Komiteens merknader
Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Nils-Ole Foshaug,
Eva Kristin Hansen og Trine Lise Sundnes, fra Høyre, Hårek Elvenes,
Ingjerd Schie Schou, Erna Solberg og lederen Ine Eriksen Søreide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Bengt Fasteraune og Ola Borten Moe,
fra Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug og Morten Wold, fra Sosialistisk
Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar Moxnes, fra Venstre,
Guri Melby, fra Kristelig Folkeparti, Dag-Inge Ulstein, og uavhengig
representant Christian Tybring-Gjedde, viser til representantforslagene
i Dokument 8:9 S (2024–2025) og Dokument 8:5 S (2024–2025).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, deler utenriksministerens
dype bekymring for den alvorlige utviklingen som har forårsaket,
og fortsatt forårsaker, ufattelige lidelser for sivilbefolkningen
med svært mange drepte i Gaza, på Vestbredden og nå også i Libanon.
Flertallet viser
til at UNIFIL har en viktig rolle i Libanon, og støtter at regjeringen
følger diskusjonene om hvordan de kan styrkes i lys av den nåværende
situasjonen. Det er viktig at det fortsatt er et sterkt mandat for
FNs fredsbevarende styrker.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Venstre, viser til at Norge gjennom
en rekke år har arbeidet for å unngå at man fra norsk side bidrar
til å støtte opp under israelsk tilstedeværelse på okkupert palestinsk
territorium. Dette flertallet viser
i denne sammenheng til at regjeringen 7. mars 2024 frarådet handel
og næringsvirksomhet med israelske bosetninger. Frarådingen ble ytterligere
skjerpet 18. oktober 2024 og advarer nå norsk næringsliv mot å drive
handel og næringsvirksomhet som bidrar til å opprettholde Israels
ulovlige okkupasjon av Palestina.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre,
viser til at regjeringen legger til grunn at Norges politikk er
i tråd med Den internasjonale domstolens (ICJ) uttalelser om tredjestaters
forpliktelser, og at det derfor ikke er behov for å sette ned en
gruppe folkerettseksperter for å gjennomgå norsk samhandling med Israel
i lys av ICJs rådgivende uttalelse.
Et
fjerde flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at det ikke er
i samsvar med norsk sanksjonspolitikk å ensidig innføre sanksjoner,
og at slike sanksjoner innført av Norge alene ikke vil være et effektivt
virkemiddel. Dette flertallet deler
regjeringens syn på at det er multilaterale, globale og tvingende
sanksjoner vedtatt av FNs sikkerhetsråd eller andre tiltak som det
er bred internasjonal oppslutning om, som har størst legitimitet
og effekt for å påvirke en stat til å endre adferd. Dette flertallet viser i denne sammenheng
til at Norge både i april og juni 2024 har sluttet opp om EUs listeføringer
av voldelige bosettere.
Komiteen viser
til at retningslinjene for observasjon og utelukkelse av selskaper
fra Statens pensjonsfond utland (SPU) ble revidert i 2020, og at
det er Etikkrådet som gir råd om observasjon eller utelukkelse av
selskaper, mens Norges Banks hovedstyre tar beslutninger i slike
saker. Komiteen viser i den sammenheng
til at Etikkrådet 30. august 2024 i sitt brev til Finansdepartementet
redegjorde grundig om sin skjønnsutøvelse i arbeidet med å vurdere
selskaper opp mot kriteriene for observasjon og utelukkelse.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser her til at
Etikkrådet etter ICJs kjennelse har satt i gang en bredere gjennomgang av
selskaper tilknyttet okkupasjonen og bosettingene.
Komiteen viser
til redegjørelsen holdt av utenriksministeren og den påfølgende
kommentarrunden fra partiene i Stortinget 24. oktober 2024. For
øvrig viser komiteen til utenriksministerens
redegjørelse i begge brev oversendt Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti er dypt bekymret
over situasjonen som utvikler seg i Midtøsten. Irans aktive støtte
til grupperinger som kjemper mot Israel, og deres gjentatte direkte
angrep på Israel, gjør situasjonen mer alvorlig og bidrar til ytterligere
tap av menneskeliv. Det er grusomt å se at sivile i Israel, i Gaza, på
Vestbredden og i Libanon både skades og drepes, og at de menneskelige
lidelsene er forferdelige. Fortsatt sitter det mange israelske gisler
i fangenskap i Gaza.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener norsk forsvarsindustri må kunne
levere produkter som ender opp i materiell som våre allierte trenger.
