Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innhold

3. Rammeområde 8 under Forsvarsdepartementet

3.1 Regjeringens forslag

Oversikt over budsjettkapitler og poster under rammeområde 8

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S (2024–2025) med Tillegg 1 og 2

Utgifter

Forsvarsdepartementet

1700

Forsvarsdepartementet

1

Driftsutgifter

903 556 000

21

Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

160 423 000

22

IKT-virksomhet, kan overføres

472 879 000

43

Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres

6 620 000

52

Overføringer til statlige forvaltningsorganer

6 008 000

53

Risikokapital, NATO innovasjonsfond

13 590 000

60

Overføringer til kommuner og fylkeskommuner

2 980 000

71

Overføringer til andre, kan overføres

94 995 000

72

Tilskudd til Norges forskningsråd, kan overføres

64 994 000

73

Forskning og utvikling, kan overføres

160 744 000

78

Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres

1 943 649 000

79

Militær støtte til Ukraina, kan overføres, kan nyttes under kap. 1710 post 1 og 47, kap. 1720 post 1 og kap. 1760 post 1 og 45

2 006 150 000

1710

Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

1

Driftsutgifter, kan overføres

7 400 174 000

47

Nybygg og nyanlegg, kan overføres

5 892 441 000

1716

Forsvarets forskningsinstitutt

51

Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt

352 701 000

1720

Forsvaret

1

Driftsutgifter

46 539 225 000

71

Overføringer til andre, kan overføres

49 500 000

1730

Forsvarshistorisk museum

1

Driftsutgifter

176 113 000

71

Overføringer til andre, kan overføres

2 575 000

1735

Etterretningstjenesten

21

Spesielle driftsutgifter

4 299 296 000

1740

Statens graderte plattformtjenester

1

Driftsutgifter, kan overføres

608 387 000

1760

Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760 post 45

2 549 575 000

44

Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, kan overføres

256 733 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

34 476 213 000

48

Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel, kan overføres

650 000 000

75

Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 44

348 396 000

1791

Redningshelikoptertjenesten

1

Driftsutgifter

607 429 000

Sum utgifter rammeområde 8

110 045 346 000

Inntekter

Inntekter under departementene

4700

Forsvarsdepartementet

1

Driftsinntekter

13 245 000

4710

Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

1

Driftsinntekter

6 246 013 000

47

Salg av eiendom

97 690 000

4720

Forsvaret

1

Driftsinntekter

1 042 384 000

4730

Forsvarshistorisk museum

1

Driftsinntekter

12 500 000

4740

Statens graderte plattformtjenester

1

Driftsinntekter

212 776 000

4760

Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

1

Driftsinntekter

36 324 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter

1 592 839 000

48

Fellesfinansierte investeringer, inntekter

650 000 000

4791

Redningshelikoptertjenesten

1

Driftsinntekter

482 425 000

4799

Militære bøter

86

Militære bøter

500 000

Sum inntekter rammeområde 8

10 386 696 000

Netto rammeområde 8

99 658 650 000

3.2 Stortingets rammevedtak

Komiteen viser til Stortingets vedtak 5. desember 2024, der netto utgiftsramme for rammeområde 8 (Forsvar) er fastsatt til 114 658 650 000 kroner.

3.3 Komiteens merknader

3.3.1 Komiteens generelle merknader – rammeområde 8

Komiteen viser til proposisjonen.

Komiteen understreker at den sikkerhetspolitiske situasjonen både i Europa og resten av verden er alvorlig og under stadig negativ utvikling. Komiteen merker seg at regjeringen i proposisjonen blant annet fremhever følgende:

«Russlands angrepskrig mot Ukraina er og forblir Norges største sikkerhetspolitiske utfordring. Ingen andre pågående kriser eller konflikter har potensial til å påvirke Norges og Europas sikkerhet i samme grad. Utfallet vil påvirke Europa i lang tid fremover. Hvordan og når krigen vil ende er fortsatt uvisst. Samtidig ser vi at forbindelsene mellom Russland og andre autoritære stater forsterkes.

[…]

Geografisk avstand gir ikke nødvendigvis politisk, økonomisk eller militær avstand. Konsekvensene av kriger, klimaendringer og politisk uro treffer oss og våre interesser raskere og tydeligere enn før. Spenningen vil sannsynligvis vare i lang tid og utfordre institusjoner og samarbeidsmekanismer som norsk sikkerhet og forsvar er basert på, og påvirke Norge på stadig nye områder.»

Komiteen deler disse vurderingene.

