Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om Endringer i statsbudsjettet 2024 under Klima- og miljødepartementet – BERIKTIGET

Til Stortinget

Sammendrag

I proposisjonen legger Klima- og miljødepartementet fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2024. I denne innstillingen behandles alle kapitler og poster, unntatt kap. 1429, som er sendt familie- og kulturkomiteen.

Klima- og miljødepartementet foreslår endringer på følgende utgiftskapitler: 1400 Klima- og miljødepartementet (postene 1, 21, 71 og 76). Kap. 1410 (postene 21, 70). Kap. 1411 (post 1). Kap 1412 (post 70). Kap. 1420 (postene 1, 21, 23, 61, 62, 66, 69, 74, 75, 80 og 87). Kap. 1423 (post 1). Kap. 1471 (postene 1 og 21). Kap. 1474 (post 1). Kap 1481 (postene 1 og 22). Kap. 1482 (postene 1 og 73).

Videre fremmes det i proposisjonen forslag til endringer på følgende inntektskapitler: Kap. 4400 (postene 2 og 3). Kap. 4420 (postene 4, 6, 7, 9, 40 og 85. Kap. 4471 (post 3). Kap. 4481 (post 1).

Sakens dokumenter er tilgjengelige på sakssiden på stortinget.no.

Komiteens behandling

Energi- og miljøkomiteen behandler i denne innstillingen alle kapitler og poster omtalt i Prop. 16 S (2024–2025), unntatt kap. 1429, som er sendt familie- og kulturkomiteen for behandling. Bare kapitler og poster der komiteen har merknader, er omtalt i det følgende.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra Høyre, Jan Tore Sanner, Charlotte Spurkeland, Bård Ludvig Thorheim og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Senterpartiet, Aleksander Øren Heen, Gro-Anita Mykjåland og Hans Inge Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Steinar Rørvik, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til proposisjonen og til at det foreslås mindre justeringer på enkelte poster.

Komiteen viser til at det i Klima- og miljødepartementets forslag til endringer i statsbudsjett for 2024 foreslås økninger på enkelte poster, som følge av et anslag på virkningen av lønnsoppgjøret for 2024.

Komiteen har merket seg at post 62 Tilskudd til grønn skipsfart, foreslås redusert med 50 mill. kroner som følge av at ekstrabevilgning på 50 mill. kroner i revidert nasjonalbudsjett, jf. behandlingen av Innst. 447 S (2023–2024), øremerket «fremtidens hurtigbåter» ikke kommer til utbetaling i år. Samlet ramme for nye forpliktelser og gammelt ansvar skal ikke overstige 266,3 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.

Komiteen viser til at under post 74 CO2-kompensasjonsordningen, foreslås det at posten blir redusert med 246,2 mill. kroner, som er gjenstående ubenyttet bevilgning på posten. Total bevilgning på posten i 2024 er 6,2 mrd. kroner.

Komiteen viser til at post 75 Utbetaling for vrakpant og tilskudd til kjøretøy og fritidsbåter, foreslås redusert med 15 mill. kroner som følge av lavere utbetalinger enn tidligere antatt. Endringen skyldes at færre kjøretøy kasseres enn det som var lagt til grunn i opprinnelig anslag for 2024.

Komiteen viser videre til kap. 4481 Salg av klimakvoter, post 1 salgsinntekter, hvor inntekten foreslås økt med 303 mill. kroner grunnet økt kvotepris, svekket valutakurs og en økning i antall kvoter Norge kan auksjonere bort. Dette vil ifølge regjeringen bidra til økte inntekter for Norge. Årsaken til at Norge har flere kvoter for salg, er at færre kvoter er forventet tatt ut til den markedsstabiliserende reserven (MSR).

