Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik, Solveig Vestenfor
og lederen Lene Vågslid, fra Høyre, Mudassar Kapur og Anne Kristine
Linnestad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Kathrine Kleveland,
fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen og Erlend Wiborg, fra
Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og fra Rødt, Tobias
Drevland Lund, viser til forslagene i Dokument 8:22 S (2024–2025)
om å stanse tvangsreturer av asylsøkere inntil ulovlig intervjupraksis
er endret.
Komiteen viser til
svarbrevet av 22. november 2024 fra statsråd Mehl med uttalelse
om representantforslaget.
Komiteen viser til
at man har invitert til skriftlige innspill og mottok ett innspill.
Komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
viser til at Trandum utlendingsinternat blir drevet profesjonelt
av Politiets utlendingsenhet (PU) og oppfyller nasjonale og internasjonale minstestandarder. Flertallet viser til at internerte på utlendingsinternatet
er utlendinger uten lovlig opphold i Norge, som verken har overholdt
utreiseplikten eller plikten til å skaffe seg reisedokument.
Flertallet viser
til statsrådens svarbrev, der det blir vist til at stans av tvangsreturer
av lengeværende utlendinger uten lovlig opphold i Norge, som har
blitt eller er planlagt fremstilt for utenlandske styresmakter for
identitetsavklaring på Trandum utlendingsinternat, vil vanskeliggjøre
og forsinke returarbeidet slik det er hjemlet og regulert i regelverket.
Flertallet viser
til at utlendinger har plikt til å medvirke til å avklare sin identitet,
jf. utlendingsloven § 83 annet ledd. Det er i tredje ledd gitt hjemmel
for å gi nærmere regler i forskrift om hva utlendinger kan pålegges
å gjøre for å oppfylle plikten. Det følger av utlendingsforskriften
§ 17-7 første ledd bokstav b at utlendingen som ledd i identitetsavklaringen
kan pålegges å medvirke til at reisedokument innhentes eller utstedes,
«herunder ved å la seg fremstille for
aktuelle lands utenriksstasjon og gi de opplysninger som er nødvendige
for å få utstedt reisedokument».
Dersom utlendingen ikke gjør det som er nødvendig
for å oppfylle plikten til å skaffe seg reisedokument, hjemler utlendingsloven
§ 106 første ledd bokstav e tvang i form av pågripelse og internering
med det formål å fremstille utlendingen for det aktuelle lands utenriksstasjon
for å få utstedt reisedokument. I forarbeidene er formålet omtalt
som det å få utlendingen fremstilt for det aktuelle lands «representasjon»,
jf. Ot.prp. nr. 75 (2006–2007) s. 448.
Flertallet viser
til at tilsvarende praksis er innført i andre europeiske land og
koordineres ofte av Det europeiske grense- og kystvaktbyrå (Frontex). Flertallet er av den oppfatning at fremstilling
på utlendingsinternatet har den fordel sammenlignet med fremstilling
på en ordinær utenriksstasjon at norsk politi, i samråd med det
aktuelle landet, kan sette gode rammer for gjennomføringen. Dette vil
være vanskeligere ved fremstilling på utenriksstasjon. I tillegg
slipper man transport av utlendingen til nærmeste representasjon,
med påfølgende retur til Trandum.
Flertallet er ikke
enige med forslagsstillerne om at Norge gir fra seg suverenitet
i de tilfellene der det blir gjennomført samtaler mellom den aktuelle
utlendingen og det antatte hjemlandets representanter ved utlendingsinternatet.
I de tilfellene et hjemland ser behov for å gjennomføre samtale
med den aktuelle utlendingen, blir landet invitert til utlendingsinternatet
av norsk politi med tillatelse til å innhente nødvendig og relevant
informasjon for å vurdere utstedelse av pass og tilbaketaking. Flertallet vil understreke den folkerettslige
forpliktelsen til å ta imot egne borgere.
Flertallet deler
statsrådens vurderinger av at det kan få uheldige konsekvenser dersom
andre lands saksbehandling og vurdering av utstedelse av pass til
og tilbaketaking av egne borgere skulle forsøkes regulert i norsk
lovgiving. En slik regulering vil potensielt forvanske returarbeidet
med flere land, og enkelte land kan tenkes å nekte å vurdere tilbaketaking.