Komiteen slutter seg til regjeringens beskrivelse av Forsvarets syv hovedoppgaver, slik disse er gjengitt i proposisjonen og i den nye langtidsplanen for forsvarssektoren, Innst. 426 S (2023–2024), jf. Prop. 87 S (2023–2024). Overordnet skal Forsvaret forebygge og avskrekke trusler, overvåke norske interesseområder, forsvare Norge og allierte, hevde norsk suverenitet, ivareta myndighetsutøvelse og bidra til krisehåndtering nasjonalt og internasjonalt. Komiteen viser til at Forsvaret skal løse disse oppgavene innenfor et definert ambisjonsnivå og fastlagte rammer. Forsvarets organisasjon og styrkestruktur skal innrettes for å løse de militære kjerneoppgavene.

Komiteen viser til et oppdatert nasjonalt forsvarskonsept, nedfelt i den nye langtidsplanen for forsvarsektoren. Dette nasjonale forsvarskonseptet stadfester at Norge forsvares på grunnlag av tre gjensidig avhengige elementer: Forsvarets egenevne, forsvarsevnen gjennom alliert og regionalt samarbeid og kollektiv avskrekkings- og forsvarsevne i rammen av NATO, og den støtten som kan ytes fra det sivile samfunn, også i rammen av totalforsvaret.

Komiteen viser til at den nye langtidsplanen for forsvarssektoren er resultatet av et historisk forlik. Langtidsplanen ble enstemmig vedtatt av partiene på Stortinget, og legger opp til at det skal brukes 611 mrd. kroner mer på forsvarssektoren i perioden 2025–2036. Dette er en klar og tverrpolitisk forpliktelse som strekker seg over flere stortingsperioder, og bygger på anbefalingene til blant annet Forsvarskommisjonen, forsvarssjefens fagmilitære råd, sikkerhetsfaglig råd og Totalberedskapskommisjonen. Det tverrpolitiske ønsket om mer personell og økte investerings- og driftsbudsjetter reflekterer det sikkerhetspolitiske alvoret Norge befinner seg i.

Opptrappingen i forsvarssektoren skal ifølge langtidsplanen realiseres i tre markante løft i hhv. 2024/2025, 2028 og 2031, på om lag 15 mrd. kroner hver, med en jevnest mulig opptrapping mellom årene. Gjennom planperioden skal mangler utbedres, personell rekrutteres og moderniserings- og anskaffelsesprosjekter gjennomføres. Det settes av mer midler til drift, vedlikehold, reservedeler og ammunisjon.

Komiteen understreker at den til enhver tid sittende regjering i planperioden har ansvar for å forvalte forsvarsforliket på en ansvarlig måte. Forsvarssektoren må i de årlige budsjettene få bevilgninger som er i henhold til rammene fastsatt i langtidsplanen. Bevilgningene skal også fortløpende omsettes i bedret forsvarsevne, i tråd med vedtatte ambisjoner. Dette er viktig både av operative hensyn, og for å opprettholde den parlamentariske og folkelige oppslutningen rundt forsvarsforliket. En forutsetning for at man får full operativ effekt av investeringene som gjøres midt på 2020-tallet, er at langtidsplanen etterleves helt frem til 2036.

Komiteen merker seg at regjeringen i proposisjonen budsjetterer i henhold til langtidsplanen, med et forsvarsbudsjett for 2025 på 110,1 mrd. kroner. Ekskludert støtte til Ukraina legges det opp til å bruke 2,03 pst. av BNP på forsvarsutgifter. Midlene skal blant annet brukes til å etterfylle ammunisjonslagre, øke den operative beredskapen, styrke Heimevernet og investere i nytt materiell.

Komiteen understreker at det er i Norges sikkerhetspolitiske interesse å støtte Ukraina i deres frihetskamp, og at Nansen-programmet er et viktig bidrag også til å øke norsk sikkerhet.

Komiteen viser til at det har vært samtaler mellom regjeringen og de politiske partiene på Stortinget om Nansen-programmet og støtten til Ukraina for 2025. Komiteen viser til at alle partier slutter seg til følgende tekst:

«16. februar 2023 ble det norske Nansen-programmet for Ukraina lansert av de parlamentariske lederne, statsministeren, finansministeren og president Zelenskyj.

Alle partiene på Stortinget står bak Nansen-programmet og den politiske avtalen signert av de parlamentariske lederne.

Den tverrpolitiske støtten til Ukraina og det ukrainske folkets frihetskamp er uttrykk for en bred og sterk støtte til Ukraina i det norske folk.

Ukraina kjemper en kamp for egen frihet, men også for verdier og interesser som er avgjørende for Norge. Alle partiene på Stortinget understreker at Norge fortsatt vil støtte Ukrainas forsvarskamp og gjenoppbygging så lenge Ukraina har behov for det.

Da programmet ble lansert var støtten på 15 mrd. kroner hvert år i tidsrommet 2023–27, totalt 75 mrd. kroner. Støtten skulle være fleksibel og innrettet etter ukrainernes behov.

