Søk

Innhold

3. Anmodnings- og utredningsvedtak

Under rammeområde 7, jf. Prop. 1 S (2024–2025) fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Kultur- og likestillingsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet, er det redegjort for oppfølgingen av Stortingets anmodnings- og utredningsvedtak som er initiert av arbeids- og sosialkomiteen.

Når det gjelder de anmodnings- og utredningsvedtak som er initiert av arbeids- og sosialkomiteen, men som er fulgt opp av et annet departement enn Arbeids- og inkluderingsdepartement, fremkommer dette også av oversikten.

Meld. St. 4 (2024–2025) Anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen 2023–2024 er lagt frem samtidig med Prop. 1 S (2024–2025) og behandles i kontroll- og konstitusjonskomiteen. I den forbindelse ba kontroll- og konstitusjonskomiteen i brev 24. oktober 2024 om en uttalelse om de anmodnings- og utredningsvedtakene som ligger under arbeids- og sosialkomiteens ansvarsområde. Dette skal igjen danne grunnlaget for kontroll- og konstitusjonskomiteens innstilling, jf. Stortingets forretningsorden § 15 femte ledd tredje punktum. Det vises til meldingen, der det er gitt en oversikt over oppfølging av anmodnings- og utredningsvedtak under de respektive departementene som hører inn under rammeområde 7. Der angis det også hvorvidt vedkommende departement planlegger å avslutte rapporteringen knyttet til vedtaket, eller om departementet vil rapportere konkret på vedtaket også i neste års budsjettproposisjon. Oversikten inkluderer alle vedtak fra stortingssesjonen 2023–2024 samt de vedtakene fra tidligere stortingssesjoner som kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst. 239 S (2023–2024) mente ikke var kvittert ut.

Oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak, ordnet etter sesjon og nummer – Arbeids- og inkluderingsdepartementet

Sesjon

Vedtak nr.

Stikkord

Rapportering avslutta (Ja/Nei)

2023–2024

15

Legge til rette for at pensjonerte sjukepleiarar har gode insentiv for å jobbe i mindre stillingar i det offentlege

Ja

2023–2024

16

Greie ut medlemskap i pensjonsordning for sjukepleiarar for offentleg godkjente sjukepleiarar tilsett i bemanningsføretak

Nei

2023–2024

50

Bruken av omgrepa «tillitsvald» og «tariffavtale» i arbeidsmiljøloven

Ja

2023–2024

52

Strategi for å styrke ideell sektor si rolle og tilbod på arbeids- og velferdsfeltet

Nei

2023–2024

56

Representantforslag om betre ordningar for sjølvstendige og frilansarar ved svangerskap og sjukdom

Nei

2023–2024

69

Oppdatering av rettleiaren om økonomisk sosialhjelp i lys av SIFO-rapport om grunnlaget for dei statlege rettleiande satsane for økonomisk sosialhjelp

Ja

2023–2024

147

Regelverket for pårørande sine permisjonsmoglegheiter i arbeidslivet

Nei

2023–2024

438

Representantforslag om effektivisering av bilstøtteordninga i Nav – saksbehandlingstid

Ja

2023–2024

439

Representantforslag om effektivisering av bilstøtteordninga i Nav – gjennomgang av regelverk og organisering

Ja

2023–2024

550

Sikre krigsseglarane som får krigspensjon, ein verdig alderdom

Ja

2023–2024

643

Utgreiing om å fjerne unntaket for helsesektoren i regelverket for innleige

Nei

2023–2024

660

Representantforslag om konkrete tiltak mot æreskriminalitet – økt kunnskap og kompetanse

Nei

2023–2024

661

Representantforslag om konkrete tiltak mot æreskriminalitet – barn og unge som er i utlandet mot sin vilje

Nei

2023–2024

728

Representantforslag om å greie ut korleis staten kan overta inndrivinga ved dei meir openberre tilfella av lønnstjuveri

Nei

2023–2024

770

Endringar i ekteskapsloven (forbod mot ekteskap mellom nære slektningar)

