Oppholdsforbud og illeggelse av elektronisk kontroll
Komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at domstolen etter
straffeloven § 57 kan idømme rettighetstap i form av kontaktforbud,
som med hjemmel i andre ledd bokstav a kan pålegge domfelte forbud
mot opphold i bestemte områder i bestemte tidsrom.
Disse medlemmer viser
til at bestemmelsen er generell. Følgelig gjelder straffebudet uavhengig
av om vedkommende dømmes for gjengrelatert kriminalitet eller annen
type kriminalitet.
Disse medlemmer viser
for øvrig til at det etter forslag fra regjeringen i Prop. 139 L
(2022–2023) nylig ble åpnet for at kontaktforbud etter § 57 kan
ilegges sammen med ungdomsstraff, jf. endringslov 20. desember 2023
nr. 110. Endringen trådte i kraft 1. september 2024. Videre har
regjeringen i Prop. 114 L (2023–2024) foreslått at det i saker om
ungdomsstraff skal kunne settes særvilkår om blant annet oppholdsforbud
som nevnt i straffeloven § 37 første ledd bokstav a. Disse medlemmer viser til at regjeringens
tiltak på området i sum legger til rette for en mer utstrakt bruk av
oppholdsforbud som virkemiddel i straffesaker mot ungdom, hvilket
er positivt med tanke på kriminalitetsbekjempelse.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener det bør innføres forbudssoner
ved dom etter modell av den danske lovgivningen med ikrafttredelse
1. juli 2021 om forbud mot deltakelse i nattelivet, som var del
av en større trygghetspakke. Den danske loven gir domstolene adgang
til å idømme forbud for personer som er dømt for visse former for
kriminalitet, mot å ferdes og oppholde seg på serveringssteder over
hele landet samt i definerte nattelivssoner i et nærmere angitt
tidsrom. Disse medlemmer mener det bør
være en tilsvarende adgang for norske domstoler til å idømme de
som domfelles for gjengrelatert kriminalitet, et forbud mot å oppholde
seg i områder som er særlig utsatt for gjengkriminalitet. Slik disse medlemmer ser det, vil et slikt
oppholdsforbud være et velegnet virkemiddel for forebygging av organisert
kriminalitet i utsatte områder og styrke tryggheten til de lovlydige
borgerne som bor i disse områdene. Disse medlemmer har
merket seg at statsråden i sitt svarbrev ikke ser behovet for å
fremme slike lovendringsforslag og mener at forslaget ikke bør vedtas.
Til dette vil disse medlemmer bemerke
at den danske lovgivningen det henvises til, følger en annen systematikk
enn ved idømmelse av kontaktforbud som forbud mot opphold i bestemte
områder etter straffeloven § 57, ved at de områder forbudet gjelder
for, defineres generelt og ikke konkret ved idømmelsen av kontaktforbud
i den enkelte sak. Forslaget har følgelig selvstendig betydning
ut over adgangen til idømmelse av forbud mot opphold i bestemte
områder etter straffeloven § 57, og disse
medlemmer mener på den bakgrunn at statsrådens argumentasjon
for at det ikke er behov for de lovendringer som foreslås, ikke
er korrekt.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
legge frem forslag til lovendringer som hjemler idømmelse av forbud
mot opphold i bestemte områder i bestemte tidsrom for den som dømmes
for gjengrelatert kriminalitet.»
Disse medlemmer mener
det er nødvendig med innføring av elektronisk kontroll for håndhevelse av
oppholdsforbud. Disse medlemmer mener
oppholdsforbud ilagt av politiet er et egnet grep for å holde ungdoms-
og gjengkriminelle borte fra områder som er utsatt for denne typen
kriminalitet, men et slikt forbud er kun effektivt dersom det håndheves
nøye og brudd på forbudet får konsekvenser. Disse
medlemmer har merket seg at statsråden i sitt svarbrev ikke
utelukker at det på sikt kan være aktuelt å se nærmere på om det
er behov for ytterligere justeringer av adgangen til å ilegge elektronisk
kontroll overfor personer som er ilagt forbud mot å oppholde seg
på bestemte steder. Slik disse medlemmer ser
det, er dette en altfor defensiv tilnærming til den urovekkende
utviklingen i kriminalitetsbildet.
