3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Rita Hirsum Lystad, Runar Sjåstad, Rune Støstad
og Solveig Vitanza, fra Høyre, Nikolai Astrup, Olve Grotle, Sveinung Stensland
og Henning Wold, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, Jenny Klinge
og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Lill Harriet Sandaune
og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth
Kaski, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens Bjørlo,
og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Meld.
St. 8 (2024–2025) Dyrevelferd, som inneholder en helhetlig gjennomgang
av status for dyrevelferden i Norge. Komiteen er
enig i at dyrevelferd i Norge må ses på som et samfunnsoppdrag,
at dyr har en egenverdi, og at dyr derfor skal håndteres med respekt. Komiteen understreker de enkelte dyreeieres
ansvar for dyret/dyrene de har påtatt seg ansvaret for. Komiteen mener det er tett sammenheng
mellom dyrevelferd og dyrehelse. Friske dyr har det ofte godt, og
en god dyrehelse er derfor viktig for dyrevelferden.
Komiteen viser til
at dyrevelferdsloven er det overordnede regelverket for dyrevelferd,
mens en rekke andre lover inneholder konkrete bestemmelser som regulerer
dyrevelferd. Mattilsynet ivaretar den løpende forvaltningen av dyrevelferdsloven
og kontrollerer at virksomheter og personer overholder loven. Komiteen viser til at Mattilsynet praktiserer
risikobasert tilsyn, som betyr at de dyreholdene som Mattilsynet
vurderer har størst risiko for brudd på regelverket, får tilsyn
oftere enn dyrehold med liten risiko.
Komiteen merker
seg at det i meldingen legges seks strategier til grunn i arbeidet
for god dyrevelferd:
-
1. Ha bedre oversikt
over status og utvikling for dyrevelferden.
-
2. Arbeide for at alle dyr har god fysisk
funksjon, og for at dyr som holdes i intensive systemer, i større
grad får ivaretatt sine atferdsbehov.
-
3. Vektlegge dyreholders ansvar og kompetanse.
-
4. Fremme reduksjon og forbedring av dyreforsøk.
-
5. Ha et hensiktsmessig regelverk og kompetent
forvaltning.
-
6. Påvirke internasjonale rammer for dyrevelferd.
Komiteen merker
seg at meldingen omfatter dyrevelferd for både landdyr og akvatiske
dyr og er utarbeidet av Landbruks- og matdepartementet og Nærings-
og fiskeridepartementet.
Komiteen understreker
betydningen av en kunnskapsbasert tilnærming til dyrevelferd, der
både regelverk, tilsyn, forskning og næringsaktørenes egeninnsats spiller
en sentral rolle. Komiteen vil understreke
at arbeidet med dyrevelferd må være dynamisk og kunnskapsbasert,
der nye forskningsresultater og erfaringer kontinuerlig vurderes
for å sikre best mulig dyrevelferd i Norge.
Komiteen er opptatt
av at Norge fortsatt skal være i verdenstoppen når det gjelder dyrevelferd.
Dette krever et godt samarbeid mellom myndigheter, næringsaktører,
forskningsmiljøer og dyreeiere. Komiteen vil
understreke at dyrevelferd er et delt ansvar, der det er avgjørende
at aktørene i landbruket, havbruksnæringen og kjæledyrsektoren har
tilstrekkelig med kompetanse og ressurser til å ivareta dyrenes
behov på en best mulig måte.
Komiteen mener at
god dyrevelferd er nært knyttet til god dyrehelse. Friske dyr har
bedre forutsetninger for å trives, og derfor må det legges til rette
for tiltak som ivaretar både helse og velferd. Det er særlig viktig
å styrke kunnskapsgrunnlaget for hvordan teknologi og innovasjon
kan bidra til bedre velferdsstandarder innen både landbruket og
havbruksnæringen.
Komiteen er opptatt
av at regelverket for dyrevelferd skal være basert på et solid faglig
grunnlag, være forutsigbart for næringsaktørene og bidra til konkurransedyktige
rammevilkår for norsk produksjon.
Komiteen viser til
at transport og slakting er kritiske faser for dyrevelferden. Det
bør vurderes strengere krav til dyretransport, inkludert kortere
transporttider, bedre ventilasjon og økt plass i transportmidlene.
Forbedringer i avlivingsmetoder må også vurderes for å redusere
stress og lidelse.