Dette er viktig for å sikre forutsigbarhet og leveransesikkerhet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti ser positive
effekter av utdannings- og forskningssamarbeid med Israel og mener
dette samarbeidet bør utvides.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt viser til
at Israel i løpet av det siste året har lagt Gaza i grus og drepe
minst 43 000 palestinarar. Krigen bryt alle raude linjer: Aldri
før har den humanitære tilgangen blitt avskore i så stor grad, sjukehus
så systematisk angripne eller sivile tap vore høgare samanlikna
med militære mål. Halvparten av borna som blei drepne i dei mange
krigane i verda i 2023, var frå Gaza. Desse
medlemene minner om at Israel er skulda for krigsbrotsverk,
at aktor i Den internasjonale straffedomstolen har bede om arrestordre
på Benjamin Netanyahu, og at Israel er under etterforsking for mogleg
folkemord i Den internasjonale domstolen. Situasjonen kunne knapt
ha vore meir alvorleg.
Desse medlemene viser
til at Israels krig mot Palestina starta lenge før det grufulle
terrorangrepet utført 7. oktober 2023. Israel har okkupert palestinske område
på Vestbreidda, i Aust-Jerusalem og i Gaza i snart 60 år. Den internasjonale
domstolen slo i sommar fast at Israels okkupasjon av desse områda
er ulovleg. Den 19. juli 2024 kom domstolen med ei rådgjevande erklæring
som slo fast at Israel må avslutta okkupasjonen, stoppa alle busettingsaktivitetar
med éin gong, evakuera alle busetjarar og bøta på skadane landet
har påført dei palestinske områda. FN-domstolen går såleis lengre
i å konstatera Israels folkerettsbrot enn dei gjorde i 2004, då
det blei slått fast at den israelske muren bygd på okkupert palestinsk
område var ulovleg.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Venstre merkar
seg at erklæringa Den internasjonal domstolen (ICJ) kom med sommaren
2024, har følgjer for Noreg fordi domstolen slår fast at Israels
folkerettsbrot vedkjem alle statar, og at alle land er forplikta
til å skilja mellom Israels territorium og dei okkuperte palestinske
områda i si samhandling med Israel.
Desse medlemene meiner
at det er nødvendig med ein gjennomgang av norsk samhandling med
Israel i lys av den omtalte erklæringa. Utanriksdepartementets gjennomgang
av Noregs forpliktingar utført tidlegare i 2024 er ikkje dekkande,
då han berre vurderte Noregs forpliktingar etter folkemordkonvensjonen
artikkel 1. I tråd med domstolen si erklæring av 19. juli 2024 må
norsk samhandling med Israel også vurderast i lys av Genèvekonvensjonen
og av at Israel nå okkuperer dei palestinske områda i strid med
FN-pakta.
På denne bakgrunnen fremjar desse
medlemene følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa setja
ned ei gruppe med uavhengige folkerettsekspertar for å gjennomgå
norsk samhandling med Israel i lys av Den internasjonale domstolen
(ICJ) si erklæring av 19. juli 2024.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt merkar seg
at statsråden i svarbrevet sitt til forslaget
«er trygg på at Norges politikk er i
tråd med ICJs uttalelser om tredjestaters forpliktelser. Jeg ser
derfor ikke behov for å sette ned en gruppe folkerettseksperter for
å gjennomgå norsk samhandling med Israel i lys av ICJs rådgivende
uttalelse».
Men Noreg skil nettopp ikkje mellom Israel og ulovleg
okkuperte område i regelverket for offentlig innkjøp, frihandelsavtala
med Israel eller handelspolitikken elles. Desse
medlemene meiner at norsk politikk derfor ikkje er i tråd
med domstolen si erklæring om tredjestatar sine forpliktingar.
På denne bakgrunnen fremjar desse
medlemene følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa legga
fram eit forslag til forbod mot handel med varer og tenester med
selskap som støttar opp om dei ulovlege israelske busettingane.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Venstre fremjar
følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa reforhandla
EFTAs frihandelsavtale med Israel slik at avtala tydeleg skil mellom
Israel og okkuperte palestinske område.»
«Stortinget ber regjeringa revidera
regelverket for innkjøp i forsvarssektoren slik at også Forsvaret
blir pålagt ei plikt til å vurdera om leverandørar bidrar til brot på
humanitærretten, og setja i verk tiltak dersom dette skulle vera
tilfelle.»
Desse medlemene viser
vidare til at statsråden i svarbrevet sitt erkjenner at grensene
for israelsk territorium ikkje blir spesifiserte i frihandelsavtala
mellom EFTA og Israel, men at regjeringa si haldning om at Israel
omfattar territoriet som var underlagt israelsk kontroll før 4. juni
1967, ligg til grunn. Det er derimot lite som tyder på at Israel
respekterer norske haldningar i så måte. Desse
medlemene understrekar at EU-domstolen 4. oktober 2024 slo
fast at EU-kommisjonen med fiskeri- og frihandelsavtala med Marokko
gjorde seg skuldig i brot på Vest-Sahara sin sjølvråderett. Denne saka
er parallell til frihandelsavtala med Israel. Noreg må gjera alt
me kan for å hindra at me blir medskuldige i den ulovlege okkupasjonen
av palestinske område, og avgjerda til EU-domstolen gjer det klart
at Noreg må reforhandla frihandelsavtala med Israel og skilja mellom Israel
og okkuperte palestinske område i kapittelet om opphavsland.