Til sammenligning følger også norsk passutstedelse og ev. bistand
til hjemreise norske regler, og det er vanskelig å se for seg at man
skulle tillate andre land å legge føringer for Norges saksbehandling,
for eksempel i form av krav om å være til stede under eventuelle
samtaler med norske borgere.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er opptatt av at internerte
får overholdt sine rettigheter den tid man er utsatt for frihetsberøvelser,
og fremhever viktigheten av å lytte til kritikk og kontinuerlig
se etter forbedringsmuligheter. Disse medlemmer viser
i den sammenheng til at regjeringen har satt i gang et lovarbeid
for å tydeliggjøre hjemler og rettigheter for internerte. Disse medlemmer har merket seg at kritikken
mot utlendingsinternatet tidligere har omhandlet nivået på helsetilbudet,
og at Ullensaker kommune fra årsskiftet har overtatt ansvaret for
helsetjenestene. Disse medlemmer har
også merket seg at det nylig er gjennomført endringer i rutinene
for kroppsvisitasjon, som har brakt praksis i samsvar med dagens
lovverk og krav, og det har blitt gjennomført reduksjoner i innlåsningstiden.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt viser vidare
til dei to årsmeldingane for 2024 frå Tilsynsrådet for tvangsreturar og
utlendingsinternatet for høvesvis Tvangsreturgruppa og Internatgruppa. Desse medlemene viser til at Internatgruppa
i si årsmelding skriv at delegasjonsbesøka kan utfordre returvernet
sjølv om utfallet hjå norske myndigheiter er at dei internerte har
fått avslag på asylsøknaden. Dette er eit poeng som Tilsynsrådet meiner
Politiets utlendingseining (PU) har oversett. Desse
medlemene vil, på same måte som Tilsynsrådet, minne om at
ein treng fungerande mekanismar for å sikre returvernet også for
personar som har fått avslag på asylsøknaden og er internerte for
tvangsretur.
Desse medlemene viser
til Europarådets torturkomité sin rapport av 4. april 2024 frå deira
tilsynsbesøk i Tyskland september 2023, og EU-domstolen sin dom
av 17. oktober 2024 (C-156/23), som også Tilsynsrådet omtalar i
årsmeldinga. Om dommen skriv Tilsynsrådet følgjande:
«Dommen pålegger ansvarlige myndigheter
å gjøre en vurdering av om man ivaretar non refoulement-prinsippet
i forbindelse med uttransport, selv om dette har vært vurdert av
utlendingsmyndighetene tidligere ettersom det kan foreligge en ny
situasjon for utlendingen. Utlendingene har etter Returdirektivet
artikkel 12 nr. 1 også rett til å få overprøvd dette vedtaket av
en domstol eller av administrative myndigheter. Slik vi forstår dommen
gjelder denne retten til å anke avgjørelsen også hvor vedtaket om
uttransport er vurdert tidligere av to instanser hvis det foreligger
helt nye opplysninger som kan gjøre at utlendingen er vernet mot
retur.»
Desse medlemene meiner
difor at det ikkje er tilstrekkeleg å vise til at asylsøkarane har
fått endeleg avslag på asylsøknadane.
Desse medlemene viser
til Sivilsamfunnets rettsstatsmelding for 2024 og utviklinga med
at 48 pst. fleire lever i totalitære statar i 2024 enn for ti år
sida. Det betyr at sivile sin rettstryggleik raskt har blitt forverra
i svært mange land dei siste åra. Desse medlemene meiner
det er stor forskjell på å friviljug oppsøke ein ambassade for å
få hjelp til å få pass og bistand for heimreise, og det å tvinge personar
som har flykta frå totalitære statar, til å møte myndigheitspersonar
frå staten dei flykta ifrå.
Desse medlemene legg
òg til grunn at ikkje alle har rett på å få bli i Noreg, men at
det er viktig med verdige prosessar. Desse
medlemene meiner at når det ikkje er tilstrekkeleg dokumentert
kva som faktisk finn stad under delegasjonsbesøka, så er det ikkje
tilstrekkeleg å vise til andre lands praksis, til Frontex, og til
politiets profesjonalitet og rammer for delegasjonsforhøyr på norsk
jord. Desse medlemene meiner at når
avtalane med andre land er hemmelege, når rutinar er under utvikling,
og når det ikkje er notert kva som skjer under forhøyra, så er det
ikkje tilstrekkeleg demokratisk kontroll over det som skjer med
internerte på Trandum. Det er eit grunnleggande prinsipp at forvaltninga
ved justis- og beredskapsministeren skal kunne stå til ansvar og gjere
greie for Stortinget for det som faktisk skjer ved ein slik institusjon
som Trandum.
