Søk

Innhold

5. Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av medlemmene i komiteen fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
A.
Rammeområde 12
(Olje og energi)
I

På statsbudsjettet for 2026 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

954

Petoro AS

70

Tilskudd til administrasjon

453 824 000

1800

Energidepartementet

1

Driftsutgifter

269 264 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under postene 50, 71 og 72

44 600 000

50

Overføring til andre forvaltningsorganer, kan overføres

1 000 000

60

Utsira kommune – havvindutvikling

3 000 000

70

Tilskudd til internasjonale organisasjoner mv.

14 500 000

71

Norsk Oljemuseum

17 400 000

72

Tilskudd til energiformål, kan overføres, kan nyttes under post 21

18 000 000

1810

Sokkeldirektoratet

1

Driftsutgifter

453 600 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

55 000 000

23

Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet, kan overføres

50 000 000

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat

1

Driftsutgifter

1 031 800 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

110 500 000

22

Flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 45 og 60

383 000 000

23

Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet, kan overføres

60 000 000

25

Krise- og hastetiltak i forbindelse med flom- og skredhendelser, kan overføres, kan nyttes under post 61

150 000 000

26

Reguleringsmyndigheten for energi

96 300 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 22

39 000 000

60

Tilskudd til flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under post 22

210 000 000

62

Fordeling av inntekt fra avgift på vindkraft

360 000 000

74

Tilskudd til museums- og kulturminnetiltak, kan overføres

9 100 000

75

Strømstønadsordning, overslagsbevilgning

1 900 000 000

76

Strømstønad for nærvarme, kan overføres

4 500 000

77

Norgespris for strøm, overslagsbevilgning

9 100 000 000

78

Norgespris for fjernvarme, overslagsbevilgning

500 000 000

79

Strømstønad for fjernvarme, overslagsbevilgning

35 000 000

1825

Energieffektivisering og -omlegging

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

13 000 000

50

Klima- og energifondet

1 300 000 000

60

Tilskudd til energitiltak i kommunale bygg, kan overføres

200 000 000

1850

Klima, industri og teknologi

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

70 000 000

50

Fond for CO2-håndtering

80 000 000

70

Gassnova SF

100 000 000

71

Teknologisenter Mongstad

69 000 000

72

Langskip – fangst og lagring av CO2, kan overføres

1 900 000 000

73

Norges forskningsråd, kan overføres

1 085 000 000

2440

Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten

30

Investeringer

36 100 000 000

Totale utgifter

56 286 388 000

Inntekter

4800

Energidepartementet

70

Garantiprovisjon, Gassco

2 200 000

4810

Sokkeldirektoratet

1

Gebyrinntekter

33 000 000

2

Oppdrags- og samarbeidsinntekter

50 000 000

4820

Norges vassdrags- og energidirektorat

1

Gebyrinntekter

10 300 000

2

Oppdrags- og samarbeidsinntekter

60 000 000

40

Flom- og skredforebygging

20 000 000

5440

Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten

24

Driftsresultat:

1 Driftsinntekter

274 200 000 000

2 Driftsutgifter

-43 000 000 000

3 Lete- og feltutviklingsutgifter

-2 100 000 000

4 Avskrivninger

-39 300 000 000

5 Renter av statens kapital

-4 900 000 000

184 900 000 000

30

Avskrivninger

39 300 000 000

80

Renter av statens kapital

4 900 000 000

Totale inntekter

229 275 500 000

II
Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Energidepartementet i 2026 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 1810 post 23

kap. 4810 post 2

kap. 1820 post 23

kap. 4820 post 2

kap. 1820 post 45

kap. 4820 post 3

kap. 1825 post 50

kap. 5582 post 73

Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

III
Bestillingsfullmakter

Stortinget samtykker i at Energidepartementet i 2026 kan pådra staten forpliktelser utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye forpliktelser og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1800

Energidepartementet

21

Spesielle driftsutgifter

17 mill. kroner

1810

Sokkeldirektoratet

21

Spesielle driftsutgifter

50 mill. kroner

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat

21

Spesielle driftsutgifter

50 mill. kroner

22

Flom- og skredforebygging

330 mill. kroner

25

Krise- og hastetiltak i forbindelse med flom- og skredhendelser

350 mill. kroner

Av fullmakt under kap. 1820, post 25 Krise- og hastetiltak i forbindelse med flom- og skredhendelser, gjelder 300 mill. kroner hastetiltak i Nesbyen sentrum og 50 mill. kroner krise- og hastetiltak i forbindelse med andre flom- og skredhendelser.

