2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Tone E. Berge Hansen, Tom Einar Karlsen og Marte
Mjøs Persen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend
Larsen, fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten
Iversen og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen
og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås,
og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Prop. 93 LS
(2023–2024) Lov om elektronisk kommunikasjon (ekomloven) og samtykke
til godkjenning av EØS-komiteens beslutninger nr. 274/2021, 275/2021,
276/2021 og 277/2021 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordningene
(EU) 2018/1971, (EU) 2019/2243 og (EU) 2020/1070 og direktiv (EU)
2018/1972.
Komiteen viser til
at formålet med EU-regelverket i denne forordningen er fastsettelse
av en europeisk kodeks for elektronisk kommunikasjon og opprettelse av
Sammenslutningen av europeiske reguleringsmyndigheter for elektronisk
kommunikasjon (BEREC) og Byrået for støtte til BEREC (BEREC-kontoret).
Komiteen viser videre
til at det er nødvendig med lovendringer for å gjennomføre forordningen
i norsk rett fordi den åpner for myndighetsoverføring til EFTAs overvåkingsorgan
(ESA). Stortingets samtykke til å godkjenne EØS-komiteens beslutning
er nødvendig, jf. Grunnloven § 26 annet ledd. Komiteen viser
til Innst. 29 S (2024–2025) for nærmere omtale av dette.
Komiteen merker
seg at det er kommet inn 17 høringsinnspill. Høringsinnspillene
er fra interesseorganisasjoner, arbeidslivsorganisasjoner og ulike
markedsaktører som blir berørt av lovforslaget. Komiteen viser
til at innspillene peker på en rekke interessante problemstillinger.
Komiteen viser videre
til statsrådens brev av 12. og 19. september 2024 som svar på komiteens
spørsmål i brev av 2. og 13. september 2024. Statsrådens svarbrev følger
som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, merker seg at formålet med loven
er å regulere og gi rammer for ekomsektoren og datasenterindustrien
i årene som kommer. Loven regulerer internett, mobil og bredbåndstjenester
og andre tradisjonelle elektroniske kommunikasjonsnett og -tjenester.
I tillegg reguleres datasentre for første gang i ny ekomlov. Den
nye loven erstatter gjeldende lov fra 2003. Reguleringen moderniseres
for å støtte den teknologiske utviklingen, endrede markedsforhold,
nye krav til sikkerhet og brukernes behov for tilgang til høyhastighets
internett.
Flertallet merker
seg departementets redegjørelse i statsrådens svarbrev av 13. september
2024 om henvisningene i § 4-6 sjette ledd.
Flertallet fremmer
følgende forslag:
«I ekomloven skal § 4-6 sjette ledd
lyde:
Femte ledd andre punktum kan fravikes utenfor forbrukerforhold.
Dette gjelder ikke for sammenslutninger som omtalt i tredje ledd
første punktum.»
Flertallet slutter
seg videre til departementets vurderinger av innspillene fra Telia
og IKT Norge vedrørende § 4-5 tredje ledd.
Flertallet fremmer
følgende forslag:
«I ekomloven skal § 4-5 tredje ledd
lyde:
Opplysningene som er gitt i tilbudet før avtale
er inngått etter § 4-4, og opplysningene som fremgår av avtalesammendraget
etter første ledd, skal være en integrert del av avtalen og kan
ikke endres med mindre begge parter uttrykkelig samtykker til det.»
Flertallet viser
videre til at den markedsbaserte utviklingen av ekomsektoren forutsetter
god dialog og samarbeid mellom myndighetene, bransjeorganisasjoner
og aktørene i markedet, slik at reguleringer blir utformet og praktisert
på en hensiktsmessig måte som balanserer forbrukerhensyn, nasjonale
hensyn, teknologisk utvikling og markedsaktørenes behov for forutsigbarhet
i en sektor der flere opererer i internasjonale markeder. Flertallet legger derfor til grunn at
departementet i det videre arbeid etterstreber en bred dialog og
transparent prosess når forskrifter skal utformes og endres.