Nei

2023–2024

801

Greie ut forenklingar i regelverket for norske bedrifter som vil rekruttere høgkvalifiserte arbeidstakarar frå tredjeland

Nei

2023–2024

842

Vurdering av eit avgrensa unntak frå arbeidsmiljøloven for sjølvstendige konsulentar med spesialkompetanse

Nei

2023–2024

843

Oppfølging av arbeidet med oljepionerane i lys av kunnskapen frå NOU 2022:19 Oljepionerene – en kompensasjonsordning

Nei

2022–2023

37

Endringar i folketrygdloven mv. (synleggjering av folkerettslege forpliktingar til trygdekoordinering)

Nei

2022–2023

61

Oppheve Arbeidstilsynet si øvre gebyrgrense

Ja

2022–2023

491

Utviklingstrekk og tiltak for heimekontor og stedsuavhengige arbeidsplassar

Nei

2022–2023

493

Endringar i arbeidsmiljøloven mv. (arbeidstakaromgrepet og arbeidsgivaransvar i konsern)

Nei

2022–2023

530

Utgreiing av heimel for Arbeidstilsynet til å ta beslag i dokument under tilsyn

Nei

2022–2023

531

Greie ut heimel for Arbeidstilsynet til å hente inn informasjon frå «tredjepartar»

Nei

2022–2023

532

Representantforslag om å gjennomgå og vurdere Arbeidstilsynet sine heimlar for tilsyn, informasjonstilgang og sanksjonsmoglegheiter etter arbeidsmiljøloven

Nei

2022–2023

533

Representantforslag om å hindre urimeleg tilbakebetaling for uføre som får seg jobb

Ja

2022–2023

604

Menneskerettar for personar med utviklingshemming – regelendringar for å gi personar med utviklingshemming i VTA-O varig oppfølging

Nei

2022–2023

627

Endringar i folketrygdloven (tilgang til å sjukmelde etter e-konsultasjon)

Ja

2022–2023

727

Prioritering av operative kontrollar, sanksjonering og etterforsking frå a-krimsentera

Nei

2022–2023

728

Vurdere bruk av arrest og utlegg frå kriminelle aktørar i a-krimsamarbeidet

Nei

2022–2023

730

Plan for samarbeidet mellom a-krimsentera og ikkje-statlege aktørar

Nei

2022–2023

937

Vurdering av omlegging av fribeløpet i uføretrygda

Ja

2021–2022

456

Utgreie om sjølvstendige næringsdrivande og frilansarar skal opparbeide seg sterkare rettar til inntektssikring

Nei

2021–2022

794

Tilgjengelegheit og kvalitet i økonomisk rådgiving og gjeldsrådgiving

Nei

2021–2022

813

Berekning av uføretrygd når inntektsevna tidlegare har vore nedsett pga. delvis uførleik utan at inngangsvilkåret for uføreytingar i folketrygda har vore oppfylt

Nei

2021–2022

814

Lovendringar for å styrke tilsette sitt vern mot natt- og aleinearbeid

Ja

2020–2021

238

Lovendringar for å redusere kravet til innbetaling av premie frå det tidspunktet den enkelte har kompensert for levealdersjusteringa

Ja

2020–2021

239

Styrke arbeidslinja for offentleg tilsette født i årene 1944–1962

Ja

2020–2021

530

Rapportering om barn etterlatne i utlandet

Ja

2020–2021

615

Pensjonsutvalets vurdering

Ja

2020–2021

686

Studentar i utlandet kan ha deltidsjobb utan å miste medlemskap i folketrygda

Ja

2020–2021

911

Forenkling av yrkesskadereglene

Nei

2020–2021

930

Nav-ombod

Ja

2020–2021

1149

Endringar i arbeidsmiljøloven, tilfeldig uttrekk av meddommarar frå kvar av dei særskilt arbeidslivskyndige utvala

Ja

2020–2021

1200

Avkorting i uføretrygd for fosterforeldre

Nei

2020–2021

1342

Evaluering av brillestøtteordninga

Ja

2019–2020

626

Juridisk og økonomisk medansvar for transportkjøparar/transporttingarar

Nei

2019–2020

627

Rettshevdinga til å stanse køyretøy

Nei

2017–2018

42

Særaldergrensa for tilsette i staten

Nei

2017–2018

321

Overgangsordning for fosterforeldre

Nei

Oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak, ordnet etter sesjon og nummer – Kultur- og likestillingsdepartementet

Sesjon

Vedtak nr.

