Som ledd i behandlingen av rapporten har komiteen
innhentet skriftlige innspill gjennom en åpen invitasjon som ble
publisert på stortinget.no 10. januar 2024. Høringsfristen ble satt
til 1. mars 2024. Komiteen har mottatt totalt 17 høringsuttalelser
i saken.
Følgende har sendt inn skriftlige innspill:
-
Regjeringen v/ statsminister
Jonas Gahr Støre
-
Riksrevisjonen
-
Riksrevisjonens Tjenestemannslag (RTL)
-
Akademikerne i Riksrevisjonen og Riksrevisjonens Tjenestemannslag
-
Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret
-
YS Stat
-
Norsk Tjenestemannslag
-
LO
-
LO Stat
-
Norsk Journalistlag (NJ) og Juristforbundet
-
Norske Presseforbund
-
IIA Norge
-
Revisorforeningen
-
NKRF – kontroll og revisjon i kommunene
-
Norges Bank
-
Norges Banks representantskap
-
Arkivverket
Høringsuttalelsene er publisert under
kontroll- og konstitusjonskomiteens side på stortinget.no.
Komiteen sendte 29. april 2024 brev til statsminister
Jonas Gahr Støre, der det ble vist til at utvalget har vurdert i
hvilken utstrekning Riksrevisjonen bør ha ubetinget rett til rådata
fra Statistisk sentralbyrå og om denne informasjonen skal gis vederlagsfritt.
Utvalget påpeker at Riksrevisjonens rett etter dagens lov § 12 første
ledd synes å stå i motstrid til statistikkloven § 14. Det fremgår
videre at utvalget ikke har gått nærmere inn på hvordan denne motstriden
bør løses, da det forutsetter innsikt i hvilke grenser for deling
av opplysninger som følger av den europeiske statistikkforordningen.
Komiteen har på denne bakgrunn bedt om Finansdepartementets bistand
med å avklare dette spørsmålet.
Komiteen mottok svarbrev fra Finansdepartementet
ved finansminister Trygve Slagsvold Vedum 31. mai 2024. Finansministeren
viser i svarbrevet blant annet til at begrensningen om at opplysningene
som er innhentet for statistiske formål, bare kan brukes til «statistiske resultater
og analyser», følger av den europeiske statistikkforordningen (forordning
(EF) nr. 223/2009 av 11. mars 2009). Forordningen er gjennomført
i norsk rett i medhold av statistikkloven § 21. Det fremgår at hvem
som kan gis tilgang til opplysninger fra Statistisk sentralbyrå,
er avgrenset gjennom forskrift 11. desember 2020 nr. 2731 til statistikkloven.
Tilgang kan blant annet gis til forskningsinstitusjoner og statlige
organer, herunder Riksrevisjonen.
Det fremgår av svarbrevet:
«Saksbehandling
og tidsbruk ved behandling av søknader om tilgang til opplysninger
Utvalget skriver i sin rapport punkt 21.5.5
blant annet at problemet ikke primært synes å ligge i at Riksrevisjonen
opplever å få avslag på sine søknader om tilgang til opplysninger,
men at selve søknadsprosessen tar for lang tid.
Statistisk sentralbyrå likebehandler i dag henvendelser
om tilgang til opplysninger fra offentlig forvaltning og forskningsinstitusjoner
etter et alminnelig kø-prinsipp. Gitt Riksrevisjonens særskilte
stilling og rolle vil det være mulig å gi Riksrevisjonen prioritet
både i saksbehandling og datauttak. Saksbehandlingen vil kunne forenkles
ved at Statistisk sentralbyrå i større grad og på generelt grunnlag
vektlegger Riksrevisjonens særskilte rolle, lovregulerte formål
og gode systemer for informasjonssikkerhet.
Ved behov for å koble data fra Statistisk sentralbyrå med
data fra andre kilder, er dagens praksis at sammenstilling enten
skjer hos Statistisk sentralbyrå eller ved distribuert kobling der
det utveksles koblingsnøkkel med de andre datakildene dersom disse
er en offentlig etat. Etter departementets syn bør dette være utgangspunktet
også fremover. Statistisk sentralbyrå har i noen tilfeller også
godkjent at mottakere av data som har etablert en separat koblingsenhet
adskilt fra analyseenheten, kan motta data fra Statistisk sentralbyrå
og andre kilder og selv utføre sammenstilling og tilrettelegging
av data for statistikk- og analyseformål. Dette kan også vurderes
for Riksrevisjonen, og vil i tilfelle innebære en forenkling av
dagens praksis.
Etter departementets vurdering vil de ovennevnte tiltakene
bidra til å redusere saksbehandlingstiden i Statistisk sentralbyrå
og gi Riksrevisjonen raskere tilgang til datagrunnlag ved forvaltningsrevisjoner.
Det kan være hensiktsmessig med direkte dialog mellom Riksrevisjonen
og Statistisk sentralbyrå om disse og eventuelle andre tiltak for
å legge til rette for gode prosesser og godt samarbeid fremover.
Gjennom dialog vil Statistisk sentralbyrå også kunne vurdere mulighetene
og behovene for bredere datatilgang enn i dag, som kan dekke ulike
forvaltningsrevisjonsområder med data fra ulike statistiske kilder.
Statistisk sentralbyrå kan kreve betaling for
tilrettelegging og tilgjengeliggjøring av opplysninger, jf. statistikkforskriften
§ 3. Betalingen kan ikke overstige kostnadene ved saksbehandling,
tilrettelegging, tilgjengeliggjøring og oppfølging av den enkelte
søknaden. Generelt vil betaling for opplysninger bidra til at nytten ved
opplysningene som etterspørres, forsvarer kostnadene. For statskassen
vil det ikke være noen besparelse ved å fravike gjeldende betalingsprinsipp
for Riksrevisjonens del. Dersom en likevel åpner for at Statistisk sentralbyrå
skal gi Riksrevisjonen tilgang til opplysninger vederlagsfritt,
vil departementet vurdere om det bør påvirke budsjettrammene for
Statistisk sentralbyrå.»