IV
Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Energidepartementet i 2026 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1800

Energidepartementet

60

Utsira kommune – havvindutvikling

6 mill. kroner

72

Tilskudd til energiformål

10 mill. kroner

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat

60

Tilskudd til flom- og skredforebygging

350 mill. kroner

1825

Energieffektivisering og -omlegging

60

Tilskudd til energitiltak i kommunale bygg

150 mill. kroner

1850

Klima, industri og teknologi

70

Gassnova SF

20 mill. kroner

73

Norges forskningsråd

4 155 mill. kroner

V
Utbyggingsprosjekter på norsk kontinentalsokkel

Stortinget samtykker i at Energidepartementet kan godkjenne prosjekter (planer for utbygging/anlegg og drift) på norsk kontinentalsokkel under følgende forutsetninger:

  1. Prosjektet må ikke ha prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.

  2. Øvre grense for utbyggingskostnadene per enkeltprosjekt utgjør 30 mrd. 2026-kroner.

  3. Utbyggingen må vise akseptabel samfunnsøkonomisk lønnsomhet og være rimelig robust mot endringer i prisutviklingen for olje og naturgass.

Energidepartementet får fullmakt til å prisjustere rammen for utbyggingskostnader.

VI
Oppgjørsordning og nettoføring av Norgespris

Stortinget samtykker i at Energidepartementet i 2026 kan fastsette en oppgjørsordning for prissikring av Norgespris og nettoføre utgifter og inntekter for ordningene over kap. 1820 Norges vassdrags- og energidirektorat, post 77 Norgespris for strøm og post 78 Norgespris for fjernvarme.

VII
Unntak fra kontantprinsippet ved bruttoføring av inntekter og utgifter

Stortinget samtykker i at Energidepartementet i 2026 kan fravike Bevilgningsreglementets § 3 tredje ledd (kontantprinsippet) ved å bruttoføre inntekter fra påslaget på nettariffen som innkreves av Enova SF og som innbetales direkte til Klima- og energifondet på inntektssiden av statsbudsjettet under kap. 5582 Sektoravgifter under Energidepartementet, post 73 Påslag på nettariffen til Klima- og energifondet, og utgiftsføre et tilsvarende beløp under kap. 1825 Energieffektivisering og -omlegging, post 50 Klima- og energifondet.

VIII
Fullmakt til å overskride

Stortinget samtykker i at Kongen i 2026 kan overskride bevilgningen under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE) med inntil 5 mrd. kroner ved utøvelse av statens forkjøpsrett ved overdragelser av andeler i utvinningstillatelser på norsk kontinentalsokkel.

IX
Fullmakt til å utgiftsføre uten bevilgning

Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2026 kan utgiftsføre uten bevilgning under kap. 954 Petoro AS, post 71 Erstatninger, erstatning til Norges Bank som omfatter netto rentetap og andre dokumenterte kostnader grunnet avvik i varslet og faktisk innbetaling av valuta fra SDØE til Norges Bank, jf. avtale om overføring og kjøp av valuta fra SDØE til Norges Bank.

X
Forpliktelser under avsetningsinstruksen og øvrige driftsrelaterte forpliktelser

Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2026 kan pådra staten forpliktelser utover bevilgningene under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, knyttet til:

  1. løpende forretningsvirksomhet i interessentskapene, samt deltakelse i annen virksomhet som har tilknytning til leting og utvinning av petroleum.

  2. avsetning av statens petroleum etter avsetningsinstruksen gitt Equinor ASA.

XI
Utbyggingsrelaterte forpliktelser

Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2026 kan pådra staten forpliktelser utover bevilgningene under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, hvor øvre grense for statens forholdsmessige andel for det enkelte prosjekt/fase utgjør inntil 5 mrd. kroner knyttet til deltakelse i:

  1. utbyggingsprosjekter (planer for utbygging/anlegg og drift) på norsk kontinentalsokkel.

  2. utviklingsprosjekter under Gassled eller andre interessentskap.

XII
Forpliktelser i fasen før plan for utbygging og drift og for anlegg og drift er behandlet

Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2026 kan pådra staten forpliktelser utover bevilgningene under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten knyttet til kontraktsmessige forpliktelser i fasen før plan for utbygging og drift er godkjent eller før tillatelse til anlegg og drift er gitt, herunder forpliktelser knyttet til en pre-interessentskapsfase.