Stikkord

Rapportering avsluttes (Ja/Nei)

2023–2024

440

Lovgjennomgang for å endre begrepsbruk i norsk lovverk i tråd med CRPD

Nei

2022–2023

607

Vurdering av økonomiske levekår for personer med nedsatt funksjonsevne

Nei

Oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak, ordnet etter sesjon og nummer – Justis- og beredskapsdepartementet

Sesjon

Vedtak nr.

Stikkord

Rapportering avsluttes (Ja/Nei)

2022–2023

727

Fri rettshjelp til offer for lønnstjuveri

Nei

3.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til oversikten i Meld. St. 4 (2024–2025), som viser anmodnings- og utredningsvedtak som er initiert av arbeids- og sosialkomiteen fra henholdsvis Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Kultur- og likestillingsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet. Det vises videre til omtale av de ulike anmodningsvedtakene i de respektive departements budsjettproposisjoner, jf. Prop. 1 S (2024–2025). Komiteen registrerer at det fremgår av Prop. 1 S (2024–2025) for de nevnte departementene at regjeringen anså at oppfølgingen av i alt 52 anmodnings- og utredningsvedtak under rammeområde 7 ikke er avsluttet. Komiteen legger til grunn at arbeidet med oppfølging av disse vedtakene videreføres.

Sesjonen 2023–2024

Vedtak nr. 50, 28. november 2023 Bruken av omgrepa «tillitsvald» og «tariffavtale» i arbeidsmiljøloven

Komiteens medlem fra Rødt viser til flere tilbakemeldinger fra tillitsvalgte som tyder på at regjeringens oppfølging av vedtaket ikke har hatt tilstrekkelig effekt. Dette medlem oppfatter at det fremdeles er stor usikkerhet rundt hvem som kan regnes som tillitsvalgte i forbindelse med blant annet godkjenning av innleie. Derfor mener dette medlem det er nødvendig å følge opp stortingsvedtaket gjennom endringer i loven, og vil ta dette videre i neste stortingssesjon.

Vedtak nr. 69, 4. desember 2023 Oppdatering av rettleiaren om økonomisk sosialhjelp i lys av SIFO-rapport om grunnlaget for dei statlege rettleiande satsane for økonomisk sosialhjelp

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser til omtalen av vedtaket i Meld. St. 4 (2024–2025). Flertallet mener vedtaket ikke utkvitteres på nåværende tidspunkt, og ser frem til at regjeringen på et egnet tidspunkt rapporterer på utviklingen.

Vedtak nr. 728, 7. juni 2024 Representantforslag om å greie ut korleis staten kan overta inndrivinga ved dei meir openberre tilfella av lønnstjuveri

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Rødt viser til anmodningsvedtak 728 fra 7. juni 2024 om hvordan staten kan overta inndrivingen ved de mer åpenbare tilfellene av lønnstyveri. Disse medlemmer merker seg at vedtaket ikke er fulgt opp, og at det heller ikke foreligger en tilfredsstillende redegjørelse om hvordan man konkret jobber for å gjennomføre tiltaket.

Disse medlemmer viser til Dokument nr. 15:321 (2024–2025), der arbeids- og inkluderingsministeren viser til at hun har invitert hovedsammenslutningene for å diskutere hvordan innsatsen mot lønnstyveri kan innrettes mest effektivt fremover. Disse medlemmer mener at arbeidet med hvordan staten kan overta inndrivingen ved de mer åpenbare tilfellene av lønnstyveri må komme i gang. Disse medlemmer understreker viktigheten av at vedtak 728 følges opp snarest mulig.

