vedtak til lov
om Statens kommisjon for partnerdrap
§ 1 Lovens formål
Lovens formål er å bidra til økt fenomenkunnskap om
partnerdrap og partnervold i offentlig virksomhet og til å identifisere
forbedringspunkter i forebyggingen av partnerdrap og partnervold
gjennom undersøkelser av offentlige instansers arbeid i saker forut
for partnerdrap og partnervold med dødsfølge.
§ 2 Kommisjonens organisering
Statens kommisjon for partnerdrap er administrativt
underlagt departementet. I utførelsen av oppgaver etter denne loven
er kommisjonen uavhengig og kan ikke instrueres i faglige spørsmål.
Kommisjonen skal ha en leder og medlemmer som oppnevnes
av departementet for en periode på inntil 4 år av gangen med adgang
til én gjenoppnevning. Kommisjonens leder har det faglige ansvaret
for virksomheten.
Statens sivilrettsforvaltning utøver sekretariatsfunksjoner
for kommisjonen.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om organiseringen av kommisjonen og om sekretariatet.
§ 3 Kommisjonens oppgaver
Kommisjonen skal gjennomføre undersøkelser med
sikte på å avdekke årsaksfaktorer, bakenforliggende forhold og hendelsesforløp
av betydning for offentlige virksomheters arbeid for å forebygge
partnerdrap og partnervold.
Kommisjonen skal offentliggjøre anonymiserte rapporter
med tilrådinger om tiltak som bør vurderes iverksatt for å forebygge
partnerdrap og partnervold. Rapportene skal offentliggjøres med
tidsintervaller som sikrer tilstrekkelig anonymisering av enkeltsaker.
Kommisjonen skal ikke uttale seg om eller ta
stilling til sivilrettslig eller strafferettslig skyld og ansvar
i enkeltsaker.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om kommisjonens oppgaver.
§ 4 Hvilke saker kommisjonen
kan undersøke
Kommisjonen kan undersøke saker om drap, jf. straffeloven
§ 275 og lovbrudd som nevnt i straffeloven §§ 255, 272, 274, 283
og 293 med dødsfølge, som fornærmedes daværende eller tidligere
ektefelle, samboer eller kjæreste antas å ha begått eller medvirket
til. Kommisjonen kan undersøke saker der tiltalte er rettskraftig dømt.
Kommisjonen kan også undersøke saker der tiltalte er frifunnet på
grunn av manglende skyldevne, og saker som er endelig henlagt på
grunn av manglende skyldevne eller som følge av at mistenkte er
død, hvis påtalemyndigheten anser at det er klar sannsynlighetsovervekt
for at saken er omfattet av første punktum.
Undersøkelsene kan omfatte saker som nevnt i
første ledd der partnerdrapet eller lovbruddet ble begått før lovens
ikrafttredelse. Dette gjelder likevel ikke saker som er endelig
avgjort før 2019. Er saken endelig avgjort mellom 2019 og lovens
ikrafttredelse, skal politiet låne ut straffesakens dokumenter etter
§ 5 andre ledd etter nærmere anmodning fra kommisjonen.
Undersøkelsene kan bare omfatte saker som nevnt i
første ledd dersom de er undergitt norsk jurisdiksjon etter straffeloven
§§ 4 og 5 og har vært strafforfulgt i Norge.
Kommisjonen avgjør selv hvilke og hvor mange
saker den vil undersøke.
§ 5 Politiets varslingsplikt
overfor kommisjonen. Utlån av straffesakens dokumenter
Politiet skal varsle kommisjonen straks en sak
som kan undersøkes av kommisjonen, avsluttes, jf. § 4.
Politiet skal låne ut straffesakens dokumenter
til kommisjonen, med unntak av materiale som er underlagt formålsbegrensninger
i straffeprosessloven § 216 i, jf. § 215 a fjerde ledd tredje punktum,
§ 216 m sjette ledd, § 216 o femte ledd første punktum og § 222 d
femte ledd andre punktum. Kommisjonen skal ikke motta saksopplysninger
som er unntatt fra innsyn etter straffeprosessloven § 242 a, eller
som er gradert etter sikkerhetsloven eller beskyttelsesinstruksen.
Kommisjonen skal ikke motta dokumenter som inneholder opplysninger
som kan føre til at identiteten til vitner som har forklart seg
anonymt, jf. straffeprosessloven § 130 a eller § 234 a, blir kjent
for kommisjonen.
§ 6 Underretning om igangsatte
undersøkelser m.m.
Kommisjonen skal så snart som mulig underrette aktuelle
offentlige og private instanser, gjerningspersonen og nærmeste pårørende
til den avdøde om at undersøkelse av en sak er iverksatt. Som nærmeste
pårørende regnes først den avdødes ektefelle eller samboer så fremt
denne ikke har begått eller medvirket til partnerdrapet eller lovbruddet,
dernest barn og til sist foreldre. Kommisjonen kan også underrette
andre som kan tenkes å kunne opplyse saken. Det skal legges til
rette for at berørte mindreårige kan uttale seg.
I underretningen kan det anmodes om utlevering av
opplysninger innen en rimelig frist. Det skal opplyses om at straffesakens
dokumenter er blitt utlånt til kommisjonen. Offentlige instanser
som nevnt i første ledd skal også opplyses om muligheten til å få
seg forelagt kommisjonens utkast til rapport, jf. § 8.
