Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje
Sørvik og lederen Lene Vågslid, fra Høyre, Mudassar Kapur og Anne
Kristine Linnestad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Kathrine Kleveland,
fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen og Erlend Wiborg, fra
Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og fra Rødt, Tobias
Drevland Lund, viser til at Justis- og beredskapsdepartementet
i proposisjonen foreslår en hjemmel i utlendingsloven for å kunne
gi regler i forskrift om rett til fritt rettsråd uten behovsprøving
i saker om utvisning på grunn av ilagt straff. Departementet foreslår
videre en uttrykkelig hjemmel i utlendingsloven for å gi forskrifter
om rett til fritt rettsråd uten behovsprøving i saker som behandles
i Utlendingsnemndas stornemnd.
Komiteens medlemmer
fra Høyre støttet ikke Stortingets vedtak nr. 70 av 4. desember
2023, og støtter derfor ikke proposisjonen. Disse
medlemmer viser for øvrig til merknader i Innst. 2 S (2023–2024).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil ikke støtte proposisjonen som regjeringen har
lagt frem. Disse medlemmer mener at
når en person er foreslått utvist på grunn av brudd på straffeloven,
er det en grunn til dette, og staten skal derfor ikke bidra med gratis
rettshjelp. Disse medlemmer mener at
hensynet til at personen har barn i Norge, ikke skal være en grunn
i seg selv til at staten skal gi gratis rettshjelp.
Medlemane i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt viser til
at forslaget er ein del av Stortingets oppmodingsvedtak nr. 70 av 4. desember
2023, som vart vedteke på bakgrunn av budsjettforliket mellom regjeringa
og Sosialistisk Venstreparti. Desse medlemane meiner
det er bra at ein med dette forslaget får på plass ein heimel for
fritt rettsråd for flyktningar med born i Noreg som ein har foreslått
å utvise på grunn av brot på straffelova. Desse medlemane gir
støtta si til forslaget, som er eit viktig steg på vegen mot å betre
rettstryggleiken for denne gruppa. Desse medlemane viser
her til høyringssvaret frå Norsk organisasjon for asylsøkjarar (NOAS), der
det vert framheva at rett til juridisk bistand er essensielt i saker
der utvising har store konsekvensar for familielivet, spesielt når
mindreårige born er involverte. Vidare uttaler NOAS at dei:
«(…) ser dette som et nødvendig grep
for å styrke rettssikkerheten for de som står overfor utvisning
på grunn av straffbare handlinger med barn i Norge, for å sikre
at alle relevante forhold blir tilstrekkelig vurdert og at barnas
beste blir ivaretatt.»
Disse medlemmer viser
til Prop. 112 L (2023–2024). Disse medlemmer viser
til at departementet foreslår en hjemmel i utlendingsloven for å
kunne gi regler i forskrift om rett til fritt rettsråd uten behovsprøving i
saker om utvisning på grunn av ilagt straff, og videre en uttrykkelig
hjemmel i utlendingsloven for å gi forskrifter om rett til fritt
rettsråd uten behovsprøving i saker som behandles i Utlendingsnemndas
stornemnd. Disse medlemmer mener disse
forslagene fra departementet er fornuftige og riktige, og støtter
derfor forslagene i proposisjonen. Disse medlemmer viser
til at flertallet av høringsinstansene, herunder Riksadvokaten,
UDI og UNE, også støtter forslagene. Disse
medlemmer viser til det skriftlige innspillet fra NOAS som
komiteen har mottatt. NOAS bemerker at de støtter forslaget, men understreker
videre viktigheten av at barns beste blir tilstrekkelig utredet,
slik at utlendingsmyndighetene skal kunne vurdere barns beste i
konkrete saker. Disse medlemmer viser
til at NOAS mener det må tilrettelegges for at UDI og UNE i utvisningssaker
skal gis anledning til å innhente en ekstern, sakkyndig vurdering,
tilsvarende det man kan i saker etter barnevernsloven og barneloven. Disse medlemmer støtter dette synet.
Videre vil disse medlemmer vise
til at NOAS mener at timeantallet på salærsatsen på fritt rettsråd
i saker i stornemnd bør justeres til å dekke medgått tid, eller
til minimum 15 timer dersom det ikke er mulig å justere til medgått
tid. Etter det som ligger i forslaget fra departementet, vil det
kun settes av tre timer til advokaters arbeid utenom selve møtet
i stornemnd. Disse medlemmer deler dette
synet. Et stornemndmøte har vanligvis en varighet på en hel arbeidsdag,
og advokater som skal føre en sak for stornemnda, må i tillegg til denne
tiden bruke tid på å forberede saken samt etterarbeid. Disse medlemmer viser til det skriftlige
innspillet til NOAS, der det står følgende:
«NOAS mener det er avgjørende å sikre
at advokater får brukt tilstrekkelig tid på saker som skal behandles
i UNEs stornemnd. Stornemnd-saker har presedens, og utfallet vil
ha store konsekvenser både for den enkelte klager og for fremtidige
liknende saker. Dette gjør det spesielt viktig at sakens opplysninger
er grundig utredet for å sikre en korrekt og veloverveid avgjørelse.»
Disse medlemmer er
enige i denne konklusjonen og mener det vil være viktig også for
rettssikkerheten til den enkelte at salærsatsen for advokater som
skal føre saker i UNEs stornemnd, justeres til medgått tid. Disse medlemmer viser til at NOAS i sitt
skriftlige innspill er bekymret over manglende klagerett på vedtak
om fritt rettsråd, og at NOAS sterkt anbefaler at slike avgjørelser skal
kunne påklages for å sikre rettssikkerheten for dem som rammes av
utvisningsvedtak, særlig når barn er involvert. Disse
medlemmer er enig med NOAS i at det er viktig å sikre klageretten
også for vedtak om fritt rettsråd.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
å justere salærsatsene i saker som skal behandles i UNEs stornemnd, til
å dekke medgått tid.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
å justere salærsatsene i saker som skal behandles i UNEs stornemnd, til
minimum 15 timer.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
muligheten for at UDI og UNE, i utvisningssaker som berører barn,
skal gis anledning til å innhente en ekstern, sakkyndig vurdering.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å innføre klagerett på vedtak om fritt rettsråd, for
å sikre rettssikkerheten til dem som rammes av utvisningsvedtak,
særlig i saker hvor barn er involvert.»