Vedtak nr. 842, 20. juni 2024 Vurdering av eit avgrensa unntak frå arbeidsmiljøloven for sjølvstendige konsulentar med spesialkompetanse

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til anmodningsvedtak 842 fra 20. juni 2024, der Stortinget ber regjeringen Støre vurdere et avgrenset unntak fra arbeidsmiljøloven slik at selvstendige IT-rådgivere og konsulenter med spesialkompetanse fortsatt skal kunne levere arbeid og oppdrag. Disse medlemmer mener at det haster å få på plass et unntak for selvstendige IT-rådgivere og konsulenter med spesialkompetanse.

Disse medlemmer mener det var riktig å innføre en godkjenningsordning for bemanningsbransjen for å luke ut useriøse aktører, men det var aldri tilsiktet at selskaper med én ansatt i praksis skulle få næringsforbud ved at de ikke lenger ble godkjente for utleie til kunder. Dette har rammet mange enkeltindivider med eget selskap svært hardt. Flere tusen personer ansatt i eget AS eller enkeltmannsforetak blir ikke lenger godkjent av Arbeidstilsynet for å leie seg selv ut, og mange må nå legge ned eget selskap og søke jobb hos større konsulentselskaper. Det finnes også eksempler på at ansatte i eget AS permitterer seg selv for å kvalifisere til å få dagpenger siden de ikke lenger får oppdrag. Flere store offentlige aktører har stanset etterspørselen etter innleid spesialkompetanse fra selskaper med én ansatt fordi denne gruppen ikke lenger blir godkjent for innleie. Disse medlemmer mener dette er en fullstendig meningsløs konsekvens av regjeringen Støres innleieregler, og understreker viktigheten av at vedtak 842 følges opp snarest mulig.

Vedtak nr. 843, 20. juni 2024 Oppfølging av arbeidet med oljepionerane i lys av kunnskapen frå NOU 2022:19 Oljepionerene – en kompensasjonsordning

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Rødt vil uttrykke stor misnøye med at det fremdeles ikke er kommet på plass en særskilt kompensasjonsordning for oljepionerene i tråd med NOU 2022:19 og Stortingets vedtak. Disse medlemmer vil minne om at dette er en sak med betydelig tidspress, fordi mange av dem som vil ha rett på erstatning, er alvorlig syke og har liten tid igjen. Disse medlemmer ber derfor regjeringen få opp tempoet i arbeidet med å følge opp vedtak nummer 843.

Sesjonen 2022–2023

Vedtak nr. 493 , 21. februar 2023 Endringar i arbeidsmiljøloven mv. (arbeidstakaromgrepet og arbeidsgivaransvar i konsern)

Komiteens medlemmer fra Høyre og Rødt viser til anmodningsvedtak 493 fra 21. februar 2023 om at Stortinget ber regjeringen snarest mulig utrede et lovforslag om å gi Arbeidstilsynet påleggskompetanse med hensyn til arbeidstakerbegrepet definert i arbeidsmiljøloven § 1-8. Disse medlemmer merker seg at regjeringen Støre tar sikte på å fremme en lovproposisjon for Stortinget våren 2025. Disse medlemmer understreker viktigheten av at oppfølgingen ikke blir utsatt, og at vedtak 493 følges opp snarest mulig.

Vedtak nr. 530, 14. mars 2023 Utgreiing av heimel for Arbeidstilsynet til å ta beslag i dokument under tilsyn

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Rødt viser til anmodningsvedtak 530 fra 14. mars 2023 om en hjemmel for å ta beslag i relevante dokumenter som firmaer ikke vil vise frem under Arbeidstilsynets kontroller. Disse medlemmer merker seg at regjeringen Støre tar sikte på å fremme en lovproposisjon for Stortinget våren 2025. Disse medlemmer understreker viktigheten av at oppfølgingen ikke blir utsatt, og at vedtak 530 følges opp snarest mulig.

