3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen, Lise Selnes og Elise Waagen,
fra Høyre, Margret Hagerup, Linda Hofstad Helleland og Kari-Anne
Jønnes, fra Senterpartiet, Anja Ninasdotter Abusland og Marit Knutsdatter
Strand, fra Fremskrittspartiet, Liv Gustavsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Grete Wold, fra Rødt, lederen Hege Bae Nyholt, og fra Venstre, Abid
Raja, viser til Meld. St. 34 (2023–2024) En mer praktisk skole
– Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5–10. trinn, som ble lagt
frem 13. september 2024.
Komiteen viser til at skolen skal
være et sted hvor elevene lærer og opplever mestring, tilhørighet
og trygghet og får kunnskap og ferdigheter til å klare seg videre
i livet. Det er viktig at elevene lærer seg å lese, skrive og regne,
og det legger grunnlaget for videre læring.
Komiteen er bekymret over den negative
utviklingen i skolen, hvor elevenes læringsresultater i lesing, realfag
og demokrati går ned. Det er for mange elever som presterer under
kritisk grense i lesing, skriving og regning når de starter i 8.
klasse, og som går ut av ungdomsskolen med svake grunnleggende ferdigheter.
Resultatene viser også at guttene er overrepresentert i denne gruppen. Komiteen er også bekymret over at fraværet
øker og at flere melder om mobbing, lav trivsel og fallende motivasjon. Komiteen mener det må gjøres grep for
å sørge for at alle elever trives, mestrer og lærer på skolen, hvor
skolen i større grad også forbereder elevene på videre utdanning,
særlig inn mot yrkesfaglige utdanningsløp.
Komiteen mener det er et rom for
en mer praktisk og variert skole for elever på mellomtrinnet, hvor
en i større grad bruker utforskende læring for å gjøre skolehverdagen
mer meningsfull og motiverende for elevene. Komiteen viser
til at det i de nye læreplanene (LK20) er gode muligheter for å
nærme seg det faglige innholdet på en mer praktisk, variert og utforskende
måte, men at skolen i for liten grad benytter seg av dette handlingsrommet.
Komiteen ser frem til arbeidet med
hvordan en i større grad kan sørge for å ivareta og fremme elevenes motivasjon,
mestring, læring og utvikling.
Komiteen viser til at det er en klar
sammenheng mellom elevers resultater på ungdomsskolen og sannsynligheten
for å fullføre videregående opplæring. Komiteen mener
derfor det er bra at det nå letes etter konkrete løsninger for hvordan
skolen kan gjøres enda bedre, og sørge for at enda flere elever
fullfører.
Komiteen understreker at man er helt
avhengige av gode lærere for å lykkes med at enda flere elever opplever
mestring og læringsglede i skolen. Komiteen mener
at lærere i større grad må få tillit og rom til å utføre jobben
sin, og at samfunnet må erkjenne at det er lærerne som er lederne
i klasserommet. Det er en viktig jobb som gjøres i norske klasserom,
og komiteen har tillit til lærernes
profesjonsfaglige kompetanse.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, er bekymret for at for mange elever sliter med
å lese, skrive og regne skikkelig. I tillegg øker fraværet, mobbingen
og uroen, for mange lærere og rektorer slutter, og særlig gutter
sliter med å henge med i skoleløpet. PISA-undersøkelsen viste en
alvorlig utvikling i flere fag, men særlig matematikk og naturfag.
1 av 3 elever sliter med lesing, 1 av 3 elever kan ikke regne godt
nok og antallet som får tilrettelagt opplæring øker.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet ønsker å fremheve målsettingene
som settes i denne stortingsmeldingen. Norsk skole skal gi alle
elever muligheten til å lykkes og oppnå sine livsdrømmer. Gjennom
skolen kan vi skape et samfunn med små forskjeller og like muligheter
for alle. For å oppnå dette må motivasjonen økes, slik at elevene
lærer mer og bedre, og at undervisningen oppleves som relevant for
deres hverdag og fremtid. Regjeringen har som mål å snu den negative
utviklingen i norsk skole, hvor fallende motivasjon og dårligere
læringsresultater har blitt et alvorlig problem. Mange elever opplever
at skolen i dag er for stillesittende og teoritung. En langsiktig
satsing på mer praktisk, aktiv og variert læring er helt nødvendig
for å heve både motivasjonen og læringsresultatene.
Disse medlemmer vil også understreke
betydningen av å vise tillit til lærere, skoleledere og kommuner
i deres arbeid med å utvikle skolen. Lærere må få tid og rom til
å utøve sin faglige kompetanse og ledelse i klasserommet. Læreren
skal være sjefen i klasserommet og må få tillit til å utøve denne
rollen. Det lokale handlingsrommet for å skape en mer praktisk,
variert og motiverende undervisning må brukes. Fra 1. august, med
ikrafttredelse av ny opplæringslov, har skolene fått større lokalt
handlingsrom i fag- og timefordeling, noe som gir muligheter til
å prioritere praktiske fag og fysisk aktivitet. Samtidig styrkes
kompetansen nasjonalt gjennom etter- og videreutdanning og et nasjonalt
program for en mer praktisk skole.
Disse medlemmer viser også til at
regjeringen har nedsatt et utvalg som skal utrede fellesskolens
rolle i fremtidens samfunn. Å styrke fellesskolen og ruste den for
å møte fremtidens utfordringer er avgjørende for å sikre lik mulighet
til kunnskap og utdanning.
Disse medlemmer ønsker å vise til
det skriftlige innspillet fra Utdanningsforbundet i komiteens høring om
meldingen:
«Utdanningsforbundet deler stortingsmeldingens intensjon
om å gjøre skolen mer praktisk og variert. Vi mener dette er nødvendig
for at skolen skal kunne realisere hele bredden i samfunnsoppdraget:
både utdanning og danning. Skolen må se hele eleven, og gi alle rom
for å utvikle og uttrykke både akademiske, kreative, praktiske og
fysiske sider av seg selv, i fellesskap med andre.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at mye gikk
bedre i norsk skole etter åtte år med regjeringen Solberg. Rekordmange
fullførte videregående skole, lærerne fikk et kompetanseløft, elevene
var mer til stede og elevene med det svakeste utgangspunktet løftet
seg mest. Likevel er det fremdeles for mange som ikke mestrer skolen
eller klarer å fullføre, og det er flere negative utviklingstrekk
i skolen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre i 2021 gikk til valg på at det skal gjennomføres
en helhetlig ungdomsskolereform som øker læringen, trivselen og motivasjonen
hos elevene i ungdomsskolen, og at Høyre fremmet forslag om dette
i Stortinget høsten 2021, jf. Dokument 8:18 S (2021–2022) og Innst.
129 S (2021–2022). Hovedformålet med ungdomsskolereformen er å utvikle
en ungdomsskole med mestring og læringsglede for alle elever. En
ungdomsskole hvor alle lærer å lese, skrive og regne skikkelig,
og får en mer praktisk og variert undervisning i alle fag, slik
at alle elever får anledning til å føle mestring og læringsglede. Disse medlemmer peker på at det vil bidra
til en ungdomsskole hvor elevene blir godt forberedt for videregående skole. Disse medlemmer viser til at det har
gått flere år uten at regjeringen har fremmet konkrete forslag for å
lykkes med å øke trivsel, læring og motivasjon. Disse medlemmer mener
at denne meldingen i liten grad inneholder konkrete forpliktelser.
I stor grad er det snakk om utredninger og anbefalinger, og i svært
liten grad konkrete tiltak som vil bidra til å bedre situasjonen for
elevene.