Søk

Innhold

2. Inntektsskatt for personer

2.1 Finnmarksfradraget

Sammendrag

Finnmarksfradraget foreslår regjeringen å øke fra 30 000 kroner til 45 000 kroner fra 1. januar 2026, jf. omtale i LS-proposisjonen punkt 3.2.1 og forslag til endring i skatteloven § 15-5 annet ledd.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens lovforslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative statsbudsjett.

2.2 Foreldrefradraget

Sammendrag

Foreldrefradraget er omtalt i LS-proposisjonen punkt 3.2.2, jf. forslag til endringer i skatteloven § 6-48.

Komiteens merknader

Komiteen viser til at Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2026 § 6-2 om beløpsgrensene i foreldrefradraget behandles i Innst. 3 S (2025–2026) punkt 3.2.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg i innstillingen her til forslaget om endringer i skatteloven § 6-48 om foreldrefradrag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative statsbudsjett.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens lovforslag.

2.3 Fradrag for fagforeningskontingent mv.

Sammendrag

Det maksimale fradraget for fagforeningskontingent og beløpsgrensen i fradraget for kontingent til visse yrkes- og næringsorganisasjoner foreslås økt til 8 700 kroner, jf. omtale i LS-proposisjonen punkt 3.2.3 og forslag til endringer i skatteloven § 6-19 og § 6-20.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens lovforslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative statsbudsjett.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens lovforslag.

2.4 Skattefavorisert individuell sparing til pensjon (IPS)

Sammendrag

Regjeringen har fremmet forslag om å øke grensen for maksimalt fradrag for innbetaling til skattefavorisert individuell sparing til pensjon (IPS) fra 15 000 kroner til 25 000 kroner, jf. omtale i LS-proposisjonen punkt 3.2.4, jf. forslag til endring i skatteloven § 6-47 bokstav d.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens lovforslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative statsbudsjett.

2.5 Fribeløp for ungdom på Svalbard

Sammendrag

Fribeløp for ungdom på Svalbard er omtalt i LS-proposisjonen punkt 3.2.5, jf. forslag til ny § 3-3 og endringer i § 6-3 i Svalbardskatteloven.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens lovforslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative statsbudsjett.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens lovforslag.

2.6 Reisefradragets beløpsgrenser

Sammendrag

Regjeringen foreslår å prisjustere beløpsgrensene i reisefradraget, jf. omtale i LS-proposisjonen punkt 3.2.6 og forslag til endringer i skatteloven § 6-44.

Komiteens merknader

Komiteen viser til at kilometersats i reisefradraget behandles i Innst. 3 S (2025–2026) punkt 3.2.6.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til budsjettforliket og Innst. 3 S (2025–2026) punkt 3.2.6.2 om å redusere nedre grense i reisefradraget til 12 000 kroner og øke øvre grense til 120 000 kroner.

Flertallet fremmer følgende forslag:

«I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt gjøres følgende endringer:

§ 6-44 første ledd annet punktum skal lyde:

Fradrag er begrenset til den del av beløpet som overstiger 12 000 kroner, og gis ikke for beløp som overstiger 120 000 kroner i året.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

2.7 Særskilt fradrag i barnepensjon

Sammendrag

Regjeringen foreslår å lønnsjustere maksgrensen i barnepensjon til 32 600 kroner, jf. omtale i LS-proposisjonen punkt 3.2.6 og forslag til endring i skatteloven § 6-49.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens lovforslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens lovforslag.

2.8 Forsøksordning med arbeidsfradrag for unge

Sammendrag

Forsøksordning med arbeidsfradrag for unge er omtalt i LS-proposisjonen kapittel 4, jf. forslag til ny § 6-86 i skatteloven.

Komiteens merknader

Komiteen viser til at Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2026 ny § 6-6 om forsøksordning med arbeidsfradrag behandles i Innst. 3 S (2025–2026) kapittel 4.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg i innstillingen her til forslaget om ny § 6-86 om forsøksordning med arbeidsfradrag for unge i skatteloven.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.