3.1.3 Høyre
Klima- og miljøutfordringene
Komiteens medlemmer fra
Høyre viser til at klima- og miljøutfordringene er en av de
største utfordringene verden står overfor. Verdens land har gjennom
Parisavtalen forpliktet seg å begrense den globale oppvarmingen
til 1,5 grader. Disse medlemmer viser
til at dette vil kreve en enorm og hurtig global omstilling av blant
annet kraftsystemer, transport og industri. Disse
medlemmer mener Norge og norske virksomheter har gode forutsetninger
for å bidra betydelig til det grønne skiftet globalt, blant annet
gjennom utvikling av ny teknologi. I tillegg har Norge flere konkurransefortrinn
som gjør at norske bedrifter og industri har mulighet til å styrke
sin konkurransekraft, gripe nye forretningsmuligheter og skape flere
arbeidsplasser og verdier gjennom en kostnadseffektiv omstilling.
Disse medlemmer vil
understreke at klimapolitikken må være sosialt rettferdig og legge
grunnlaget for nye lønnsomme arbeidsplasser. Det må bli dyrere å forurense,
billigere å være miljøvennlig og mer lønnsomt å utvikle ny teknologi
og nye grønne arbeidsplasser.
Disse medlemmer viser
til at klimapolitikken under regjeringen Solberg bidro til at utslippene
gikk ned 8 pst., og at det ble lagt godt til rette for nye industrielle
klimasatsinger i Norge. Klimapolitikken må fortsette å legge til
rette for at det utvikles teknologi og etableres nye virksomheter
som både skaper verdier og nye grønne jobber i Norge, men som også
kan bidra til store utslippsreduksjoner.
Disse medlemmer vil
understreke at spørsmålet om økt konkurransekraft og klima- og energiomstilling
henger tettere og tettere sammen. Geopolitisk er det større konkurranse
om utvikling av grønn industri og grønn teknologi, og det driver
den økonomiske veksten i flere land. Både EU og Norge er avhengig
av å styrke egen konkurransekraft i årene fremover. En forutsetning
for dette er tilgang på ren, rimelig kraft og at industrien omstiller
seg til å produsere med lavere utslipp, samtidig som man sikrer
gode og forutsigbare rammevilkår og mindre byråkrati og rapporteringsbyrder. Norsk
industri er underlagt kvotesystemet i EU, og antall kvoter skal
ned med 62 pst. innen 2030 og går mot null i 2040. Alternativet
til å kutte utslipp i industrien er utflagging eller nedleggelse,
med de konsekvenser det vil ha for arbeidsplasser og verdiskapning.
Disse medlemmer vil
påpeke at økt tilgang på fornybar energi er en av de viktigste innsatsfaktorene
i det grønne skiftet både hjemme og ute. Disse
medlemmer mener det er uheldig at regjeringen har foreslått
og innført skatteendringer for kraftsektoren som har bidratt til
å bremse utbyggingen av fornybar energi i Norge og svekket Norges
omdømme som et forutsigbart og attraktivt sted å investere. Dette
gjenspeilte seg også med forslaget om å innføre grunnrenteskatt
på småkraften. Det er også svært bekymringsfullt at det under regjeringen
Støre knapt er gitt konsesjoner til ny kraftproduksjon. Mangel på
kraft er nå i ferd med å kortslutte klimaomstillingen i Norge.
Disse medlemmer er
bekymret over det raske tapet av arts- og naturmangfold i verden.
Klimaendringer kan bidra til å forsterke tapet av naturmangfold.
Samtidig er menneskelig påvirkning gjennom nedbygging av verdifulle
habitat, avskoging og forringelsen av naturlige økosystemer en viktig
bidragsyter. Disse medlemmer ønsker
å fremheve viktigheten av å verne om sårbare dyre- og naturarter
og redusere nedbygging av verdifull og karbonrik natur.
Disse medlemmer viser
til at verdens land også har forpliktet seg til å nå bærekraftsmålene
innen 2030. De 17 målene og 169 delmålene er verdens felles arbeidsplan
for å oppnå sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft innen 2030.
Målene er gjensidig avhengig av hverandre, og det vil neppe være
mulig å nå bærekraftsmål 13 om klima uten at det oppnås betydelig
fremgang også på de andre målene.
