Søk

Innhold

2. Utgangspunkt

2.1 Regjeringens forslag

Tabellen viser regjeringens forslag på budsjettkapitler og poster under rammeområde 21:

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S (2025–2026) Gul bok

Inntekter

Skatter og avgifter

5501

Skatter på formue og inntekt

70

Trinnskatt og formuesskatt mv.

157 737 000 000

72

Fellesskatt mv. fra personlige skattytere

206 452 750 000

74

Selskapsskatter mv. fra upersonlige skattytere utenom petroleum

129 450 000 000

76

Kildeskatt på utbytte

14 100 000 000

77

Kildeskatt på rentebetalinger

20 000 000

78

Kildeskatt på royaltybetalinger

500 000

79

Kildeskatt på leiebetalinger for visse fysiske eiendeler

20 000 000

5502

Finansskatt

70

Skatt på lønn

3 100 000 000

71

Skatt på overskudd

3 900 000 000

5507

Skatt og avgift på utvinning av petroleum

71

Ordinær skatt på formue og inntekt

93 300 000 000

72

Særskatt på oljeinntekter

198 200 000 000

74

Arealavgift mv.

1 600 000 000

5508

Avgift på utslipp av CO2i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen

70

CO2-avgift i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen

9 400 000 000

5509

Avgift på utslipp av NOXi petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen

70

Avgift

1 000 000

5511

Tollavgiftsinntekter

70

Tollavgift

3 300 000 000

71

Auksjonsinntekter fra tollkvoter

300 000 000

5521

Merverdiavgift

70

Merverdiavgift

420 970 000 000

5526

Avgift på alkohol

70

Avgift på alkohol

16 300 000 000

5531

Avgift på tobakksvarer mv.

70

Avgift på tobakksvarer mv.

7 700 000 000

5536

Avgift på motorvogner mv.

71

Engangsavgift

7 180 000 000

72

Avgift på trafikkforsikring

9 290 000 000

73

Vektårsavgift

300 000 000

75

Omregistreringsavgift

1 900 000 000

5538

Veibruksavgift på drivstoff

70

Veibruksavgift på bensin

3 000 000 000

71

Veibruksavgift på autodiesel

6 570 000 000

72

Veibruksavgift på naturgass og LPG

3 000 000

5541

Avgift på elektrisk kraft

70

Avgift på elektrisk kraft

4 770 000 000

5542

Avgift på mineralolje mv.

71

Avgift på smøreolje mv.

125 000 000

5543

Miljøavgift på mineralske produkter mv.

70

CO2-avgift

19 538 000 000

71

Svovelavgift

2 000 000

5546

Avgift på avfallsforbrenning

70

Avgift på avfallsforbrenning

690 000 000

5548

Miljøavgift på visse klimagasser

70

Avgift på hydrofluorkarboner (HFK) og perfluorkarboner (PFK)

540 000 000

71

Avgift på SF6

170 000 000

5549

Avgift på NOX

70

Avgift på NOX

45 000 000

5550

Miljøavgift på plantevernmidler

70

Miljøavgift på plantevernmidler

65 000 000

5551

Avgifter knyttet til mineralvirksomhet

70

Avgift på undersjøisk utnyttelse mv. av kalkstein

1 000 000

71

Årsavgift knyttet til mineraler

22 500 000

5552

Avgift på oppdrettsfisk

70

Avgift på oppdrettsfisk

1 510 000 000

5553

Avgift på viltlevende marine ressurser

70

Avgift på viltlevende marine ressurser

130 000 000

5554

Avgift på vindkraft

70

Avgift på vindkraft

385 000 000

5557

Avgift på sukker mv.

70

Avgift på sukker mv.