Når det gjeld forslaget om å oppdatera regelverket for
offentlege innkjøp slik at det blir ei plikt å avvisa selskap som
blir knytte til folkerettsbrot, merkar desse medlemene seg
at statsråden kjem dette ynskjet i møte: «Regjeringa vil vurdere
forslaget i sammenheng med det pågående arbeidet med ny lov om offentlige innkjøp.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt viser til
at regjeringa har frårådd norsk næringsverksemd i og handel med
israelske busetjingar, og at frårådinga vart skjerpa den 18. oktober
2024. Ulike næringsaktørar har likevel bede om eit tydelegare reglement. Desse medlemene viser til eit norsk forsikringsselskap
som i oktober 2024 meinte at selskapet si forsikring av eit skip
lasta med våpen som skulle til Israel, ikkje var i strid med regjeringa si
fråråding. Når eit så openbert bidrag til Israels folkerettsbrot
blir tolka som greitt, tener det som bevis på at det trengst eit
langt tydelegare reglement. Handel og næringsverksemd med selskap
som støttar opp om Israels krigsbrotsverk og okkupasjon av palestinske
område, må bli forbode. Desse medlemene merkar
seg vidare at statsråden sitt argument mot eit forbod er sanksjonsloven
og prinsippet om berre å delta i internasjonale sanksjonar. Desse medlemene meiner at eit slikt prinsipp
ikkje står seg i den situasjonen vi er i. USA og Tyskland set ned
foten for alle internasjonale initiativ som legg press på Israel.
Regjeringa har rett nok tatt til motmæle mot dei i internasjonale
forum. Skal me følgja forpliktingane våre etter folkeretten og følgja
opp Den internasjonale domstolen si erklæring, må me også visa mot
til å innføra tiltak sjølv om ikkje USA og Tyskland vil vera med. Desse medlemene viser til Forsvar Folkeretten,
som dei siste to åra har arbeidd grundig med eit forslag til ei
lov som forbyr økonomisk samhandling som medverkar til ulovleg okkupasjon
og anneksjon. Desse medlemene meiner
dette er eit godt forslag som regjeringa kan senda på høyring og
legga fram for Stortinget.
Desse medlemene viser
til at Noreg etter eksportkontrollregelverket ikkje skal eksportera
forsvarsmateriell til Israel. Men som desse
medlemene gjentekne gonger har peika på, er det fleire hol
i regelverket, og det siste året har ein sett fleire døme på at
forsvarsmateriell produsert av norske bedrifter har blitt brukt
av Israel i den brutale krigen mot Gaza. Komponentar til F-35-flya
og olje til Hellfire-rakettar produserte i Noreg kan enda opp i
Israel via USA, som donerer og eksporterer store mengder våpen til
Israel. Utan krav om ei sluttbrukarerklæring med reeksportklausul
til allierte kan ikkje Noreg forsikra seg mot at norskprodusert
forsvarsmateriell blir brukt av Israel. Tvert imot har avsløringar
i media det siste året vist at tillit ikkje er tilstrekkeleg når
Noreg sine allierte har ei heilt anna haldning til våpeneksport
enn Noreg. Den internasjonale Røde Kors-komiteen har uttalt at statar
er forplikta til å vurdera faren for reeksport av våpen til statar
der det er ein risiko for at varene blir brukte i brot på humanitærretten.
På denne bakgrunnen fremjar desse
medlemene følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa inngå
ei bilateral avtale med USA om at norskproduserte komponentar i
F-35-programmet ikkje skal inngå i fly som blir eksporterte eller
donerte til Israel.»
«Stortinget ber regjeringa sørga
for at Forsvaret ikkje inngår avtaler om kjøp av forsvarsmateriell
med israelske leverandørar.»
Desse medlemene viser
til statsråden sitt svarbrev, som slår fast at det ikkje er aktuelt
for regjeringa å stilla krav til USA om at norskproduserte komponentar
i F-35- programmet ikkje skal inngå i fly som blir eksporterte vidare
til Israel. Ifølgje statsråden vil «slike krav kunne ramme norske
forsvarsbedrifters deltakelse i F-35-programmet og eksportmuligheter».
Desse medlemene viser
vidare til Forsvar folkeretten si fortolking av Noregs forpliktingar
etter Den internasjonale domstolen si rådgjevande erklæring i sommar.
Ifølge dei norske folkerettsekspertane er Noreg forplikta til å
«Stoppe alle våpenavtaler, import av
våpen og våpenteknologi fra Israel, eksport av våpen til Israel, inkludert
våpen og våpendeler som kan bli brukt mot den okkuperte palestinske
befolkningen eller til å opprettholde okkupasjonen (FN-ekspertene
pkt. 3, COI para. 25) – dette må også omfatte indirekte salg av
våpen og våpendeler via USA eller andre land til Israel. Etter folkerettslig
strafferett er indirekte medvirkning like straffbart som direkte
medvirkning hvis man er klar over hva bidraget kan bli brukt til.
