Justis- og beredskapsdepartementet legger i
proposisjonen frem forslag til endringer i lov 15. mai 2008 nr. 35
om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven,
utl.).
Utlendingsloven har en særskilt bestemmelse
i § 34 om kollektiv beskyttelse i en massefluktsituasjon. Ordningen
innebærer et unntak fra utgangspunktet om at en asylsøknad skal
vurderes individuelt, da den åpner for å gi beskyttelse etter en
gruppevurdering. Ordningen kan iverksettes av Kongen i statsråd
dersom det foreligger en massefluktsituasjon. Tillatelse gis for
ett år av gangen og kan fornyes eller forlenges i inntil tre år
fra det tidspunktet vedkommende første gang fikk oppholdstillatelse.
Deretter kan det gis tillatelse som kan danne grunnlag for permanent
oppholdstillatelse, og etter fem år med slik tillatelse skal det
gis permanent oppholdstillatelse, forutsatt at vilkårene for dette
er til stede.
Departementet foreslår å utvide adgangen i lovens § 34
mht. hvor lenge en utlending samlet kan gis midlertidig kollektiv
beskyttelse, fra dagens tre år til totalt fem år. Departementet
foreslår samtidig å endre hvor lenge en utlending må ha tillatelse
som danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 34,
før retten til permanent opphold inntrer, fra fem år til tre år.
Dette innebærer at antall år det tar før retten til permanent oppholdstillatelse
under ordningen med kollektiv beskyttelse inntrer, blir det samme
som etter dagens rettstilstand (åtte år). Departementet foreslår også
å utvide adgangen i § 34 tredje ledd til å stille asylsøknader i
bero, fra tre år til fem år.
Når det gjelder bakgrunnen for forslaget, viser
departementet i proposisjonen til at asylinstituttet i seg selv
er ment å gi midlertidig beskyttelse fra krise, krig og forfølgelse.
Ordningen med kollektiv beskyttelse er aktuell i situasjoner der
behovet for beskyttelse gjelder et stort antall mennesker fra samme
område, og hvor behovet i enda større grad antas å være forbigående.
Det forutsettes da at de fordrevne skal returnere til sitt opprinnelsesland
når situasjonen tilsier det. I massefluktsituasjoner vil det gjerne
være svært uforutsigbart hvor mange som kommer til landet. Det vises
i proposisjonen til at dette nødvendiggjør fleksible ordninger med forenklede
søknadsprosedyrer og lavere kontrollnivå, for å forhindre overbelastning
av mottakssystemer og saksbehandlingsprosesser. Det pekes i proposisjonen på
at forenklede søknadsprosedyrer og lavere kontrollnivå balanseres
av at ordningen er midlertidig. Hensynet til kontrollert og regulert
innvandring på lang sikt tilsier også at en slik særskilt ordning
bør være midlertidig.
Det vises i proposisjonen til at regjeringen
i mars 2022 iverksatte en ordning med midlertidig kollektiv beskyttelse
for personer fordrevet fra Ukraina. Midlertidig kollektiv beskyttelse
gis for ett år av gangen. I januar 2023 ble det besluttet at de
gitte tillatelsene kan forlenges med ett år, og i februar 2024 ble
det bestemt at tillatelsene kan forlenges med ytterligere ett (tredje)
år. Dermed vil man i mars 2025 få de første ukrainerne som har hatt
midlertidig kollektiv beskyttelse i tre år, som er det maksimale
antallet år det i dag kan gis slik tillatelse uten at den danner
grunnlag for permanent oppholdstillatelse.
Det vises i proposisjonen til at det høye antallet ukrainere
med midlertidig kollektiv beskyttelse i Norge utfordrer handlingsalternativene
på en annen måte enn for tidligere grupper med slik tillatelse (bosniere
og kosovoalbanere på 1990-tallet), der antallet fordrevne var langt
lavere. Per 8. april 2024 har det kommet om lag 76 700 ukrainske
statsborgere som har søkt om beskyttelse i Norge siden 24. februar
2022, mens om lag 73 500 har fått innvilget midlertidig kollektiv
beskyttelse. Regjeringen er opptatt av at ankomstene av fordrevne
fra Ukraina skal være bærekraftige over tid, og har tatt grep for
å beholde kontrollen på innvandringen, gjennom forskjellige innstrammingstiltak.
Det vises i proposisjonen til at det likevel er nødvendig å se på
ytterligere løsninger for hvordan denne gruppen skal håndteres.
Både en løsning som legger til rette for at mange får bli mer permanent
i Norge, og en løsning der mange må returnere til Ukraina, vil medføre
store ressursmessige og praktiske utfordringer. I denne situasjonen
fremstår tre år som noe knapp tid til både å gjøre vurderinger av
utviklingen i Ukraina og ta valg av stor betydning for det norske
samfunnet.
En utvidelse av adgangen til å gi midlertidig
kollektiv beskyttelse vil kunne avhjelpe dette og gi større handlingsrom
dersom ordningen fortsatt består i mars 2025. Det pekes i proposisjonen
på at liknende situasjoner også vil kunne oppstå i fremtiden, og
forslaget gjelder derfor generelt og for alle situasjoner der det
er aktuelt å iverksette ordningen med midlertidig kollektiv beskyttelse
i utlendingsloven § 34 (dvs. ikke kun for Ukraina).
Det vises i proposisjonen til at forslaget åpner
for å kunne gi midlertidig kollektiv beskyttelse i inntil fem år, men
at det ikke betyr at denne adgangen må benyttes. Ordningen kan f.eks.
oppheves samtidig som det kommer på plass mer permanente løsninger
før det har gått fem år, dersom dette anses å være mest hensiktsmessig.
Lovforslaget har vært sendt på høring. Høringsinstansenes
syn varierer. Se omtale i proposisjonens kapittel 8.
I proposisjonens kapittel 4 gis en omtale av
gjeldende rett, i kapittel 5 av Grunnloven og internasjonale forpliktelser,
og i kapittel 6 gis en omtale av andre lands rett, herunder EUs
direktiv om midlertidig beskyttelse (2001/55/EF) og dansk rett.
I proposisjonens kapittel 7 omtales forslaget
i høringsnotatet.
I proposisjonens kapittel 9 fremkommer departementets
vurdering, herunder om behovet for å forlenge antall år det kan
gis midlertidig kollektiv beskyttelse, nærmere om økt midlertidighet,
om utviklingen i EU, om utvidelse av adgangen til å kreve berostilte
asylsøknader behandlet, om hensynet til barnets beste, om forholdet
til statsborgerlovgivningen og om forholdet til andre bestemmelser
i utlendingslovgivningen.
I proposisjonens kapittel 10 omtales økonomiske og
administrative konsekvenser av forslaget. Det vises der til at forslaget,
og alternativer til forslaget, har potensial til å medføre store
økonomiske og administrative konsekvenser. Se nærmere omtale i proposisjonen.
Det fremgår av proposisjonens kapittel 11 at
departementet tar sikte på at endringene i utlendingsloven § 34
kan tre i kraft innen 11. mars 2025. Lovendringene vil få anvendelse
for alle som har midlertidig kollektiv beskyttelse på tidspunktet
for lovens ikrafttredelse, eller som gis midlertidig kollektiv beskyttelse
etter dette tidspunkt.
Det vises til proposisjonen for nærmere omtale
av forslagene.