Komiteen mener at
teknologi og innovasjon spiller en stadig viktigere rolle i forbedring
av dyrevelferden. Automatiserte systemer for overvåking av dyrehold
kan bidra til tidlig varsling av velferdsutfordringer og bedre tilpasning
av miljøet for dyrene. Særlig i oppdrettsnæringen og landbruket
bør det legges til rette for forskning og investeringer i løsninger
som kan gi bedre dyrevelferd.
Videre vil komiteen understreke
betydningen av risikobasert tilsyn, der tilsynsressurser rettes
mot de dyreholdene med størst risiko for brudd på regelverket. Dette
sikrer en mer effektiv og målrettet bruk av offentlige ressurser
samtidig som det bidrar til økt etterlevelse av dyrevelferdsregelverket.
Komiteen vil understreke
at der det allerede finnes solid erfaring, kunnskap og tilgjengelig
teknologi, bør arbeidet med overgangen til bedre dyrevelferd ikke forsinkes
unødig. Siden forrige stortingsmelding om dette temaet har det skjedd
en betydelig utvikling både når det gjelder metoder for produksjon
av animalske proteiner, og i forbrukernes forventninger og krav
til dyrevelferd.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til
regjeringens vurdering av at dyrevelferden i Norge er god.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at dyrevelferd
og miljøhensyn må ses i sammenheng. En helhetlig tilnærming til bærekraftig
dyrehold innebærer at både klima- og miljøpåvirkning vurderes sammen
med velferdstiltak. Det bør utredes hvordan bærekraftige fôrressurser
og mer miljøvennlige driftsformer kan bidra til både bedre dyrevelferd
og redusert miljøbelastning.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre, vil påpeke at det i
norsk dyrehold bør være en udiskutabel ambisjon om å sikre så høy
overlevelse som mulig for alle dyrearter i matproduksjon. Ambisjonen
om høy overlevelse bør omfatte all husdyrproduksjon. For kunne å
realisere dette må beregnings- og vurderingsgrunnlaget for overlevelse
i de ulike produksjonsfasene være enhetlig, korrekt, faglig forankret
og tilpasset det spesifikke biologiske risikobildet for hver dyreart.
Et fjerde flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
mener det er viktig at eventuelle nye krav til dyrehold vurderes
nøye opp mot næringenes økonomiske bærekraft, og at det sikres en
god balanse mellom strenge velferdskrav og muligheten for fortsatt
utvikling og lønnsom drift. Når det gjelder havbruk, vil dette flertallet særlig understreke at
denne næringen spiller en viktig rolle for verdiskaping og sysselsetting
langs kysten. God fiskehelse er avgjørende for velferden til akvatiske
dyr, og det er viktig at tiltak for forbedret fiskevelferd tar hensyn
til både biologiske, økonomiske og konkurransemessige faktorer.
Et femte flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne, mener at dyr har
egenverdi ut over den nytteverdien de har for oss mennesker og for
samfunnet, og skal behandles med respekt. På tross av at dyrevelferden
i Norge på flere områder er god, er det dyrevelferdsutfordringer
i norsk landbruk, særlig i de mest intensive næringene.
Dette flertallet mener
at dyrehold i størst mulig grad skal ta hensyn til dyrenes naturlige
adferd og behov. Veldig mange dyr kan få et bedre liv dersom minimumskravene
til dyrevelferd heves. Dette flertallet vil
derfor styrke dyrevelferdskravene for oppdrettsfisk og hold av husdyr
og prioritere velferdsforbedringer som bidrar vesentlig til å forbedre
livet for kylling, storfe og gris.
Dette flertallet vil
ta i bruk insentiver for at best mulig dyrevelferd skal lønne seg,
og ikke tillate dyreavl som fører til helseplager hos dyr.
Dette flertallet viser
til at flere tunge faginstanser som Norge miljø- og biovitenskapelige
universitet (NMBU), Mattilsynet, Rådet for dyreetikk og Veterinærinstituttet
har levert skriftlige innspill i forbindelse med høringen til regjeringens
arbeid med dyrevelferdsmeldingen. NMBU, Rådet for dyreetikk og Veterinærinstituttet
deltok også i næringskomitéens høring om dyrevelferdsmeldingen 4.
februar i år. Disse faginstansene er enige om at man per dags dato
har tilstrekkelig kunnskap om dyrs atferd og behov til å forbedre
både regelverk og driftsformer. Det er først og fremst implementering
av eksisterende kunnskap både i regelverk og gjennom praktiske tiltak
som nå er nødvendig, og ikke ytterligere utredninger. Mattilsynet
er bl.a. tydelige på at nødvendige tiltak ikke må utsettes i påvente
av mer forskning. Likevel er regjeringens hovedgrep nye utredninger,
selv på områder der vi allerede har tilstrekkelig kunnskap.