220 000 000

5559

Avgift på drikkevareemballasje

70

Grunnavgift på engangsemballasje

3 100 000 000

71

Miljøavgift på kartong

65 000 000

72

Miljøavgift på plast

50 000 000

73

Miljøavgift på metall

15 000 000

74

Miljøavgift på glass

5 000 000

5561

Flypassasjeravgift

70

Flypassasjeravgift

1 900 000 000

5565

Dokumentavgift

70

Dokumentavgift

15 500 000 000

5568

Sektoravgifter under Kultur- og likestillingsdepartementet

71

Årsavgift – stiftelser

31 850 000

73

Refusjon – Norsk Rikstoto og Norsk Tipping AS

47 882 000

75

Kino- og videogramavgift

29 500 000

5572

Sektoravgifter under Helse- og omsorgsdepartementet

70

Legemiddeldetaljistavgift

75 985 000

72

Avgift utsalgssteder utenom apotek

3 000 000

73

Legemiddelleverandøravgift

240 000 000

74

Tilsynsavgift

3 770 000

75

Sektoravgift tobakk

18 952 000

5574

Sektoravgifter under Nærings- og fiskeridepartementet

71

Avgifter immaterielle rettigheter

225 000 000

72

Kontroll- og tilsynsavgift akvakultur

33 100 000

73

Årsavgift Merkeregisteret

3 900 000

74

Fiskeriforskningsavgift

416 400 000

75

Tilsynsavgift Justervesenet

35 700 000

76

Kontrollavgift fiskeflåten

54 200 000

77

Sektoravgifter Kystverket

1 275 122 000

5576

Sektoravgifter under Landbruks- og matdepartementet

70

Forskningsavgift på landbruksprodukter

245 000 000

72

Jeger- og fellingsavgifter

97 500 000

5578

Sektoravgifter under Klima- og miljødepartementet

70

Sektoravgifter under Svalbards miljøvernfond

19 307 000

72

Fiskeravgifter

17 129 000

5579

Sektoravgifter under Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet

70

Sektoravgifter Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

312 377 000

5580

Sektoravgifter under Finansdepartementet

70

Finanstilsynet, bidrag fra tilsynsenhetene

670 980 000

5582

Sektoravgifter under Energidepartementet

70

Bidrag til kulturminnevern i regulerte vassdrag

24 000 000

71

Konsesjonsavgifter fra vannkraftutbygging

200 400 000

72

Sektoravgifter under Norges vassdrags- og energidirektorat

167 000 000

73

Påslag på nettariffen til Klima- og energifondet

690 000 000

74

Sektoravgifter under Sokkeldirektoratet

90 000 000

75

Sektoravgifter under Havindustritilsynet

145 000 000

5583

Særskilte avgifter mv. i bruk av frekvenser

70

Frekvens- og nummeravgift

430 000 000

Folketrygden

5700

Folketrygdens inntekter

71

Trygdeavgift

231 189 440 000

72

Arbeidsgiveravgift

283 011 000 000

Sum inntekter rammeområde 21

1 862 746 244 000

Netto rammeområde 21

-1 862 746 244 000

2.2 Stortingets rammevedtak

Stortinget vedtok 5. desember 2025 sum inntekter for rammeområde 21 på 1 862 955 244 000 kroner.

2.3 Hovedtrekk

2.3.1 Sammendrag

Hovedtrekk i skatte- og avgiftspolitikken og oversikt over skatte- og avgiftssystemet er omtalt i proposisjonen del I.

2.3.2 Komiteens merknader

2.3.2.1 Innledning

Komiteen viser til fraksjonenes respektive merknader i Innst. 2 S (2025–2026), nedenfor i denne innstillingen, i Innst. 4 L (2025–2026) og i Innst. 5 S (2025–2026).

2.3.2.2 Budsjettforlik

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til budsjettforliket og inngått avtale mellom disse partiene 3. desember 2025. Flertallet er enige om at eventuelle endringer i forliket ikke skal gjennomføres uten full tilslutning fra alle forlikspartnerne, og viser til Innst. 2 S (2025–2026). Det er enighet om at forliket binder partene i det videre arbeidet med statsbudsjettet for 2026. Flertallet viser til at forliket medfører endringer under rammeområde 21 sammenlignet med regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026.

