Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Mona Nilsen og Torstein
Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og Tage Pettersen, fra
Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Silje
Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra Venstre,
lederen Grunde Almeland, viser til Prop. 6 L (2024–2025) Endringar
i kulturlova (føremål, armlengd og kommunal planlegging). Departementet
foreslår i denne proposisjonen lovendring på tre punkter, jf. omtale
i innledningen foran.
Komiteen viser til
at det er et overordna mål at kunst og kultur skal være tilgjengelig
for alle uavhengig av hvor man bor. Det følger av kulturlova (lov
29. juni 2007 nr. 89 om offentlege styresmakters ansvar for kulturverksemd)
at loven har som formål å «fastleggja offentlege styresmakters ansvar
for å fremja og leggja til rette for eit breitt spekter av kulturverksemd,
slik at alle kan få høve til å delta i kulturaktivitetar og oppleva
eit mangfald av kulturuttrykk». Dagens kulturlov var et av flere
tiltak i «kulturløftet» under regjeringen Stoltenberg II. Det er
en generell lov med formål å styrke kulturen og stadfeste offentlige
myndigheters ansvar på kulturfeltet. Samtidig var det et klart mål
at loven skulle være enkel og ikke legge detaljerte føringer for
bevilgninger, prioriteringer eller organisering av kulturområdet
på de ulike forvaltningsnivåene. Loven skulle ikke gi føringer som
ville være til hinder for lokale tilpasninger eller behov. Den inneholder
derfor få konkrete rettslige plikter og ingen sanksjoner eller reaksjoner
ved brudd.
I Meld. St. 8 (2018–2019) Kulturmeldinga (Kulturens
kraft – kulturpolitikk for framtida) kom det fram at loven i liten
grad hadde fungert som styringsverktøy og derfor i liten grad hadde
hatt innvirkning på politikkutforminga lokalt og regionalt. Departementet
varsla derfor en gjennomgang av loven for å styrke den som styringsverktøy
for oppgave- og ansvarsfordeling mellom forvaltningsnivåene og reflektere
nasjonale mål for kulturpolitikken. I proposisjonen vises det også
til NOU 2022:9 En åpen og opplyst offentlig samtale – Ytringsfrihetskommisjonens
utredning. Der vises det til at kunst har egenartede funksjoner
som ytringer. Kunst kan uttrykke intime og menneskelige erfaringer
på en måte som journalistikken og vitenskapen ikke kan.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, viser til at kommisjonen
konkluderte med at ytringsfriheten er godt beskyttet for kunstnere
i Norge, men samtidig viste til infrastrukturkravet i Grunnloven
§ 100 sjette ledd, og pekte på at ytringsfrihet i form av frihet
fra rettslig forfølgelse ikke er nok. Man må også sikre reell ytringsmulighet
for kunstnere.
Komiteen har
avholdt muntlig høring i saken. Komiteen viser
også til at lovforslaget har vært på bred høring før det ble lagt
fram for Stortinget. De fleste høringsinstansene ga uttrykk for
at de var positive til hovedinnholdet i proposisjonen. Særlig ble
forslaget om lovfesting av armlengdeprinsippet godt mottatt, men
flere av høringsinstansene var opptatt av at det må være en tidsbegrensning
på hvor lenge de som tar beslutninger ut fra kunstfaglig skjønn,
skal inneha denne funksjonen. Det ble også fremhevet at kulturfrivilligheten
trenger andre tildelingsbeslutninger i form av søkbare tilskuddsordninger
med etterprøvbare objektive kriterier, og at de som vurderer søknadene
om tilskudd til kulturfrivilligheten, har en god forståelse for
organisasjonenes aktiviteter og rolle. Flere høringsinstanser mente
det ikke var godt nok at fylkeskommuner og kommuner kunne oppfylle
kravet til overordna mål og strategier på kulturfeltet gjennom samfunnsdelen
i kommuneplanen, men mente at kommunene måtte pålegges å ha en egen
kulturplan. Det ble vist til undersøkelse fra Telemarksforsking
fra 2019, som viste at kommuner som har en egen kulturplan, bruker
mer ressurser på kultur enn andre kommuner. Samtidig var flere av
høringsinstansene opptatt av at planarbeidet ikke måtte medføre
unødvendig byråkrati på bekostning av den frie kunsten. KS viser
i sitt høringsinnspill til at et krav om egne kulturplaner i seg
selv ikke vil gi en sterkere prioritering av kulturfeltet. Flere
høringsinstanser pekte også på behovet for en egen plan for kulturarenaer.
