Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Ragnhild Male Hartviksen, Benjamin Jakobsen og
Hadia Tajik, fra Høyre, Ingunn Foss og Mari Holm Lønseth, fra Senterpartiet,
Sandra Borch og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen
Helge André Njåstad og Johan Aas, fra Sosialistisk Venstreparti,
Andreas Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik,
viser til at regjeringen har opprettet en permanent kommisjon for
partnerdrap. Justis- og beredskapsdepartementet fremmer i proposisjonen
et forslag til lov om Statens kommisjon for partnerdrap som gir
rammer for kommisjonens arbeid, organisering og tilgang til opplysninger.
Komiteen viser til
at vold i nære relasjoner er en alvorlig form for kriminalitet og
et stort samfunns- og folkehelseproblem. Opprettelsen av Partnerdrapskommisjonen
er et av flere tiltak som inngår i regjeringens opptrappingsplan
mot vold og overgrep mot barn og vold i nære relasjoner (2024–2028),
og er et av de forebyggende tiltakene som ble anbefalt av Partnerdrapsutvalget
i NOU 2020:17 Varslede drap.
Komiteen merker
seg at formålet med kommisjonen er å bedre det forebyggende arbeidet.
Opprettelse av en slik kommisjon er også anbefalt av FNs kvinnediskrimineringskomité
i dens tiende rapportering om Norge, jf. Concluding observations
on the tenth periodic report of Norway 2. mars 2023.
Komiteen viser videre
til at forslaget legger opp til at kommisjonen skal undersøke offentlige
instansers arbeid i saker forut for draps- og andre voldssaker med dødsfølge
begått eller medvirket til av fornærmedes daværende eller tidligere
ektefelle, samboer eller kjæreste. Undersøkelsene kan omfatte saker
hvor vedkommende er rettskraftig dømt, men også saker hvor mistenkt
gjerningsperson er frifunnet på grunnlag av manglende skyldevne,
samt saker som er henlagt på grunn av manglende skyldevne eller
som følge av at den mistenkte gjerningspersonen er død. Det foreslås
at kommisjonen også skal kunne undersøke saker som er inntruffet eller
avgjort før lovens ikrafttredelse. Basert på undersøkelsene skal
kommisjonen offentliggjøre anonymiserte rapporter som skal bidra
til bedre fenomenkunnskap i offentlig virksomhet og til å identifisere
forbedringspunkter i arbeidet med å forebygge partnervold og partnerdrap. Komiteen merker seg at effekten av kommisjonens
arbeid vil bli evaluert.
Komiteen viser til
at kommisjonens undersøkelser forutsetter tilgang til opplysninger
om hvordan saker som har endt med partnerdrap, ble håndtert forut for
drapet. Det foreslås at politiet, når straffesaken er avsluttet,
skal varsle kommisjonen og låne ut straffesaksdokumentene. I tillegg
foreslås det å åpne for at enhver, uten hinder av taushetsplikt,
skal kunne gi opplysninger til kommisjonen. Tilgang for kommisjonen
til sensitive og ellers taushetsbelagte opplysninger utgjør et inngrep i
den grunnlovfestede retten til respekt for privatliv og familieliv.
Det foreslås derfor at overlevering til kommisjonen vil innebære
streng taushetsplikt for kommisjonen, krav til anonymisering av
kommisjonens rapporter og forbud mot bruk av opplysningene i senere
straffesak eller sivil sak. Lovforslaget inneholder også bestemmelser
om kommisjonens behandling av opplysninger, herunder om behandlingsgrunnlag
og behandlingsansvar etter personvernforordningen. Departementet
foreslår å gjøre unntak fra den registrertes innsynsrett i opplysninger
kommisjonen har mottatt fra politiet, og å gjøre unntak fra offentleglovas
innsynsbestemmelser for så vidt gjelder utlånte straffesaksdokumenter.
Komiteen vil peke
på at departementet i utgangspunktet ikke har ønsket å regulere
metode og fremgangsmåte for kommisjonens arbeid. Det foreslås likevel
enkelte saksbehandlingsregler som skal sikre opplysning av sakene
og bidra til kommisjonsrapporter av god kvalitet. Det foreslås at
kommisjonen skal underrette aktuelle offentlige og private instanser
ved oppstart av undersøkelsen av en enkeltsak, og at kommisjonen
i den forbindelse kan anmode om deling av opplysninger som anses
å være relevante for kommisjonens arbeid. Offentlige instanser skal
kunne få forelagt utkast til rapporter og skal kunne gi innspill
til disse før publisering.
Komiteen merker
seg at kommisjonen er administrativt underlagt Justis- og beredskapsdepartementet.