Desse medlemene har
fått referert frå støttepersonar at ein utanlandsk delegasjon sat
med den internerte sin telefon og skrolla etter informasjon på denne
under forhøyret. Desse medlemene meiner
at dette er eit døme på ein praksis som gir grunn til ein gjennomgang
av gjeldande rutinar og praksis for å stille meir prosessuelle krav
og vedta tydelegare heimlar.
Desse medlemene viser
til Tilsynsrådet for Trandum sine årsmeldingar og brev til Politidirektoratet
21. oktober 2024, ref. 24/4138, som tek opp diverse problemstillingar
knytte til utanlandske delegasjonar sine besøk på Trandum, og det
tilsynsrådet meiner er ein ulovleg intervjupraksis i samband med
desse besøka. Norske styresmakter har invitert utanlandske delegasjonar
til Trandum for at desse skal kunne utføre såkalla identitetsavklarande
intervju med personar som oppheld seg i Noreg utan id-avklaring,
og som har fått avslag på opphaldsløyve og asylsøknad. Advokatar
og sivile organisasjonar har reagert på at dei internerte ikkje
har fått ha advokat, tolk, eller norsk politi til stades under intervjua
som skjer i regi av styresmakter i landet utlendingane har flykta
frå for mange år sidan.
Desse medlemene viser
til at Tilsynsrådet for tvangsreturar og Trandum utlendingsinternat
meiner at det er ein ulovleg praksis, og at det ikkje er tilstrekkeleg heimel
i lova for delegasjonsbesøka slik dei blir gjennomførte.
I eit brev til Politidirektoratet 21. oktober
2024 skriv Tilsynsrådet for tvangsreturar og Trandum utlendingsinternat
at:
«Tilsynsrådet er ikke gitt innsyn i de
avtaler som norske myndigheter skal ha inngått med Irak og Etiopia. Det
er neppe grunn til å tro at norske myndigheter i slike avtaler har
gitt utenlandske myndigheter vide fullmakter.
Det er ikke grunnlag for PUs lovtolkning. Trandum er
ingen «utenriksstasjon». Forarbeidene som PU viser til underbygger
ikke at den aktuelle bestemmelsen kan benyttes analogisk. PU har
heller ikke svart på om lovtolkningen som er påberopt har kommet
tidligere til skriftlig uttrykk, før rådets henvendelser. Rådet
legger til grunn at dette må besvares avkreftende.
De internertes rettsikkerhet er tilnærmet ikke-eksisterende
under de aktuelle samtalene. Som nevnt er norsk politi fraværende
etter ønske fra den fremmede makt, og det er heller ikke gitt rett
til advokat eller tolk. Det foreligger heller ikke tilstrekkelig
notoritet om hva som er blitt sagt under samtalene.
De manglende rammene er svært problematisk uavhengig
av i hvilken utstrekning det er mulig å identifisere konkrete krenkelser
som har funnet sted under samtalene. Tilsynsrådet peker imidlertid
på at det, som også er erkjent i PUs svar, ikke skal gis opplysninger
om den internerte har søkt asyl. Ut fra sammenhengen som avhørene
finner sted i, er det vanskelig å se at de internerte er gitt et
reelt vern mot at det forekommer. Det må her også legges vekt på
de underliggende hensyn som ligger til grunn for at slike opplysninger
ikke skal utleveres. Vi nevner også at vi er kjent med at NRK i
radio nyhetsmorgen 11. oktober 2024 har trukket frem et konkret
tilfelle. Tilsynsrådet ber om at Politidirektoratet besørger at
den aktuelle praksisen opphører. Rådet ber også at POD avklarer
nærmere i hvor mange år praksisen har funnet sted.»
Desse medlemene ser
svært alvorleg på moglege brot på sårbare menneske sin rettstryggleik ved
Trandum, og merkar seg at Tilsynsrådet, som har god juridisk kompetanse,
meiner at intervjupraksisen PU legg til rette for på Trandum, er
ulovleg.