Vedtak nr. 531, 14. mars 2023 Greie ut heimel for Arbeidstilsynet til å hente inn informasjon frå «tredjepartar»

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Rødt viser til anmodningsvedtak 531 fra 14. mars 2023 om at regjeringen skal utrede forslag som sikrer Arbeidstilsynet adgang til å hente informasjon fra flere aktører, en såkalt tredjepart. Disse medlemmer merker seg at regjeringen Støre tar sikte på å fremme en lovproposisjon for Stortinget våren 2025. Disse medlemmer understreker viktigheten av at oppfølgingen ikke blir utsatt, og at vedtak 531 følges opp snarest mulig.

Vedtak nr. 532, 14. mars 2023 Representantforslag om å gjennomgå og vurdere Arbeidstilsynet sine heimlar for tilsyn, informasjonstilgang og sanksjonsmoglegheiter etter arbeidsmiljøloven

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Rødt viser til anmodningsvedtak 532 fra 14. mars 2023 om en hjemmel for å ta beslag i relevante dokumenter som firmaer ikke vil vise frem under Arbeidstilsynets kontroller. Disse medlemmer merker seg at regjeringen Støre tar sikte på å fremme en lovproposisjon for Stortinget våren 2025. Disse medlemmer understreker viktigheten av at oppfølgingen ikke blir utsatt, og at vedtak 532 følges opp snarest mulig.

Vedtak nr. 604, 18. april 2023 Menneskerettar for personar med utviklingshemming – regelendringar for å gi personar med utviklingshemming i VTA-O varig oppfølging

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til anmodningsvedtak 604 fra 18. april 2023 om å gi personer med utviklingshemming i VTA-O varig oppfølging. Disse medlemmer fremhever at Stortinget ba regjeringen Støre komme tilbake med sin oppfølging i forbindelse med statsbudsjettet for 2024.

Disse medlemmer viser til vedtak 407 og 409 fra 3. mars 2022, som regjeringen Støre opprinnelig foreslo å følge opp med et forsøksprosjekt i utvalgte fylker. Disse medlemmer understreker, i likhet med det Stortinget den gang gjorde, at det ikke var en tilfredsstillende oppfølging. Den tilrettelagte oppfølging for personer med utviklingshemming i ordinært arbeidsliv må være av varig karakter og ha et omfang tilsvarende det som praktiseres i HELT MED-modellen.

Disse medlemmer mener derfor at det er på høy tid at regjeringen Støre følger opp Stortingets vedtak 604 fra 18. april 2023. Disse medlemmer merker seg at regjeringen Støres oppfølging av anmodningsvedtak om å gi varig oppfølging til personer med utviklingshemming i VTA-O har tatt uforholdsmessig lang tid, og at det nå er på tide å levere. Disse medlemmer ser seg derfor nødt til å følge med på at tempoet holdes oppe, og at implementeringen denne gang skjer i tråd med stortingsflertallets intensjon.

Disse medlemmer peker på at det i Prop. 1 S (2023–2024) for Arbeids- og inkluderingsdepartementet står:

«Arbeid- og inkluderingsdepartementet planlegg å sende forslag om nye reglar på høyring tidleg i 2024.»

Disse medlemmer merker seg at det regjeringen Støre ikke sendte forslag om nye regler på høring tidlig i 2024, og at det i Prop. 1 S (2024–2025) for Arbeids- og inkluderingsdepartementet står:

«Arbeids- og inkluderingsdepartementet arbeider med å gjere nødvendige endringar i forskrift om arbeidsmarknadstiltak for å gi personar i varig tilrettelagt arbeid i ordinær verksemd forsterka oppfølging. Forslag om nye reglar for ei permanent ordning vil bli sendt på høyring.

Arbeids- og velferdsetaten vil i løpet av hausten 2024 sette i gang eit pilotprosjekt med oppfølging av deltakarar i varig tilrettelagt arbeid i ordinær verksemd på oppdrag frå departementet. Erfaringar frå pilotprosjektet vil bidra inn i arbeidet med den permanente ordninga.»