Flertallet merker
seg videre høringsinnspill fra EL og IT Forbundet og NHO Elektro.
Utviklingen av den digitale grunnmuren går raskt, kompleksiteten
øker, og det skapes nye avhengigheter mellom systemer som kan være
bærere av samfunnskritiske funksjoner. Gitt den raske utviklingen
og ekomsektorens betydning for samfunnssikkerhet og beredskap mener flertallet at forskriftshjemmelen i § 2-7
tredje ledd bør være vid nok til at departementet kan stille krav
til både kvalifikasjoner og utførelse i hele verdikjeden dersom
fremtidige risikovurderinger tilsier det.
Flertallet fremmer
derfor følgende forslag:
«I ekomloven skal § 2-7 tredje ledd
lyde:
Departementet kan gi forskrift om krav til virksomhet
som er ansvarlig for prosjektering, installasjon, vedlikehold eller
sammenkobling av elektronisk kommunikasjonsnett og om unntak for
kravene. Departementet kan gi forskrift om krav til utførelse, krav
til kvalifikasjoner for utførende, kvalitet og dokumentasjon i elektronisk
kommunikasjonsnett og om unntak fra kravene.»
Flertallet legger
til grunn at departementet før forskriftshjemmelen eventuelt tas
i bruk, utreder nærmere hvilke kvalifikasjonskrav som vil være hensiktsmessige,
samt sikrer at eventuelle nye krav utformes og implementeres på
en praktisk måte for å unngå mangel på installatører.
Flertallet merker
seg videre flere høringsinnspill fra Fiberforening.no med flere
vedrørende borettslag og bindingstid. Flertallet vil
peke på at lovutkastet skiller mellom bindingstid og avdragstid,
og at det etter § 4-6 andre ledd, jf. tredje ledd vil være mulig
å avtale lengre avdragstid når det etableres nett med svært høy
kapasitet.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, merker seg at komiteen i forbindelse med høringen
har fått en rekke innspill knyttet til de foreslåtte nye bestemmelsene
om leveringsplikt for bredbånd. Mange av innspillene er fra markedsaktører og
dreier seg om beregning og fordeling av kostnader, herunder størrelsen
på statlige bidrag. Dette flertallet viser
til at bredbåndsutbyggingen i all hovedsak skal være markedsbasert,
og for det tilfelle at det blir aktuelt å utpeke leveringspliktig
tilbyder, legger dette flertallet til grunn
at det vil skje på bakgrunn av en konkurransebasert utvelgelsesprosess
med oppdaterte kostnadsanslag som hensyntar egenskapene til den
leveringspliktige tjenesten, herunder hastighet. Dette
flertallet mener videre at størrelsen på statlige bidrag til
bredbåndsutbygging som hovedregel bør fastsettes i ordinære budsjettprosesser.
Dette flertallet har
en ambisjon om at Norge skal videreutvikle verdens beste digitale
grunnmur som dekker hele landet og som gir næringslivet muligheter til
å ta i bruk ny teknologi og digitale samhandlingsløsninger uansett
hvor i landet de er lokalisert og hvilken næring de er i. Denne
infrastrukturen skal være sikker, robust, tilgjengelig og ha konkurransedyktige
priser.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, merker seg en rekke høringsinnspill fra markedsaktører
om forskriftshjemler, hvor det gis uttrykk for usikkerhet knyttet
til både prosess og innhold i kommende forskrifter. Dette flertallet mener bruken av forskriftshjemler
er godt begrunnet, og at det er hensiktsmessig med en fleksibel regulering
som raskt kan tilpasses den teknologiske utviklingen og økte krav
til sikkerhet og beredskap.
Et fjerde flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
merker seg innspillet fra IKT Norge med flere vedrørende krav til
entydig identifisering av sluttbruker. Dette
flertallet mener hensynet til behovet for å redusere omfanget
av forveksling, misbruk av andres identitet og identitetstyveri
må veie tungt. Samtidig mener dette flertallet at
kravene ikke bør stå i veien for praktiske løsninger som er til gunst
for sluttbrukere. Dette flertallet oppfordrer derfor
departementet til å klargjøre kravene i forskriften og legge til
rette for at ny teknologi kan tas i bruk dersom det vurderes som
sikkert og formålstjenlig.