Den skal imidlertid være faglig uavhengig, noe som foreslås lovfestet.
Det foreslås også lovfestet at kommisjonen skal bestå av leder og
medlemmer som oppnevnes for en periode på inntil fire år, med mulighet
for én forlengelse. Statens sivilrettsforvaltning vil utøve sekretariatsfunksjoner.
Komiteen vil understreke
viktigheten av at kommisjonen får tilgang på nødvendig informasjon.
Dette er nødvendig for å muliggjøre læring og utvikling av fenomenkunnskap
for beskyttelse av andres rettigheter og friheter.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, merker seg høringsinnspillet fra
Advokatforeningen av 6. desember 2024 som peker på skillet mellom
midlertidige kommisjoner og Partnerdrapskommisjonen, som settes
ned permanent. Flertallet merker seg
særlig innvendingen om at lovforslagets § 7 kan utgjøre et brudd
på EMK artikkel 6 og Grunnloven § 95.
Flertallet viser
videre til brev fra justis- og beredskapsministeren av 17. februar
2025 (vedlagt), der statsråden foreslår endringer i lovforslagets
§ 7 for å ivareta de behov Advokatforeningen har tatt opp, og støtter dette.
Flertallet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«I lov om Statens kommisjon for partnerdrap
skal § 7 første ledd lyde:
Enhver kan uten hinder av taushetsplikt gi kommisjonen
opplysninger som er nødvendige for kommisjonens arbeid. Dette gjelder
også opplysninger som nevnt i straffeprosessloven § 119 første ledd
og tvisteloven § 22-5 første ledd. Opplysninger som noen har fått
tilgang til i forbindelse med oppdrag som forsvarer i straffesak,
kan likevel ikke utleveres med mindre den som har krav på hemmelighold,
samtykker. Det kan ikke utleveres opplysninger som er underlagt
taushetsplikt etter ekomloven § 3-10 eller plikt til hemmelighold
i medhold av domstolloven § 128.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Senterpartiet viser til det alvorlige bakteppet
for denne saken, som er statens plikt til å forebygge drap, og nødvendigheten
av at denne kommisjonen raskest mulig kan starte sitt arbeid. Disse medlemmer støtter ikke forslaget
om en ny gjennomgang av § 7.
Disse medlemmer viser
til departementets vurdering på side 30 i proposisjonen. Unntak
fra taushetsplikten er et inngrep i privatlivet for den som opplysningene
gjelder, og det må derfor vurderes om det foreligger tilstrekkelig
tungtveiende samfunnsinteresser som kan rettferdiggjøre inngrepet.
Opplysningene det er snakk om, vurderes som nødvendige for å muliggjøre
læring og utvikling av fenomenkunnskap for beskyttelse av andres
rettigheter og friheter. Dette er slike formål som i henhold til
EMK artikkel 8 nr. 2 kan berettige inngrep i retten til privatliv.
Staten har en positiv forpliktelse til å beskytte retten til liv
og forebygge kriminalitet, og dette veier tungt i interesseavveiningen.
Disse medlemmer merker
seg at departementets vurdering også er at de rammene som foreslås
for kommisjonens arbeid, og som bidrar til ivaretakelse av personvernet
etter at opplysningene er utlevert til kommisjonen, gjør at en adgang
til utlevering av taushetsbelagte opplysninger ikke blir et uforholdsmessig
inngrep i retten til privatliv, og til at tilliten til at opplysninger
som betros helsepersonell, advokater, prester m.fl. behandles konfidensielt,
ivaretas. Det vises særlig til at kommisjonen selv pålegges streng
taushetsplikt, og at det kun kan gis nødvendige opplysninger til
kommisjonen.
Disse medlemmer forutsetter
at lovforslaget står seg opp mot norsk lov og våre internasjonale
forpliktelser, og at utlevering av nødvendige taushetsbelagte opplysninger
er nødvendig og forholdsmessig i denne type saker.
Disse medlemmer vil
også bemerke at endringsforslaget til § 7 som statsråden har sendt
til komiteen, kommer sent i behandlingen av saken og på siden av proposisjonen
og det helhetlige lovarbeidet som der er lagt ned. Disse
medlemmer vil understreke at forslaget i sin form slik det
nå foreligger, ikke har vært sendt på høring, og at det dermed er
vanskelig å overskue konsekvensene av dette forslaget. Disse medlemmer støtter forslaget om
fritak fra taushetsplikt for utlevering av nødvendige opplysninger
til kommisjonen, slik det ligger i proposisjonen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at en fjerdedel av alle drap
i Norge de siste to tiårene er begått av daværende eller tidligere partner.