Alle stater er i dag informert om at Israel har begått krigsforbrytelser
og et mulig folkemord i Gaza – og at Israel begår eller kan begå
ulovlige handlinger både i Gaza, på Vestbredden og i Øst-Jerusalem
(COI para. 23). Hvis ikke en stat stopper assistanse til Israels
i utførelsen av disse handlingene skal disse statene bli ansett
for å ha medvirket (COI para. 23).»
Desse medlemene forstår
det slik at regjeringa i dette tilfellet veg norsk forsvarsindustri
sine interesser høgare enn norske forpliktingar til ikkje å bidra
til Israels krigsbrotsverk.
Desse medlemene peikar
på at Noreg i dag ikkje har nokon garanti for at forsvarsmateriell
produsert av norske bedrifter i utlandet ikkje endar opp i Israel.
På gjentekne spørsmål frå Stortinget det siste året har regjeringa
svart at norske våpenprodusentar sine dotterselskap i utlandet må
retta seg etter regelverket i det landet dei opererer i, men at
det blir forventa at selskapa rettar seg etter åpenhetsloven og
eigarskapsmeldinga. Ifølgje desse skal norske selskap gjera skjerpa
aktsemdsvurderingar når det gjeld brot på humanitærretten. Men åpenhetsloven
avgrensar ansvaret til fyrste nedstraums ledd. Om forsvarsmateriell
blir selt vidare til land der det er risiko for at varene blir brukte
i strid med humanitærretten, er såleis ikkje å forstå som selskapet sitt
ansvar. Her bryt den norske lova med retningslinjene for ansvarleg
næringsliv i OECD og FN. Det er derfor nødvendig å revidera åpenhetsloven
slik at ho er i tråd med bestestandard.
Desse medlemene viser
til statsråden sitt svarbrev der det blir sagt at
«BFD vil foreta en ny vurdering av rekkevidden
av virksomhetenes plikt til å gjøre aktsomhetsvurderinger i åpenhetsloven,
både som ledd i evalueringen av loven og i lys av EUs aktsomhetsdirektiv.»
Desse medlemene reknar
med at intensjonen i forslaget blir ivaretatt i denne prosessen.
Desse medlemene viser
til at oljefondet er investert i fleire av dei selskapa som FN har
svartelista for å støtta opp om dei ulovlege busettingane. Erklæringa frå
Den internasjonale domstolen tilseier at fondet må selja seg ut
av desse selskapa. Det siste året har ein likevel vore vitne til
ei ballkasting mellom Finansdepartementet, Noregs Bank og Etikkrådet
som har ført til fullstendig ansvarsfråskriving. Som Etikkrådet
skreiv i eit brev til Finansdepartementet i august 2024, har det skjedd
ei rettsutvikling dei siste åra der næringslivsaktørar har fått
eit langt større ansvar for å hindra brot på menneskerettane. Denne
utviklinga er ikkje reflektert i dei etiske retningslinjene til
fondet, og det er grunn til å spørja om retningslinjene har gått
ut på dato.
Eit døme som er talande for situasjonen i okkuperte palestinske
område, er dei etiske retningslinjene § 4 c om utelukking av selskap
som sel våpen til krigførande partar. Terskelen for utelukking av
våpenselskap frå oljefondet er langt høgare enn det folkeretten
tilseier, fordi det krevst både alvorlege og systematiske brot på
humanitærretten før Etikkrådet kan tilrå utelukking. I sommar kom
ei ekspertgruppe i FN med ei åtvaring om at finansinstitusjonar
som investerer i selskap som leverer våpen til Israel, kan bli medskuldige
i krigsbrotsverk.
Eit anna døme er åtferdskriteriet i dei etiske
retningslinjene § 4 b om alvorleg krenking av folks rettar i krig
og konflikt, der det blir lagt til grunn at det må vera ein nær
relasjon mellom selskapet si verksemd og folkerettsbrotet. Selskap
som sel generiske varer, vil såleis ikkje bli omfatta av kriteriet
sjølv om dei støttar opp om dei ulovlege busettingane.
På denne bakgrunnen fremjar desse
medlemene følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa gje instruks
til Noregs Bank om raskt nedsal i oljefondet av selskap som er svartelista
av FN, og våpenselskap som bidrar til Israels krigsbrotsverk og
ulovlege okkupasjon av palestinske område.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Venstre fremjar
følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa revidera
dei etiske retningslinjene til oljefondet i tråd med rettsutviklinga innan
ansvarleg næringsliv og menneskerettar og humanitærretten.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt merkar seg
at statsråden sitt svar til forslaget slår fast at «SPU er ikke
et virkemiddel i utenrikspolitikken, noe det er det bred enighet
om i Stortinget». Desse medlemene vil
minna om at det var nettopp eit utanrikspolitisk instrument oljefondet
blei brukt som då finansministeren rett etter Russlands fullskala
invasjon av Ukraina gav Noregs Bank instruks om å selja seg ut av
Russland.
