Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje
Sørvik og lederen Lene Vågslid, fra Høyre, Mudassar Kapur og Anne
Kristine Linnestad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Kathrine Kleveland,
fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen og Erlend Wiborg, fra
Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og fra Rødt, Tobias
Drevland Lund, viser til at Datatilsynets hovedmål er et godt
personvern for alle.
Komiteen merker
seg at antall krav om dokumentinnsyn har økt jevnt de siste årene.
Siden 2020 har krav om dokumentinnsyn mer enn doblet seg.
Komiteen merker
seg at den markante økningen i antall klager fra 2022 til 2023 blant
annet kommer av at Datatilsynet, i et forsøk på å spare ressurser,
har avsluttet en rekke mindre alvorlige saker uten å fatte realitetsvedtak.
Komiteen merker
seg at Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet er godt tilfreds
med arbeidet Datatilsynet har utført i rapporteringsåret. Aktivitetsnivået
har vært høyt, og tilsynet har jobbet godt for å tilpasse virksomheten
til sakstilfanget.
Komiteen merker
seg at Datatilsynet mener at kunstig intelligens vil påvirke personvernet,
og at Datatilsynet mener det vil være viktig å kunne bidra til etisk og
forsvarlig bruk av kunstig intelligens i samsvar med regjeringens
mål. Komiteen merker seg i den sammenheng
også at Datatilsynet framover vil få en viktig oppgave med å håndheve
ikke bare personopplysningsloven på alle samfunnsområder, men også
andre regelverk med betydning for denne utviklingen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Rødt merker seg at saksmengden
til Personvernnemnda har vært jevnt stigende siden Personvernnemnda
ble opprettet i 2018. Sakene blir stadig mer komplekse og tidkrevende.
Når antallet saker har økt, har også antallet vedtak, klager og avviksmeldinger
økt. Disse medlemmer merker seg at det
var en markant økning av klager fra 2022 til 2023, og at rapporten
viser til at økningen i stor grad skyldes at Datatilsynet avsluttet
en rekke mindre alvorlige saker uten å fatte realitetsvedtak i et
forsøk på å spare ressurser. Sakene gjaldt blant annet kameraovervåking
i naboforhold og ulike klager på behandling av personopplysninger
i arbeidsforhold. Disse medlemmer merker
seg at mange av disse sakene har Personvernnemnda sendt tilbake
til Datatilsynet for ny behandling, da nemnda er av den oppfatning
at Datatilsynet etter personvernforordningen ikke har anledning
til å avslutte saker uten å fatte vedtak.
Disse medlemmer viser
til at det i 2023 var seks avgjørelser for brudd på personvernregelverket.
Dette utgjorde totalt 13,4 mill. kroner i gebyr. Disse
medlemmer viser til at dette er en stor nedgang fra 17 avgjørelser
i 2022, som totalt ila ca. 80 mill. kroner i gebyr. Disse medlemmer merker seg at dette sannsynligvis
henger sammen med at dette er saker som Datatilsynet, av ressursmessige
hensyn, har valgt å prioritere ned.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Datatilsynets regulatoriske sandkasse
ble opprettet som et prosjekt under regjeringen Solberg høsten 2020. I
2023 gikk den regulatoriske sandkassen over til å bli et permanent
tilbud. Opprinnelig var oppgaven til den regulatoriske sandkassen
å stimulere til innovasjon og kunstig intelligens ut ifra et personvernperspektiv,
og fra 2023 ble mandatet utvidet til også å omfatte annen personvernvennlig
innovasjon og digitalisering.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti viser til at det i
2023 ble gjennomført en evaluering av den regulatoriske sandkassen,
og merker seg at både oppdragsgiverne, deltakerne i prosjektene
og andre med kjennskap til sandkassen mener den bidrar til økt kompetanse
på KI sett fra et personvernståsted.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at Personvernnemnda
i sin årsrapport peker på at enkelte komplekse saker tar mye av
kapasiteten og bidrar til økt behandlingstid. Nemnda består av syv
medlemmer som sitter i nemnda ved siden av ordinære jobber, og én ansatt
i sekretariatet. Nemnda er endelig administrativ instans for vedtak
i saker fra Datatilsynet og bidrar ifølge årsrapporten til rettsavklaringer. Disse medlemmer mener det er viktig å
sikre uavhengighet til behandlingsansvarlige samt tilstrekkelig
personvernkompetanse når det oppnevnes medlemmer til en ny fireårsperiode.
Personvernkommisjonen, jf. NOU 2022:11, skriver at det bør gjøres
jevnlige evalueringer av Personvernnemnda, og at disse bør se på
om nemnda utfører sin funksjon på tilstrekkelig vis, og om den er velfungerende.
Konkurransetilsynet fikk i 2023 søksmålsadgang for vedtak fra sin
klageinstans. Dette ble innført slik at Konkurransetilsynet kan
sørge for at saker av særlig viktighet eller prinsipielle spørsmål
blir prøvd i domstolene. Samtidig kan ikke Datatilsynet prøve saker
ført for Personvernnemnda for retten.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at det i 2025 gjennomføres en evaluering av om Personvernnemnda utfører
sin funksjon på tilstrekkelig vis, og om den er velfungerende, kompetent
og tilstrekkelig uavhengig av de behandlingsansvarlige.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at det utredes om Datatilsynet bør få søksmålsadgang for Personvernnemndas
vedtak ved prinsipielle spørsmål, slik Konkurransetilsynet har.»