5.3 Bingo og pengespill
Komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at tapsgrensene har vært gjenstand for en grundig vurdering.
Innføring av tapsgrenser og nivået på disse var på høring i forbindelse
med ny pengespillforskrift som trådte i kraft i januar 2023. Tapsgrenser
og nivået av disse ble på nytt vurdert i forbindelse med endringer
i pengespillforskriften sommeren 2024.
Disse medlemmer viser
til at databingo, i likhet med Belago har en høy andel risikospillere
og fremhever at tapsgrenser er det viktigste ansvarlighetsverktøyet
man har. Disse medlemmer minner om at
pengespilloven er begrunnet i behovet for å beskytte sårbare spillere.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at bingonæringen
er en viktig inntektskilde for frivillighet, kultur og idrett, og
at rammebetingelsene for næringen de siste årene er blitt betydelig
strammere. Regjeringen har vedtatt nye krav om registrert spill
og tapsgrenser for elektroniske bingospill i bingohaller, herunder
en tapsgrense på 900 kroner per dag og 4 400 kroner per måned per
spiller fra 1. september 2025. Etter disse
medlemmers syn er nivået på tapsgrensene satt så lavt at det
i praksis truer lønnsomheten i bingovirksomheten og svekker inntektsgrunnlaget
for lag og foreninger som er avhengige av bingomidler.
Disse medlemmer viser
til at også frivillighetsaktører har påpekt at de foreslåtte og
vedtatte tapsgrensene for bingo er uforholdsmessig lave, og at konsekvensene
for formålsmottakerne ikke er tilstrekkelig utredet. Etter disse medlemmers syn legger regjeringen
ensidig vekt på symbolpolitikk og signaler om ansvarlighet, uten
å dokumentere at de konkrete grensene gir færre spilleavhengige,
samtidig som effekten for frivilligheten er åpenbart negativ. Disse medlemmer mener regjeringens politikk
gir uforutsigbare og dårlig tilpassede rammevilkår for norsk bingonæring.
Disse medlemmer mener
tapsgrensene må justeres betydelig opp og innrettes mer treffsikkert,
slik at man ivaretar hensynet til sårbare spillere uten å undergrave
inntektsgrunnlaget til frivillige lag og organisasjoner.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med en helhetlig gjennomgang av tapsgrensene for
bingo og forslag til endringer som sikrer mer bærekraftige rammevilkår
for næringen.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til innspill fra ulike organisasjoner
som peker på behovet for at digitale smålotteri tas inn i pengespillforskriften. Disse medlemmer mener en slik inkludering
er på overtid, da det også for regjeringen burde være åpenbart at
vi lever i en digital tidsalder. Disse medlemmer viser
til Representantforslag 56 S (2020–2021), der det foreslås å avvikle
dagens spillmonopol og erstatte det med en lisensmodell. Disse medlemmer viser til at Sverige
og Danmark har avviklet sine spillmonopol, og at svenske myndigheter opplevde
dobbelt så store provenyinntekter på sin lisensmodell enn det de
hadde budsjettert med. Disse medlemmer viser
til at hundretusenvis av nordmenn årlig legger igjen milliarder
av kroner hos utenlandske spillselskaper, og at rundt halvparten
av norske onlinespillere velger utenlandske spillselskaper, og viser
til Menon Economics rapport Erfaringer med lisensordning for pengespill
i Sverige, hvor det vises at en lisensmodell kan gi staten 770 mill.
kroner i inntekter. Disse medlemmer viser
også til at antall problemspillere i Norge har mer enn doblet seg
mellom 2013 og 2019, ifølge forskning ved Universitetet i Bergen
(UiB). En omregulering av det norske markedet med innføringen av
en lisensmodell vil være en bedre fremtidig løsning for det norske
pengespillmarkedet. Alle aktørene som norske spillere frivillig
velger å delta hos, vil være underlagt norsk lov, noe som vil sikre
bedre ansvarlighet og forbrukerbeskyttelse i forbindelse med avholdelse
av spill. På denne måten vil også omsetningen kunne komme norske
ideelle formål til gode, i stedet for å bli sendt ut av landet. Disse medlemmer viser til at inntekter
fra spillisens kan og bør gå til etterslep på finansiering av idrettsanlegg
og -aktivitet og aktivitet for barn og unge.
Disse medlemmer viser
til at dagens rammebetingelser for ideelle lotterier som Postkodelotteriet
og Pantelotteriet er lite forutsigbare og svekker grunnlaget for
ansvarlig og bærekraftig drift. Disse medlemmer viser
til at antallet tillatelser for store lotterier har blitt redusert
fra fem til tre siden forrige utlysning for ni år siden, og at det
per i dag kun er to reelle søkere.
Disse medlemmer understreker
at en stram økonomisk ramme, i kombinasjon med et uklart og uforutsigbart
regelverk for markedsføring, gjør det krevende for ideelle aktører
å opprettholde virksomhet innenfor lovens rammer. Det vises blant
annet til at dagens praksis rundt såkalt «moderat markedsføring» oppleves
som utydelig og ulikt praktisert av Lotteritilsynet, noe som svekker
forutsigbarheten ytterligere, selv etter at 15-prosentgrensen ble
fjernet.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen allerede har lagt opp til tre tillatelser i statsbudsjettet,
og at en justering av omsetningsgrensene og klargjøring av markedsføringsreglene
derfor ikke innebærer noen økte økonomiske rammer.
Disse medlemmer mener
det må sikres stabile og forutsigbare vilkår for ideelle aktører
som ønsker å bidra til samfunnsnyttige formål gjennom lotterivirksomhet,
og ber regjeringen sørge for at rammene for dette blir bedre tilrettelagt.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen justere
omsetningsgrensen for ideelle lotterier tilbake til det opprinnelige nivået
på 683 mill. kroner per tillatelse, med KPI-justering, slik ordningen
ble fastsatt i 2015.»
«Stortinget ber regjeringen tydeliggjøre
regelverket for moderat markedsføring for lotterier, slik at det
ikke er rom for ulik praktisering fra Lotteritilsynet.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne viser til at «hele» Organisasjons-Norge, i mars 2025
igjen leverte et opprop der de sto sammen for en ansvarlig spillpolitikk med
første punkt: Å bevare enerettsmodellen. Disse medlemmer har
og vil fortsatt støtte dette fullt og helt.
Disse medlemmer viser
til at rapporten det henvises til var utarbeidet på bestilling fra
de utenlandske spillselskapene i 2018. Det er knyttet betydelig
usikkerhet til estimatene som er lite transparente og utelukkede
baserer seg på informasjon fra de utenlandske spillselskapene. Disse medlemmer velger å vektlegge de
rapportene som regjeringen Solberg brukte som grunnlag for sin fremlagte
pengespillov i 2021.
Disse medlemmer viser
samtidig til at den siste befolkningsundersøkelsen fra 2023 som
viser at innstramningene i pengespillpolitikken har virket. Antall nordmenn
med spillproblemer er halvert siden undersøkelsen i 2019. Det er
et godt grunnlag for å ta ytterligere steg.