Disse medlemmer er skuffet over at det nå har gått mer enn to og et halvt år siden Stortinget først anmodet regjeringen Støre om å sørge for at det utvikles bedre modeller for oppfølging i VTA-O. Disse medlemmer mener at arbeidet har tatt uforholdsmessig mye tid, og undrer seg over hvorfor regjeringen Støre ikke har fulgt opp anmodningen i vedtak 604 om å komme tilbake med sin oppfølging i forbindelse med statsbudsjettet for 2024.

Disse medlemmer mener at det nå er på tide å vise handlekraft og levere på Stortingets vedtak om å gi varig oppfølging til personer med utviklingshemming i VTA-O.

Vedtak nr. 727, 21. juni 2023 Prioritering av operative kontrollar, sanksjonering og etterforsking frå a-krimsentera

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Rødt viser til anmodningsvedtak 727 fra 21. juni 2023 om regjeringen Støre skal sørge for at a-krimsentrene prioriterer operative kontroller, sanksjonering og etterforskning, samt at kunnskapsinnhentingen innrettes for å understøtte dette.

Disse medlemmer viser til Stortingets behandling av Innst. 388 S (2022–2023), jf. Representantforslag 198 S (2022–2023) om å styrke a-krimsentrene, der det ble vedtatt en rekke grep for å styrke A-krimsentrene og få politiet mer på banen i det operative samarbeidet.

Disse medlemmer viser videre til Dokument nr. 15:1722 (2023–2024), der arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna i april 2024 svarte at:

«Regjeringen vil på vanlig måte orientere Stortinget om oppfølging av anmodningsvedtak i Prop. 1 S, som blir lagt fram i oktober.»

Disse medlemmer så frem til å lese om oppfølgingen av anmodningsvedtakene i Prop. 1 S (2024–2025), men der var det ikke noe nytt å melde fra regjeringen Støre som ikke sto i Dokument nr. 15:1722 (2023–2024) eller Prop. 1 S (2023–2024).

Disse medlemmer merker seg at det også i Prop. 1 S (2024–2025) står at regjeringen Støre vil komme tilbake til Stortinget på et senere tidspunkt. Disse medlemmer understreker viktigheten av at vedtak 727 følges opp snarest mulig.

Vedtak nr. 728, 21. juni 2023 Vurdere bruk av arrest og utlegg frå kriminelle aktørar i a-krimsamarbeidet

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Rødt viser til anmodningsvedtak 728 fra 21. juni 2023 om at regjeringen Støre skal sørge for at man i a-krimsamarbeidet prioriterer bruk av arrest og utlegg fra kriminelle aktører.

Disse medlemmer viser til Stortingets behandling av Innst. 388 S (2022–2023), jf. Representantforslag 198 S (2022–2023) om å styrke a-krimsentrene, der det ble vedtatt en rekke grep for å styrke A-krimsentrene og få politiet mer på banen i det operative samarbeidet.

Disse medlemmer viser videre til Dokument nr. 15:1722 (2023–2024), der arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna i april 2024 svarte at:

«Regjeringen vil på vanlig måte orientere Stortinget om oppfølging av anmodningsvedtak i Prop. 1 S, som blir lagt fram i oktober.»

Disse medlemmer så frem til å lese om oppfølgingen av anmodningsvedtakene i Prop. 1 S (2024–2025), men der var det ikke noe nytt å melde fra regjeringen Støre som ikke sto i Dokument nr. 15:1722 (2023–2024) eller Prop. 1 S (2023–2024).

Disse medlemmer merker seg at det også i Prop. 1 S (2024–2025) står at regjeringen Støre vil komme tilbake til Stortinget på et senere tidspunkt. Disse medlemmer understreker viktigheten av at vedtak 728 følges opp snarest mulig.

