Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt
og Miljøpartiet De Grønne, viser til budsjettforliket og Innst.
2 S (2025–2026) der inntektsanslaget på kap. 5508 post 70 foreslås økt
med 200 mill. kroner for å øke CO2-avgiften på sokkelen
i 2026 slik at samlet CO2-pris på sokkelen blir 2010
kr/tonn.
Flertallet fremmer
følgende forslag:
«Stortingsvedtak om CO2-avgift
i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen for 2026 skal lyde:
I
Fra 1. januar 2026 skal det i henhold til lov 21. desember
1990 nr. 72 om avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet
på kontinentalsokkelen betales CO2-avgift til statskassen
etter følgende satser:
-
naturgass brukt som
brensel til kraft- og varmeproduksjon: kr 2,57 per standardkubikkmeter
-
diesel og annen petroleum i væskeform brukt
som brensel til kraft- og varmeproduksjon: kr 2,92 per liter
-
petroleum faklet: kr 2,57 per standardkubikkmeter
-
naturgass sluppet til luft: kr 23,53 per
standardkubikkmeter
-
CO2 utskilt fra petroleum og
sluppet til luft; kr 2,57 per standardkubikkmeter.
Lov om avgift på utslipp av CO2 i
petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen omfatter ikke karbonfangst
og -lagring (CCS).
II
Fra den tid departementet bestemmer, skal Stortingets
vedtak om CO2-avgift i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen
lyde:
§ 1 Det skal i henhold til lov 19. mai 1933
nr. 11 om særavgifter betales avgift på utslipp av CO2 i
petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen med følgende beløp:
-
naturgass brukt som
brensel til kraft- og varmeproduksjon: kr 2,57 per standardkubikkmeter
-
diesel og annen petroleum i væskeform brukt
som brensel til kraft- og varmeproduksjon: kr 2,92 per liter
-
petroleum faklet: kr 2,57 per standardkubikkmeter
-
naturgass sluppet til luft: kr 23,53 per
standardkubikkmeter
-
CO2 utskilt fra petroleum og
sluppet til luft; kr 2,57 per standardkubikkmeter.
Avgiften omfatter ikke karbonfangst og -lagring (CCS).
§ 2 Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten,
avgjøres spørsmålet av departementet.
§ 3 Departementet kan frita for eller sette
ned avgiften når det oppstår enkelttilfeller eller situasjoner som
ikke var overveid da avgiftsvedtaket ble truffet, og når avgiften
i det spesielle enkelttilfellet får en utilsiktet virkning.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser
til sine respektive alternative budsjetter.