XIII
Overføring av eiendomsrett mot bruksrett

Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2026 kan godkjenne overføring av eiendomsrett fra en rettighetshavergruppe hvor Petoro AS som forvalter av SDØE er en av rettighetshaverne, til en annen rettighetshavergruppe. Det forutsettes at Petoro AS som forvalter av SDØE er sikret tilstrekkelig bruksrett. Denne fullmakt vil gjelde for de prosjekter hvor Energidepartementet har fullmakt til å godkjenne plan for utbygging/anlegg og drift, samt ved mindre endringer for prosjekter hvor plan for utbygging/anlegg og drift allerede er godkjent. Fullmakten gis under forutsetning av at overføring av eiendomsrett ikke har prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.

XIV
Overdragelse av andeler i utvinningstillatelser

Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2026 kan godkjenne overdragelse (salg, kjøp eller bytte) av deltakerandeler for Petoro AS som forvalter av SDØE der det antas at ressursene i utvinningstillatelsen på tidspunkt for overdragelsen er mindre enn 3 millioner Sm3 oljeekvivalenter.

XV
Overdragelse og samordning av andeler i utvinningstillatelser

Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2026 kan godkjenne at Petoro AS kan delta i:

  1. overdragelse (salg, kjøp eller bytte) av deltakerandeler i interessentskap hvor en rettighetshaver velger å tre ut av interessentskapet og hvor SDØE berøres av overdragelsen.

  2. forenklet samordning av utvinningstillatelser med SDØE-andeler.

  3. ny/endret plan for utbygging og drift av forekomster innenfor et samordnet område med SDØE-deltakelse.

  4. overdragelse av deltakerandeler for å oppnå fortsatt harmonisering av deltakerandeler i utvinningstillatelser som er samordnet, og hvor SDØE berøres av overdragelsen.

XVI
Overdragelse av andeler i rørledninger mv.

Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2026 kan godkjenne nødvendige transaksjoner for overdragelse av andeler for Petoro AS som forvalter av SDØE for å innlemme rørledninger og transportrelaterte anlegg med SDØE-andel i Gassled eller andre interessentskap. Statens andel i Gassled eller andre interessentskap skal justeres for å gjenspeile innlemmelsen.

XVII
Regnskapsføring av kontantinnkallinger mot mellomværendet med statskassen

Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2026 kan gi Petoro AS fullmakt til å postere inn- og utbetalinger for SDØE mot mellomværendet med statskassen. Mellomværendet omfatter over-/underinnkalling av kontanter fra operatørselskapene (differansen mellom kontantinnkalling og avregning fra operatør), arbeidskapital, avregning fra operatør, merverdiavgift og mellomværende med betalingsformidler m.m.

B.
Rammeområde 13
(Miljø)
I

På statsbudsjettet for 2026 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

1400

Klima- og miljødepartementet

1

Driftsutgifter

367 222 000

21

Spesielle driftsutgifter

80 945 000

71

Internasjonale organisasjoner

103 114 000

74

Tilskudd til AMAP, kan overføres

12 349 000

76

Støtte til nasjonale og internasjonale miljøtiltak, kan overføres

97 746 000

1410

Kunnskap om klima og miljø

21

Miljødata

545 871 000

23

MAREANO, kan overføres

73 164 000

70

Nasjonale oppgaver ved miljøinstituttene

71 472 000

71

Grunnbevilgninger til miljøinstituttene under Norges forskningsråd

256 950 000

73

Norges forskningsråd, kan overføres

498 518 000

1411

Artsdatabanken

1

Driftsutgifter

47 987 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70

28 021 000

70

Tilskudd til å styrke kunnskap om og formidling av naturmangfoldet, kan overføres, kan nyttes under post 21

14 666 000

1412

Meteorologiformål

50

Meteorologisk institutt

446 415 000

70

Internasjonale samarbeidsprosjekter

174 841 000

1420

Miljødirektoratet

1

Driftsutgifter

991 892 000

21

Spesielle driftsutgifter

830 742 000

23

Oppdrags- og gebyrrelatert virksomhet

271 691 000

30

Statlige erverv, bevaring av viktige friluftslivsområder, kan overføres

23 054 000

31

Tiltak i verneområder, tiltak for villrein og naturrestaurering, kan overføres

273 552 000

32

Statlige erverv, vern av naturområder, kan overføres

380 247 000

39

Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 69 og 79

8 645 000

60

Tilskudd til Natursats – tiltak og planlegging for natur i kommunene, kan overføres