Vedtak nr. 730, 21. juni 2023 Plan for samarbeidet mellom a-krimsentera og ikkje–statlege aktørar

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Rødt viser til anmodningsvedtak 730 fra 21. juni 2023 om at regjeringen Støre skal sørge for at a-krimsentrene har en plan for samarbeidet med ikke-statlige aktører som er tett på ofrene for arbeidslivskriminalitet, samt at det etableres et kontaktpunkt / en tipsløsning.

Disse medlemmer viser til Stortingets behandling av Innst. 388 S (2022–2023), jf. Representantforslag 198 S (2022–2023) om å styrke a-krimsentrene, der det ble vedtatt en rekke grep for å styrke A-krimsentrene og få politiet mer på banen i det operative samarbeidet.

Disse medlemmer viser videre til Dokument nr. 15:1722 (2023–2024), der arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna i april 2024 svarte at:

«Regjeringen vil på vanlig måte orientere Stortinget om oppfølging av anmodningsvedtak i Prop. 1 S, som blir lagt fram i oktober.»

Disse medlemmer så frem til å lese om oppfølgingen av anmodningsvedtakene i Prop. 1 S (2024–2025), men der var det ikke noe nytt å melde fra regjeringen Støre som ikke sto i Dokument nr. 15:1722 (2023–2024) eller Prop. 1 S (2023–2024).

Disse medlemmer merker seg at det også i Prop. 1 S (2024–2025) står at regjeringen Støre vil komme tilbake til Stortinget på et senere tidspunkt. Disse medlemmer understreker viktigheten av at vedtak 730 følges opp snarest mulig.

Vedtak nr. 937, 16. juni 2023 Vurdering av omlegging av fribeløpet i uføretrygda

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til regjeringens tilbakemelding i Meld. St. 4 (2024–2025), og til at regjeringen ønsker å komme med en ytterligere vurdering i Prop. 1 S for 2026. Flertallet ønsker derfor ikke å utkvittere vedtaket på nåværende tidspunkt.

Komiteens medlem fra Rødt anser ikke vedtaket som fulgt opp. Dette medlem viser til at et flertall på Stortinget på ulike måter ønsker å øke fribeløpet slik at det blir enklere for uføre å kombinere arbeid og trygd. Dette medlem visere videre til enighet om revidert nasjonalbudsjett mellom Sosialistisk Venstreparti og regjeringspartiene fra 2023, der det i verbalforslag nummer 23 understrekes at målet med utredningen er «at uføre med restarbeidsevne i større grad enn ved dagens regelverk kan kombinere arbeidsinntekt med uføretrygd». Ettersom ingenting har skjedd på området, anser dette medlem at det fremdeles er behov for regelendringer både for å styrke uføres økonomi og for å styrke arbeidslinjen.

Sesjonen 2020–2021

Vedtak nr. 930, 18. mai 2021 Nav-ombud

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker seg at regjeringen ikke har til hensikt å følge opp Stortingets klare intensjon om rask etablering av et selvstendig Nav-ombud. Disse medlemmer viser til at bakgrunnen for forslaget er at mange har behov for hjelp og informasjon knyttet til egen sak i Nav-systemet. Det er ikke en holdbar løsning at dette kan ivaretas av etaten selv, og det er heller ikke i tråd med Stortingets vedtak. Disse medlemmer mener at regjeringens tilbakemelding i saken ikke er en holdbar oppfølging av anmodningsvedtaket, og forventer at regjeringen snarest mulig oppretter et eget selvstendig Nav-ombud.

Komiteens medlem fra Rødt vil uttrykke sterk misnøye med at regjeringen nå skrinlegger planene om et eget Nav-ombud. Dette medlem vil vise til at Stortingets vedtak om å opprette et Nav-ombud i 2021 var enstemmig, og ser det som svært problematisk at regjeringen setter Stortingets vilje til side på denne måten. Dette medlem viser til at brukerne i Arbeids- og velferdsdirektoratet ikke har fått styrket vern på andre måter siden Stortingets vedtak ble fattet, og at behovet for et eget Nav-ombud er større enn noensinne.