Desse medlemene viser
til at Noregs Bank ikkje har rutinar for førehandsfiltrering og
risikobasert nedsal i selskap som medverkar til Israels folkerettsbrot, og
derfor vil desse selskapa bli verande i porteføljen til oljefondet
inntil Etikkrådet eventuelt tilrår uttrekk og dette er avgjort av
Noregs Bank. I praksis kan dette ta over eit år. Desse
medlemene meiner det er uakseptabelt at dei felles sparepengane
våre skal vera involverte i eit pågåande folkerettsbrot eit heilt
år.
Disse medlemmer viser
til at verken Norge eller Den internasjonale domstolen (ICJ) anser
Golanhøyden, Gaza eller Vestbredden inkludert Øst-Jerusalem som
en del av Israel. Et forbud mot handel og investeringer som bidrar
til folkerettsstridige bosetninger i disse områdene, er dermed ikke
å forstå som en sanksjon mot Israel, men som en oppfølging av Norges
forpliktelse til ikke å medvirke til folkerettsstridig okkupasjon.
Irland, som i motsetning til Norge er en del av EUs felles handelspolitikk,
har varslet at de vil iverksette et unilateralt forbud mot handel
med varer fra folkerettsstridige bosetninger på Vestbredden uten
å vente på vedtak i EU.
Disse medlemmer viser
til at åpenhetsloven pålegger virksomheter over en viss størrelse
å utarbeide, og redegjøre for, aktsomhetsvurderinger av egen virksomhet,
og at loven håndheves av Forbrukertilsynet. Disse
medlemmer synes ikke denne løsningen er tilstrekkelig for
å hindre investeringer og handel i okkuperte områder, like lite
som den var tilstrekkelig i møte med Russlands annektering av Donetsk,
Luhansk, Kherson og Zaporizjzja.
Disse medlemmer viser
til at 29 organisasjoner på initiativ fra juristsammenslutningen
Forsvar folkeretten den 28. oktober 2024 presenterte et grundig
utarbeidet forslag til en generell lov som vil forby handel med
og investeringer i ulovlig okkuperte områder likt, enten de ligger
i Palestina, Øst-Ukraina eller Vest-Sahara. Disse
medlemmer mener forslaget vil utgjøre et godt utgangspunkt
for et lovforslag fra regjeringen.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til en lov som forbyr handel
og investeringer som medvirker til okkupasjon i strid med folkeretten.»
Disse medlemmer viser
til at Israel har stengt UNRWA, den eneste organisasjonen som er
i stand til å koordinere humanitær hjelp i stor skala i området,
fra å operere i Gaza, samt at Israel har utført angrep på FNs fredsbevarende
styrker i Libanon og forsøkt å få dem fjernet fra områder de beskytter. Disse medlemmer må derfor konkludere
med at krigen har vokst til å bli en konfrontasjon med FN og en
folkerettsbasert verdensorden, og at dette skjer med militær, økonomisk
og politisk støtte fra vestlige land, i fremste rekke USA.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til et møte i FNs sikkerhetsråd angående Israels angrep på Libanon, med
formål om å sette FNs fredsbevarende styrke i stand til å ivareta
sitt mandat og stanse Israels aggresjon.»
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til å avslutte NATOs partnerskap med Israel og ta avstand fra NATOs beskrivelse
av Israel som en ‘likesinnet partner’.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen oppfordre
USAs myndigheter til å avslutte all militær deltakelse i og støtte
til Israels okkupasjon og folkerettsstridige krigføring.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til utenriksministerens vurdering
av forslag Dokument 8:5 S (2024–2025), hvor han hevder:
«Det er ikke i samsvar med norsk sanksjonspolitikk å
innføre sanksjoner alene. Innføring av slike sanksjoner vil innebære
brudd med etablert norsk sanksjonspolitikk gjennom en årrekke, en
linje som er tverrpolitisk forankret.»
Disse medlemmer viser
til at en rekke av sanksjonene som Norge innførte som respons på
Russlands folkerettsstridige invasjon av Ukraina, ble unilateralt bestemt
og ikke begrenset seg til å implementere sanksjoner vedtatt i EU.
Dette gjelder blant annet:
-
Finansdepartementets
instruks av 28. februar 2022 om å trekke oljefondet ut av Russland.
-
Kunnskapsdepartementets instruks av 5. mars
2022 om å fryse forsknings- og utdanningssamarbeidet med Russland.
-
Justis- og beredskapsdepartementets og
UDIs innstramming av visumpraksis av mai 2022 samt instruks om bortvisning
av 23. mai 2024.
