Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje
Sørvik og lederen Lene Vågslid, fra Høyre, Mudassar Kapur og Anne
Kristine Linnestad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Kathrine Kleveland,
fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen og Erlend Wiborg, fra
Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og fra Rødt, Tobias
Drevland Lund, viser til at det fremmes forslag om endring
i utlendingsloven som innebærer at adgangen i loven til hvor lenge
en utlending samlet kan gis midlertidig kollektiv beskyttelse, økes
fra dagens tre år til totalt fem år. Det foreslås samtidig å endre
hvor lenge en utlending må ha tillatelse som danner grunnlag for
permanent oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 34, før retten
til permanent opphold inntrer, fra fem år til tre år. Departementet
foreslår også å utvide adgangen i § 34 tredje ledd til å stille
asylsøknader i bero, fra tre år til fem år.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Justis- og beredskapsdepartementet foreslår
å utvide adgangen i lovens § 34 mht. hvor lenge en utlending samlet
kan gis midlertidig kollektiv beskyttelse, fra dagens tre år til
totalt fem år. Disse medlemmer mener
det vil være hensiktsmessig å forlenge tidsrommet det kan gis midlertidig
kollektiv beskyttelse. Disse medlemmer mener
det vil gi regjering og storting lengre tid til å kunne vurdere
handlingsalternativer for denne gruppen, samt forhindre at man havner i
en situasjon der det tas forhastede beslutninger som potensielt
vil kunne få stor betydning for det norske samfunnet fremover. Disse medlemmer vil påpeke at det er
en mulighet for at situasjonen i Ukraina er mer avklart når det
har gått fem år.
Disse medlemmer støtter
ikke departementet sitt forslag om å endre botidskravet for permanent
opphold for utlendinger som har fått tillatelse etter utlendingsloven
§ 34. Disse medlemmer vil påpeke at målet
skal være at mennesker som har fått kollektiv beskyttelse, skal
tilbake til hjemlandet når det er trygt, for å bygge landet opp
igjen.
Disse medlemmer støtter
regjeringens forslag om å utvide adgangen til å stille asylsøknader
i bero, fra tre år til fem år. Disse medlemmer mener
en utvidelse av adgangen til berostillelse fra tre til fem år vil
kunne bety at flere har returnert frivillig eller fått opphold på
annet grunnlag etter som tiden går, slik at færre har behov for
å kreve asylsøknaden individuelt behandlet.
Disse medlemmer viser
til at siden krigen i Ukraina brøyt ut, har flere menn i stridsdyktig
alder rømt hjemlandet. Siden krigen brøyt ut, og til og med 31. oktober
2023, har 12 549 ukrainske menn mellom 18 og 60 år fått kollektiv
beskyttelse i Norge. Disse medlemmer viser
til at under regjeringens pressekonferanse om innstramninger for
ukrainske flyktninger uttalte justis- og beredskapsministeren følgende:
«Vi ser også at det kommer andre grupper
til Norge enn det det har gjort tidligere. I begynnelsen av krigen kom
det klart flest kvinner og barn. Nå ser vi at en større andel av
dem er menn, og mange av dem er i stridsdyktig alder.»
Disse medlemmer viser
til at Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har vært klar på at
Ukraina trenger flere hundre tusen nye soldater. Disse
medlemmer mener derfor det er viktig å pålegge ukrainske menn
i stridsdyktig alder som har fått kollektiv beskyttelse, å returnere
til hjemlandet.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen unnta
stridsdyktige menn fra kollektiv beskyttelse og i samarbeid med ukrainske
myndigheter sørge for retur av dem som allerede oppholder seg i
Norge. Ved særskilt behov for beskyttelse må dette gjennomføres
som individuell behandling, men ønske om å unndra seg militærtjeneste
er ikke et grunnlag som gir beskyttelse.»