Siden Nansen-programmet ble lansert har den årlige økonomiske støtte blitt utvidet ved flere anledninger. For 2023 utgjorde støtten 20 mrd. kroner, for 2024 27 mrd. kroner.

Partiene på Stortinget vurderer situasjonen for Ukraina som enda mer kritisk enn da Nansen-programmet ble lansert. Det er behov for mer støtte og raskere støtte, både militært og sivilt.

Partiene støtter derfor en utvidelse av Nansen-programmet. Det etableres et gulv for årlig finansiering på 15 mrd. kroner. Dette innebærer at bevilgninger utover dette i et enkelt år ikke skal komme til fratrekk fra den totale rammen som tidligere. Eventuelle økte årlige bevilgninger kommer dermed på toppen av den totale støtten. Programmet forlenges også med tre år, frem til og med 2030. Det bidrar til økt langsiktighet for Ukraina og internasjonale partnere.

For 2025 har partiene ulike forslag til økte bevilgninger utover grunnbevilgningen på 15 mrd. kroner. Flere partier har foreslått økte bevilgninger basert på sine alternative budsjetter for 2025 og vil stemme for disse. Dette utfordrer ikke enigheten om Nansen-programmets betydning, innretning og varighet.

Etter samtaler mellom de parlamentariske lederne for partiene på Stortinget høsten 2024 har alle partiene blitt omforent om en bevilgning til Nansen-programmet på minst 35 mrd. kroner.

Støtten for 2025 fordeles med 22,5 mrd. kroner til militær støtte og 12,5 mrd. kroner i sivil og humanitær støtte. Prioriterte områder vil være støtte til ukrainsk forsvarsindustri og energisikkerhet. Støtten skal bygge opp under demokratiske institusjoner, rettsstaten og et sterkt sivilsamfunn.

Flere partier har tatt til orde for å reetablere en støtte til utviklingsland rammet av krigens konsekvenser. Partiene er omforent om at de humanitære prinsippene fortsatt skal ligge til grunn for norsk bistand. Økningen i sivil støtte til Ukraina går ikke på bekostning av norsk innsats i andre kriser. Partiene avklarer i egne budsjetter nivået på det øvrige bistandsbudsjettet.

Regjeringen og de politiske partiene vil videreføre den jevnlige kontakten, både om situasjonen i Ukraina og oppfølgingen av Nansen-programmet. Dette skjer i henhold til den politiske avtalen om Nansen-programmet både gjennom den ordinære konsultasjonsprosessen mellom regjering og storting og gjennom møter mellom regjeringen og de parlamentariske lederne. Regjeringen vil ta initiativ til samtaler mellom partiene i forbindelse med regjeringens arbeid med revidert nasjonalbudsjett 2025.

Alle partiene understreker betydningen av god kontroll og revisjon med så store bevilgninger til et land i krig med betydelige utfordringer knyttet til korrupsjon. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med en nærmere redegjørelse for dette arbeidet og gjøre en vurdering av ytterligere tiltak i dialog med Stortinget.»

Komiteen foreslår derfor at kap. 1700 post 79 økes med 15 000 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til budsjettforliket av 1. desember 2024 mellom de tre partiene, der det er foreslått tiltak som styrker velferden, gir folk bedre råd og bidrar til grønn omstilling. Gjennom forliket gjøres det grep for å styrke velferden, som økt bevilgning til bemanning i SFO og barnehagene og utvidelse av rabatt på tannhelse til nye grupper. Retten til 12 timers gratis SFO i uken for 1.–3. trinn skal nå lovfestes. Gjennom denne budsjettavtalen vil man også lovfeste retten til tannhelsetjenester for 25–28-åringer på lik linje med unge voksne opp til 25 år. Barnetrygden, studiestøtten og minstepensjonen økes, og det opprettes en skjermingsordning i bostøtten for mottakere av AAP og dagpenger. Disse medlemmer er også enige om å utvide ordningen med hurtigdomstol for ungdom til to nye politidistrikt og å øke bemanningen i fengslene. Videre styrkes Husbanken, det legges til rette for bygging av flere studentboliger og tiltak for å styrke kommunenes arbeid med klima og natur styrkes gjennom økte bevilgning til klimasats og natursats. Det er også enighet om å ikke lyse ut første konsesjonsrunde for gruvedrift på havbunnen i 2024/2025. Disse medlemmer fremhever også at man styrker arbeidet med grønn omstilling, blant annet gjennom økt bevilgning til Enova og oppstart av arbeid for mer CO2-fangst, -transport og -lagring.