144 826 000

61

Tilskudd til klimatiltak og klimatilpasning, kan overføres

272 735 000

62

Tilskudd til grønn skipsfart, kan overføres

20 000 000

66

Tilskudd til kommuner for å bedre tilgangen til strandsonen langs Oslofjorden

3 199 000

69

Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 39 og 79

30 232 000

71

Tilskudd til tiltak mot marin forsøpling, kan overføres

29 363 000

72

Erstatning for beitedyr tatt av rovvilt, overslagsbevilgning

163 878 000

73

Tilskudd til rovvilttiltak, kan overføres

71 706 000

74

CO2-kompensasjonsordning for industrien, kan nyttes under post 54

7 252 000 000

75

Vrakpant og tilskudd til innlevering og behandling av kasserte fritidsbåter og kjøretøy, overslagsbevilgning

413 212 000

76

Refusjon ved innlevering av klima- og miljøskadelige stoffer, overslagsbevilgning

220 000 000

77

Tilskudd til fagspesifikke miljøorganisasjoner

10 049 000

78

Tilskudd til friluftslivsformål, kan overføres

234 048 000

79

Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 39 og 69

492 000

80

Tilskudd til tiltak for å ta vare på natur, kan overføres

328 908 000

81

Tilskudd til verdiskaping basert på naturarven, kan overføres

13 192 000

84

Tilskudd til internasjonalt klima- og miljøsamarbeid

9 655 000

85

Tilskudd til besøkssenter for natur, kan overføres

91 023 000

86

Tilskudd til frivillige klima- og miljøorganisasjoner og klima- og miljøstiftelser

67 676 000

87

Tilskudd til natur og friluftsliv i områder berørt av landbaserte vindkraftverk, kan overføres

22 718 000

1422

Miljøvennlig skipsfart

21

Spesielle driftsutgifter

9 683 000

70

Tilskudd til private, kan nyttes under post 21

38 858 000

1423

Radioaktiv forurensning i det ytre miljø

1

Driftsutgifter

58 223 000

1425

Fisketiltak

21

Spesielle driftsutgifter

300 000

70

Tilskudd til fiskeformål, kan overføres

15 608 000

1428

Enova SF

50

Overføring til Klima- og energifondet

6 604 808 000

1471

Norsk Polarinstitutt

1

Driftsutgifter

211 577 000

21

Spesielle driftsutgifter, Troll forskningsstasjon, kan overføres

139 537 000

22

Drift av forskningsinfrastruktur, kan overføres

79 300 000

23

Eksterne prosjekter, kan overføres

113 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

132 000 000

1472

Svalbards miljøvernfond

50

Overføringer til Svalbards miljøvernfond

19 307 000

1474

Fram – Nordområdesenter for klima- og miljøforskning

1

Driftsutgifter, kan nyttes under postene 50 og 70

283 000

50

Tilskudd til statlige mottakere, kan overføres, kan nyttes under post 70

28 640 000

70

Tilskudd til private mottakere, kan overføres, kan nyttes under post 50

33 182 000

1481

Klimakvoter

1

Driftsutgifter, kan overføres

2 951 000

22

Internasjonalt samarbeid under Parisavtalens artikkel 6, kan overføres

300 000 000

1482

Internasjonale klima- og utviklingstiltak

1

Driftsutgifter

81 877 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 73

62 160 000

73

Klima- og skoginitiativet, kan overføres, kan nyttes under post 21

3 942 666 000

Totale utgifter

26 871 976 000

Inntekter

4400

Klima- og miljødepartementet

3

Refusjon fra Utenriksdepartementet

36 469 000

4420

Miljødirektoratet

1

Oppdrag og andre diverse inntekter

7 227 000

4

Gebyrer, forurensningsområdet hos Miljødirektoratet

107 559 000

6

Gebyrer, forurensningsområdet hos statsforvalterembetene

66 942 000

7

Gebyrer, kvotesystemet

49 340 000

9

Internasjonale oppdrag

33 400 000

85

Overføringer fra andre

6 500 000

4423

Radioaktiv forurensning i det ytre miljø

1

Gebyrer, radioaktiv forurensning

1 212 000

4428

Enova SF

51

Tilbakeføring av bevilgninger til midlertidig energitilskuddsordning til næringslivet ifb. høye strømpriser