§ 7 Utlevering av taushetsbelagte
opplysninger til kommisjonen
Enhver kan uten hinder av taushetsplikt gi kommisjonen
opplysninger som er nødvendige for kommisjonens arbeid. Dette gjelder
også opplysninger som nevnt i straffeprosessloven § 119 første ledd
og tvisteloven § 22-5 første ledd. Opplysninger som noen har fått
tilgang til i forbindelse med oppdrag som forsvarer i straffesak,
kan likevel ikke utleveres med mindre den som har krav på hemmelighold,
samtykker. Det kan ikke utleveres opplysninger som er underlagt
taushetsplikt etter ekomloven § 3-10 eller plikt til hemmelighold
i medhold av domstolloven § 128.
Adgangen til å utlevere taushetsbelagte opplysninger
omfatter også opplysninger i saker som er endelig avgjort før lovens
ikrafttredelse. Når kommisjonen undersøker en sak der partnerdrapet
eller lovbruddet er begått etter lovens ikrafttredelse, kan det
uten hinder av taushetsplikt utleveres opplysninger også om forhold forut
for lovens ikrafttredelse. Det samme gjelder der partnerdrapet eller
lovbruddet er begått før lovens ikrafttredelse og saken er endelig
avgjort etter lovens ikrafttredelse.
§ 8 Foreleggelse av utkast
til rapport
Før kommisjonen ferdigstiller rapport som nevnt
i § 3 andre ledd, skal et utkast forelegges offentlige instanser
som nevnt i § 6 første ledd som har anmodet om det. Kommisjonen
skal gi en rimelig frist for tilbakemelding. Foreleggelsen kan begrenses
til de delene av rapportutkastet som instansen på grunn av uttalelser
til kommisjonen eller tilknytning til saken har særlige forutsetninger
for å uttale seg om.
Kommisjonen kan også på eget initiativ forelegge utkast
til rapporter for offentlige instanser før ferdigstillelse.
Utkast til rapport og uttalelser til rapporten
kan unntas offentlighet.
§ 9 Behandling av personopplysninger
Kommisjonen kan behandle personopplysninger som
er nødvendige for kommisjonens arbeid etter denne loven. Dette gjelder
også personopplysninger som nevnt i personvernforordningen artikkel
9 og 10.
Statens sivilrettsforvaltning er behandlingsansvarlig
for behandling av personopplysninger etter denne loven.
Personopplysninger om avdøde personer skal lagres
slik at det ikke er mulig å identifisere de registrerte lenger enn
nødvendig for kommisjonens arbeid.
§ 10 Kommisjonens taushetsplikt
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for
kommisjonen, har taushetsplikt etter forvaltningsloven §§ 13 til
13 f om det vedkommende får kjennskap til under utførelsen av sitt
arbeid. Forvaltningsloven § 13 b første ledd nr. 6 gjelder likevel
ikke. Forvaltningsloven §§ 13 a nr. 1 og 13 d gjelder ikke for opplysninger
som er utlevert fra politiet etter §§ 5 og 7.
Taushetsplikten gjelder også for personer som
utøver behandlingsansvaret etter loven, for enhver som utfører arbeid
eller tjeneste for organet som er klageinstans etter offentleglova,
og for enhver som utfører arbeid eller tjeneste for en bevaringsinstitusjon,
når disse behandler kommisjonens arkiv.
Taushetsplikten omfatter også opplysninger om
fødested, fødselsdato, personnummer, statsborgerforhold, sivilstand,
yrke, bosted og arbeidssted.
Taushetsplikten bortfaller etter 100 år.
Når personer som nevnt i første og andre ledd
mottar opplysninger som er undergitt strengere taushetsplikt enn
det som følger av loven her, skal den strengeste taushetsplikten
gjelde.
§ 11 Begrensninger i innsynsretten
Retten til innsyn etter personvernforordningen
artikkel 15 omfatter ikke opplysninger kommisjonen får utlevert
fra politiet etter §§ 5 og 7.
§ 12 Forbud mot bruk av opplysninger
som bevis i straffesak eller sivil sak
Opplysninger kommisjonen mottar i medhold av § 7,
kan ikke brukes som bevis i en senere straffesak eller sivil sak.
§ 13 Ikraftsetting
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
§ 14 Endringer i andre lover
Fra det tidspunkt loven trer i kraft, gjøres
følgende endringer i andre lover:
1. I lov 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten
i straffesaker gjøres følgende endringer:
§ 242 a nåværende andre ledd blir første
ledd nytt andre punktum. Nåværende tredje til sjuende ledd blir
andre til sjette ledd.
§ 449 fjerde ledd skal lyde:
Innsyn i opplysninger som hører til straffesaken, kan
nektes på de vilkår som er fastsatt i § 242 a første ledd.
Reglene i § 242 a andre og tredje ledd og § 292 a gjelder
tilsvarende så langt de passer.
2. I lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til
innsyn i dokument i offentleg verksemd skal § 2 fjerde ledd fjerde
punktum lyde:
Lova gjeld ikkje for dokument som
blir behandla av Etterretningstenesta etter etterretningstjenesteloven, eller
for straffesaksdokument som blir lånte ut frå politiet til Statens
kommisjon for partnardrap.