Komiteens medlemmer fra Høyre mener det er avgjørende at Norge øker sin militære støtte til Ukraina. Situasjonen er alvorlig, og Norge må bidra til å sette Ukraina bedre i stand til å forsvare seg mot de brutale russiske angrepene. Høyre foreslo derfor i sitt alternative budsjett å øke ukrainastøtten betydelig i 2025, til 45 mrd. kroner. Disse medlemmer mener det særlig er nødvendig å gjøre mer for å støtte Ukrainas egen forsvarsindustri. Industrien har kapasitet, men mangler finansiering. Gjennom dialog med ukrainske myndigheter har disse medlemmer forsikret seg om at det finnes produksjonslinjer i Ukraina som kan oppskaleres i løpet av tre til seks måneder, hvis Norge bidrar med finansiering. Det er også svært viktig med støtte til den ukrainske energisektoren. Russland bomber energiforsyningen for å svekke ukrainernes moral og kampkraft, men sikker og fungerende energiforsyning er også helt nødvendig for å kunne produsere våpen og ammunisjon. Disse medlemmer understreker at forslaget i liten grad vil legge press på norsk økonomi og er i tråd med handlingsregelen.

Disse medlemmer merker seg at støtten til Ukraina i regjeringens opprinnelige budsjettforslag var foreslått til 15 mrd. kroner, delt likt mellom sivile og militære formål.

Disse medlemmer mener det er svært positivt at et samlet storting ble enige om å støtte Ukraina med minst 35 mrd. kroner i 2025, som er 20 mrd. kroner mer enn regjeringen la opp til i sitt opprinnelige forslag til statsbudsjett. Det er også positivt at støtten i 2025 vil fordeles med 2/3 til militære formål og 1/3 til sivile formål. For disse medlemmer var det også viktig å få enighet om at regjeringen kommer tilbake til Stortinget under arbeidet med revidert nasjonalbudsjett for 2025 for å diskutere en ytterligere økning i støtten i 2025.

Disse medlemmer understreker at regjeringen forvalter forliket om ny langtidsplan for forsvarssektoren, Innst. 426 S (2023–2024), jf. Prop. 87 S (2023–2024), på vegne av alle forlikspartene på Stortinget. Disse medlemmer viser til at Høyre var en del av grunnlaget for den vedtatte langtidsplanen for Forsvaret. Disse medlemmer forutsetter at regjeringens bevilgningsforslag ivaretar den vedtatte planen.

Den tverrpolitiske enigheten om innretningen og finansieringen av langtidsplanen for 2025–2036 er viktig for å sikre et ytterligere styrket forsvar de kommende årene. Disse medlemmer imøteser den årlige rapporteringen fra regjeringen til Stortinget om status, fremdrift, utfordringer og risiko knyttet til realiseringen av langtidsplanen. Det er viktig at den årlige rapporteringen blir detaljert og oppdatert, slik at den utgjør et godt faktagrunnlag for oppfølging fra Stortingets side.

Disse medlemmer viser til at svært store fellesskapsmidler skal brukes på anskaffelser og drift i forsvarssektoren i løpet av planperioden. Disse medlemmer mener at den viktigste målsettingen i anskaffelsesprosessene må være å realisere faktiske kapasiteter i henhold til vedtatte budsjett- og tidsrammer. Disse kapasitetene inngår i vedtatt styrkeplan og vil spille en avgjørende rolle hvis Norge må håndtere krise eller krig.

Disse medlemmer understreker viktigheten av at Forsvaret klarer å rekruttere og beholde personell og videreutvikle personellkompetansen i sektoren. Realiseringen av langtidsplanen er helt avhengig av at den planlagte personellopptrappingen lykkes. Personellopptrappingen skal skje samtidig som kampen om kompetanse i arbeidsmarkedet generelt også tilspisses. Disse medlemmer mener derfor at Forsvaret må jobbe systematisk og kontinuerlig med personalpolitikk. Stortingets vedtak knyttet til langtidsplanen, rapporten fra lønns- og insentivprosjektet og Svendsen-utvalgets anbefalinger utgjør et godt grunnlag for dette arbeidet. Disse medlemmer imøteser informasjonen om status på arbeidet i forbindelse med den årlige rapporteringen om langtidsplanen.

Disse medlemmer registrerer med bekymring omtale i pressen av at ungdom med utenlandske forelde ikke får ferdigbehandlet sine søknader om sikkerhetsklarering, og dermed går glipp av muligheten til å avtjene verneplikt. Det er viktig å understreke at ikke alle vil få sikkerhetsklarering, men alle har krav på en individuell behandling av søknaden. Det er ikke holdbart at store grupper nordmenn i praksis utestenges fra førstegangstjenesten. Å ha foreldre fra utlandet er ikke i seg selv diskvalifiserende. Disse medlemmer peker på at når Forsvaret de neste årene skal vokse med flere ansatte, vernepliktige og reservister, er det avgjørende at Forsvarets sikkerhetsavdeling raskt dimensjoneres til å kunne håndtere et raskt voksende antall søknader om sikkerhetsklarering.