2.3.2.3 Arbeiderpartiets hovedmerknad

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026, herunder forslaget for skatter og avgifter i 2026, samt til budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne.

2.3.2.4 Fremskrittspartiets hovedmerknad

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett og Innst. 2 S (2025–2026) for nærmere omtale av sine forslag til skatte- og avgiftspolitikken for 2026.

2.3.2.5 Høyres hovedmerknad

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres alternative statsbudsjett og Innst. 2 S (2025–2026) for nærmere omtale av sine forslag til skatte- og avgiftspolitikken for 2026.

2.3.2.6 Sosialistisk Venstrepartis hovedmerknad

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett og Innst. 2 S (2025–2026) for sine primære forslag til skatte- og avgiftspolitikken for 2026.

2.3.2.7 Senterpartiets hovedmerknad

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett og Innst. 2 S (2025–2026) for sine primære forslag til skatte- og avgiftspolitikken for 2026.

2.3.2.8 Rødts hovedmerknad

Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett og Innst. 2 S (2025–2026) for sine primære forslag til skatte- og avgiftspolitikken for 2026.

2.3.2.9 Miljøpartiet De Grønnes hovedmerknad

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett og Innst. 2 S (2025–2026) for sine primære forslag til skatte- og avgiftspolitikken for 2026.

2.3.2.10 Kristelig Folkepartis hovedmerknad

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett og Innst. 2 S (2025–2026) for nærmere omtale av sine forslag til skatte- og avgiftspolitikken for 2026.

2.3.2.11 Venstres hovedmerknad

Komiteens medlem fra Venstre mener at skatte- og avgiftssystemet både skal være omfordelende, bidra til grønne og verdiskapende valg og gi forutsigbarhet både for personer og bedrifter. Dette medlem vil innrette skatte- og avgiftssystemet slik at det skal lønne seg å arbeide, eie og investere i norske bedrifter og arbeidsplasser og å ta grønne valg.

Derfor foreslår Venstre å gi skattelette på 2 500 kroner for alle arbeidsinntekter over 200 000 (grensen for å betale skatt, ut over trygdeavgift) og å innføre et arbeidsfradrag på 50 000 kroner både for unge og eldre arbeidstakere. Dette medlem foreslår videre lettelser i formuesskatten både for «vanlige» formuer og ikke minst rettet mot gründere, investorer og eier av norsk næringsliv. Dette medlem forslår betydelige omlegginger innenfor merverdiavgiftssystemet som bidrar til å gjøre det enklere å ta grønne valg og vi priser utslipp høyere gjennom økte klima- og miljøavgifter og avgifter på fossile kjøretøy.

Regjeringen har de siste 3 årene tappet norsk næringsliv for mer enn 50 mrd. kroner i form av den midlertidig økte arbeidsgiveravgiften og gjennom øvrig økt nærings- og eierbeskatning og økt utbytteskatt, samtidig som det i beste fall er gitt moderate skattelettelser til vanlig folk. Det er verken forutsigbart eller god næringspolitikk. Regjeringens selvpålagte frys av samlet nivå på skatte- og avgiftssiden gjør det umulig å ta store grep og/eller det fører til uforutsigbarhet, slik den brå reduksjon av mva.-fritak for el-biler medfører i årets forslag. Dette for å kunne finansiere lettelser i el-avgift som regjeringen allerede hadde lovet før valget.

