Søk

Innhold

3. Inntektsskatt for personer

3.1 Sentrale satser, grenser og fradrag

3.1.1 Skatt på alminnelig inntekt

3.1.1.1 Skattesats på alminnelig inntekt

Sammendrag

Regjeringen foreslår å beholde skattesatsen på 22 pst. på alminnelig inntekt i 2026.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

3.1.1.2 Minstefradrag

Sammendrag

Regjeringen foreslår at øvre grense i minstefradraget i lønns- og trygdeinntekt økes til 95 700 kroner, og øvre grense i minstefradraget i pensjonsinntekt økt til 75 400 kroner, jf. forslag til Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2026 § 6-1.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

3.1.1.3 Personfradrag

Sammendrag

Regjeringen foreslår at personfradraget økes til 114 210 kroner i 2026, jf. forslag til Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2026 § 6-3.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der inntektsanslaget på kap. 5501 post 72 foreslås redusert med 282 mill. kroner i forbindelse med at personfradraget økes med ytterligere 330 kroner.

Flertallet fremmer følgende forslag:

«Stortingets skattevedtak § 6-3 skal lyde:

§ 6-3 Personfradrag

Fradrag etter skatteloven § 15-4 er 114 540 kroner i klasse 1.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

3.1.2 Trinnskatt

Sammendrag

Regjeringen foreslår at satsene i trinnskatten holdes uendret i 2026, og at innslagspunktene i trinnskatten justeres med anslått lønnsvekst, jf. forslag til Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2026 § 3-1.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag til trinnskatt, med unntak av trinn 4 og 5.

Flertallet viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der inntektsanslaget på kap. 5501 post 70 foreslås økt med 168 mill. kroner i forbindelse med at satsen i trinnskattens trinn 4 økes med 0,1 prosentenhet.

Flertallet viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der inntektsanslaget på kap. 5501 post 70 foreslås økt med 112 mill. kroner i forbindelse med at satsen i trinnskattens trinn 5 økes med 0,1 prosentenhet.

Flertallet fremmer følgende forslag:

«Stortinget slutter seg til regjeringens forslag til Stortingets skattevedtak § 3-1 med følgende endringer:

§ 3-1 første ledd skal lyde:

Personlig skattyter i klasse 0 og 1 skal av personinntekt fastsatt etter skatteloven kapittel 12, svare trinnskatt til staten med

  • 1,7 pst. for den delen av inntekten som overstiger 226 100 kroner,

  • 4,0 pst. for den delen av inntekten som overstiger 318 300 kroner,

  • 13,7 pst. for den delen av inntekten som overstiger 725 050 kroner,

  • 16,8 pst. for den delen av inntekten som overstiger 980 100 kroner, og

  • 17,8 pst. for den delen av inntekten som overstiger 1 467 200 kroner.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

3.1.3 Trygdeavgift

Sammendrag

Trygdeavgift er omtalt i punkt 3.1.3 i proposisjonen, jf. forslag til stortingsvedtak om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2026 §§ 6, 7 og 8.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

3.2 Andre satser og beløpsgrenser

3.2.1 Finnmarksfradraget

Finnmarksfradraget behandles i Innst. 4 L (2025–2026) punkt 2.1.

3.2.2 Foreldrefradraget

Sammendrag

Foreldrefradraget er omtalt i punkt 3.2.2 i proposisjonen, jf. forslag til beløpsgrenser i Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2026 § 6-2.

Komiteens merknader

Komiteen viser til Innst. 4 L (2025–2026) punkt 2.2 når det gjelder endringer i skatteloven § 6-48.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg i innstillingen her til regjeringens forslag til Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2026 § 6-2.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

3.2.3 Fradrag for fagforeningskontingent mv.

Fradrag for fagforeningskontingent mv. behandles i Innst. 4 L (2025–2026) punkt 2.3.

3.2.4 Skattefavorisert individuell sparing til pensjon (IPS)

Skattefavorisert individuell sparing til pensjon (IPS) behandles i Innst. 4 L (2025–2026) punkt 2.4.

3.2.5 Fribeløp for ungdom på Svalbard

Fribeløp for ungdom på Svalbard behandles i Innst. 4 L (2025–2026) punkt 2.5.

3.2.6 Andre grenser og fradrag

3.2.6.1 Grenser og fradrag foreslått videreført nominelt

Sammendrag

Grenser og fradrag regjeringen har foreslått videreført nominelt er omtalt i punkt 3.2.6 i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag til grenser og fradrag som videreføres nominelt, med unntak av fiskerfradraget, fradrag for sjøfolk, jordbruksfradraget og reindriftsfradraget.

Flertallet viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der inntektsanslaget på kap. 5501 post 72 foreslås redusert med 9 mill. kroner for å øke fiskerfradraget til 160 000 kroner, omtrent tilsvarende lønnsjustering.

Flertallet viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der inntektsanslaget på kap. 5501 post 72 foreslås redusert med 11 mill. kroner for å øke fradraget for sjøfolk til 86 300 kroner, som omtrent tilsvarer lønnsjustering.

Flertallet viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der inntektsanslaget på kap. 5501 post 72 foreslås redusert med 26 mill. kroner for å øke det uavhengige fradraget i jordbruksfradraget til 99 600 og det maksimale fradraget til 208 900 kroner. Flertallet viser til at økningen tilsvarer omtrent lønnsjustering. Reindriftsfradraget følger jordbruksfradraget.

Flertallet viser til at lovendringsforslag som ivaretar disse endringene, er fremmet i Innst. 4 L 2025–2026) kapittel 13.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

3.2.6.2 Grenser og fradrag foreslått videreført reelt

Grenser og fradrag regjeringen har foreslått videreført reelt, er omtalt i LS-proposisjonen punkt 3.2.6.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag til grenser og fradrag som videreføres reelt, med unntak av reisefradraget.

Flertallet viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der inntektsanslaget på kap. 5501 post 72 foreslås redusert med 75 mill. kroner for å redusere nedre grense i reisefradraget til 12 000 kroner. Flertallet viser til at satsen settes til 1,90 kr/kilometer og øvre grense til 120 000 kroner.

Flertallet viser til lovendringsforslag om beløpsgrensene fremmet i Innst. 4 L 2025–2026) punkt 2.6. Satsen blir forskriftsfestet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.

3.2.6.3 Skattebegrensningsregelen

Skattebegrensningsregelen er omtalt i LS-proposisjonen punkt 3.2.6, jf. forslag til endring i § 6-4 i Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2025 samt forslag til Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2026 § 6-4.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens forslag.

3.3 Skattører og fellesskatt

Sammendrag

Skattører og fellesskatt er omtalt i proposisjonens punkt 3.3, jf. forslag til Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2026 §§ 3-2 og 3-8.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjetter.