1.4.1.1 Målet om at færre unge skal vere mottakarar av ein stønad, er ikkje nådd
Nedsett arbeidsevne ligg til grunn for fleire
ytingar som skal gi inntektssikring frå Nav, først og fremst arbeidsavklaringspengar
og uføretrygd. Undersøkinga viser at mange unge får arbeidsavklaringspengar
over fleire år og i lange periodar utan arbeidsretta aktivitet.
Talet på unge som får arbeidsavklaringspengar,
har stige frå om lag 25 000 i 2018 til 29 500 i 2023. Av alle under
30 år som fekk sitt første vedtak om oppfølging frå Nav i 2018,
fekk ca. 5 000 personar (tilsvarande 17 pst.) arbeidsavklaringspengar
i perioden 2018–2022. I overkant av halvparten av desse fekk arbeidsavklaringspengar
i meir enn to år totalt, medan meir enn ein firedel fekk denne ytinga
i meir enn tre år.
Undersøkinga viser vidare at omtrent 69 pst.
av dei unge som fekk arbeidsavklaringspengar i perioden 2018–2022,
hadde ein psykisk diagnose som låg til grunn for arbeidsavklaringspengane.
Det utgjorde i overkant av 46 000 personar. Det er depressiv liding som
utgjer den største delen av psykiske diagnosar, med omtrent 10 500
personar. Diagnosegruppene «muskel- og skjelettsystemet» og «allmenn
og uspesifisert» utgjorde høvesvis 9,7 og 7,5 pst.
Talet på unge som får uføretrygd, har auka mykje
frå 2000 fram til 2023, og særleg i åra etter 2010.
I 2010 var det 8 500 personar under 30 år som
fekk uføretrygd. Tilsvarande tal for 2000 var 8 200 personar. Dette
utgjorde i overkant av 1 pst. av alle personar i aldersgruppa. I
2023 var talet auka til 21 800, tilsvarande 2,6 pst. av aldersgruppa.
Det betyr at både antalet og andelen unge som får uføretrygd, har
meir enn dobla seg. Fleire i arbeid og aktivitet og færre på stønad
har vore det overordna målet for arbeids- og velferdspolitikken gjennom
mange år. Riksrevisjonen konstaterer at dette målet ikkje er nådd
for unge under 30 år, og meiner det er ei urovekkjande utvikling.
På grunn av koronapandemien var det fleire unge som
fekk dagpengar i åra 2020 og 2021, enn i dei andre åra i perioden
2018–2023.
Både i forsking og i Sysselsettingsutvalgets
utgreiingar blir det peikt på at det å få arbeidsavklaringspengar kan
ha uheldige konsekvensar for den tilknytinga dei unge har til arbeidslivet.
Det kjem fram av begge utgreiingane frå Sysselsettingsutvalget
at den aukande bruken av arbeidsavklaringspengar og uføretrygd som
inntektssikring for unge menneske til ein viss grad kan vere eit
utrykk for at det skjer ei medikalisering. Medikalisering vil seie
at hendingar eller tilstandar som i utgangspunktet ikkje er knytte til
helse, blir omgjorde til medisinske problem. Det gjeld særleg unge
med svak tilknyting til arbeidslivet.
Det er fleire årsaker til auken i talet på unge
mottakarar av arbeidsavklaringspengar og uføretrygd. Det har vore
ein auke i andelen som blir uføretrygda som 18-åringar av medfødde
medisinske årsaker. Ut over dette kjem det fram av utgreiinga at
det ikkje er grunn til å tru at auken kjem av at helsetilstanden
i befolkninga generelt har blitt dårlegare dei seinaste tiåra. I
utgreiinga blir det peikt på at sjølv om inngangskriteriet til arbeidsavklaringspengar
er helseproblem, er det grunn til å tru at dagens ordning også rommar
mange unge som primært har andre utfordringar.
Undersøkinga viser at 69,5 pst. av dei som fekk
arbeidsavklaringspengar i perioden 2018–2022, har ein psykisk diagnose
som ligg til grunn for ytinga.
I Prop. 1 S (2023–2024) for Arbeids- og inkluderingsdepartementet
blir det også vist til at det er påvist større risiko for varig
uføretrygd for ungdom som er i gråsona mellom arbeidsløyse og helseproblem,
og som får innvilga arbeidsavklaringspengar i staden for dagpengar
eller økonomisk sosialhjelp. Føremålet med å innføre arbeidsavklaringspengar
var å leggje til rette for at mottakaren skulle følgjast opp tidlegare
og tettare, slik at fleire skal kome raskare tilbake i arbeid eller
i arbeidsretta aktivitet.
I innstillinga til lova om endringar i folketrygdlova
sa arbeids- og sosialkomiteen at det er viktig at føremålet med
arbeidsavklaringspengar skal vere å sikre inntekt for personar medan
dei får aktiv behandling, deltek på eit arbeidsretta tiltak eller
får anna oppfølging som skal skaffe dei arbeid eller hjelpe dei
med å halde seg i arbeid.
Oppfølgingsarbeidet skal innehalde ei arbeidsevnevurdering,
og undersøkinga viser at arbeidsevnevurderinga legg føringar som
bidreg til at helsesituasjonen blir dominerande i oppfølginga av
unge. Nedsett arbeidsevne på grunn av sjukdom er eit vilkår for
å få arbeidsavklaringspengar. Dette fører til eit uheldig diagnosefokus.
Helseplager kan bli betre over tid, og mange unge kan arbeide litt
sjølv om dei har helseutfordringar. Riksrevisjonen vurderer det
som uheldig at ressursane og dei moglegheitene dei unge har til
å kome i arbeid, ikkje er meir framståande i den arbeidsretta oppfølginga
mot målet om arbeid eller utdanning.