Komiteen slutter seg til de foreslåtte endringer.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti foreslår å øke støtten til skogvern. Disse medlemmer foreslår derfor å øke kap. 1420 post 32 med 270 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre er svært kritiske til at Støre-regjeringen benytter nysalderingen av budsjettet til nye satsinger som reelt sett først vil kunne brukes i påfølgende budsjettår. Denne praksisen undergraver formålet med nysalderingen, budsjettreglementet og budsjettdisiplinen og skaper et feil bilde av regjeringens oljepengebruk.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at post 74, CO2-kompensasjonsordningen, er foreslått redusert med 246,2 mill. kroner, som er gjenstående ubenyttet bevilgning. Videre vil disse medlemmer vise til at dette blant annet skyldes lavere kvotepris og lavere aktivitet i industrien. Disse medlemmer mener at høye strømpriser, omfattende klimakrav og næringsfiendtlige skatteregler høyst sannsynlig har spilt en sentral rolle i den lavere aktiviteten som måles i industrien. Disse medlemmer vil poengtere at dersom denne trenden skulle fortsette, vil dette kunne medføre mindre verdiskapning og færre arbeidsplasser. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2025, hvor det foreslås flere grep for å bedre situasjonen i næringslivet.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
I

I statsbudsjettet for 2024 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

1400

Klima- og miljødepartementet

1

Driftsutgifter, økes med

5 937 000

fra kr 322 816 000 til kr 328 753 000

21

Spesielle driftsutgifter, reduseres med

8 800 000

fra kr 102 806 000 til kr 94 006 000

71

Internasjonale organisasjoner, økes med

18 056 000

fra kr 94 355 000 til kr 112 411 000

76

Støtte til nasjonale og internasjonale miljøtiltak, kan overføres, reduseres med

2 000 000

fra kr 107 394 000 til kr 105 394 000

1410

Kunnskap om klima og miljø

21

Miljødata, reduseres med

380 000

fra kr 440 016 000 til kr 439 636 000

70

Nasjonale oppgaver ved miljøinstituttene, økes med

380 000

fra kr 56 263 000 til kr 56 643 000

1411

Artsdatabanken

1

Driftsutgifter, økes med

830 000

fra kr 40 350 000 til kr 41 180 000

1412

Meteorologiformål

70

Internasjonale samarbeidsprosjekter, reduseres med

5 023 000

fra kr 144 164 000 til kr 139 141 000

1420

Miljødirektoratet

1

Driftsutgifter, økes med

21 497 000

fra kr 883 920 000 til kr 905 417 000

21

Spesielle driftsutgifter, reduseres med

2 500 000

fra kr 637 574 000 til kr 635 074 000

23

Oppdrags- og gebyrrelatert virksomhet, kan overføres, økes med

59 965 000

fra kr 165 801 000 til kr 225 766 000

32

Statlige erverv, vern av naturområder, kan overføres, økes med

270 000 000

fra kr 812 765 000 til kr 1 082 765 000

61

Tilskudd til klimatiltak og klimatilpasning, kan overføres, reduseres med

183 800 000

fra kr 333 800 000 til kr 150 000 000

62

Tilskudd til grønn skipsfart, kan overføres, reduseres med

50 000 000

fra kr 80 625 000 til kr 30 625 000

69

Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 39 og 79, reduseres med

14 400 000

fra kr 111 732 000 til kr 97 332 000

74

CO2-kompensasjonsordning for industrien, reduseres med

246 200 000

fra kr 6 464 997 000 til kr 6 218 797 000

75

Utbetaling for vrakpant til kjøretøy og tilskudd til kassering av fritidsbåter,overslagsbevilgning, reduseres med

15 000 000

fra kr 416 350 000 til kr 401 350 000

80

Tilskudd til tiltak for å ta vare på natur, kan overføres, økes med

2 500 000

fra kr 180 942 000 til kr 183 442 000

1423

Radioaktiv forurensning i det ytre miljø

1

Driftsutgifter, økes med

549 000

fra kr 39 667 000 til kr 40 216 000

1471

Norsk Polarinstitutt

1

Driftsutgifter, økes med

65 217 000

fra kr 263 050 000 til kr 328 267 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, økes med

3 400 000

fra kr 120 706 000 til kr 124 106 000

1474

Fram – Nordområdesenter for klima- og miljøforskning

1

Driftsutgifter, kan nyttes under postene 50 og 70, økes med

7 000

fra kr 266 000 til kr 273 000

1481

Klimakvoter

1

Driftsutgifter, kan overføres, reduseres med

1 300 000

fra kr 2 798 000 til kr 1 498 000

22

Internasjonalt samarbeid under Parisavtalens artikkel 6, kan overføres, reduseres med