Disse medlemmer mener
Israel bryter folkeretten ved å kollektivt avstraffe innbyggerne
på Gaza-stripen, ved å annektere stadig større deler av Vestbredden og
ved sin invasjon av nabolandet Libanon. Disse medlemmer mener
det vil undergrave Norges troverdighet som prinsipiell forsvarer
av folkeretten om man utelukker tiltak overfor én stat som bryter
folkeretten, som man med rette benytter mot en annen.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at Statens pensjonsfond utland sine investeringer i finansielle
instrumenter utstedt av israelske foretak, den israelske stat eller
enheter tilknyttet den israelske stat, fryses og en plan for nedsalg
utarbeides.»
«Stortinget ber regjeringen endre
adferdskriteriet for observasjon og utelukkelse av selskaper for
å sikre at Statens pensjonsfond utland trekker sine investeringer ut
av selskaper knyttet til folkerettsstridig okkupasjon og andre folkerettsbrudd,
samt at disse ikke skal inngå i fondets referanseindekser.»
«Stortinget ber regjeringen fryse
alt forskningssamarbeid og annet samarbeid med israelske universiteter og
andre forskningsinstitusjoner som er involvert i militær forskning,
etter modell av regjeringens frys av forskningssamarbeid med Russland.»
Disse medlemmer viser
til at Norge understøtter den israelske våpenindustrien gjennom
EUs forskningsprogrammer. Inneværende år bidrar Norge med ca. 5
mrd. kroner til EUs rammeprogram Horisont Europa, hvor Israel deltar.
Ifølge rapporten «Partners in Crime – EU complicity in Israel’s
genocide in Gaza» fra Transnational Institute har Horisont Europa
godkjent 130 prosjekter med israelsk deltakelse siden 7. oktober
2023, deriblant fra israelsk våpenindustri og fra universiteter med
nært samarbeid med denne våpenindustrien.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen trekke
seg fra EUs forskningssamarbeid der disse omfatter samarbeid med
Israel.»
Disse medlemmer viser
til komiteens møte med Colombias utenriksminister Luis Gilberto
Murillo Urrutia i november 2024. I motsetning til Norge har Colombia
innført statlige, økonomiske sanksjoner mot Israel. Fra og med 22. august
2024 har landet forbudt eksport av kull til Israel inntil krigshandlingene
i Gaza opphører. Kull stod for 93 pst. av all eksport til Israel
i perioden januar–august 2024 og er ifølge colombianske myndigheter
en viktig innsatsvare til den israelske våpenindustrien.
Disse medlemmer viser
videre til at Spania og Irland aktivt forsøker å samle internasjonal
oppslutning om økonomiske sanksjoner, herunder å si opp EUs frihandelsavtale
med Israel.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til å si opp EFTAs frihandelsavtale med Israel.»
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til, og slutte opp om, internasjonale, økonomiske sanksjoner mot Israel.»
Disse medlemmer viser
til at Frankrikes president Emmanuel Macron har bedt om at Libanon
ikke må bli et nytt Gaza, og har tatt til orde for en våpenembargo
mot Israel for å legge press bak kravet om våpenhvile i Gaza og
en politisk løsning med palestinerne. Fra før har både FNs menneskerettighetsråd
og FNs panel av eksperter og spesialrapportører bedt alle stater
stanse våpenforsendelser til Israel. FNs ekspertpanel understreket
20. juni 2024 følgende:
«En stans i forsendelser må også omfatte
indirekte forsendelser gjennom mellomland som i siste instans kan
bli brukt av israelske styrker, i særdeleshet i de pågående angrepene
på Gaza.»
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at våpenprodusenter hvor staten inngår som eier, ikke selger våpen,
våpenkomponenter eller annet militært utstyr direkte eller indirekte
til Israel.»
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til, og slutte opp om, en internasjonal toveis våpenembargo mot
Israel.»
Disse medlemmer viser
til at den norske forsvarssektoren bidrar til Israels våpenindustri
gjennom anskaffelser av materiell med israelske komponenter, og
at Forsvaret ifølge Meld. St. 25 (2023–2024) sender eget materiell
til Israel for vedlikehold.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette
som vilkår at forsvarsanskaffelser ikke skal inneholde israelske
komponenter eller innebære israelsk understøttelse.»
Disse medlemmer viser
til forsvarsminister Bjørn Arild Grams svar på skriftlig spørsmål
fra representant Bjørnar Moxnes 26. juni 2024, hvor det framgår at
USA har kontroll over reservedeler til kampflyet F-35 som er lagret
i Norge, og har mulighet til å sende disse til andre land. USA har
tidligere i år sendt slike deler fra Danmark til Israel.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at norsk territorium ikke på noen måte benyttes til militær støtte
til Israel, herunder til overføring av utenlandsk militært materiell
som er lagret i Norge.»