Skatt på inntekt

Dette medlem viser til at Venstre i sum foreslår lettelser i inntektsskatt på 11,1 mrd. kroner (ikke medregnet redusert utbytteskatt). De viktigste grepene er å øke personfradraget med ca. 11 500 kroner, som medfører en lettelse i alle inntekter over 200 000 kroner på 2 500 kroner. I tillegg foreslår dette medlem å øke frikortgrensen (inntektsgrense for å betale trygdeavgift) med 50 000 kroner til 150 000 kroner. Det betyr at ingen som tjener under 150 000 kroner betaler skatt og en skattelettelse på 11 700 kroner for inntekter på 150 000 kroner i forhold til dagens regler, og en lettelse på om lag 2 700 kroner på en inntekt mellom 150 000 og 200 000 kroner. Dette grepet vil spesielt gi lettelser for studenter og andre som jobber deltid.

Dette medlem foreslår videre å innføre et skattefradrag for alle unge mellom 18 og 35 år på 50 000 kroner, som trappes ned mot inntekt med 30 prosent. Det betyr at det på samme måte som regjeringens «skattelotteri» er inntekter som er nærmest det nye nivået for å betale skatt (ut over trygdeavgift) som får den største lettelsen, mens fradraget trappes ned mot inntekter med 30 prosent deretter. I Venstres modell vil inntekter rundt 300 000 kroner (litt avhengig av omfang av skattefradrag ut over standardfradrag) få de største lettelsene, mens fradraget vil bli trappet helt ned for inntekter over ca. 500 000 kroner. Dette vil spesielt stimulere unge som ikke er i jobb eller som jobber deltid til å jobbe mer. Dette er også Venstres motsvar til regjeringens «skattelotteri». Vi synes det er svært spesielt at en regjering som på inn- og utpust sier at de er «mot å veie og måle» eller behovsprøve, og tilhengere av like universelle løsninger for alle, velger å innføre et skattelotteri, der noen utvalgte kan få en skattelette på over 30 000 kroner, mens andre med samme inntekt ikke får noe.

Dette medlem foreslår i tillegg et «flatt» skattefradrag for arbeidstakere over 70 år på 50 000 kroner. Det betyr at alle over 70 år som har en samlet inntekt over 250 000 (igjen litt avhengig av fradrag) vil få en skattelette på 11 000 kroner. Dette vil, sammen med forslagene om å gi rett til sykepenger (70 år) og pensjonsopptjening (75 år), gjøre det mer attraktivt for eldre arbeidstakere å stå lenger i jobb.

Dette medlem foreslår i tillegg en rekke andre endringer i skattesystemet når det gjelder personinntekt som både gjør det mer attraktivt å spare til egen pensjon, eie og investere i egen bedrift. Dette medlem foreslår bl.a. å redusere den skattbare «fordelen» av bruk av mobiltelefon og bredbånd betalt av arbeidsgiver og heve den skattefrie kilometergodtgjørelsen til samme nivå som statens satser. Det siste er både forenklende for arbeidsliv og skatteetaten, noe som kan frigjøre ressurser til andre og viktige oppgaver.

Skatt på næringsliv og norsk eierskap

Det er behov for et skattesystem som er innrettet slik at det stimulerer til omstilling og til investeringer i nye og fremvoksende næringer, og som spesielt underbygger potensialet i vekstbedrifter. Et unødig høyt skattenivå, brå endringer og nye dårlig funderte og mangelfullt utredede skatteendringer, i tillegg til særnorske skattearter og -satser bidrar til det motsatte.

Konsekvensen av en slik politikk svekker etableringstakten i det private næringslivet generelt og er effektive investeringshindre i den type selskaper vi trenger for å omstille norsk næringsliv i en mer bærekraftig og innovativ retning.