20 000 000

fra kr 120 000 000 til kr 100 000 000

1482

Internasjonale klima- og utviklingstiltak

1

Driftsutgifter, økes med

3 461 000

fra kr 67 459 000 til kr 70 920 000

73

Klima- og skogsatsingen, kan overføres, reduseres med

2 500 000

fra kr 4 041 235 000 til kr 4 038 735 000

Inntekter

4400

Klima- og miljødepartementet

2

Diverse inntekter, reduseres med

518 000

fra kr 518 000 til kr 0

3

Refusjon fra Utenriksdepartementet, reduseres med

1 416 000

fra kr 39 231 000 til kr 37 815 000

4420

Miljødirektoratet

4

Gebyrer, forurensningsområdet, økes med

29 069 000

fra kr 58 745 000 til kr 87 814 000

6

Gebyrer, statsforvalterembetenes miljøvernavdelinger, økes med

17 751 000

fra kr 39 249 000 til kr 57 000 000

7

Gebyrer, kvotesystemet, reduseres med

3 300 000

fra kr 9 928 000 til kr 6 628 000

9

Internasjonale oppdrag, økes med

13 145 000

fra kr 39 545 000 til kr 52 690 000

40

Salg av eiendom og innløsning av festetomter i statlig sikrede friluftslivsområder, reduseres med

700 000

fra kr 1 069 000 til kr 369 000

85

Overføringer fra andre, økes med

4 600 000

fra kr 1 000 000 til kr 5 600 000

4471

Norsk Polarinstitutt

3

Inntekter fra diverse tjenesteyting, økes med

58 165 000

fra kr 71 835 000 til kr 130 000 000

4481

Salg av klimakvoter

1

Salgsinntekter, økes med

303 020 000

fra kr 1 908 518 000 til kr 2 211 538 000

Fullmakter til å pådra staten forpliktelser utover gitte bevilgninger
II
Bestillingsfullmakt

Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2024 kan gi Miljødirektoratet fullmakt til å forplikte staten for fremtidige år til å kjøpe pukkellaksefeller ut over gitte bevilgninger under kap. 1420 Miljødirektoratet, post 21 Spesielle driftsutgifter, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger 8 mill. kroner.

III
Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2024 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1420

Miljødirektoratet

61

Tilskudd til klimatiltak og klimatilpasning

601,0 mill. kroner

62

Tilskudd til grønn skipsfart

266,3 mill. kroner

IV
Fullmakt til å inngå forpliktelser

Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2024 kan pådra forpliktelser for fremtidige år til å kjøpe inn materiell og til å gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger under kap. 1420 Miljødirektoratet, postene 39, 69 og 79 Oppryddingstiltak, men slik at samlet ramme for nye forpliktelser og gammelt ansvar ikke overstiger 16,3 mill. kroner.

Andre fullmakter
V
Stikkordsfullmakt

Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2024 kan:

  • 1. Tilføye stikkordet «kan overføres» til bevilgning under kap. 1420 Miljødirektoratet, post 66 Tilskudd til kommuner for å bedre tilgang til strandsonen langs Oslofjorden

  • 2. Tilføye stikkordet «kan overføres» til bevilgning under kap. 1420 Miljødirektoratet, post 87 Tilskudd til natur og friluftsliv i områder berørt av landbaserte vindkraftverk

VI
Fullmakt til forskuttering i oppdragsprosjekter
  • 1. Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2024 kan gi Norsk Polarinstitutt fullmakt til å sette i gang oppdragsprosjekter før finansieringen i sin helhet er innbetalt til Norsk Polarinstitutt, forutsatt at det er inngått en bindende avtale med betryggende sikkerhet om innbetaling mellom partene. Fullmakten begrenses oppad til 25 mill. kroner og gjelder utgifter ført på kap. 1471 Norsk Polarinstitutt, post 1 Driftsutgifter mot inntekter ført på kap. 4471 Norsk Polarinstitutt, post 3 Inntekter fra diverse tjenesteyting.

  • 2. Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2024 kan gi Norsk Polarinstitutt fullmakt til å føre forskuddsutbetalinger i oppdragsprosjekter på mellomværendet med statskassen. Utgiftene vil bli rapportert til statsregnskapet på det tidspunkt inntektene i oppdragsprosjektene kommer til innbetaling og rapporteres til statsregnskapet.

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 10. desember 2024

Ingvild Kjerkol

leder og ordfører