Disse medlemmer viser
til at regjeringen gjorde innstramninger i den kollektive beskyttelsen
i Norge for ukrainere 27. september 2024. De nye innstramningene
betyr at personer som kommer til Norge fra områder i Ukraina som
UDI vurderer er trygge, vil bli behandlet etter det ordinære regelverket
for asyl. UDI har definert seks fylker i Ukraina som trygge for
retur: Lviv, Volyn, Zakarpattija, Ivano Frankivsk, Ternopil og Rivne. Disse medlemmer viser til at innstramningen
ikke omfatter personer som allerede har fått midlertidig kollektiv
beskyttelse i Norge, eller nye søkere som er nære familiemedlemmer
til personer som har fått kollektiv beskyttelse. Disse
medlemmer mener at når UDI vurderer områder i Ukraina som
trygge, må også personer som allerede har fått midlertidig kollektiv
beskyttelse i Norge, reise hjem.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen pålegge
ukrainere som har fått midlertidig opphold i Norge, men som kommer fra
områder som Utlendingsdirektoratet anser som trygge, å returnere.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser til
forslaget fra regjeringen om å endre hvor lenge en utlending må
ha tillatelse som danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse
etter utlendingsloven § 34, før retten til permanent opphold inntrer,
fra fem år til tre år. Dette innebærer at antall år det tar før
retten til permanent oppholdstillatelse under ordningen med kollektiv
beskyttelse inntrer, blir det samme som etter dagens rettstilstand
(åtte år).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at det er en
uttalt strategi for regjeringen at fordrevne fra Ukraina som har fått
kollektiv beskyttelse, er i Norge midlertidig, og at det skal tilrettelegges
for retur til Ukraina. Samtidig kan økt midlertidighet ha negative
konsekvenser for integreringen og gi manglende forutsigbarhet for
den enkelte. Disse medlemmer mener disse
hensynene er godt balansert i forslaget fra regjeringen. De to ekstra årene
med tillatelse som ikke danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse,
gir større handlingsrom for å finne mer varige løsninger for fordrevne
fra Ukraina, inkludert mulig retur, samtidig som den enkelte ikke trenger
å vente lenger enn i dag før retten til permanent oppholdstillatelse
inntrer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser videre
til at Ukraina tidligere i år innførte en ny mobiliseringslov, som
blant annet krever at alle ukrainske menn mellom 18 og 60 år må
oppdatere informasjonen sin i militære registre. Loven åpner også
for at ukrainske menn i utlandet må returnere til Ukraina for medisinsk sjekk.
Ukrainske myndigheter har ikke per dags dato anmodet Norge eller
EU om å tilrettelegge særskilt for retur av menn i stridsdyktig
alder. Flertallet viser til at regjeringen
fortløpende har gjort endringer i ordningen for kollektiv beskyttelse
siden mars 2022 når dette har vært hensiktsmessig.
Medlemen i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser til Prop. 94
L (2023–2024) og høyringssvara i denne, og dessutan merknader frå
Sosialistisk Venstreparti og forslag fremja ved behandlinga av Prop.
107 L (2021–2022), jf. Innst. 352 L (2021–2022), Prop. 90 L (2022–2023),
jf. Innst. 363 L (2022–2023), Prop. 72 L (2023–2024), jf. Innst.
430 L (2023–2024), og Meld. St. 17 (2023–2024), jf. Innst. 379 S
(2023–2024). Denne medlemen er glad
for den store jobben norske kommunar har gjort med å busetje fordrivne
frå Ukraina. Denne medlemen viser til
at det er 44 pst. hushaldningar med born som har fått midlertidig
vern, og at sakene gjeld om lag 23 000 born. Sjølv om ukrainarar
ikkje har formelt avklara flyktningstatus, blir dei oppfatta som
menneske på flukt frå krig i ordet si praktiske meining ute i samfunnet.
Denne medlemen meiner
at det er klokt med samordning, kollektivt vern og solidarisk byrdefordeling
i Europa med å ta imot ukrainske fordrivne, og at Noreg med sine
føresetnader for å bidra ikkje skal gå i front med å innskrenke
vernet. Denne medlemen meiner at midlertidige
ordningar ikkje bør bli ei hovudløysing. Stadige endringar og forlengingar
av midlertidige og innvikla lovverk gjer forvaltninga og integreringa krevjande
både for dei som søkjer vern, kommunar og fylke, arbeidsgjevarar
og andre flyktningar. Midlertidig kollektivt vern er ein regel for
tidsavgrensa situasjonar, men mykje tyder på at krigen i Ukraina
kan kome til å bli varig. Når krigen ein gong er slutt, og Ukraina
vil ha behov for at folk flyttar tilbake for å byggje opp igjen landet,
meiner denne medlemen at det bør skje gjennom
positive incitament med oppbyggingshjelp og friviljug retur, og
ikkje gjennom tvang.