Disse medlemmer fremmer
følgelig forslag om innføring av elektronisk kontroll av oppholdsforbud ved
bruk av GPS-teknologi:
«Stortinget ber regjeringen fremme
de nødvendige lovendringsforslag for å sikre hjemmelsgrunnlag for elektronisk
kontroll av ilagte oppholdsforbud.»
Disse medlemmer merker
seg flere eksempler på at personer som er ilagt oppholdsforbud av
politiet, ikke respekterer politiets pålegg. Disse
medlemmer mener det er uakseptabelt at personer ikke etterkommer politiets
pålegg og fortsetter å begå kriminalitet i områder de er bortvist
fra. Disse medlemmer mener at en hjemmel
til å benytte fotlenke på personer ilagt oppholdsforbud vil sørge
for at politiet enklere kan sørge for at forbudet blir respektert,
og videre at det vil forebygge mer kriminalitet.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å sikre politiet hjemmel til å benytte fotlenke
på personer som er ilagt oppholdsforbud.»
Disse medlemmer er
også bekymret for at kjente kriminelle oppholder seg i belastede
områder hvor de kan begå mer kriminalitet og rekruttere ungdommer
inn i kriminelle miljøer. Disse medlemmer mener
det bør åpnes for økt bruk av omvendt voldsalarm for kjente kriminelle.
Gjengkriminelle bør ilegges omvendt voldsalarm for å forhindre at
de oppholder seg i utsatte områder med for eksempel våpen og narkotikasalg.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å innføre adgang til å pålegge gjengkriminelle omvendt voldsalarm.»
Disse medlemmer mener
påtalemyndighetens mulighet til å ilegge multikriminelle gjengmedlemmer oppholdsforbud
må utvides, for eksempel med geografisk og tidsmessig utvidelse
av adgangen til å ilegge oppholdsforbud uten domstolsbehandling. Disse medlemmer mener at idømmelse av
forbud mot opphold i bestemte områder i bestemte tidsrom for den som
dømmes for gjengrelatert kriminalitet, kan bidra til å trygge utsatte
soner.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å utvide påtalemyndighetens mulighet til å ilegge multikriminelle
gjengmedlemmer oppholdsforbud uten domstolsbehandling.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at oppholdsforbud utgjør
et stort inngrep i bevegelsesfriheten. Den europeiske menneskerettighetskonvensjonens
tilleggsprotokoll 4, artikkel 2 om bevegelsesfriheten, fastslår
at personer som lovlig befinner seg på en stats område, har rett
til å ferdes fritt innenfor dette og til fritt å velge sitt oppholdssted.
En begrensning av denne retten kan kun ansees rettferdiggjort hvis
inngrepet forfølger et legitimt formål, har lovhjemmel og er nødvendig,
herunder oppfyller kravet om proporsjonalitet.
Disse medlemmer viser
til at det allerede i dag er adgang til å ilegge oppholdsforbud
på bestemte steder under visse omstendigheter etter straffeprosessloven §§ 222
a, 222 b og 222 c. Dette inkluderer at barn kan ilegges oppholdsforbud
dersom det er grunn til å tro at opphold på stedet øker faren for
at barnet begår en ellers straffbar handling.
Disse medlemmer viser
til at den danske institusjonen for menneskerettigheter under behandlingen av
et forslag om dette, uttalte at et generelt oppholdsforbud ville
kunne bryte med menneskerettighetene ved at det utgjorde en stor
risiko for vilkårlighet og manglende mulighet for forutberegnelighet
for innbyggerne. Videre uttrykte den danske institusjonen for menneskerettigheter
bekymring for at forslaget kunne skape risiko for diskriminerende
praksis, og videre at det kan komme i konflikt med retten til forsamlingsfrihet.