Dette flertallet merker
seg Telenors høringsinnspill, som omhandler integrasjon mellom de nye
NATO-landene i Norden og mulighetene for styrket samarbeid om sikkerhet,
robusthet og beredskap. Dette flertallet oppfordrer
departementet til å følge opp innspillet i forbindelse med arbeidet
med regjeringens digitaliseringsstrategi.
Dette flertallet merker
seg flere høringsinnspill fra datasenteraktører som omhandler nye
forskriftskrav knyttet til registrering av kunder og deres fysiske
plassering i datasenteret. Dette flertallet legger
til grunn at det må være praktisk gjennomførbart å etterleve slike
krav, og at for eksempel logisk separasjon vil kunne være tilstrekkelig
til å oppfylle plikten.
Dette flertallet viser
videre til at et viktig hensyn i loven er at brukere med funksjonsnedsettelser
skal sikres likeverdig tilgang til og utvalg av elektroniske kommunikasjonstjenester.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet merker seg innspillene fra
Mediebedriftenes Landsforening med flere Innspillene omhandler ytringsfrihet,
mediemangfold, cookies, kildevern, med mer. Disse
medlemmer mener det er viktig at pressen sikres gode rammevilkår
for å utøve sitt samfunnsoppdrag, at ytringsfrihet og kildevern
beskyttes, og at mediepolitikken stimulerer til mediemangfold. En
velfungerende ekomsektor representerer grunnleggende infrastruktur
også for pressen, og disse medlemmer vil
oppfordre departementet til å ta tilbørlig hensyn til pressens samfunnsoppdrag
når forskrifter og forvaltningspraksis skal utformes. Disse medlemmer mener imidlertid at de
konkrete forslagene som fremmes med tanke på kildevern, er forholdsvis
vidtrekkende og fortjener en grundigere utredning og bredere debatt
enn hva foreliggende proposisjon legger opp til. Ny ekomlov viderefører
i all hovedsak gjeldende regler i eksisterende ekomlov, og disse medlemmer stiller seg derfor tvilende
til om sektorlovgivningen for den digitale infrastrukturen egner
seg for ny regulering av spørsmål som i denne sammenheng blir indirekte
berørt, og hvor man ikke kan se at det er påvist eller utredet noen
nye behov siden Ytringsfrihetskommisjonen konkluderte med at dagens
regler gir tilstrekkelig vern for kilder. Likeledes mener disse medlemmer at øvrige mål og virkemidler
for mediepolitikken bør fastsettes i regjeringens og Stortingets strategier
og planer, fremfor å reguleres i sektorlovgivningen for elektronisk
kommunikasjon.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til
Mediebedriftenes Landsforenings forslag om å endre lovens formålsparagraf
gjennom å presisere at loven også skal sikre ytringsfrihet og mediemangfold. Disse medlemmer er varme forsvarere av
både ytringsfrihet og mediemangfold, men mener at det kan ivaretas gjennom
andre lovreguleringer enn å inngå i formålsbestemmelsen i lov om
elektronisk kommunikasjon.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at regjeringen Solberg i åtte år ledet
arbeidet med å omstille, modernisere og digitalisere Norge. Det
ble tatt flere grep for å digitalisere offentlig sektor og for å
forenkle, fornye og forbedre hverdagen for innbyggere og næringsliv.
Det ble investert i digitale fellesløsninger i stat og kommune,
lagt til rette for et tett samarbeid med næringslivet, laget gode
rammebetingelser for private selskapers utbygging og mobil- og bredbåndsnett
og innført nye insentiver for å samarbeide og innovere på tvers
av sektorer og forvaltningsnivåer. Tiltak som har bidratt til mer
handlingsrom for innovasjon, mer effektivisering, flere samfunnsøkonomisk
lønnsomme digitaliseringsprosjekter og en enklere og mer selvbetjent hverdag
for innbyggere og næringsliv, ble prioritert.