Dette flertallet viser
til at regjeringen har brukt over tre år på arbeidet med dyrevelferdsmeldingen
og dermed har hatt god tid til å utrede ulike konkrete og nødvendige
tiltak. Dyrevelferdsmeldingen blir av flere høringsinstanser omtalt
som vag, lite ambisiøs og uforpliktende, og flere reagerer på at
faglige anbefalinger og tiltak ikke har blitt fulgt opp. Flere av
høringsinstansene viser til at meldingen leverer på beskrivelser
av utfordringer, men at det mangler konkrete forslag til hvordan disse
problemene skal løses. Dette flertallet er
enig i denne kritikken.
Dette flertallet mener
det er viktig å ha en faktabasert tilnærming til dyrevelferd og
at regelverket er oppdatert og kunnskapsbasert.
Dette flertallet viser
til at regjeringen i meldingen slår fast:
«Regjeringens ambisjon er
at dyrevelferden i norsk landbruk er verdensledende, og at regelverket
for dyrevelferd opprettholdes og videreutvikles.»
Dette flertallet deler
denne ambisjon, men peker på at det er flere høringsinstanser som
er tydelige på at dyrevelferdsmeldingen ikke er i tråd med dette
ambisjonsnivået. NMBU viser i sitt skriftlige innspill til komitéen
til at «EU puster oss ’godt i nakken’ når det gjelder satsing på
dyrevelferd», og at det er en risiko for at Norge mister sin plass
som verdensledende på dyrevelferd. Veterinærinstituttet mener at
dyrevelferdsmeldingen ikke gir en god nok garanti for å sikre Norges
posisjon som verdensledende på dyrevelferdsområdet i de kommende
årene. Dette flertallet viser til at
det er Mattilsynet som er ansvarlig for å følge opp og drive tilsyn
med dyrevelferd, både når det gjelder husdyr, produksjonsdyr og
fisk. I tillegg har politiet ansvar for å følge opp lovbrudd når
det gjelder dyrehold, gjennom et eget «dyrepoliti», eller seksjon
for dyrevelferdskriminalitet i alle politidistrikter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet understreker at dyr har en
egenverdi, og at det er et mål å bedre dyrevelferden for produksjonsdyr
både på land og i vann samt for kjæledyr. Disse
medlemmer ser det derfor som viktig at regjeringen har lagt
frem en dyrevelferdsmelding som gir en bred kunnskapsbasert gjennomgang
av status, utviklingstrekk og målsettinger for dyrevelferden. Disse medlemmer viser til at Norge har
alle forutsetninger for å være best i klassen på dyrevelferd, og
ser det som viktig at forbrukere skal ha tillit til maten som kommer
fra norske produsenter, og at dyra behandles på en god måte. Disse medlemmer understreker at det med
økt mekanisering og intensivering av produksjonsmetoder i jordbruket
og i akvakultur følger et behov for å forbedre kontrollen med hvordan
produksjon påvirker dyrene. Disse medlemmer viser
videre til at det i økologisk produksjon stilles ekstra krav til
både miljø og dyrevelferd, og at det vektlegges at dyrene skal ha
mulighet til naturlig atferd. Disse medlemmer ser
det derfor som viktig å legge til rette for økologisk landbruk og
er kjent med at regjeringen er i ferd med å oppdatere den nasjonale
strategien for økologisk jordbruk.
Disse medlemmer ser
det som positivt at meldingen er lagt frem, og merker seg at også
kjæledyr er en del av meldingen.
Disse medlemmer vil
også understreke den viktige rollen Mattilsynet har som tilsynsmyndighet
for dyrehelse og dyrevelferd, og at veterinærdekning over hele landet
også er av stor betydning for å sikre god dyrevelferd.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre
og Miljøpartiet De Grønne mener at Mattilsynet gjør en adekvat
jobb ut fra forutsetninger og økonomiske rammer, men at Mattilsynet
ikke har tilstrekkelige ressurser til å drive et effektivt nok tilsyn med
dyrevelferden i Norge. Disse medlemmer er bekymret
over utviklingen i Mattilsynet med stadig færre tilsyn med dyrevelferden.