Dette gjelder ikke minst endringene i formuesskatt og utbytteskatt som er foretatt etter regjeringsskiftet høsten 2021. De rammer særlig kapitaltilgangen til virksomheter som har høye oppstarts- og driftskostnader, og som er avhengige av kontinuerlig kapitalinnhenting for å vokse, noe som bl.a. påpekes av Kapitaltilgangsutvalget (NOU 2018:5). Og det rammer gründere som tar ut liten lønnsinntekt i en oppstartsfase, men som samtidig foretar store investeringer med betydelige tekniske verdier, men som ikke kan realiseres. Dette medlem foreslår derfor lettelser i nærings- og eierbeskatning på om lag 6 mrd. kroner (inkl. lavere utbytteskatt. Dette medlem foreslår både å senke formuesskatten på «arbeidende kapital», dvs. å senke verdsettelsesrabatten på aksjer mv. fra 80 til 70 prosent, og å senke den statlige satsen i trinn 1 med 0,1 prosentpoeng. Disse endringene vil bety lettelser for alle som i dag betaler formuesskatt.

Endringer i momssystemet

Dette medlem viser til at Venstre foreslår flere endringer i mva.-systemet som gjør det enklere å ta grønne og sunne valg, bl.a. å fjerne moms på all frukt og grønt, samtidig som momsen på kjøtt økes, i tråd med både kostholdsråd og klimaråd. Dette medlem vil fjerne moms på reparasjoner og salg av brukte klær, fritidsartikler og elektronikk, korttidsleie av el-biler og på elektroniske nyheter, og gjøre utfasingen av mva.-fritaket på el-biler mer forutsigbart enn det regjeringen foreslår, og som både bilbransjen og interesseorganisasjoner har reagert sterkt på.

Samtidig foreslår dette medlem å avvikle det ulogiske momsfritaket for elektrisk kraft i Nord-Norge. Venstre støttet heller ikke regjeringens og stortingsflertallets vedtak om lavere moms på vann- og avløpsgebyr fra 1.7 i år og foreslår å videreføre denne på ordinært nivå, i tråd med anbefalingene fra regjeringens Rådgivende utvalg for finanspolitiske analyser.

Momsfritak på all frukt og grønt

- 4 800,0

Momsfritak på reparasjon og omsetning av brukte klær, elektronikk mv.

- 680,0

Momsfritak på kortidsutleie av el-bil

- 80,0

Reduksjon i mva.-fritak for el-bil skjer fra 1. april og trappes ned med 100 000 kroner per år

-875,0

Ordinær sats (25 pst.) på kjøtt

3 200,0

Avvikle fritak for mva. på elektrisk kraft i Nord-Norge

670,0

Videreføre ordinær sats på vann- og avløpsgebyr

3 700,0

Øvrige endringer (nyhetsmedier, frivillige org. mv.)

- 430,0

Sum alle endringer

705,0

For en vanlig familie vil Venstres endringer i mva. for matvarer gi følgende positive utslag, basert på SSBs forbruksundersøkelse og oppjustert til 2025-priser.

  • En husholdning med 1 person vil spare 700 kroner årlig.

  • En husholdning med 2 personer (to voksne) vil spare 1 000 kroner årlig.

  • En husholdning med 4 personer (to voksne, to barn) vil spare 1 500 kroner årlig.

Miljø- og bilavgifter

Dette medlem har i flere tiår vært tilhenger av et grønt skatteskifte. En slik politikk er også støttet opp av flere ulike regjeringsoppnevnte utvalg. Kort fortalt medfører et grønt skatteskifte at det blir dyrere å forurense og å ta miljøfiendtlige valg, mens det blir mer lønnsomt å ta grønne valg. Den meste effektive måten å gjøre dette på er å øke prisen på utslipp gjennom økte avgifter på utslipp og fossile transportmidler, men samtidig gi merinntektene tilbake i form av lavere skatter på personer, eierskap og næringsliv og lavere avgifter på miljøvennlige alternativ. Disse prinsippene følger vi opp i Venstres alternative budsjett. Avgiftene på utslipp og fossile transportformer øker med 9,5 mrd. kroner, mens skatter for personer og næringsliv reduseres med 16 mrd. kroner. I sum medfører Venstres samlede skatte- og avgiftsopplegg netto lettelser på om lag 7 mrd. kroner.