På bakgrunn av dette fremjar desse
medlemene følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa stanse
tvangsreturar av lengeverande asylsøkarar frå Etiopia og andre utlendingar
som har blitt eller er planlagt framstilte for utanlandske styresmakter
for identitetsavklaring på Trandum utlendingsinternat, til praksisen
med avhøyr utan advokat, politi eller tolk til stades er endra i
tråd med Tilsynsrådet sine klare råd i brev av 21. oktober 2024
til Politidirektoratet.»
Desse medlemene meiner
praksisen med framstilling for utanlandske delegasjonar og ambassadar
syner at det trengst ei sterkare lovregulering av slike tvangstiltak
på lik linje med andre tvangstiltak som er heimla i utlendingslova,
som husundersøking (§ 103), beslag (§ 104), fingeravtrykk (§ 100),
m.m.
Desse medlemene viser
til uttransportinstruksen pkt. 3.3:
«3.3 Kontakt med hjemlandets myndigheter I forbindelse
med verifisering og innreiseklarering hos hjemlandets myndigheter
må hensynet til diskresjon og taushetsplikt i særlig grad ivaretas
overfor tidligere asylsøkere. Det kan ikke opplyses om at utlendingen(e) som
uttransporteres tidligere har søkt beskyttelse i Norge. I kraft
av utlendingsloven § 83 har utlendingen ‘fra innreise og frem til
korrekt identitet er registrert plikt til å medvirke til å avklare
sin identitet i den grad utlendingsmyndighetene krever det. Utlendingsmyndighetene
kan også senere pålegge utlendingen en slik plikt dersom det er
grunn til å anta at den registrerte identiteten ikke er riktig.
En utlending kan ikke pålegges å medvirke til å avklare sin identitet
på en måte som kommer i konflikt med behovet for beskyttelse’.
Samarbeidspart i forbindelse med klarering av
innreise vil som regel være de lokale immigrasjonsmyndighetene,
men slik klarering kan også tilligge annen myndighet. I utgangspunktet
bør kontakt med hjemlandets sikkerhets-/etterretningstjeneste så
vidt mulig unngås. Ved all kontakt med utenlandske myndigheter må
man være oppmerksom på hvilken myndighet og med hvem man snakker
med, herunder ta i betraktning at en ikke alltid vet med sikkerhet
hvem vi har med å gjøre eller hvor informasjon går videre.»
Desse medlemene fremjar
difor følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa sørge
for at den ulovlege avhøyrspraksisen ved Trandum utlendingsinternat
blir stansa til nødvendige endringar i lovverket som sikrar at politiet
ikkje gir frå seg jurisdiksjon til andre land i utlendingsinternatet,
er på plass, og slik at Stortinget kan vere trygge på at dei internerte
sin grunnleggande rettstryggleik, som no manglar, igjen er på plass.»
Disse
medlemmer viser til de to årsmeldingene for 2024 fra Tilsynsrådet
for tvangsreturer og utlendingsinternatet for henholdsvis Internatgruppen
og Tvangsreturgruppen, som ble publisert 6. januar. Disse medlemmer viser til at det i årsrapporten
fra Tvangsreturgruppen fremkommer at Politiets utlendingsenhet (PU)
per i dag ikke har et datasystem som åpner for et reelt dokumenttilsyn. Disse medlemmer viser til at Tvangsreturgruppen
skriver følgende;
«Videre ble det bemerket at rapportene
som Tilsynsrådet fikk oversendt fra PU ikke gjorde det mulig å ta
stilling til om nasjonale og internasjonale regler er fulgt under
gjennomføringen av returene.»
Disse medlemmer mener
dette er svært alvorlig, og at det haster å følge opp anbefalingene
fra Tilsynsrådet som blant annet sier at politiets systemer må utbedres, slik
at det på en effektiv måte kan utleveres relevante og etterspurte
opplysninger om tvangsreturer til Tilsynsrådet, samt at PU gjennomgår
sine rapporteringsrutiner og påser at disse er i tråd med gjeldende
regelverk.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at politiets systemer utbedres, slik at det på en effektiv måte
kan utleveres relevante og etterspurte opplysninger om tvangsreturer
til Tilsynsrådet for tvangsreturer og utlendingsinternatet.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at Politiets utlendingsenhet gjennomgår sine rapporteringsrutiner og
påser at disse er i tråd med gjeldende regelverk.»