Punktutslippsprogram
Disse medlemmer viser
til at det er viktig å fortsette satsingen på og prioriteringen
av forskning, utvikling og innovasjon for å bidra til å utvikle
lav- og nullutslippsløsninger og kutte klimagassutslipp i Norge.
På denne måten vil Norge også skape grønn teknologi som kommer resten
av verden til gode, samtidig som man styrker egen konkurransekraft.
Disse medlemmer merker
seg at regjeringen foreslår å ikke videreføre et punktutslippsprogram
i regi av Enova. Regjeringen foreslår heller ikke å gi Enova et mandat
som kan støtte oppunder skalering og utrulling av moden teknologi
i industrien. Disse medlemmer mener
det er behov for å endre innretningen på rammevilkårene for utslippsreduksjoner
gjennom Enova, og foreslår derfor å bevilge 1,0 mrd. kroner til
et punktutslippsprogram for industrien med et endret mandat. Norske
industribedrifter er omfattet av EUs kvotesystem, og må betale stadig
mer for sine utslipp. For en del virksomheter er imidlertid dette
ikke nok til å utløse fullskala karbonnøytrale løsninger. Et punktutslippsprogram
som sikrer at man får størst mulig utslippskutt per krone, vil kunne
bidra til skalering av større utslippsreduserende tiltak. I tillegg
til at det vil bidra til å sikre industriens konkurransekraft. En
måte å gjøre dette på kan for eksempel være å innføre karbondifferansekontrakter.
Disse medlemmer vil
imidlertid påpeke at statlige virkemidler er et supplement til den
viktige jobben hver enkelt bedrift må gjøre for å lykkes i det grønne skiftet.
Landet står overfor en omstilling som vil kreve store investeringer
for norsk industri og næringsliv. Disse medlemmer mener
derfor det er uheldig at de generelle rammevilkårene for næringslivet
er betydelig forverret under denne regjeringen, herunder kraftige
skatteskjerpelser. Det vil gjøre det mer krevende for norske virksomheter
å dra nytte av mulighetene denne omstillingen vil gi. Disse medlemmer viser til at Høyre foreslår
betydelige skattelettelser for næringslivet i sitt alternative budsjett.
På lag med naturen
Disse medlemmer viser
til at Høyre mener at naturen er livsgrunnlaget for alt mennesker
kan leve av og for, og at vår velferd er basert på og avhengig av
et samspill med naturen. Selv om Norge generelt har bedre tilstand
på naturen enn mange andre land, er også naturen i Norge under press. Disse medlemmer viser til at bruk av
arealer mange steder er viktig for vekst og utvikling, og bidrar
til bosetting, næringsutvikling og transport. Samtidig kan arealnedbygging
føre til endringer i sårbare økosystem, øke utslippene av klimautslipp og
resultere i en bit for bit nedbygging som gjør det utfordrende å
se den samlede belastningen før det er for sent. Disse
medlemmer viser til den globale Naturavtalen som ble inngått
i 2022, og mener det er viktig at Norge følger opp sine forpliktelser
de neste årene.
Disse medlemmer peker
på at det er behov for å i større grad gjenbruke og fortette på
allerede nedbygd areal i nye utbyggingsprosjekt, såkalt «grått areal».
Disse medlemmer viser
til at kommunene spiller en nøkkelrolle i arealpolitikken gjennom
en bærekraftig arealforvaltning lokalt, og det er viktig at kommunene
forvalter natur som en begrenset ressurs på en bærekraftig måte. Disse medlemmer viser til at en av tre
norske kommuner har arealplaner som er eldre enn ti år, og at Høyre
derfor er opptatt av at flere kommuner bør foreta planvask.
Disse medlemmer vil
understreke behovet for en kraftigere satsing på en ren Oslofjord.
Det er behov for flere tiltak for å restaurere naturverdier, redusere arealavrenning
fra landbruket, redusere marin forsøpling og overfiske. I tillegg
må regjeringen ta en tydeligere koordinerende rolle ovenfor kommunene
i arbeidet med nitrogenrensing. Disse medlemmer viser
til at Høyre foreslår å samle tilskuddene til Oslofjorden i én budsjettpost
og støtter en opptrapping av innsatsen.
