Søk

Innhold

13. Særavgifter

13.1 Innledning

Sammendrag

Særavgifter er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.1.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering og viser til merknader nedenfor i denne innstillingen.

13.2 Avgift på alkohol

Sammendrag

For 2026 foreslås det å prisjustere avgiftssatsene for alkohol, jf. omtale i LS-proposisjonen punkt 13.2 og forslag til stortingsvedtak om avgift på alkohol for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

13.3 Avgift på tobakksvarer mv.

Sammendrag

For 2026 foreslås det å prisjustere avgiftssatsene på tobakksvarer mv. jf. omtale i LS-proposisjonen punkt 13.3 og forslag til stortingsvedtak om avgift på tobakksvarer mv. for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

13.4 Engangsavgift på motorvogner mv.

13.4.1 Vektgradert avgift for personbiler mv.

Sammendrag

For 2026 foreslås det å prisjustere avgiftssatsene jf. omtale i LS-proposisjonen punkt 13.4.1 og forslag til stortingsvedtak om engangsavgift på motorvogner mv. for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

13.4.2 Personbiler mv. med forbrenningsmotor

Sammendrag

Engangsavgift på personbiler mv. med forbrenningsmotor er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.4.2 korrigert 12. november 2025, jf. forslag til stortingsvedtak om engangsavgift på motorvogner mv. for 2026 rettet i tråd med vedlagt rettebrev side 3.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

13.4.3 Varebiler mv.

Sammendrag

For 2026 foreslås en større omlegging av engangsavgiften på varebiler med forbrenningsmotor, jf. LS-proposisjonen punkt 13.4.3 med forslag til avgiftsvedtak.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

13.4.4 Minibusser

Sammendrag

Engangsavgift på minibusser er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.4.4 med forslag til avgiftsvedtak.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

13.4.5 Kjøretøy uten plikt til å dokumentere CO2-utslipp

Sammendrag

Engangsavgift på kjøretøy uten plikt til å dokumentere CO2-utslipp er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.4.5 med forslag til avgiftsvedtak.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

13.4.6 Øvrige kjøretøy

Sammendrag

Engangsavgift på øvrige kjøretøy er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.4.6 med forslag til avgiftsvedtak.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

13.4.7 Øvrige endringer i avgiftsvedtaket

Sammendrag

Øvrige endringer i engangsavgiftsvedtaket er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.4.7.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

13.4.8 Vrakpantavgift

Sammendrag

Det foreslås ingen endringer i vrakpantavgift for 2026, jf. LS-proposisjonen punkt 13.4.8.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

13.5 Avgift på trafikkforsikringer

Sammendrag

Avgift på trafikkforsikringer er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.5 med forslag til stortingsvedtak om avgift på trafikkforsikringer for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

13.6 Vektårsavgift

Sammendrag

Vektårsavgift er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.6 med forslag til stortingsvedtak om vektårsavgift for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

13.7 Omregistreringsavgift

Sammendrag

Omregistreringsavgift er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.7 med forslag til stortingsvedtak om omregistreringsavgift for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

13.8 Veibruksavgift på drivstoff

13.8.1 Veibruksavgift på mineralolje

Sammendrag

Veibruksavgift på mineralolje er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.8.1 med forslag.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der inntektsanslaget på kap. 5538 post 71 foreslås redusert med 1 350 mill. kroner for å redusere veibruksavgiften på mineralolje og biodiesel med 0,72 kr/l. Dette gir reelt uendret pumpepris på «diesel», men en økning i avgiftene på mineralolje med 0,08 kr/liter og en reduksjon i avgiftene på biodiesel med 0,47 kr/liter.

Flertallet viser til forslag til stortingsvedtak om veibruksavgift på drivstoff for 2026 i punkt 13.8.3 nedenfor.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

13.8.2 Veibruksavgift på biodiesel

Sammendrag

Veibruksavgift på biodiesel er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.8.2 med forslag.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der inntektsanslaget på kap. 5538 post 71 foreslås redusert med 1 350 mill. kroner for å redusere veibruksavgiften på mineralolje og biodiesel med 0,72 kr/l. Dette gir reelt uendret pumpepris på «diesel», men en økning i avgiftene på mineralolje med 0,08 kr/liter og en reduksjon i avgiftene på biodiesel med 0,47 kr/liter.

Flertallet viser til forslag til stortingsvedtak om veibruksavgift på drivstoff for 2026 i punkt 13.8.3 rett nedenfor.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

13.8.3 Veibruksavgift på bensin

Sammendrag

Veibruksavgift på bensin er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.8.3 med forslag.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der inntektsanslaget på kap. 5538 post 70 foreslås redusert med 230 mill. kroner i forbindelse med at veibruksavgiften på bensin reduseres med 0,48 kr/liter. Dette gir reelt uendret pumpepris på bensin.

Flertallet fremmer følgende forslag:

«Stortinget slutter seg til regjeringens forslag til stortingsvedtak om veibruksavgift på drivstoff for 2026 med følgende endringer:

§ 1 første ledd skal lyde:

Fra 1. januar 2026 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales veibruksavgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende drivstoff:

  1. bensin per liter: kr 3,77

  2. mineralolje til fremdrift av motorvogn (autodiesel) per liter: kr 2,28

  3. naturgass per Sm3: kr 3,12

  4. LPG per kg: kr 4,07

  5. bioetanol per liter: kr 2,17

  6. biodiesel per liter: kr 2,28.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

13.8.4 Veibruksavgift på bioetanol

Sammendrag

Veibruksavgift på bioetanol er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.8.4 med forslag.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

13.8.5 Veibruksavgift på LPG

Sammendrag

Veibruksavgift på LPG er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.8.5 med forslag.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

13.8.6 Veibruksavgift på naturgass

Sammendrag

Veibruksavgift på naturgass er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.8.6 med forslag.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

13.9 Avgift på elektrisk kraft

Sammendrag

Avgift på elektrisk kraft er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.9, korrigert 12. november 2025, jf. forslag til stortingsvedtak om avgift på elektrisk kraft for 2026 rettet i tråd med vedlagte rettebrev side 4.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der inntektsanslaget på kap. 5541 post 70 foreslås økt med 1 455 mill. kroner som følge at man reduserer det foreslåtte kuttet i elavgiften.

Flertallet fremmer følgende forslag:

«Stortinget slutter seg til regjeringens forslag til stortingsvedtak om avgift på elektrisk kraft for 2026 med følgende endring under romertall I:

§ 1 første ledd skal lyde:

Fra 1. januar 2026 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen med 7,13 øre per kWh på elektrisk kraft som leveres her i landet.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

13.10 Avgift på vindkraft

Sammendrag

Avgift på vindkraft er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.10 med forslag til stortingsvedtak om avgift på vindkraft for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

13.11 Avgift på smøreolje mv.

Sammendrag

Avgift på smøreolje mv. er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.11 med forslag til stortingsvedtak om avgift på smøreolje mv.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

13.12 Avgifter på utslipp av klimagasser

13.12.1 Avgifter i klimapolitikken

Sammendrag

Avgifter i klimapolitikken er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.12.1.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering og viser til merknader nedenfor.

13.12.2 Videre opptrapping av klimaavgiftene

Sammendrag

Videre opptrapping av klimaavgiftene er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.12.2.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering og viser til merknader nedenfor.

13.12.3 CO2-avgift på mineralske produkter

Sammendrag

CO2-avgift på mineralske produkter er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.12.3, korrigert 12.11.2025 i tråd med vedlagt rettebrev side 3, jf. forslag til stortingsvedtak om CO2-avgift på mineralske produkter for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der inntektsanslaget på kap. 5543 post 70 foreslås redusert med 6 mill. kroner som følge av en halvering av opptrapping av CO2-avgift på veksthusnæringen.

Flertallet fremmer følgende forslag:

«Stortinget slutter seg til regjeringens forslag til stortingsvedtak om CO2-avgift på mineralske produkter for 2026 med følgende endringer under romertall I:

§ 1 første ledd bokstav c tredje strekpunkt skal lyde:

– veksthusnæringen: kr 0,95 per Sm3

§ 1 første ledd bokstav d tredje strekpunkt skal lyde:

– veksthusnæringen: kr 1,43 per kg.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

13.12.4 CO2-avgift i petroleumsvirksomheten

Sammendrag

CO2-avgift i petroleumsvirksomheten er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.12.4 med forslag til stortingsvedtak om CO2-avgift i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der inntektsanslaget på kap. 5508 post 70 foreslås økt med 200 mill. kroner for å øke CO2-avgiften på sokkelen i 2026 slik at samlet CO2-pris på sokkelen blir 2010 kr/tonn.