Disse medlemmer viser
til at det israelskeide Green Mountain er ansvarlig for sikkerheten
til firmaets datasentre i Norge, herunder å regulere den fysiske
adgangen til anleggene. I lys av Israels utstrakte etterretningsarbeid
mot vennligsinnede nasjoner og det faktum at israelsk etterretning
infiltrerte leverandørkjeden av elektronisk utstyr blant annet i
Europa for å plassere eksplosiver i personsøkere, ser disse medlemmer et behov for å regulere
tilgang og eierskap i datasektoren strengt.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at israelskkontrollerte selskaper ikke får digital tilgang til norske
data eller anledning til å kontrollere adgang til datalagringsutstyr
i Norge.»
Komiteen mener
krigen som utspiller seg i Gaza, er i en svært kritisk fase. Komiteen fordømmer Hamas sitt brutale
terrorangrep 7. oktober 2023, og krever at samtlige gisler frigis.
Selv om Israel har rett til å forsvare
seg innenfor de rammene folkeretten setter, mener komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Kristelig Folkeparti, at
brutaliteten i Israels krigføring i Gaza har beveget seg langt utenfor
det som er proporsjonalt eller legitimt. Flertallet mener
det er nødvendig å legge ytterligere press på Israel for å stanse
volden og lidelsene mot sivilbefolkningen i Gaza og på Hamas for
å stoppe angrepene på Israel. Det må legges press på begge parter
for at de skal inngå en varig våpenhvile.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til at USA og NATOs øvrige medlemsland stanser alle leveranser av våpen,
våpenkomponenter og flerbruksvarer som kan bidra til krigsforbrytelser.»
Disse medlemmer støtter
at Norge ikke åpner for eksport av hverken forsvarsmateriell eller
flerbruksvarer for militær sluttbruk i Israel, og støtter opp om
hovedsynspunktet om at Norge ikke vil tillate salg av våpen og ammunisjon
til områder hvor det er krig eller krig truer. Disse
medlemmer mener derfor det er bekymringsverdig når våpen produsert
av statlig eide selskaper likevel brukes i Israels krigføring i
Gaza.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
nødvendige tiltak for å unngå at norsk forsvarsindustri direkte
eller indirekte selger våpen eller våpenkomponenter til Israel.»
Disse medlemmer viser
til at Israel over tid har drevet en ulovlig bosettingspolitikk
på okkupert palestinsk territorium på Vestbredden og i Øst-Jerusalem. Alle
de israelske bosettingene på den okkuperte Vestbredden og i Øst-Jerusalem
er etablert i strid med folkeretten. De ulovlige bosettingene er
direkte i strid med målet om en tostatsløsning og må opphøre.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen tilslutte
Norge til Belgias initiativ til sanksjoner fra EU overfor varer
produsert i Israels ulovlige bosettinger.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
at Norge ikke importerer varer fra ulovlige bosettinger, okkupert
jord og selskaper som medvirker til brudd på folkeretten og menneskerettigheter
i ulovlig okkuperte områder, samt vurdere om dette krever lovendring.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
om dagens adferdsbaserte kriterier for utelukkelse for Statens pensjonsfond utland
godt nok fanger opp brudd på individets rettigheter som følge av
en langvarig okkupasjon.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
nødvendige tiltak for å unngå at Statens pensjonsfond utland er
investert i selskaper knyttet til ulovlig okkupasjon og andre folkerettsbrudd.»
Komiteens medlem,
uavhengig representant Christian Tybring-Gjedde, viser til
at tilnærmingene til konfliktene i Midtøsten og krigen mot Hamas
har lange historiske og religiøse røtter og ikke kan sees i isolasjon,
hvor én part oppfattes som en aggressor som må tvinges i kne, mens
den andre påstås å være et stakkarslig, uskyldig folk som gjennom
tiår har gjennomgått lidelser.
Dette medlem ønsker
å minne forslagsstillerne om at den pågående krigen i Gaza ikke
er en krig mot det palestinske folk, men en krig mot terrorgruppen
Hamas, og at årsaken til dagens situasjon i Gaza skyldes Hamas sin
massakre på 1 200 israelere 7. oktober 2023. I tillegg ble 250 israelere
tatt som gisler. Noen av disse gislene er drept, men fremdeles sitter
mange fanget i Hamas sine kilometer lange tuneller under bakken. Dette medlem vil også minne om at Hamas
sin nedslakting i etterkant ble mottatt med jubelrop og rop om at
«Allah er stor». Også i USA og Europa ble det arrangert markeringer
til støtte for Hamas sitt terrorangrep.
Dette medlem mener
derfor det blir feil og historieløst å fremme krav om boikott av
Israel med bakgrunn i Israels gjengjeldelse i Gaza. Også dette medlem har sympati med de mange
sivile som er blitt drept i Gaza, og angrepene som har rammet sivil
infrastruktur. Dette medlem vil samtidig
minne om at Israels krigføring ikke har som intensjon å drepe fredfulle
palestinere, men at dette har funnet sted fordi Hamas har bygget
sin krigsinfrastruktur i tuneller under bakken, og gjerne under
sykehus og skoler. Hamas bruker med andre ord sine egne innbyggere
som levende skjold. Dette medlem mener
det også er verdt å minne om at Hamas kom til makten i Gaza gjennom
valg i 2007, og at sympatien for organisasjonen strekker seg lenger
enn terrororganisasjonens krigere.