Internasjonalt samarbeid
Disse medlemmer vil
understreke at det ikke er mulig å nå verdens klimamål uten omfattende
internasjonalt samarbeid. Norges viktigste bidrag til å bøte på den
internasjonale klimakrisen er vårt internasjonale arbeid. Det gjelder
både bevaring av regnskog, teknologioverføringer og regjeringen
Solbergs opprettelse av et klimafond som investerer flere milliarder
kroner i fornybar energi i utviklingsland. Disse
medlemmer er tilfreds med at regjeringen Støre følger opp
denne satsingen. Norges øvrige bistandsarbeid og landets rolle som
katalysator for privat kapital gjennom blant annet Norfund, er også
sentralt for at utviklingsland skal være bedre rustet til å redusere
utslipp og håndtere klimaendringene i dag og i fremtiden. Denne
koblingen understrekes gjennom bærekraftsmålene.
Disse medlemmer viser
til Høyres alternative budsjett hvor det på Utenriks- og forsvarskomiteens område
foreslås å øke bevilgningen til Norfund med 1220 mill. kroner.
Disse medlemmer merker
seg at fondet oppnår god lønnsomhet samtidig som det finansierer
prosjekter som vil unngå 17,6 millioner tonn CO2 årlig,
tilsvarende mer enn en tredjedel av Norges årlige utslipp.
Disse medlemmer mener
det er viktig at regjeringen viderefører regjeringen Solbergs klimasamarbeid
med EU. Dette samarbeidet er avgjørende for å sikre at norske virksomheter
har like konkurransevilkår som sine viktigste konkurrenter, og bidrar
til at Europa samlet sett får en langt mer kraftfull klimapolitikk
enn det man ellers ville hatt. Klimasamarbeidet med EU gjør at norske
klimamål er langt mer forpliktende enn det Stortingets klimamål
fra 2008 og 2012 var, og innebærer blant annet at Norge må forholde
seg til årlige utslippsbudsjetter.
Disse medlemmer er
glad for at Norge vil innlemme Carbon Border Adjustment Mechanism
(CBAM-forordningen) i Norge. Disse medlemmer vil
understreke behovet for å arbeide tett opp mot EU for å ivareta
norske interesser i den endelige utformingen. Disse
medlemmer peker eksempelvis på bekymringen til Hydro om at
mer enn 30 pst. av all aluminiumsproduksjon blir industriskrap før
det smeltes om og blir ferdige produkter, og at denne produksjonen
foreløpig ikke er pålagt karbontoll. Disse
medlemmer viser til at regjeringens sendrektighet har medført
at Norge ikke er en del av den første toårige prøveperioden som
nå har startet opp.
Sirkulær økonomi
Disse medlemmer mener
at man i fremtidens lavutslippssamfunn må kombinere verdiskaping
med bærekraftig produksjon og forbruk av varer og tjenester. Økonomien
må bli mer sirkulær for å holde verdiene av ressursene lenger i
kretsløpet og bruke dem mer effektivt. Disse
medlemmer viser til at regjeringen Solberg la frem en egen
strategi for sirkulærøkonomi, og at Høyre på Stortinget har foreslått
flere tiltak de siste årene for å styrke overgangen til en mer sirkulær
økonomi. Det er særlig viktig at byggsektoren, som den største enkeltstående
avfallssektoren, reduserer avfallsmengdene fra sin virksomhet.
Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til sine forslag i Dokument 8:176 S (2023–2024)
Representantforslag om en reell handlingsplan for sirkulær økonomi,
jf. Innst. 64 S (2024–2025).
Marin forsøpling og
forurensing
Disse medlemmer understreker
at marin forsøpling og mikroplast er en stor utfordring – både nasjonalt
og internasjonalt. Det er derfor avgjørende at man adresserer utfordringen
i Norge, men også internasjonalt over bistandsbudsjettet. Disse medlemmer viser til at regjeringen
Solberg i 2018 opprettet et eget bistandsprogram mot marin forsøpling
som skal hjelpe utviklingsland å forhindre og redusere marin forsøpling. Disse medlemmer forventer at regjeringen
viderefører dette arbeidet og Norges arbeid for bærekraftig havforvaltning
gjennom FNs havpanel. Disse medlemmer peker
på viktigheten av å videreføre arbeidet med å rydde opp i forurenset
sjøbunn her hjemme.