Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen, Lise Selnes
og Elise Waagen, fra Høyre, Margret Hagerup, Linda Hofstad Helleland
og Kari-Anne Jønnes, fra Senterpartiet, Eivind Drivenes og fungerende leder
Marit Knutsdatter Strand, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati,
fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, John-Peder
Denstad, og fra Venstre, Abid Raja, viser til representantforslaget.
Komiteen ønsker
å fremheve betydningen av en god skole hvor elever både lærer og
trives. De første årene i grunnskolen er avgjørende for barn og
bør tilpasses deres kapasitet for læring og behov for lek. Læreren
er den viktigste enkeltfaktoren i skolen, og det er derfor nødvendig
å satse på gode rammer som gjør det mulig for lærerne å utføre jobben
sin på best mulig måte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet merker seg at forslaget løfter
frem og omtaler en rekke temaer som også disse medlemmer mener
er viktige. Dagens skole er god, men ambisjonene må alltid være
at den kan bli bedre. Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen har
allerede iverksatt flere tiltak for å snu de negative trendene.
Disse medlemmer vil
spesielt trekke frem Meld. St. 34 (2023–2024) En mer praktisk skole
som et taktskifte som setter en ny retning for norsk skole. Målet er
at alle elever skal få en trygg og inspirerende skolestart samt
en lærerik og utviklende utdanning som forbereder dem på voksen-
og arbeidslivet. Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen har allerede
prioritert kompetanseheving for lærere, etter- og videreutdanning
for andre yrkesgrupper i skolen samt økte bevilgninger til trykte
lærebøker, utstyr og arealer tilpasset en mer praktisk og variert
undervisning.
Komiteens medlemmer
fra Høyre er bekymret for de fallende resultatene i skolen,
at motivasjonen går nedover, og at det er mer uro og bråk i klasserommet.
Samtidig er det en utfordring at for mange lærere forlater læreryrket,
og at for få søker seg inn til lærerutdanningen. Disse
medlemmer gikk derfor til valg på en ungdomsskolereform, for
å sørge for en mer praktisk og utforskende ungdomsskole hvor elevene
i større grad opplever mestring og læringsglede. En viktig del av
Høyres ungdomsskolereform var også hvordan en kan sørge for bedre
tilpasset undervisning til den enkelte elev, samtidig som en løfter
frem betydningen av skoleeierskap og den rollen de har for å skape en
god skole.
Disse medlemmer viser
til at læreren er den viktigste enkeltfaktoren for en elevs læring.
Læreren er avgjørende for å lykkes med en god skole som både danner
og utdanner, og læreren er lederen i klasserommet. Disse
medlemmer mener det er en utfordring at lærerens autoritet
i dag utfordres av flere krav og stadig flere oppgaver. Disse medlemmer ga derfor sin tilslutning
til Venstres forslag om å utrede kontaktlærerrollen med mål om å
forbedre lærernes arbeidshverdag, jf. Dokument 8:174 S (2023–2024),
Innst. 114 S (2024–2025).
Disse medlemmer mener
det er viktig å styrke laget rundt læreren og eleven, og at det
er skoleeiers ansvar å bidra til at lærerne har en god arbeidshverdag med
nok tid til undervisning, planlegging og oppfølging av elevene.
Det er videre skoleeiers ansvar å legge til rette for at læreren
kan utøve sin rolle på en god og hensiktsmessig måte. Disse medlemmer peker på at for mange
lærere i dag opplever at oppgavene øker i omfang. I tillegg er det
stadig flere elever som trenger hjelp og støtte fra sosialfaglig
kompetanse. Disse medlemmer viser til
at elever er ulike og har ulike behov. Høyres mål er at alle elever
skal oppleve mestring og læringsglede og få oppfylt sitt potensial
til fulle. Disse medlemmer viser til
viktigheten av flere yrkesgrupper i skolen, og at det vil være av
stor betydning for lærerens mulighet til å utøve lærerrollen og
å bruke tid på planlegging, undervisning og oppfølging, samtidig som
en bredde av kompetanse i skolen vil styrke oppfølgingen av elevene
betraktelig. Disse medlemmer viser til
Høyres alternative statsbudsjett, hvor det er prioritert midler
for å styrke laget rundt læreren og eleven. Det gir elevene flere
trygge voksne å spille på og frigjør tid for lærerne til å drive
god undervisning.
Disse medlemmer mener
det må være attraktivt å være lærer, slik at de beste lærerne blir
i klasserommet. Derfor vil disse medlemmer gjeninnføre
karriereveier, som for eksempel lærerspesialistordningen. Disse medlemmer viser til at den typen
ordninger vil gi mulighet for mer ansvar og økt lønn. Lærerspesialistordningen
var et populært og etterspurt tiltak i skolesektoren. Da regjeringen
Støre avviklet ordningen i 2021, var det med lovnad om en alternativ
ordning. Dette løftet er fortsatt ikke innfridd. I mellomtiden har lærerne
stått uten reelle karriereveier i snart fire år. Disse
medlemmer mener dette representerer tapte muligheter for å
styrke læreryrkets status og utviklingsmuligheter. Disse
medlemmer viser til at Høyre har prioritert dette i alle sine
alternative budsjetter.
Disse medlemmer peker
på at regjeringen Støres største skolesatsing etter endt regjeringsperiode
vil være nesten 5 mrd. kroner som er gitt til et grunnskoletillegg
som premierer skolebygg foran kvalitet og innhold. Disse
medlemmer viser til at Høyre i sine alternative budsjettforslag
har omprioritert disse midlene til kvalitet og innhold i skolen,
og at det er viktig å ha tillit til at skoleeier gjør fornuftige
prioriteringer tilpasset lokale behov.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet mener det er flere gode innspill i
representantforslaget. Elevenes prestasjoner og trivsel, læringsmiljø, lærersituasjonen
og flere andre områder på skolefeltet har fått økt oppmerksomhet
de siste årene, og det er mye som bør gjøres bedre. Dette krever
vilje til nytenking og endringsvilje både hos skolepolitikere, byråkrater
og skolefolk.
Dette medlem er
skeptisk til å endre antall timer i skolen, men mener det bør være
en viss fleksibilitet på området, som skolene kan regulere selv. Dette medlem har også sympati med tanken
om mer frilek for de yngste elevene og mer bruk av tradisjonelle,
trykte skolebøker. Dette medlem mener
videre at både SFO, lønninger, arbeidstider og lignende for lærere
er områder som er verdt å vurdere i tiden fremover. Intensjonen
i representantforslaget er god, men dette medlem mener
at kostnader og effekter av de ulike forslagene må vurderes nærmere,
og støtter av den grunn ikke selve representantforslaget.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt er einige
med forslagsstillarane om at det er naudsynt med store omstillingar
i den norske skulen for å leggja til rette for at elevar både trivst
og kan oppnå sitt fulle potensial. Skulen av i dag er for teoritung,
og lærarane har for lite tid og for få kollegaar til å kunna gi
kvar elev den merksemda og oppfølginga eleven treng. Det har også
dei seinare åra vore ei utvikling der både mobiltelefonar og digitale
læremiddel har forstyrra undervisninga og fortrengt dei trykte læremidla.
Til dømes er det skular som i dag er nærmast heildigitale. Desse medlemene fryktar at dette går ut
over konsentrasjonen og læringa til elevane, slik det mellom anna
er peika på i NOU 2024: 20 Det digitale (i) livet – Balansert oppvekst
i skjermenes tid.