen i kompensasjonsordningen
og nemndas virketid økes fra to til minimum fem år.»
«Stortinget ber regjeringen foreslå
å fjerne avkortning i utbetaling av kompensasjon mot tidligere utbetalinger
i lov om kompensasjonsordning for kjemikalieskadde oljepionerer.»
Komiteens medlem
fra Rødt mener kompensasjonsordninger på sokkelen ikke er
et ordinært budsjettspørsmål. Dette medlem viser
til at da pionerdykkerne fikk sin kompensasjon, var det et resultat av
tverrpolitiske forhandlinger mellom alle partier på Stortinget.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette
ned en kommisjon med representanter for alle partier på Stortinget
med mål om å bli enig om innretningen og nivåene på statens erstatninger
til arbeidere på norsk sokkel, herunder tilleggskompensasjon til
oljepionerene og erstatning til ofrene etter Alexander Kielland-ulykken.
Kommisjonen skal levere sitt arbeid innen 1. juni 2026.»
Dette medlem viser
til Rødts alternative statsbudsjett for 2026, der det konkret er
satt av penger til en kompensasjon på 65 G for oljepionerene, utbetalt
i 2026 og finansiert av ekstra uttak fra Statens pensjonsfond utland,
som i 2011 overtok midlene som var satt av i Statens petroleumsforsikringsfond.
Statens petroleumsforsikringsfond ble opprettet nettopp for å tjene som
en reserve for utbetaling til dekning av skader og ansvar som rammer
staten i egenskap av direkte økonomisk deltaker i petroleumsvirksomheten.
Dette var et krav Rødt også hadde med seg inn i forhandlinger om
et budsjettforlik for 2026.