Disse medlemmer mener
det først og fremst er markedets jobb å bygge og drive den digitale
infrastrukturen. Politikkens jobb er å sørge for rammebetingelsene
som sørger for at Norge fortsatt er verdensledende på mobil- og
bredbåndsinfrastruktur.
Disse medlemmer viser
til at lovforslaget i stor grad bygger på det arbeidet som ble gjort
av regjeringen Solberg, og at politikken som ligger til grunn, bygger
på Meld. St. 28 (2020–2021) Vår felles digitale grunnmur. Disse medlemmer viser til at den digitale
grunnmuren i Norge både er rask og robust, med noen av verdens beste
nettverk. Til tross for utfordrende topografi og klima har Norge
i dag et av verdens best utbygde bredbåndsnett. Den gode bredbåndsdekningen
er i hovedsak oppnådd gjennom konkurranse i markedet. Disse medlemmer understreker at den markedsbaserte
politikken, der kommersielle aktører i hovedsak står for utbygging
og finansiering av mobil- og bredbåndstilbudet, har ligget fast
i mange år og er svært vellykket. I 2023 investerte ekombransjen
over 12 mrd. kroner i nettene, både for å bygge dekning og modernisere
eksisterende nett og for økt robusthet.
Disse medlemmer viser
til at utbygging av bredbåndsinfrastruktur er kostnadskrevende.
Når vi nå begynner å få infrastrukturen på plass, mener disse medlemmer at man bør fokusere mer
på konkurransen mellom aktørene. Det følger i dag krav om åpning
av nett sammen med offentlig bredbåndstøtte. Likevel synes det å
være få alternative tilbydere i offentlig støttede nett. Hvis det
er få som benytter seg av denne muligheten, kan det være tekniske
eller markedsmessige hindre som bidrar til dette. Disse
medlemmer mener det er viktig å se nærmere på dette fordi
mange offentlig støttede nett er bygd i områder som ligger langt
unna utvekslingspunkter for trafikk mellom operatører. Konkurransen
vil dermed trolig styrkes dersom man kan få rimelig tilgang til
offentlig støttede nett også på disse punktene.
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at ekomloven i
første rekke handler om å innføre ekomdirektivet og forordningene
om BEREC i norsk rett. Disse medlemmer vil
bemerke at innføringen av ekomdirektivets konsultasjonsprosedyre
vil innebære flere elementer av norsk myndighetsavståelse på et
område som er viktig for nasjonal beredskap. Disse
medlemmer vil i særlig grad fremheve at avskjæringen av kongens
instruksjonsrett etter Grunnlovens § 3 er problematisk. Et element
av kontroll og styringsmulighet fra de øverste statsorganer bortfaller,
noe som også indirekte får betydning for den parlamentariske kontrollen.
Disse medlemmer viser
til at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet etter etablert praksis fra
2009 allerede deltar uformelt i BEREC, selv om tidligere rettsregler
som gjaldt BEREC, ikke ble tatt inn i norsk rett. Disse
medlemmer viser til at å ta ekomdirektivet inn i norsk rett
vil innebære myndighetsavståelse, men vil på den annen side bare
gi Nasjonal kommunikasjonsmyndighet en formell rett til deltakelse.
Disse medlemmer mener
at praksis med myndighetsoverføring til overnasjonalt nivå må begrenses. Disse medlemmer viser til at det denne
gangen gjelder ekomsektoren med flere elementer av myndighetsoverføring,
og der det mest alvorlige tilfellet gjelder begrensning av kongens
instruksjonsmyndighet. Disse medlemmer vil
fremheve ekomsektorens sentrale rolle i et lands beredskap og kan
derfor ikke akseptere at myndighet på området skal overføres til
organer utenfor nasjonal kontroll.