De fleste ofre for partnerdrap er kvinner, og forskning viser at
i syv av ti partnerdrapssaker var det registrert partnervold før
drapet. Partnerdrapsutvalget, som ble nedsatt av regjeringen Solberg,
kom med sin rapport i 2020 og konkluderte med at deres gjennomgang avdekket
utfordringer i det offentlige hjelpeapparatet. Det største problemet
var at politi og annet hjelpeapparat ikke tidsnok iverksatte tilgjengelige
forebyggende tiltak. Et av forslagene fra Partnerdrapsutvalget var
å nedsette en permanent partnerdrapskommisjon. Utvalgets utredning
ble sendt på høring 22. februar 2021, med høringsfrist 7. mai 2021.
Disse medlemmer har
etterlyst saken flere ganger og mener at arbeidet med å få saken
frem til Stortinget har tatt for lang tid. Det er snart fire år
siden høringsfristen gikk ut.
Komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre er glade
for at det nå vil komme på plass en permanent partnerdrapskommisjon. Disse medlemmer viser til at dette var
et av forslagene til tiltak som ble fremmet i Partnerdrapsutvalgets
utredning i 2020, og at flere sentrale aktører på voldsfeltet har
pekt på behovet for å få en slik kommisjon, både for å følge utviklingen
i håndteringen av partnerdrapssaker og for å sørge for oppdatert
kunnskap som kan ligge til grunn for ny politikk og nye tiltak for bedre
å forebygge både partnervold og partnerdrap. Disse
medlemmer viser til Norges forpliktelser etter blant annet
FNs kvinnekonvensjon og Europarådets konvensjon om forebygging og
bekjempelse av vold mot kvinner og vold i nære relasjoner (Istanbul-konvensjonen),
til å føre en til enhver tid kunnskapsbasert politikk mot vold mot
kvinner og i nære relasjoner.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av at kommisjonen er bredt sammensatt, med medlemmer
med ulik yrkesbakgrunn, slik Partnerdrapsutvalget anbefalte. Disse medlemmer mener i likhet med Krisesentersekretariatet
at det er en styrke for utvalget at krisesentrene er representert
i kommisjonen.
Disse medlemmer mener
i likhet med Partnerdrapsutvalget at det er viktig at kommisjonen
får tilgang til mest mulig informasjon, og det vises til utvalget,
som skrev:
«En full informasjonstilgang kan bare
sikres gjennom at en rekke offentlige organer får plikt til å utlevere dokumenter
til kommisjonen, og til å bistå med å opplyse de sakene som kommisjonen
undersøker.»
Disse medlemmer merker
seg at det anerkjennes at det er snakk om sensitive opplysninger,
men Partnerdrapsutvalgets formål taler sterkt for at offentlige
instanser har en plikt til å bidra i kommisjonens arbeid.
Disse medlemmer vil
videre understreke viktigheten av at kommisjonen har de verktøyene
som er nødvendige for å kunne oppfylle sitt mandat, samtidig som
man sørger for at alle parters rettssikkerhet ivaretas i prosessen.
Disse medlemmer viser
også til Advokatforeningens innspillsnotat om de delene av forslaget
som gjelder kommisjonens tilgang til opplysninger som er underlagt
taushetsplikt, nærmere bestemt lovforslagets § 7. Advokatforeningen
uttrykker bekymring for at den nåværende utformingen av forslag
til § 7 vil innebære store inngrep, særlig når det gjelder konfidensialitet, som
etter deres vurdering ikke vil være i tråd med særlig retten til
en rettferdig rettergang etter EMK artikkel 6 og Grunnloven § 95.
Disse medlemmer viser
til høringssvaret fra Politijuristene, som mener at mandatet bør
utvides til forsøk på partnerdrap og drapsforsøk i andre nære relasjoner.
Sakene er i utgangspunktet like alvorlige, ofte er det tilfeldigheter
som gjør at fornærmede ikke døde. Forklaringene fra de overlevende
vil være spesielt viktige med hensyn til fenomenforståelse om hva
som kan ha vært den utløsende faktoren for handlingen. Det er også
viktig å få informasjon om hvorfor de eventuelt ikke har oppsøkt
hjelp eller ikke fått den hjelpen de har bedt om. Ikke minst er
det viktig å forstå hvordan de overlevende bør beskyttes mot vold
i fremtiden.
Disse medlemmer er
enige med Politijuristene i at politidistriktene bør ha anledning
til, og oppfordres til, å sende inn saker til kommisjonen som de
opplever som aktuelle for læring, og som kan avdekke feil eller mangler
i politiet og samarbeidende aktører.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utvide
mandatet til Partnerdrapskommisjonen slik at forsøk på partnerdrap
og drapsforsøk i andre nære relasjoner også kan behandles av kommisjonen.»