Disse medlemmer understreker at det forplikter å være del av forsvarsforliket på Stortinget. Den enstemmig vedtatte langtidsplanen for forsvarssektoren består av flere bestanddeler, inkludert en fremtidig styrkestruktur (tabell 4.1, Prop. 87 S (2023–2024)). Kampflysystemet F-35 utgjør en viktig del av denne styrkestrukturen, og samtlige forliksparter har stilt seg bak følgende merknad i behandlingen av ny langtidsplan: «Luftforsvaret skal styrkes for å utnytte det fellesoperative potensialet i femtegenerasjons systemer, inkludert F-35 kampfly». Disse medlemmer viser til regjeringens budsjettpartner Sosialistisk Venstreparti sitt alternative budsjett for 2025. I det alternative budsjettet foreslår Sosialistisk Venstreparti å fjerne midler til «tilleggsutstyr til F-35» (-750 mill. kroner) og «driftsutgifter til kampflyinnkjøpet» (-10 mill. kroner). Også Rødt budsjetterer med kutt til F-35-programmet i sitt forslag til alternativt budsjett for 2025.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener en av statens viktigste oppgaver er å sikre innbyggere mot trusler utenfra. Uten trygghet mot påvirkning og trusler fra aktører som vil skade Norge, vil folk flest føle at hverdagen blir usikker og demokratiets forankring vil smuldre opp.

Russlands ulovlige invasjon av Ukraina har vist oss at fred og frihet ikke kan tas for gitt. Alliansetilknytningen Norge har til NATO, er viktigere enn noen gang. Med Sverige og Finland som medlemmer i NATO kan det nordiske samarbeidet styrkes og utvikles ytterligere. Dette gir Norden sterkere sikkerhetspolitisk tyngde, og det vil styrke forsvarsevnen betraktelig.

Disse medlemmer vil sikre nasjonal suverenitet gjennom et sterkt nasjonalt forsvar, bygget på allmenn verneplikt og bred alliansebygging i NATO. Disse medlemmer mener at Norge skal være en konstruktiv bidragsyter i NATO. NATO er den viktigste arenaen for deltakelse og samarbeid når det gjelder sikkerhet. Disse medlemmer ser NATO som en god arena for materiellsamarbeidsprosjekter. Med stadig endrede politiske forhold og ulike perspektiver på utfordringene NATO står overfor, er det viktig å sikre et sterkt bånd til våre fremste allierte, USA og Storbritannia. Derfor ønsker disse medlemmer å åpne opp for etablering av allierte baser på norsk jord, også i fredstid.

Disse medlemmer mener det er viktig at Norge deltar i felles materiell- og utviklingsprogram i EU. Dette er viktig for å styrke norsk forsvarsindustris muligheter til å være del av felles europeiske anskaffelsesprogrammer, og det vil bidra til bedre felles løsninger for logistikk, opplæring og vedlikehold. Disse samarbeidene vil også styrke norsk forsvarsevne og bidra til bedre integrasjon med våre allierte.

Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet var en del av grunnlaget for den vedtatte langtidsplanen for Forsvaret. Disse medlemmer forutsetter at regjeringens bevilgningsforslag ivaretar den vedtatte planen. Det er avgjørende at fremdriften i planen og økonomistyringen sikrer vekst i forsvarsevnen og oppbygging av kapasiteter og kapabiliteter. Disse medlemmer forventer at regjeringen vil forsterke norsk forsvarsindustris muligheter til å øke produksjonskapasiteter, gjennom tettere samarbeid og avtaler med industrien.

Disse medlemmer vil understreke betydningen av norsk forsvars- og verftsindustris muligheter til å bli aktivt med i utvikling og produksjon av marinens nye fartøyer. Det er naturlig at de nye fartøysanskaffelsene er med på å sikre at vedlikehold og oppgraderinger av fartøyene gjennomføres i Norge.

Disse medlemmer mener de nye fregattene må bygges i Norge. Det er viktig at de nye fregattene blir valgt med bakgrunn i egnethet og muligheter for norsk verfts- og forsvarsindustri.

Disse medlemmer ser positivt på den planlagte styrkingen av Forsvarets aktivitetsnivå. Organisasjonsbyggingen og tilføringen av mer personell vil være avgjørende for å gjennomføre forsvarsløftet som er skissert i planen.

Disse medlemmer mener skytebaner bør defineres som kritisk infrastruktur ut fra et beredskapsperspektiv. Tilgangen på skytebaner er avgjørende for å opprettholde og forbedre skyteferdigheter både for Forsvaret, politiet og frivillige skyttere og jegere.

