2.18 Selskapskontroll
Kapittel 18 omhandler selskapskontroll, som
er en særskilt oppgave for Riksrevisjonen. Omfanget av statlig eierskap
i selskaper har økt siden forrige lovrevisjon, og staten har eierinteresser
i et betydelig omfang av selskaper. Det har funnet sted omfattende
organisasjonsmessige endringer, der statlige oppgaver som før lå
innenfor statsforvaltningen, nå ligger i statlige selskap eller
ikke lenger er statlige oppgaver i det hele tatt. De statlig eide selskapene
forvalter store økonomiske verdier på vegne av fellesskapet og ivaretar
viktige samfunnsoppgaver. For 2021 omfattet revisjonsansvaret åtte
statsforetak, fire regionale helseforetak, 15 studentsamskipnader, seks
selskaper organisert ved særskilt lov, ett selskap med delt ansvar,
46 heleide aksjeselskaper, 24 deleide aksjeselskap og seks allmennaksjeselskap.
Det statlige eierskapet omfatter både selskaper
som opererer som kommersielle aktører i et marked, og selskaper
som er redskap for staten i sektorpolitikken. For selskaper som
er redskap i sektorpolitikken, er det vanlig at staten både opptrer
som regulator og som statlig finansierer gjennom tilskudd og kjøp
av varer og tjenester. Disse selskapene ivaretar samfunnsoppgaver
som innebærer at statens interesser i selskaper ikke bare omfatter
eierskap, men også forvaltning gjennom andre virkemidler som statlige
overføringer som det knyttes vilkår til, eller statlig kjøp av tjenester.
I praksis har selskapskontroll gjennomført som forvaltningsrevisjon
av heleide selskaper gitt grunnlag for det meste av rapporteringen
av selsksapskontrollen til Stortinget. Denne delen av dagens selskapskontroll
behandles i kapittel 17 om forvaltningsrevisjon.
Uttrykket «statens interesser i selskaper»,
som i dagens lov (§ 9) definerer hva selskapskontrollen skal befatte
seg med, omfatter både statsrådens ivaretakelse av statens eierinteresser
i samsvar med prinsipper for god eierstyring og andre virkemidler
som benyttes i forvaltningen av selskap, slik dette er omtalt over.
Alle statens interesser kan i utgangspunktet revideres gjennom forvaltningsrevisjoner
av departementets forvaltning. Dagens lov pålegger imidlertid Riksrevisjonen
en årlig formalkontroll av den rollen statsråden utøver på vegne av
staten som eier blant annet i foretaksmøte og generalforsamling.
Statens eierrolle har blitt stadig mer profesjonalisert og praksis
viser at denne årlige formalrevisjonen av eierstyringen har gitt
lite grunnlag for rapportering til Stortinget.
På denne bakgrunn foreslår utvalget at en obligatorisk
årlig kontroll av statlig eide selskaper ikke videreføres. I stedet
foreslås det å presisere Riksrevisjonens ansvar for revisjon av
statsrådens ivaretakelse av statens eierinteresser i samsvar med
prinsippet for god eierstyring, basert på en vurdering av risiko
og vesentlighet. Slik revisjon av statens eierstyring foreslås begrenset
til selskaper hvor staten har bestemmende innflytelse. Utvalget
foreslår heller ikke å videreføre bestemmelser om statsrådens plikt
til årlig innsendelse av dokumentasjon, men viderefører bestemmelser
som ivaretar Riksrevisjonens behov for å bli varslet om og rett
til å delta i selskapenes styrende og kontrollerende organer, jf.
omtale i rapportens kapittel 21 om tilgang til informasjon.
For å sikre at resultatene fra revisjonen legges
fram for Stortinget så fort de foreligger, foreslår utvalget videre
at resultatene fra Riksrevisjonens revisjon av statsrådens ivaretakelse
av statens eierinteresser i selskaper rapporteres fortløpende, på
samme måte som forvaltningsrevisjoner for øvrig. Utvalget foreslår
imidlertid at Riksrevisjonen rapporterer årlig til Stortinget om
resultatene fra revisjon av statens eierstyring, herunder de risiko- og
vesentlighetsvurderinger som gjøres, og eventuelle analyser av generelle
trender i statens eierskap.
Utvalget foreslår:
-
at det som i dagens
lov benevnes selskapskontroll skal ivaretas enten som forvaltningsrevisjon,
se kapittel 17 og forslag til lov § 5-1, eller som revisjon av statsrådens
ivaretakelse av statens eierinteresser, se forslag til lov § 5-2
-
å videreføre revisjon av statsrådens ivaretakelse
av statens eierinteresser i selskaper hvor staten har bestemmende
innflytelse som en oppgave for Riksrevisjonen, se forslag til lov
§ 5-2
-
å ikke videreføre en obligatorisk årlig
kontroll av alle aktuelle statlig eide selskap, men at all revisjon av
statens utøvelse av eierskap i selskaper blir basert på en vurdering
av risiko- og vesentlighet
-
å ikke videreføre bestemmelser om statsrådens plikt
til årlig innsendelse av dokumentasjon (instruksens §§ 6–8) – Riksrevisjonens
tilgang til informasjon for statlige eide selskaper ivaretas av lovforslagets
kapittel 6, som også ivaretar Riksrevisjonens behov for å bli varslet
om og rett til å delta i selskapenes styrende og kontrollerende
organer, se omtale i kapittel 21 om tilgang til informasjon
-
at resultatene fra Riksrevisjonens revisjon
av statsrådenes ivaretakelse av statens eierinteresser i selskaper
rapporteres fortløpende, se forslag til lov § 5-3 og ytterligere
omtale i kapittel 17 om forvaltningsrevisjon
-
at intensjonen i dagens instruks § 15,
punkt b videreføres, slik at Riksrevisjonen årlig rapporterer til Stortinget
om resultatene fra revisjon av statens eierstyring, herunder de
risiko- og vesentlighetsvurderinger som gjøres og eventuelle analyser
av generelle trender i statens eierskap.