Disse medlemmer viser
videre til proposisjonens omtale av økonomiske og administrative
konsekvenser. Det er grunn til å tro at lovforslaget samlet sett vil
gi økte kostnader for markedsaktørene og mer saksbehandling og kontrolloppgaver
for forvaltningen. I særlig grad vil dette gjelde Nasjonal kommunikasjonsmyndighet. Disse medlemmer legger til grunn at det
er husholdningene som til slutt må bære kostnadene for dette gjennom
høyere produktpriser og større offentlige utgifter. Disse medlemmer mener at dette ikke er
holdbart i dagens situasjon, der veldig mange opplever en anstrengt
økonomi grunnet den generelle prisveksten på viktige basisvarer. Disse medlemmer mener myndighetene har
et ansvar for å begrense prispresset i økonomien. Etablering av
et nytt regelverk som kan ha effekter som er inflasjonsdrivende,
vil etter disse medlemmers mening være
uheldig. Disse medlemmer finner grunn
til å advare mot en utvikling der byråkratiet stadig gis nye og
flere oppgaver som til slutt forbrukerne må finansiere.
Disse medlemmer viser
for øvrig til sine merknader i Innst. 29 S (2024–2025) og fremmer
følgende forslag:
«Prop. 93 LS (2023–2024) sendes tilbake
til regjeringen.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til høringsinnspill fra
Mediebedriftenes Landsforening, Norsk Redaktørforening og Norsk
Journalistlag, som alle uttrykker bekymring for at det foreliggende
lovforslaget kan svekke medienes kildevern, og at forslag om skjerpede
bestemmelser om samtykkekrav for informasjonskapsler kan svekke
finansieringen av redaktørstyrte medier. I likhet med Norsk Redaktørforening
og Mediebedriftenes Landsforening mener disse
medlemmer at den sistnevnte utfordringen kan løses ved at
hensynet til ytringsfrihet og mediemangfold vektlegges og ivaretas så
langt det lar seg gjøre i praktiseringen av regelverket for informasjonskapsler
med videre, samt at tilsynsmyndighetene fører en aktiv dialog med
bransjen i forbindelse med praktiseringen.
Når det gjelder kildevern, viser disse medlemmer til høringsinnspillet
fra Norsk Journalistlag, som påpeker at det i lovutkastet fremdeles
ikke ligger noen rettssikkerhetsgaranti med domstolskontroll for
å beskytte kildevernet, og at forslaget til lovformulering kan medføre
at politiet kan omgå de reglene som vi i dag har for å verne om
journalisters anonyme kilder, og de vil enkelt kunne avsløre kilders
identitet. Særlig problematisk blir forslaget når politiet kan hente
ut tidsangivelser i tillegg til IP-adressene. Disse
medlemmer foreslår derfor at det tas inn en presisering i
lovens § 3-14 som eksplisitt fastslår at det ikke er adgang til
å hente ut data som kan avsløre medienes kilder.
Disse medlemmer fremmer
på den bakgrunn følgende forslag:
«I ekomloven skal § 3-14 femte ledd
lyde:
Innhenting eller metoder for innhenting av data, herunder
innholdsdata eller metadata, som direkte eller indirekte kan lede
til at medienes kilder identifiseres, er ikke tillatt.
§ 3-14 femte ledd blir nytt sjette ledd.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter hovedlinjene i ny ekomlov
og mener den blant annet bidrar til å styrke sikkerhet og beredskap i
sektoren, nødvendig regulering av datasentervirksomhet og viktige
forbedringer i forbrukerrettigheter.
Dette medlem viser
imidlertid til flere høringsinnspill fra medieaktører som uttrykker
bekymring for kildevernet som følge av enkelte av bestemmelsene
i ny ekomlov. Dette medlem vil understreke
at ytringsfriheten og frie, redaktørstyrte medier er forutsetninger
for et demokratisk samfunn, og at usikkerhet om kildevernet kan
medføre en nedkjølende effekt.