Medlemen i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser til at me lever i ei tid med krig i Europa, aukande spenning og stormaktsrivalisering. Det gjer det viktigare enn nokon gong å prioritera rett i forsvarspolitikken. Sosialistisk Venstreparti vil ha eit sterkt nasjonalt forsvar. Eit forsvar som handhevar suvereniteten vår på landjorda, på havet og i lufta, medverkar både til å trygga norsk politisk handlingsrom, til god forvalting av naturressursar og til låg spenning i nærområda.

Denne medlemen understrekar at Forsvarets viktigaste ressurs er folk. Forsvaret må ha nok soldatar og befal, og personellet må ha rett kompetanse. Dette er også Forsvarets største utfordring i dag. Denne medlemen merkar seg at det er store utfordringar med bemanninga i Forsvaret, trass i at forsvarsforliket legg opp til at det trengst langt meir personell framover. Mange erfarne folk har allereie forlate eller er i ferd med å forlata Forsvaret, som då mistar verdifull kompetanse. For at tilsette skal bli verande i Forsvaret, er det avgjerande at særleg pensjonsvilkåra blir styrka. Samtidig trengst det god rekruttering for å sikra bemanninga framover. Denne medlemen viser til Sosialistisk Venstreparti sitt alternative budsjett for 2025, der ytterlegare 800 mill. kroner vert sett av for å behalda og rekruttera personell, og at førstegongstenesta vert styrka med 330 mill. kroner, slik at fleire kan kallast inn.

Denne medlemen er bekymra over at ubalansen mellom personell, drift og aktivitet på den eine sida, og store materiellinvesteringar på den andre sida, ikkje er retta opp. For at den nasjonale forsvarsevna faktisk skal styrkast, må det vera nok folk og ressursar til å øva, segla og vedlikehalda. I motsett tilfelle kan innkjøp av nytt materiell vera bortkasta og reelt sett svekka forsvarsevna. I gjennomføringa av langtidsplanen for Forsvaret er det avgjerande at ting skjer i rett rekkefølge. I Sosialistisk Venstreparti sitt alternative budsjett for 2025 føreslår partiet derfor å styrka aktivitetsnivået i Forsvaret med 800 mill. kroner. Heimevernet blir føreslått styrka særskilt med 140 mill. kroner til fleire soldatar og befal, materiell og øving. Forsvaret fungerer ikkje utan tilstrekkeleg sivilt personell, og Sosialistisk Venstreparti føreslår å styrka dette med 300 mill. kroner i 2025.

Denne medlemen registrerer at den førre regjeringa sin politikk for konkurranseutsetting og privatisering av ulike funksjonar i Forsvaret framleis legg føringar for verksemda i Forsvaret. Dette er etter denne medlemens meining uklokt både med tanke på å sikra kompetent og nok personell i Forsvaret, og med tanke på sikkerheit og beredskap. Dersom sivile og private selskap erstattar Forsvarets eigne tilsette, aukar sikkerheitsrisikoen, og det vil vera uklare folkerettslege forhold i krise og krig. Det er gledeleg at regjeringa omsider tok reinhaldet tilbake i Forsvarets eigen regi, men det gjenstår framleis viktige avklaringar om kven som skal utføra sentrale oppgåver i Forsvaret, som dagleg vedlikehald av materiell og IKT-drift og lagring av Forsvarets data. Det er særleg viktig å halda kontroll over sentrale IKT-funksjonar og ikkje overlata desse til privateigde kommersielle selskap. Drift og vedlikehald av IKT-systema må skje i Forsvarets eigen regi.

Denne medlemen viser til at Sosialistisk Venstreparti i tillegg føreslår å løyva 45 mill. kroner til oppgradering og vedlikehald av Luftforsvarets skolesenter på Kjevik, og samtidig sparar 140 mill. kroner på å ikkje flytta skolesenteret til Værnes. Luftforsvarets skolesenter på Kjevik utdannar Forsvarets flyteknikarar, ein kompetanse som det allereie er kritisk mangel på. Flytting av utdanninga til Værnes vil innebera ei dramatisk svekking av Forsvarets kompetanse på området og i praksis kunna setta mange av flya på bakken. I tillegg er det mykje som tyder på at ei flytting vil vera langt meir kostbar enn å halda utdanninga der ho er i dag, og langt meir enn tidlegare rekna med. Denne medlemen meiner derfor at skolesenteret må bli verande på Kjevik.