800 000 000

4471

Norsk Polarinstitutt

1

Diverse inntekter

11 500 000

21

Inntekter, Antarktis

30 000 000

22

Inntekter fra forskningsinfrastruktur

4 500 000

23

Eksterne forskningsprosjekter

113 000 000

4481

Salg av klimakvoter

1

Salgsinntekter

1 617 874 000

Totale inntekter

2 885 523 000

II
Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 1420 post 1

kap. 4420 postene 1, 50 og 85

kap. 1420 post 23

kap. 4420 postene 4, 6 og 9

kap. 1420 post 30

kap. 4420 post 40

kap. 1420 post 32

kap. 4420 post 41

kap. 1423 post 1

kap. 4423 post 1

kap. 1471 post 1

kap. 4471 post 1

kap. 1471 post 21

kap. 4471 post 21

kap. 1471 post 22

kap. 4471 post 22

kap. 1471 post 23

kap. 4471 post 23

kap. 1472 post 50

kap. 5578 post 70

Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

III
Fullmakt til overskridelse

Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 kan:

  1. overskride bevilgningen på kap. 1481 Klimakvoter, post 1 Driftsutgifter, til dekning av honorarer, transaksjonskostnader og utgifter til faglig bistand i forbindelse med salg av klimakvoter.

  2. overskride bevilgningen på kap. 1481 Klimakvoter, post 22 Internasjonalt samarbeid under Parisavtalens artikkel 6, med et beløp som svarer til inntekter fra salg av klimakvoter som er regnskapsført på kap. 4481 Salg av klimakvoter, post 01 Salgsinntekter.

IV
Kjøp av klimakvoter under Parisavtalens artikkel 6

Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 kan inngå avtaler om kjøp av klimakvoter innenfor en samlet ramme på 15 000 mill. kroner for gamle og nye forpliktelser under kap. 1481 Klimakvoter, post 22 Internasjonalt samarbeid under Parisavtalens artikkel 6. Deler av midlene kan også benyttes til programutvikling og målrettet kapasitetsbygging i vertsland. I tillegg kan Klima- og miljødepartementet gi tilsagn om kjernestøtte til Global Green Growth Institute (GGGI) fra kvotekjøpsprogrammet.

V
Bestillingsfullmakter

Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 kan foreta bestillinger av materiell o.l. utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1411

Artsdatabanken

21

Spesielle driftsutgifter

17,3 mill. kroner

1420

Miljødirektoratet

31

Tiltak i verneområder, tiltak for villrein og naturrestaurering

12 mill. kroner

32

Statlige erverv, vern av naturområder

332,8 mill. kroner

VI
Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1410

Kunnskap om klima og miljø

73

Norges forskningsråd

1 563,9 mill. kroner

1411

Artsdatabanken

70

Tilskudd til å styrke kunnskap om og formidling av naturmangfoldet

34,4 mill. kroner

1420

Miljødirektoratet

30

Statlige erverv, bevaring av viktige friluftslivsområder

45 mill. kroner

60

Tilskudd til Natursats – tiltak og planlegging for natur i kommunene

30 mill. kroner

61

Tilskudd til klimatiltak og klimatilpasning

448,6 mill. kroner

62

Tilskudd til grønn skipsfart

663,2 mill. kroner

71

Tilskudd til tiltak mot marin forsøpling

15 mill. kroner

78

Tilskudd til friluftslivsformål

3 mill. kroner

80

Tilskudd til tiltak for å ta vare på natur

30 mill. kroner

87

Tilskudd til natur og friluftsliv i områder berørt av landbaserte vindkraftverk

10 mill. kroner

1428

Enova SF

50

Overføring til Klima- og energifondet

400 mill. kroner

1482

Internasjonale klima- og utviklingstiltak

73

Klima- og skoginitiativet

1 440 mill. kroner

VII
Fullmakt til å inngå forpliktelser

Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 kan pådra staten forpliktelser for fremtidige år til å kjøpe inn materiell og til å gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger under kap. 1420 Miljødirektoratet, postene 39, 69 og 79 Oppryddingstiltak, men slik at samlet ramme for nye forpliktelser og gammelt ansvar ikke overstiger 10 mill. kroner.

VIII
Utbetaling av tilskudd

Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetalinger av gitte bevilgninger på følgende måte:

  1. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas én gang i året for FNs klima- og skogprogram, FNs kontor for narkotika og kriminalitet (UNODC), Verdensbankens Forest Carbon Partnership Facility, Forest Investment Program, BioCarbon Fund plus og Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW).

  2. Utbetalinger av tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) og til fond forvaltet av FNs Multi Partner Trust Fund, Inter-American Development Bank (IDB) og Perus nasjonale miljøfond Profonanpe kan foretas i henhold til regelverket for det enkelte fond.