Dette medlem viser
til flertallsmerknad fra behandlingen av Meld. St. 28 (2020–2021):
«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, peker på at tilgang
til nyhetsmedier og innholdstjenester i økende grad skjer digitalt,
og derfor er avhengig av bredbånd. Flertallet deler den bekymring
som er fremført av mediebransjen om at aktører som kontrollerer
forbrukernes tilgang til bredbåndsnett, i økende grad blir vertikalt
integrert og etablerer egne innholdstjenester. Dette innebærer at
aktørene kan opptre som portvoktere med egeninteresse i, og mulighet
til, å påvirke forbrukernes innholdskonsum, for eksempel ved å løfte frem
eget innhold på bekostning av andres, eller ved å koble sammen innholds-
og bredbåndstjenester. Flertallet mener dette kan være negativt
for mediemangfoldet og borgernes frie tilgang til informasjon.»
Dette medlem vil
understreke at hensynet til mediemangfold og fri tilgang på informasjon
må stå sentralt og vektlegges også i regjeringens oppfølging av ny
ekomlov.
Komiteens medlem
fra Venstre støtter hovedlinjene i regjeringens forslag til
ny lov om elektronisk kommunikasjon. Dette
medlem mener imidlertid at det gjennom høringsprosessen både
forut for regjeringens forslag, i transport- og kommunikasjonskomitéens egen
høring og i ytterligere innspill fra blant andre Google/Føyen og
Microsoft/Thommessen har kommet en del innvendinger og forslag til
presiseringer i forslaget til lov om elektronisk kommunikasjon som
Stortinget bør følge. Dette gjelder særlig innspill fra flere instanser
om at lovforslaget på flere punkter er i strid med Norges EØS-rettslige
forpliktelser til gjennomføring av direktiv 2018/1972 (ekomdirektivet)
i norsk rett, blant annet bestemmelser om forholdet mellom tilbydere
og sluttbrukere, jf. direktivets artikkel 101-115. I tillegg er
det etter dette medlems syn fremmet
en del relevant kritikk av at regjeringens forslag på noen punkter
går lenger enn det direktivet i utgangspunktet legger opp til blant
annet knyttet til bindingstid og avdragsbetaling for TV- og bredbåndstjenester
samt rapporteringsplikt for datasenter, og at veldig mye av konkretiseringen
er overlatt til et kommende forskriftsarbeid, og enkelte bestemmelser kan
bety et svekket kildevern og potensielt inntektstap for de redaktørstyrte
mediene.
Dette medlem er
heller ikke særlig beroliget av statsråd Karianne Tungs svar av
henholdsvis 12. og 19. september på komiteens spørsmål knyttet til
disse innvendingene, og da særlig om at enkelte reguleringer er
i strid med direktivet på flere punkter. Dette
medlem støtter imidlertid de forslag til justeringer i den
foreslåtte lovteksten som fremkommer i statsrådens brev av 12. september
knyttet til § 4-5 tredje ledd og § 4-6 sjette ledd, og legger til
grunn at disse blir fremmet av en samlet komité.
Dette medlem mener
derfor det er nødvendig å justere regjeringens forslag til ny ekomlov
på flere punkter knyttet til blant annet bindingstid og avdragsbetaling.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«I ekomloven skal § 4-6 annet ledd
lyde:
Tilbyder av internettilgangstjenester og nummerbaserte
person-til-person-kommunikasjonstjenester og forbruker kan inngå
en separat avtale om avdragsbetaling med lengre varighet enn etter
første ledd, ved etablering og tilknytning til nett, jf. § 4-9 andre
ledd.
I ekomloven skal § 4-6 tredje ledd lyde:
Første og andre ledd gjelder tilsvarende for
mikroforetak, små foretak og ideelle organisasjoner, herunder for
sammenslutninger som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet,
når avtalen skal tjene medlemmenes personlige formål, og de ikke
uttrykkelig har samtykket til å frafalle rettighetene i bestemmelsen.
I ekomloven skal § 4-9 første ledd bokstav
c lyde:
§ 4-14 femte ledd utgår.»