Denne medlemen viser til den spente sikkerheitspolitiske situasjonen og stormaktsrivaliseringa mellom USA og Kina. Styrking av Noregs forsvarsevne vil vera eit positivt bidrag til å dempa spenninga i nærområdet, då landet i større grad vil kunna handheva eigen suverenitet framfor å overlata dei store norske havområda til eit mogleg konfrontasjonsområde mellom stormaktene. Noreg må bli mindre avhengig av eit uføreseieleg USA og ikkje delta i USA sine krigar og spenningsoppbygging rundt om i verda. Å senda ein av svært få norske fregattar til Indo-Stillehavet betyr i realiteten å svekka beredskapen heime. Sosialistisk Venstreparti kuttar derfor bidraget til NATO-operasjonen HighMast og Talisman Sabre i Indo-Stillehavet, og vil samtidig trekka norske styrkar ut frå Irak.

Denne medlemen understrekar at veteranorganisasjonane gjer eit svært viktig arbeid for skadde utanlandsveteranar. Det er behov for å styrka tiltaka for veteranane våre. Sosialistisk Venstreparti aukar derfor løyvinga til veteranorganisasjonar og veterantiltak i sitt alternative statsbudsjett for 2025.

Denne medlemen viser til at den førre regjeringa fekk gjennom ein ny kapittelstruktur under Forsvarsdepartementet, som inneber at løyvingar til dei ulike forsvarsgreinene som tidlegare var delt opp på ulike kapittel, no er samla under nytt kap. 1720 Forsvaret. Denne medlemen meiner at denne kapittelstrukturen gir Stortinget mindre innsikt i korleis Forsvarets ressursar blir disponert, og gir for vide fullmakter til regjeringa og forsvarssjefen. Denne medlemen meiner at ei oppdeling av kapittelstrukturen ville gitt ei meir open og demokratisk behandling av forsvarsbudsjettet.

Denne medlemen viser vidare til Nansen-programmet og avtalen mellom partia på Stortinget om å auka den militære støtta til Ukraina i 2025 med 15 mrd. kroner ut over regjeringa sitt forslag. Av budsjettekniske årsaker kjem ikkje Sosialistisk Venstrepartis støtte til denne auken fram av tabellen i innstillinga på kap. 1700 post 79.

Komiteens medlem fra Rødt viser til at Norge er et land med store havområder i Arktis og en geografisk plassering som er strategisk viktig for kontrollen med Nord-Atlanteren. Stormakter som Russland, USA og andre vil fylle tomrommet som oppstår hvis Norge ikke er til stede med egne styrker under norsk kommando. Et sterkere nasjonalt forsvar gir mindre rom for stormaktsrivalisering i våre områder. Det vil også forebygge og motvirke konflikt i tråd med Norges interesse av lav spenning i nord. Den nasjonale forsvarsevnen må også styrkes for å avskrekke potensielle angripere.

Dette medlem sier nei til økt amerikansk tilstedeværelse og økt kjernefysisk mobilisering i norske nærområder, og vil innrette forsvarsinnsatsen i tråd med forsvarsforliket: Å forebygge og motvirke konflikt. Rødt er imot baseavtalen som gir USA rett på tolv baser på norsk territorium, en avtale som bryter med prinsippene fra baseerklæringen fra 1949 og bidrar til å gjøre Norge til et oppmarsjområde mellom stormaktene, uten noen garanti om økt sikkerhet i retur.

Dette medlem viser til at selv om det er enighet på Stortinget om å doble hæren, sikre luftvern til sivilbefolkningen, anskaffe standardiserte overflatefartøy fra norsk industri og flere andre punkter fra Rødts forsvarsplan, er det flere elementer i regjeringens budsjettforslag som i stedet flytter fokus bort fra forsvar av Norge og over til amerikanskledede utenlandsoppdrag, en strategi som de siste 30 år har gått ut over forsvarsevnen og undergravd Norges troverdighet som en forsvarer av folkeretten.

Dette medlem understreker at hvorvidt det norske forsvaret skal motvirke konflikt og sørge for sikkerhet i våre områder eller fungere som en forlenget arm for USA med utenlandske militæroperasjoner og eskalerende konfrontasjon med Russland, er konkrete politiske kamper som avgjøres av Stortinget. I forsvarsbudsjettet for 2025 vil Rødt gjøre omdisponeringer på nær 4 mrd. kroner.

I militæroperasjonene som dette medlem vil kutte, ligger 114 mill. kroner til Operation Inherent Resolve i Irak og NATO Mission Iraq. Dette er norsk tilstedeværelse som avlaster amerikanske styrker til å forsyne og verne Israel mens staten utfører folkemord i Palestina og angriper andre land i regionen. Rødt vil også kutte 330 mill. kroner til å sende én av Norges fregatter, som er sårt tiltrengt til sikring av norske havinstallasjoner, i konfrontasjon med Kina i den britisk-ledede styrken High Mast i Stillehavet.