Denne medlemen meiner
at sjølv om det er logisk at Noreg, slik andre land i andre verdsdelar,
tek eit større ansvar for å gi menneske som kjem frå nærområdet
vern, meiner denne medlemen at midlertidige reglar
for ei gruppe menneske i motsetning til ei anna, over tid kan føre
til legitimering av diskriminerande haldningar i samfunnet, nære
konfliktar og verke polariserande. Denne medlemen viser
til dei mange høyringssvara til Prop. 94 L (2023–2024) som peikar
på at midlertidig opphald er skadeleg, særleg for barn, og at midlertidige
ordningar verkar integreringshemmande. Denne
medlemen meiner at det så snart som råd må på plass meir permanente
løysingar, og at vegen til å kunne søkje varig opphald ikkje må
vere for lang.
På grunn av store søknadsmengder, og at det
er kort tid til at situasjonen må avklarast, støttar denne medlemen likevel forlenginga av
å kunne søkje midlertidig vern til inntil fem år, men under føresetnad
om ein raskare veg til avklaring på opphaldsgrunnlag enn det som
er lagt opp til i lovforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til Prop. 94 L
(2023–2024) Endringer i utlendingsloven (forlengelse av antall år
det kan gis kollektiv beskyttelse). Disse
medlemmer viser til de høringsinstanser som mener det er nødvendig
at det gjøres endringer i antallet år det kan gis midlertidig kollektiv
beskyttelse etter utlendingsloven § 34. Situasjonen i Ukraina er
fremdeles uavklart, og det er forventet at ankomstene av flyktninger
som følge av krigen vil vedvare så lenge krigen pågår.
Komiteens medlem
fra Rødt vil videre understreke at regjeringen nylig har bestemt
at enkelte fylker i Ukraina skal vurderes som trygge, og at mennesker som
flykter derfra, ikke skal omfattes av midlertidig kollektiv beskyttelse
etter utlendingsloven § 34. Dette medlem mener
dette er feil beslutning all den tid Ukraina er under angrep fra
Russland. Denne nylige utviklingen gjør det etter dette
medlems syn mer nødvendig å sikre at de som allerede har flyktet
fra Ukraina, og som muligens kommer fra de seks såkalte trygge fylkene,
sikres flere år med beskyttelse i Norge etter utlendingsloven § 34,
og dermed ikke risikerer å bli sendt tilbake til Ukraina etter en
individuell vurdering.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil likevel, i likhet
med flere av høringsinstansene, rette oppmerksomhet mot de mange
negative konsekvensene midlertidighet har for den enkelte og familiene. Disse medlemmer understreker at forskning
på feltet dokumenterer tydelig at midlertidighet har en negativ
effekt på manges psykiske helse, og at det har en negativ effekt
på integrering. Disse medlemmer stiller
seg bak de mange høringsinstansene som trekker frem dette, og understreker
at økt bruk av midlertidighet ikke er ønskelig.
Disse medlemmer viser
til at flere høringsinstanser, da særlig NOAS, tar til orde for
at personer som har hatt tillatelser etter utlendingsloven § 34,
får rett til permanent oppholdstillatelse etter fem år, så fremt
de fyller vilkårene for en tillatelse som gir grunnlag for permanent
oppholdstillatelse. Disse medlemmer viser til
at Rettspolitisk forening og UNICEF Norge støtter NOAS sitt høringssvar
til denne proposisjonen. Disse medlemmer ser
det som nødvendig at det gjøres endringer som ser behovet for å
utvide handlingsrommet og antall år det kan gis midlertidig kollektiv
beskyttelse, samtidig som bruken av midlertidighet begrenses så langt
det er mulig.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«I lov 15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers
adgang til riket og deres opphold her gjøres følgende endring:
§ 34 annet ledd femte punktum skal lyde:
Etter ett år med
slik tillatelse skal det gis permanent oppholdstillatelse såfremt
vilkårene for å inneha tillatelsen fortsatt er til stede og vilkårene
for øvrig er oppfylt, jf. § 62.»