Bare de siste fem årene har det vært en nedgang i antall dyrevelferdstilsyn
på over 70 pst.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet
De Grønne vil understreke at velferd for bonden og velferd
for dyrene henger sammen. Gode økonomiske rammebetingelser i jordbruket
er viktig for å sikre god dyrevelferd. Økte krav til dyrevelferd
bør følges av bedre økonomiske rammebetingelser for bønder i Norge.
Komiteens medlem
fra Venstre viser i denne sammenheng til Venstres alternative
statsbudsjett for 2025, hvor Mattilsynet ble styrket med 20 mill.
kroner til økt oppfølging av dyrevelferd og «dyrepolitiet» ble styrket
med 5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne understreker at selv om norsk dyrevelferd er bedre
enn i mange andre land, må innsatsen styrkes. Dyr skal få ivaretatt
sine naturlige behov og leve gode liv. Dyrevelferd er først og fremst
viktig for dyrene, men også for hver enkelt bonde og for samfunnet
ellers. Norske forbrukere må kunne ha tillit til at dyrevelferden
i kjøtt- og fiskeproduksjonen er god. I en opinionsmåling utført
av Respons for Dyrevernalliansen (2024) kommer det frem at 82 pst.
av befolkningen ønsker at myndighetene skal stille krav som gjør
at dyrene i landbruket har det bra.
Disse medlemmer viser
til at Meld. St. 8 (2024–2025) Dyrevelferd gir en god beskrivelse
av tilstanden til dyrevelferden i Norge i dag. Samtidig presenterer
meldingen få tiltak og virkemidler som vil forbedre tilstanden.
Et eksempel er at regjeringen i meldingen ikke legger fram noen
krav til økt areal og bedre plass for dyr. I stedet foreslår regjeringen
at det skal gjennomføres utredninger på områder hvor høringsinstansene
mener at det foreligger god nok kunnskap i dag. Disse
medlemmer støtter vurderingen av at det på mange områder allerede
er tilstrekkelig forskning og kunnskap til å iverksette tiltak.
I slike tilfeller bør en allerede nå kunne konkretisere og stille
krav til forbedringer fremfor å anbefale flere utredninger.
Disse medlemmer viser
til at det i dag ikke finnes tilskudd som belønner drift med dyrevelferd
ut over offentlige minstekrav. Konsekvensen er at mange tilpasser
driften etter minimumskravene i regelverket for dyrehold. Aktører
som velger å gå i front, kan inspirere andre og bidra til å dra
resten av næringen med seg.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen premiere
satsing på dyrevelferd ut over minstekravene i lovverket i jordbruksavtalen.»
Disse medlemmer mener
at det er av avgjørende betydning for dyrevelferden i Norge at vi
har en tilsynsmyndighet som sikrer at regelverk for dyrehold følges,
ivaretas og utvikles. Disse medlemmer er derfor
forundret over at stortingsmeldingen ikke i større grad belyser
Mattilsynets funksjon og ressurssituasjon.
Disse medlemmer ønsker
at Mattilsynets oppgaver, forpliktelser og prioriteringer gjennomgås
med sikte på å stanse den negative utviklingen med at det gjennomføres
stadig færre dyrevelferdstilsyn. I gjennomgangen bør det utredes
hvorvidt enkelte lovpålagte oppgaver som i dag utføres av Mattilsynets
veterinærer, i stedet kan utføres av privatpraktiserende veterinærer på
oppdrag fra statlige myndigheter, slik at mer tid kan frigjøres
til tilsynsarbeid.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne har
merket seg at ESA nylig har kritisert norske myndigheter for ikke
å følge opp lovbruddene som ble avdekket under Mattilsynets tilsynskampanje
for velferd for svin. ESA konkluderer med at manglende oppfølging
av svinebønder med regelbrudd fra Mattilsynet har resultert i at
disse bruddene har vedvart, og at det norske kontrollsystemet ikke
har lykkes med å sikre etterlevelse av EØS-kravene til dyrevelferd
for svin. Disse medlemmer mener at Norge
bør ta denne kritikken på alvor.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Mattilsynet spiller en viktig
rolle i gjennomføringen av dyrevelferdstilsyn. Disse
medlemmer er kjent med at tilsynet er i gang med en omorganisering
i 2025, hvor tilsynet blir faglig inndelt istedenfor å være organisert
ut ifra geografi. Videre vil disse medlemmer vise
til at regjeringen har styrket Mattilsynet i sine budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at tilliten til norsk matproduksjon forutsetter
tiltak for å bedre dyrevelferden. God dyrevelferd er et mål som
hele verdikjeden i landbruket har interesse av og må bidra til.