Disse medlemmer viser
til årsmeldingen for 2024 fra Internatgruppen til Tilsynsrådet for
tvangsreturer og utlendingsinternatet. Her foreslår Tilsynsrådet at
det etableres en egen særskilt erstatningsordning for personer som
har vært utsatt for menneskerettsbrudd på Trandum. Disse
medlemmer viser til at det i årsmeldingen står følgende:
«Disse forhold innebærer at det bør etableres
en ordning som sikrer at menneskene det gjelder på en enkel og effektiv
måte kan fremme slike krav. Tilsynsrådet mener den særskilte situasjonen
til de internerte og tvangsreturnerte menneskene gir grunn til å
etablere en egen særskilt erstatningsordning for dem som har vært
utsatt for menneskerettsbrudd på Trandum»
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
en egen erstatningsordning for personer som har vært utsatt for
menneskerettsbrudd på Trandum.»
Disse medlemmer viser
til det skriftlige innspillet til Røde Kors i saken. Røde Kors har
i snart 15 år besøkt mennesker som er internert på Trandum, og Røde
Kors har rundt 30 frivillige som i grupper besøker Trandum opp til
syv ganger i måneden. Røde Kors skriver i sitt skriftlige innspill
følgende:
«Fra et juridisk ståsted mener vi at
det er problematisk at norske myndigheter tillater at utenlandske
delegasjoner har identitetsavklarende intervjuer, og at dette foregår
uten at den internerte har advokat, tolk eller norsk politi til
stede (Vi viser til Tilsynsrådets brev til Politidirektoratet 21. oktober
2024, som gjengitt bla. her: Ulovlig praksis ved Trandum - Rørosnytt.no).
Praksisen utgjør en myndighetsoverføring til en annen stat da norske
myndigheter tillater utenlandske styresmakter å utøve sin myndighet
på norsk jord uten at dette kontrolleres. Norske myndigheter mister
da også kontroll over hvorvidt grunnleggende rettigheter opprettholdes
for alle som er under norsk jurisdiksjon. Grunnleggende rettsgarantier
er ikke sørget for ettersom gjennomføring av slike intervjuer ikke
er hjemlet og ikke kontrollert gjennom tilstedeværelse av tolk, advokat
og/eller norsk politi. Den internerte har en plikt til å medvirke
til å avklare sin identitet, men dette går ikke på bekostning av
deres grunnleggende rettigheter. De internerte har også en rett
til at taushetsplikten om deres asylsøknad overholdes. Selv om den
internerte ikke er blitt vurdert å ha et beskyttelsesbehov som tilsier
at de får innvilget sin asylsøknad i Norge, kan de ha opplevd ting
som gjør at de har en berettiget frykt for myndighetene. Røde Kors
er på bakgrunn av dette bekymret både for den internertes rettssikkerhet
og manglende hjemler i lovverket. Intervjupraksisen i nåværende
form må derfor opphøre.»
Disse medlemmer stiller
seg bak uttalelsene til Røde Kors.
Disse medlemmer viser
til at forslagsstillerne skriver i Dokument 8:22 S (2024–2025):
«Med bakgrunn i Etiopia og Irak sitt
uryddige forhold til grunnleggande menneskerettar meiner forslagsstillarane
det er umenneskeleg å utsetje dei internerte for desse delegasjonane
si utøving av mynde utan at norsk politi eller asylantane sine advokatar
har full kontroll på kva som skjer under delegasjonsintervjua.»
Disse medlemmer vil
gjøre oppmerksom på at om Etiopia melder Amnesty International blant
annet i en landanalyse fra 2022 at:
«Etiopia har gått inn i en ny æra av
ignorering av nasjonale, regionale og internasjonale menneskerettigheter.»
Disse medlemmer er
derfor bekymret for hvorvidt helt grunnleggende menneskerettigheter
og rettsvern blir ivaretatt skikkelig i avhørsprossene på Trandum,
og mener derfor med dette at dagens intervjupraksis må opphøre snarest,
og at sakene må stilles i bero.