IX
Utbetaling for fremtidige utslippsreduksjoner

Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 gis unntak fra forutsetningene i stortingsvedtaket fra 8. november 1984 om utbetalinger av gitte bevilgninger gjennom at tilskudd til Emergent Forest Financing Accelerator kan utbetales med det formål å betale for fremtidige verifiserte utslippsreduksjoner.

X
Utbetaling av tilskudd til risikoavlastning av private investeringer

Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 gis unntak fra forutsetningene i stortingsvedtaket fra 8. november 1984 om at utbetaling av gitte bevilgninger kun skal skje ved behov, slik at det kan utbetales tilskudd til risikoreduksjon for investeringer i avskogingsfri og bærekraftig økonomi i tråd med kriteriene for kap. 1482 Internasjonale klima- og utviklingstiltak, post 73 Klima- og skoginitiativet.

XI
Utbetaling av renter på tilskudd

Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalte fra Norge under Klima- og skoginitiativet på kap. 1482, post 73, kan benyttes til tiltak etter avtale mellom Klima- og miljødepartementet og den enkelte mottakeren.

XII
Fullmakt til å avhende areal innkjøpt for verneformål eller friluftslivsformål og for makeskifte i forbindelse med gjennomføring av skogvern

Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 kan godkjenne salg, makeskifte eller bortfeste av eiendom som Miljødirektoratet forvalter, for inntil 25 mill. kroner.

XIII
Fullmakt for kjøp av skogkreditter og utslippsenheter

Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 kan inngå avtaler og intensjonsavtaler om kjøp av skogkreditter og utslippsenheter innenfor en samlet ramme på 3 000 mill. kroner under kap. 1481 Klimakvoter, post 25 Fleksible mekanismer under klimasamarbeidet med EU.

XIV
Utbetaling til internasjonale samarbeid under Parisavtalens artikkel 6:

Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 gis unntak fra forutsetningene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetalinger av gitte bevilgninger på følgende måte:

  1. Utbetaling til Verdensbankfondet Transformative Carbon Asset Facility (TCAF) med inntil USD 80 mill. samlet i perioden 2017–2031 under kap. 1481, post 22 Internasjonalt samarbeid under Parisavtalens artikkel 6.

  2. Utbetaling til Verdensbankens Partnership for Market Implementation (PMI) med inntil USD 7 mill. i perioden 2022–2027 under kap. 1481, post 22 Internasjonalt samarbeid under Parisavtalens artikkel 6.

  3. Utbetaling til Norwegian Article 6 Climate Action (NACA) Fund under Global Green Growth Institute (GGGI) sin fasilitet Carbon Transaction Facility med inntil USD 100 mill. samlet fra 2025 og til fremtidige kjøpskontrakter under fondet utløper. Midlene belastes kap. 1481, post 22 Internasjonalt samarbeid under Parisavtalens artikkel 6.

  4. Utbetaling til kjernestøtte til Global Green Growth Institute (GGGI) på 24 mill. kroner samlet i perioden 2024–2026 under kap. 1481, post 22 Internasjonalt samarbeid under Parisavtalens artikkel 6.

  5. Utbetaling til Global Green Growths Article 6 Readiness Facility på USD 5 mill. samlet i perioden 2025–2029 under kap. 1481, post 22 Internasjonalt samarbeid under Parisavtalens artikkel 6.

  6. Utbetaling til Climate Action Catalyst Fund (CACF) under Asiabanken med inntil USD 50 mill. samlet fra 2025–2033 under kap. 1481, post 22 Internasjonalt samarbeid under Parisavtalens artikkel 6.

XV
Fullmakt til forskuttering av eksternt finansierte prosjekter og postering mot mellomværendet med statskassen

Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 kan gi Norsk Polarinstitutt fullmakt til å:

  1. sette i gang eksternt finansierte prosjekter før finansieringen i sin helhet er innbetalt til Norsk Polarinstitutt, forutsatt at det er inngått en bindende avtale med betryggende sikkerhet om innbetaling mellom partene. Fullmakten begrenses oppad til 25 mill. kroner og gjelder utgifter ført på kap. 1471 Norsk Polarinstitutt, post 23 Eksterne prosjekter mot inntekter ført på kap. 4471 Norsk Polarinstitutt, post 23 Eksterne forskningsprosjekter.

  2. føre forskuddsutbetalinger av ekstern finansierte prosjekter på mellomværende med statskassen. Utgiftene vil bli rapportert til statsregnskapet på det tidspunkt inntektene i prosjektene kommer til innbetaling og rapporteres til statsregnskapet.