I en budsjettsituasjon hvor det blir nødvendig å prioritere hardt
i årene framover, er det nødvendig å se etter bedre modeller enn
å legge kostnadene for dyrevelferdstiltak bare på produsentene og
staten.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne har
merket seg at regjeringen flere ganger i meldingen har vektlagt
at det å føre en restriktiv rovviltpolitikk er et av de viktigste
tiltakene for å bedre dyrevelferden, blant annet når det gjelder
sau og lam på utmarksbeite. Disse medlemmer vil
understreke at de aller fleste tap av sauer på utmarksbeite skjer
på grunn av innvollsparasitter, flått, alveld, spyfluelarver eller
ulykker og sykdom. Ofte er dette forbundet med store lidelser og
er et større problem for dyrevelferden for sau og lam på utmarksbeite
enn rovdyrangrep. Disse medlemmer vil
påpeke at disse utfordringene i liten grad er adressert i meldingen,
noe som står i en rar kontrast til omtalen av tap til rovvilt. Disse medlemmer vil understreke at Norge
har internasjonale forpliktelser til å ivareta levedyktige rovviltbestander, og
at alle de store rovdyrene i Norge trenger et sterkere vern, ikke
et svakere.
Disse medlemmer viser
til at dyrevelferdsmeldingen ikke omtaler dyrevelferd for rovdyr. Disse medlemmer viser til at Norge på
samme måte som andre land har et ansvar for å ta vare på dyrelivet. Disse medlemmer viser til at ville dyr
er omfattet av dyrevelferdsloven, og at de fire store rovdyrene
i Norge er «sterkt» eller «kritisk» truet.
Disse medlemmer mener
at regjeringen bør øke støtten til forebyggende og konfliktdempende
tiltak samtidig som den jobber for levedyktige bestander av ville
dyr.
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser til høringsinnspillet
fra Veterinærinstituttet, der det står følgende:
«Veterinærinstituttet opplever
at dyrevelferdsmeldingen ikke gir tilstrekkelig garanti for å sikre
Norges posisjon som ledende innen dyrevelferd i årene framover.»
Disse medlemmer slutter
seg til denne vurderingen. Selv om dyrevelferdsmeldingen inneholder noen
positive elementer, som en målsetting (men ikke et krav) om maksimalt
5 pst. dødelighet i sjøfasen for fiskeoppdrett, er meldingen etter disse medlemmers vurdering for svak på
tiltakssiden.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til EUs visjon
om mat og landbruk som ble lansert av EU-kommisjonen den 19. februar
i år. I omtalen av visjonen på regjeringens nettsider står følgende:
«Bedre inntektsmuligheter
for jordbruket krever også innvesteringer. I 2022 ble det beregnet
et underdekket investeringsbehov i EU på 62 milliarder Euro. EU vil
gjennom EUs felles landbrukspolitikk, bidra med investeringsvirkemidler,
men det er også behov for mer gjennom partnerskap mellom det private
og offentlige.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at Nibio i 2021 anslo
at løsdriftskravet ville koste mellom 18 og 23 mrd. kroner. Videre
viser dette medlem til at dagligvarebransjen
ifølge NHO Service og Handel omsatte for 223 mrd. kroner i 2023, og
til at de tre store dagligvarekjedene hadde et samlet overskudd
på 6,6 mrd. kroner før skatt i 2023 (Dagens Næringsliv, 6. januar
2025). Dagligvarekjedene bruker ofte dyrevelferdsargumenter i markedsføringen.
Dette medlem anser
det som rimelig at dagligvarekjedene bidrar til å delfinansiere
kostbare nye dyrevelferdstiltak i landbruket.
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
hvordan man kan sikre at verdikjeden for mat, og spesielt dagligvarekjedene,
kan bidra til å finansiere nødvendige dyrevelferdstiltak i landbruket,
som løsdriftskravet for storfe og arealkrav for gris, og komme tilbake
til Stortinget på egnet måte.»