Flertallet fremmer følgende forslag:

«Stortingsvedtak om CO2-avgift i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen for 2026 skal lyde:

I

Fra 1. januar 2026 skal det i henhold til lov 21. desember 1990 nr. 72 om avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen betales CO2-avgift til statskassen etter følgende satser:

  1. naturgass brukt som brensel til kraft- og varmeproduksjon: kr 2,57 per standardkubikkmeter

  2. diesel og annen petroleum i væskeform brukt som brensel til kraft- og varmeproduksjon: kr 2,92 per liter

  3. petroleum faklet: kr 2,57 per standardkubikkmeter

  4. naturgass sluppet til luft: kr 23,53 per standardkubikkmeter

  5. CO2 utskilt fra petroleum og sluppet til luft; kr 2,57 per standardkubikkmeter.

Lov om avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen omfatter ikke karbonfangst og -lagring (CCS).

II

Fra den tid departementet bestemmer, skal Stortingets vedtak om CO2-avgift i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen lyde:

§ 1 Det skal i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen med følgende beløp:

  1. naturgass brukt som brensel til kraft- og varmeproduksjon: kr 2,57 per standardkubikkmeter

  2. diesel og annen petroleum i væskeform brukt som brensel til kraft- og varmeproduksjon: kr 2,92 per liter

  3. petroleum faklet: kr 2,57 per standardkubikkmeter

  4. naturgass sluppet til luft: kr 23,53 per standardkubikkmeter

  5. CO2 utskilt fra petroleum og sluppet til luft; kr 2,57 per standardkubikkmeter.

Avgiften omfatter ikke karbonfangst og -lagring (CCS).

§ 2 Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet av departementet.

§ 3 Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket ble truffet, og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får en utilsiktet virkning.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

13.12.5 Avgift på avfallsforbrenning

Sammendrag

Avgift på avfallsforbrenning er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.12.5 med forslag til stortingsvedtak om avgift på avfallsforbrenning for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

13.12.6 Avgift på HFK og PFK

Sammendrag

Avgift på HFK og PFK er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.12.6 med forslag til stortingsvedtak om avgift på HFK og PFk for 2026..

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

13.12.7 Avgift på SF6

Sammendrag

Avgift på SF6 er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.12.7 med forslag til stortingsvedtak om avgift på SF6 for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

13.13 Svovelavgift

Sammendrag

Svovelavgift er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.13 med forslag til stortingsvedtak om svovelavgift for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

13.14 Avgift på NOX

Sammendrag

Avgift på NOX er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.14 med forslag til stortingsvedtak om avgift på NOX for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

13.15 Miljøavgift på plantevernmidler

Sammendrag

Miljøavgift på plantevernmidler er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.15 med forslag til stortingsvedtak om miljøavgifter på plantevernmidler for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

13.16 Avgifter for mineralvirksomhet

Sammendrag

Avgifter for mineralvirksomhet er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.16 med forslag til stortingsvedtak om årsavgift knyttet til mineraler for 2026 og avgift på undersjøisk utnyttelse mv. av kalkstein for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

13.17 Avgift på oppdrettsfisk

Sammendrag

Avgift på oppdrettsfisk er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.17 med forslag til stortingsvedtak om avgift på oppdrettsfisk for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

13.18 Avgift på viltlevende marine ressurser

Sammendrag

Avgift på viltlevende marine ressurser er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.18 med forslag til stortingsvedtak om avgift på viltlevende marine ressurser for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

13.19 Avgift på sukker

Sammendrag

Avgift på sukker er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.19 med forslag til stortingsvedtak om avgift på sukker mv. for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

13.20 Avgift på drikkevareemballasje

Sammendrag

Avgift på drikkevareemballasje er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.20 med forslag til stortingsvedtak om avgift på drikkevareemballasje for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

13.21 Flypassasjeravgift

Sammendrag

Flypassasjeravgift er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.21 med forslag til stortingsvedtak om flypassasjeravgift for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

13.22 Dokumentavgift

Sammendrag

Dokumentavgift er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.22 med forslag til stortingsvedtak om dokumentavgift for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

13.23 Frekvens- og nummeravgift

Sammendrag

Frekvens- og nummeravgift er omtalt i LS-proposisjonen punkt 13.23 med forslag til stortingsvedtak om frekvens- og nummeravgift for 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

13.24 Inntekter ved tildeling av tillatelser

Inntekter ved tildeling av tillatelser behandles i Innst. 5 S (2025–2026).