Dette medlem vil
også minne om at Hamas har som uttalt ønske å fjerne Israel fra
kartet og sverget på at de vil bekjempe «den sionistiske fienden». Dette medlem avviser derfor forslagsstillernes
forsøk på å skape et narrativ hvor det finnes en aggressiv og voldelig krigfører
som dreper et uskyldig folk, og at den krigførende part derfor bør
bli en pariakaste i det internasjonale samfunnet.
Dette medlem mener
det er relevant å minne om jødenes historie, hvor de gjennom århundrer
er blitt møtt med hat og forfølgelse, noe som kulminerte med utslettelsen
av 6 millioner jøder under andre verdenskrig. Dette førte til at
FN vedtok at verdens 10 millioner gjenværende jøder skulle få sitt
eget hjemland. Det førte til opprettelsen av Israel, som ble tildelt
et lite geografisk område for å bygge sitt land med håp om å slippe
å frykte forfølgelse. Staten Israel ønsket også å leve i fred med sine
naboer. Dette medlem anerkjenner samtidig
at etableringen av Israel førte til at beboerne som allerede bodde
i landområdet, ble fordrevet, og at mange av disse endte opp i Gaza.
Dette fant sted for 75 år siden, og de som i dag påberoper seg å
være flyktninger, er tredje- og fjerdegenerasjon. Med andre ord
har status som flyktninger gått i arv, og dessuten har antallet
palestinere blitt langt høyere enn i 1948. Dette
medlem ønsker også minne om at etableringen av Israel førte
til at mange jøder ble tvunget til å forlate sine hjem i ulike arabiske
land.
Dette medlem viser
til påstandene om at Israels forsvarskrig er brudd på folkeretten
og at den bryter med prinsippet om proporsjonalitet. Dette er et
argument som ikke har gyldighet all den tid Hamas har valgt å gjemme
sitt krigsmaskineri under sivil infrastruktur. Dette
medlem mener det er mer relevant å sammenligne Hamas sitt
terrorangrep på Israel 7. oktober 2023 med al-Qaidas terrorangrep
på USA 11. september 2001. Hamas begrunnet og forsvarte sitt angrep
med påstanden om at Israels territorium tilhører palestinerne, og
at Israel okkuperer «deres land». Dette medlem viser
til at al-Qaida forsvarte og begrunnet sitt terrorangrep mot USA
med påstanden om at USA bedrev imperialisme, og at USAs nærvær i
området var et angrep på islam. Dette medlem vil
minne om at angrepet på USA i 2001 ble møtt med global fordømmelse
og enighet om at USA hadde en soleklar rett til å gå til krig mot de
som sto bak angrepet. USA fikk støtte fra hele NATO-alliansen og
krigen mot al-Qaida ble sanksjonert i FN. Dette
medlem minner om at Hamas sitt angrep på Israel først ble
fordømt, men etter få dager med Israels gjengjeldelse var det palestinernes
lidelse som fikk all sympati. Israels krig mot Hamas ble raskt beskrevet
som en krig mot palestinerne og at krigføringen var brudd på folkeretten,
og etter hvert kom også påstanden om at Israel bedriver et folkemord.
Dette medlem vil
igjen understreke at ingen ønsker at uskyldige palestinere skal
dø, og ikke minst er hvert eneste døde barn en tragedie. Dette medlem vil allikevel minne om at
antall afghanere som ble drept i krigen mot Taliban i Afghanistan,
var veldig mye høyere, og at krigen raste i ti år og med stor global
støtte. Dette medlem vil også minne
om at al-Qaidas angrep på USA ble forstått som et angrep på Vestens
liberale verdier. Angrepet på Israel ble derimot ansett som en handling
«med et historisk bakteppe», med påstanden om at Israel ikke ønsker
en fredsløsning.
Dette medlem mener
forslagene fra Rødt og Sosialistisk Venstreparti bidrar til å forsterke
et fiendebilde som særlig venstresiden over år har vært med på å skape.
Mange oppfatter kampen mot Israel som en kamp mot jødene. Dette medlem ønsker ikke å tillegge forslagsstillerne
et slikt motiv, men det er samtidig relevant å minne om at mange
oppfatter krav om boikott av Israel som en kamp mot jøder. Dette
har man blant annet erfart gjennom antisemittismen som jøder over
hele verden er blitt utsatt for, også i Norge.
Med dette som bakteppe mener dette
medlem at en omfattende boikott av Israel og utestengelse
fra det internasjonale samfunnet er galt, samtidig som det oppmuntrer
og delvis legitimerer kamp mot jøder. Dersom man ønsker varig fred
i Midtøsten, gir en omfattende boikott av Israel det aller dårligste
utgangspunktet. Dette medlemavviser
derfor alle forslagene.