Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet fremjar
i proposisjonen forslag til ny lov om statsføretak (statsføretakslova).
Lova vil erstatte lov 30. august 1991 nr. 71 om statsforetak (statsforetaksloven).
I likskap med dagens lov vil også den nye lova
byggje på aksjelova. Gjeldande rett blir for det meste vidareført
i lovframlegget, men lovføresegnene er utforma for å gjenspegle
dei endringane som aksjelova har gjennomgått dei siste åra. I tillegg
er lovføresegnene utforma kjønnsnøytralt og teknologinøytralt. Dei
føresegnene som er særeigne for statsføretaka, blir også vidareførte
i den nye lova. Bakgrunnen for lovframlegget er omtala i kapittel
2 i proposisjonen.
Formålet med lovframlegget er å sørgje for at
lova legg gode og tidsmessige rammer for verksemda til statsføretaka,
og at lova er i tråd med utviklinga innan selskapslovgivinga. Statsføretaka
som er oppretta i kraft av den eksisterande lova, blir vidareførte
i den nye lova. Dei åtte statsføretaka som finst i dag, er ganske
ulike. I framlegget er lova derfor utforma fleksibelt slik at ho
gir rom for å vareta spesielle behov for dei enkelte statsføretaka.
Formålet med lova er omtala i kapittel 4 i proposisjonen.
Statsføretakslova blir også vidareført som ei
kort og oversiktleg lov som er lett å bruke. Sidan statsføretakslova
utelukkar andre offentlege eller private eigarar ved sida av staten,
er til dømes omsynet til andre aksjonærar ikkje aktuelt. Lova er
derfor utforma som ei kortare lov enn aksjelova.
Aksjelova har fleire føresegner som ikkje er
relevante for statsføretaka i det heile teke, føresegner som i nokre
situasjonar kan vere relevante, og fleire føresegner som alltid
vil vere relevante. Departementet har derfor teke inn i lova dei
føresegnene som får mykje å seie i praksis for den daglege verksemda,
til dømes føresegner om leiinga av føretaket.
Når det derimot gjeld meir spesielle reglar
som berre unntaksvis vil ha noko å seie i praksis, har departementet
i større grad valt å vise til aksjelova for å unngå at lova blir
for omfattande. Dette gjeld til dømes meir spesielle spørsmål i
samband med kapitaltilhøva til føretaket, reglar om føretaksendringar
og føretakshendingar som oppløysing og avvikling av føretaket. Det
er likevel slik at føresegnene i aksjelova er utvikla for og tilpassa andre
føretak enn statsføretaka. Omtalen av føresegnene i aksjelova i
proposisjonen er teken inn for å utvikle formålstenlege reglar for
statsføretak, ikkje for å klargjere rettstilstanden for ordinære
aksjeselskap eller statsaksjeselskap.
Lova gjeld berre for dei åtte statsføretaka
som er oppretta i medhald av statsforetaksloven, og eventuelle nye
statsføretak som blir oppretta i medhald av den nye statsføretakslova.
Når det gjeld forholdet til anna lovgiving, blir føresegna om at
forvaltningslova ikkje gjeld for statsføretak, og at statstilsettelova
ikkje gjeld for dei tilsette i statsføretaka, vidareførte. Forholdet
til anna lovgiving er omtala i kapittel 5 i proposisjonen.
Den nye lova får ei formålsføresegn utforma
med vekt på at lova skal leggje til rette for ei sakshandsaming tilpassa
at føretaket berre kan eigast av staten. Lova skal medverke til
at statsføretak kan vareta sitt samfunnsoppdrag eller verksemda
si på ein effektiv måte.
Styrings- og organisasjonsmønsteret til statsføretaka,
som byggjer på tilnærma same modell som aksjeselskapa, har vist
seg å vere tenleg. Staten som eigar har ikkje direkte mynde i den
løpande forvaltninga og daglege drifta av føretaket, men utøver
eigarmyndet sitt gjennom føretaksmøtet og elles innanfor dei rammene som
lova fastset. Den løpande forvaltninga og daglege drifta av føretaket
høyrer til under styret og administrerande direktør, som har høg
grad av økonomisk og forretningsmessig handlefridom. Departementet
foreslår i framlegg til ny lov å føre vidare denne hovudstrukturen,
men foreslår fleire justeringar i tråd med endringar som har blitt
gjennomførte i aksjelova. Det omfattar framlegg til endra føresegner
om stifting av statsføretak, vedtekter, kapitalreglar, styre og
administrerande direktør, bedriftsforsamling og føretaksmøte. Ein
viser til kapittel 6 til 9 i proposisjonen.
I den gjeldande aksjelova er dei sentrale føresegnene
om myndet og oppgåvene til styret bygde betydeleg ut og går no fram
av aksjelova § 6-12 om forvaltninga av selskapet og § 6-13 om tilsynsansvaret
som styret har. I framlegget til ny lov er føresegnene i statsføretakslova om
myndet og oppgåvene til styret gjorde meir tydelege etter mønster
av den gjeldande aksjelova.
Føresegnene som er særeigne for statsføretaka,
er føreslått vidareførte i den nye lova. Dette gjeld føresegna om
at styret skal sende styreprotokollen til eigardepartementet og
føresegna som krev at visse avgjerder skal leggjast fram for eigardepartementet
(føretaksmøtet) før avgjerda blir teken (framleggingsplikta). Det
gjeld saker som har svært mykje å seie for formålet til føretaket eller
som i vesentleg grad vil endre karakteren til verksemda. I tillegg
gjeld framleggingsplikta ved avtale om deltaking i eit selskap eller
eit anna samarbeidsforhold der føretaket har eit uavgrensa ansvar
for dei samla forpliktingane den felles verksemda har, eller for
delar av desse forpliktingane.
Forholdet som statsforetaksloven har til EU-/EØS-lovgivinga,
vart grundig vurdert i samband med ESA-saka og endringa av lova
i 2002. Departementet viser i proposisjonen til at ein ikkje har
identifisert nye EØS-rettslege problemstillingar som skulle tilseie
endringar i statsforetaksloven. Ein viser til kapittel 2.4 i proposisjonen.
Økonomiske og administrative konsekvensar er omtala
i kapittel 15 i proposisjonen.
Sakens dokumenter er tilgjengelige
på sakssiden på stortinget.no.