2.9.2 Kap. 605 og 3605 Arbeids- og velferdsetaten
Det foreslås bevilget 15 132,870 mill. kroner
for 2025, jf. Prop. 1 S (2024–2025), mot 14 214,940 mill. kroner
i saldert statsbudsjett for 2024.
Likeledes foreslås det 37,912 mill. kroner under
kap. 3605 for 2024, jf. Prop 1 S (2024–2025), mot 36,524 mill. kroner
i saldert statsbudsjett for 2024.
Komiteenviser
til regjeringens forslag til bevilgning under dette kapittelet.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, slutter seg
til forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at regjeringen Solberg startet inkluderingsdugnaden. Den
gikk ut på at folk med funksjonsnedsettelser, hull i CV-en og folk
som av ulike grunner sto utenfor arbeidsmarkedet, skulle inkluderes
bedre og hjelpes ut i jobb.
Disse medlemmer viser
til at ungdom i nedgangstider rammes hardere enn andre grupper.
De har mindre arbeidserfaring, kortere ansiennitet og løsere tilknytning
til arbeidsmarkedet. Disse medlemmer fremhever
derfor viktigheten av regjeringen Solbergs ungdomsinnsats. Den har
bidratt til at unge raskere får hjelp fra Nav til å komme i arbeid
eller utdanning, ved at alle under 30 år følges opp personlig etter
åtte uker uten arbeid, utdanning eller aktivitet. Som en del av
satsingen prioriterte man blant annet kompetansegivende tiltak,
tilskudd til tusenvis av sommerjobber for utsatte unge og igangsetting
av IPS Ung for unge med psykisk helseproblemer.
Disse medlemmer merker
seg at regjeringen Støre har bygget videre på regjeringen Solbergs
ungdomsinnsats og lansert sin videreføring under fanen «ungdomsgaranti». Disse medlemmer støtter satsingen målrettet,
som er rettet mot unge mellom 16 og 30 år – som har behov for hjelp
fra Nav for å komme i arbeid. Samtidig er disse
medlemmer bekymret for hvilket tilbud som venter denne gruppen
etter fylte 30 år, samt for de mellom 30 og 35 år som står utenfor
arbeidslivet.
Disse medlemmer er
bekymret over at det står altfor mange unge helt utenfor arbeid
eller utdanning, og merker seg at andelen øker under regjeringen
Støre. Med unntak av sosialhjelp er den eneste måten å få inntektssikring
på hos Nav i dag gjennom en helserelatert ytelse, som forutsetter
at du er syk. For mange resulterer dette dessverre i varig uføretrygd
i ung alder. Disse medlemmer mener at
samfunnet ikke bør gi opp unge mennesker som kan jobbe.
Disse medlemmer viser
videre til at det i Meld. St. 31 (2023–2024) Perspektivmeldingen
2024 står:
«Om lag 80 pst. av nye mottakere av arbeidsavklaringspenger
(AAP) under 35 år har ikke mottatt sykepenger, og har dermed i utgangspunktet
svak tilknytning til arbeidslivet.»
«Andelen mottakere av arbeidsavklaringspenger eller
uføretrygd i alderen 18 til 29 år har økt med 80 pst. siden 2000.»
Disse medlemmer mener
det er behov for en større reform av ytelsene i Nav. Første steg
er etableringen av en nasjonal arbeidsrettet ytelse for unge. Der
skal unge som faller utenfor jobb og skole, få inntektssikring uten
spørsmål om diagnoser og sykdomsgrad, men med spørsmål om hva de
kan bidra med. Disse medlemmer ønsker
at den arbeidsrettede ytelsen skal sikre tett oppfølging, gi aktiviteter
som gir arbeidserfaring og kompetanse, og stille krav til unge som
er i ferd med å falle utenfor.
Disse medlemmer viser
videre til Høyres alternative statsbudsjett for 2025 hvor det, som
en del av Høyres jobbpakke, foreslås å etablere en statlig arbeidsrettet
inntektssikringsordning etter inspirasjon fra kvalifiseringsprogrammet
for unge under 35 år som faller utenfor jobb og skole. Disse medlemmer fremhever at målet er
at de skal få inntektssikring hvor ikke forutsetningen for å få
innvilget ytelsen er diagnoser og sykdomsgrad, men behov for hjelp
til å komme i arbeid, utdanning eller annen relevant aktivitet.
Disse medlemmer viser
til forslaget til statsbudsjett for 2025, hvor regjeringen Støre
har foreslått at det settes av 30 mill. kroner til utvikling av
en saksbehandlingsløsning for forsøket med et arbeidsrettet ungdomsprogram,
med sikte på å starte forsøket først høsten 2025. Disse
medlemmer vil heller etablere en permanent ordning som er
tilgjengelig for unge som er i ferd med å falle utenfor, uavhengig
av hvor de bor.
Disse medlemmer viser
til regjeringen Solbergs satsing med å inkludere flere i arbeidslivet,
og at man i den anledning økte antall varig tilrettelagte arbeidsplasser
(VTA) med om lag 3 000, som Høyre i fortsettelsen har fulgt opp
i sine alternative statsbudsjetter, herunder med 1 000 plasser i
2023.
Disse medlemmer viser
til Høyres alternative statsbudsjett for 2025 hvor det, som en del
av Høyres jobbpakke, foreslås 500 nye VTA-plasser. Økningen er ment
som et tillegg til plassene regjeringen har forpliktet seg til i
opptrappingsplanene.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Støres egen kartlegging, som svar på dette partiets
og flertallets anmodningsvedtak i Stortinget, stadfester et behov
på mellom 900 og 1 900 nye VTA-plasser årlig. Disse medlemmer ser
det som positivt at regjeringen Støre, jf. Prop. 1 S (2023–2024),
omsider kom med en forpliktende opptrappingsplan for å øke antall
plasser som oppfølging av anmodningsvedtak 605 av 18. april 2023. Den
fireårige opptrappingsplanen for VTA (2024–2027) tar sikte på en
økning på 2 000 plasser innen utgangen av 2027. Disse
medlemmer mener at satsingen skulle vært sterkere for å sikre
flere en deltakelse i arbeidslivet. Alle har noe å bidra med, og
det er politikernes ansvar å legge forholdene til rette.
Disse medlemmer merker
seg at i forbindelse med de senere års opptrapping av varig tilrettelagt
arbeid har mye av veksten kommet i varig tilrettelagt arbeid i ordinært
arbeidsliv (VTA-O). Disse medlemmer mener
det er positivt at flest mulig kan delta i det ordinære arbeidslivet.
Samtidig er det viktig at antall plasser økes også i varig tilrettelagt
arbeid i skjermet virksomhet (VTA-S), slik at også de som står lengre
unna det ordinære arbeidslivet, kan få bidra med sine evner og kompetanse.
Disse medlemmer noterer
seg at mens varig tilrettelagt arbeid i skjermet virksomhet (VTA-S)
følges opp av tiltaksbedrifter, følges personer i VTA-O-tiltaket opp
av Nav. Disse medlemmer viser videre
til kartleggingen gjort av Oxford Research, på bestilling fra Arbeids-
og velferdsdirektoratet. Her kommer det frem at VTA-O ofte har lav
prioritet i Nav, både hva angår rekruttering av arbeidsgivere som
ønsker å ansette, og graden av oppfølging av den enkelte VTA-O-arbeidstaker.
Disse medlemmer registrerer
samtidig at ideelle aktører som HELT MED har vist at flere med nedsatt funksjonsevne
og andre innenfor VTA-målgruppen kan jobbe i ordinært arbeidsliv,
med noe bedre oppfølging overfor både arbeidstaker og arbeidsgiver. Disse medlemmer mener det er mulig å
få enda større dynamikk inn i VTA-O-tilbudet ved at også andre aktører enn
Nav, eksempelvis vekst- og attføringsbedriftene og HELT MED, får
ansvar for oppfølgingen. Disse medlemmer legger
til grunn at det vil gi et mer sømløst tilbud, men også en større
overgang til ordinært arbeid. Det kan frigjøre ledig kapasitet i
VTA-S, til folk som i dag er i kø.
Disse medlemmer viser
til anmodningsvedtak 604 om å gi personer med utviklingshemming
i VTA-O varig oppfølging. Disse medlemmer er
skuffet over at det nå har gått mer enn to og et halvt år siden
Stortinget først anmodet regjeringen Støre om å sørge for at det utvikles
bedre modeller for oppfølging i VTA-O.
Disse medlemmer mener
at arbeidet har tatt uforholdsmessig mye tid, og undrer seg over
hvorfor regjeringen Støre ikke har fulgt opp anmodningen i vedtak
604 om å komme tilbake med sin oppfølging i forbindelse med statsbudsjettet
for 2024. Disse medlemmer mener at det
nå er på tide å vise handlekraft og levere på Stortingets vedtak
om å gi varig oppfølging til personer med utviklingshemming i VTA-O. Disse medlemmer viser for øvrig til Høyres
merknad om vedtak 604 under kapittel 3 Anmodnings- og utredningsvedtak.