Påløpt (mill. kr)

Bokført (mill. kr)

Fjerne fradrag i særskatt for CO2-avgift for petroleumsnæringen og øke CO2-avgiften tilsvarende ordinær sats. Overføres til SPU og påvirker ikke budsjettbalansen.

10 000,0

5 050,0

Øke grensene i ny engangsavgift for biler med forbrenningsmotor

260,0

240,0

Sette CO2-komponenten i engangsavgiften for varebiler til 50 pst. av personbiler

620,0

570,0

Fritak for trafikkforsikringsavgift for alle elektriske varebiler

40,0

20,0

Redusert trafikkforsikringsavgift for el-biler

350,0

170,0

Reversere lettelser i veibruksavgiften 2022–2025

2 250,0

2 100,0

Redusert el-avgift til 6 øre kWh

1 290,0

900,0

Gjeninnføre grunnavgiften på mineralolje

1 950,0

1 750,0

Trappe opp CO2-avgiften til 3000 kroner per tonn i 2030 (2020–kroner)

2 080,0

1 905,0

Ikke innføre et generelt fritak fra CO2-avgift for kvotepliktige virksomheter

526,0

482,0

Innføre en ordning med negativ CO2-avgift

370,0

370,0

Avgift på mineralgjødsel, 200 kr/kg

217,7

217,7

Ultra-fastfashion-avgift (verbalforslag)

0,0

0,0

Økt avgift på avfallsforbrenning

615,0

565,0

Trappe opp avgiften på HFK og PFK tilsvarende avgiften på CO2

65,0

60,0

Avvikle fritaket i NOX-avgiften for enheter omfattet av miljøavtale med staten om reduksjon av NOX-utslipp

850,0

650,0

Videreføre flypassasjeravgiften på 2024-nivå

640,0

580,0

Sum endringer i bil- og miljøavgifter

10 603,7

9 459,7

I sum utgjør endringene Venstre foreslår i skatte- og avgiftssystemet, en netto skatte- og avgiftslettelse på om lag 7 mrd. kroner.

Påløpt (mill. kr)

Bokført (mill. kr)

Personbeskatning (ekskl. utbytteskatt)

12 006,0

11 152,0

Formues- og utbytteskatt

5 760,0

5 460,0

Øvrig næringsbeskatning

682,0

217,0

Momssystemet

652,5

705,0

Bil- og miljøavgifter

10 603,7

9 459,7

Øvrige endringer (netto)

222,5

242,2

Sum alle endringer (netto skatt- og avgiftslettelse)

7 414,3

6 906,5

I tillegg til forslagene i tabellene over viser dette medlem til at Venstre har stilt en rekke spørsmål til Finansdepartementet om endringer i skatte- og avgiftssystemet som Finansdepartementet har svart at «det ikke er mulig å foreta en beregning innenfor tidsrammen for besvarelse av spørsmålet». Dette gjelder bl.a. natur og areal-avgift, avgift på ultrafastfashion-produkter fra bl.a. Temu og Shein, plattformnøytralt momsfritak for mediene, lærlingefond etter britisk modell, en mer forutsigbar utfasing av momsfritaket på nullutslippsbiler, forbedringer i opsjonsskatteordningen, endringer i utflytterskatten som sikrer nødvendig ekspertkompetanse for norsk næringsliv og bevegelsesfrihet for norske gründere. I tillegg ønsker dette medlem å forbedre formuesskatten når det gjelder utsatt formuesbeskatning for selskaper i vekstfase og innføre en gjennomsnittsberegning av formuesgrunnlaget for unoterte aksjer, endre reglene når det gjelder dokumentavgift og avskrivningsregler for å stimulere til gjenbruk og energieffektivisering. Dette medlem ønsker også å innføre miljøavgifter på omsetning av torv og deponi av gruveavfall og endre skatte- og avgiftssystemet i tråd med anbefalingene fra ekspertgruppen for sirkulær økonomi.

Dette medlem viser til forslag fremmet i kapittel 19 i denne innstillingen.