Noen tok også til orde for et krav om kulturarenaplan før det kunne
tildeles spillemidler til kulturbygg.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det er et mål at kunst- og kulturlivet skal være tilgjengelig
for alle, der alle skal kunne delta og oppleve kultur, uavhengig
av hvem de er og hvor de bor. Flertallet viser
til at etableringen av den generelle kulturloven i 1997 ble gjort
av regjeringen Stoltenberg II, der formålet var å fastsette offentlige myndigheters
ansvar for å fremme og legge til rette for et bredt spekter av kulturvirksomhet. Flertallet fremhever at loven har vært
prinsipielt viktig for å understreke myndighetenes ansvar, på alle
forvaltningsnivåer, for å legge til rette for et bredt kulturliv.
Flertallet viser
til at man de senere årene har sett behov for en styrking av kulturloven,
for å sikre at denne i større grad blir et styringsverktøy for politikkutformingen
også lokalt og regionalt. Dette har også vært etterspurt av flere
i kulturlivet. Flertallet støtter endringene
i lovforslaget og er glad for at en forsterket lov nå kommer på
plass.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at alle som uttalte seg i høringen
til proposisjonen, støtter forslaget til revidert formålsbestemmelse.
F.eks. skrev Asker kommune:
«Dette grepet vil fremme
og tydeliggjøre at kulturpolitikken er et viktig politikkområde
for å fremme demokratiforståelse og ytringsfrihet i samfunnet. Disse
er sentrale områder å bygge opp under for å ivareta en god samfunnsutvikling,
spesielt i dagens politiske klima.»
Disse medlemmer slutter
seg til at det i formålsparagrafen blir lagt til en henvisning til
infrastrukturkravet for å tydeligere fremheve sammenhenger som allerede
følger av forarbeidene til kulturloven og Grunnloven § 100.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet mener det ikke er en politisk oppgave
å legge seg opp i enkeltavgjørelser som er skjønnsmessige, men at det
helt klart er en politisk oppgave å ramme inn hva som skal være
skjønnsmessig og hvordan skjønnsmessige avgjørelser skal gjøres.
Dette medlem mener
at kommuner ikke skal pålegges nye oppgaver som ikke er strengt
nødvendige. Det er allerede en rekke lovkrav og nasjonale retningslinjer
for ulike deler av de kommunale kulturvirksomhetene. Det skal være
forskjell på det som er lovpålagte oppgaver og ikke. Derfor bør
det ikke legges opp til mer byråkratiserende inngrep i lokaldemokratiet.
Dette medlem viser
også til Dokument 8:42 S (2024–2025) om å splitte opp og selge NRK.
Dette medlem viser
til at det er en diskusjon om NRKs vedtekter § 36:
«NRK skal legge ut minst 40 pst. i gjennomsnitt
for de siste tre årene av det frie programbudsjettet for TV til eksterne
produsenter.»
Dette medlem mener
at det bør være et mål at prosentandelen økes over tid. Eksterne
produsenter sikrer bredde og kvalitet, samtidig som det øker bransjens konkurranseevne.
Dette
medlem fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta
følgende endring i Vedtekter for Norsk rikskringkasting AS, slik
at § 36 blir lydende:
NRK skal legge ut minst 50 pst. i gjennomsnitt
for de siste tre årene av det frie programbudsjettet for TV til eksterne
produsenter.»