Dette medlem vil i stedet forsere de delene av langtidsplanen som utbedrer personellkrisen i Forsvaret, hente inn vedlikeholdsetterslep på Forsvarets egne baser, og bygging av fartøy til bruk av Sjøforsvaret, Kystvakten og Heimevernet til trygging av kystnære områder.

Rødt vil i tillegg øke satsingen på ivaretakelse av krigsveteraner samt bevilge økte midler til å bekjempe seksuell trakassering og mobbing i forsvarsgrenene, i tillegg til økte investeringer i nordisk forsvarssamarbeid.

Rødts budsjettforslag innebærer 200 nye stillinger i forsvarsgrenene utover regjeringens forslag. Av disse skal 50 stillinger øremerkes til skadde veteraner, som i dag møter problemer på arbeidsmarkedet og ikke har egne stillinger fritatt fra blant annet Forsvarets fysiske opptakskrav. Rødt øker også tilskuddene til veteranorganisasjoner og oppfølging av veterantiltak med til sammen 25 mill. kroner.

Forsvarets ansatte får i dag ikke pensjon på øving, vakt og andre tillegg som utgjør en stor del av deres lønn og gjør soldater til pensjonstapere. Etter innspill fra fagforbundene, inkluderer Rødts forslag 100 mill. kroner til økte pensjonsutbetalinger for å løse Forsvarets pensjonskrise, i tråd med Rødts gjennomslag i forsvarsforliket om at mer av lønna skal bli pensjonsgivende. Siden det største hinderet for å ruste opp egenevnen er tilgangen på personell, vil Rødt også styrke Forsvarets arbeid med å rekruttere og beholde ansatte med 420 mill. kroner, samt 300 mill. kroner til økte opptak av treårige utdanninger på Forsvarets høyskole. Rødt vil også forsere styrking av Heimevernet med ytterligere 500 vernepliktige.

LO har varslet om en akselererende bruk av eksterne konsulenter i Forsvaret. For at Forsvaret skal kunne løse mer av sine oppgaver selv, uten å bli avhengig av private, budsjetterer Rødt med 120 mill. kroner til nye sivile stillinger til Forsvaret, som dekkes inn av et kutt på 120 mill. kroner i eksterne konsulenter.

Komiteens medlem fra Venstre mener krigen i Ukraina er vår tids viktigste sikkerhetspolitiske sak. Russlands folkerettsstridige fullskalainvasjon utfordrer ikke bare Ukrainas selvstendighet, men også det liberale demokratiet og våre felles verdier. Dette medlem mener en russisk seier vil kunne få dramatiske konsekvenser for Europas sikkerhet og må unngås for enhver pris. Det vil kunne gi økt næring til Russlands ambisjoner og vise at militær makt lønner seg, som andre autoritære stater kan ta lærdom av. Dette medlem peker på den nylige vedtatte langtidsplanen for forsvarssektoren, som samtlige stortingspartier har stilt seg bak, fremhever at det mest effektive sikkerhetstiltaket er militær støtte til Ukraina.

Dette medlem viser til Venstres alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke støtten til Ukraina med 90 mrd. kroner i 2024 og 2025. Av disse foreslås 50 mrd. kroner gjennom nysalderingen, 10 mrd. kroner i reelle omprioriteringer og 30 mrd. kroner i økt oljepengebruk. Dette medlem mener enigheten mellom samtlige stortingspartier for Nansen-programmet i 2025 er en betydelig forbedring fra regjeringens opprinnelige forslag til statsbudsjettet for 2025, og ser frem til forhandlinger om Ukraina-støtten i revidert nasjonalbudsjett, slik det er enighet om i avtalen.

Dette medlem mener den sikkerhetspolitiske situasjonen krever ytterligere europeisk samarbeid, og viser til Dokument 8:151 S (2021–2022), der Venstre foreslår å sikre Norge fullverdig deltakelse i EUs felles utenriks- og sikkerhetspolitikk (FUSP). Dette medlem viser til at EU for første gang har opprettet en egen forsvarskommisær, som fremhever at satsing på en felles europeisk forsvarsindustri blir en sentral del av agendaen fremover. Dette medlem mener det er positivt at Norge har undertegnet en forsvarsavtale med EU, men vil likevel fremheve at forsvarssamarbeidet ikke er en del av EØS-avtalen, og mener det er viktig å sikre et tett europeisk samarbeid i tiden fremover.

Dette medlem viser til at Venstre var en del av grunnlaget for den vedtatte langtidsplanen for Forsvaret. Dette medlem forutsetter at regjeringens bevilgningsforslag ivaretar den vedtatte planen.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at krigen i Ukraina og de ringvirkninger den har, ikke må undervurderes. Russlands folkerettsstridige fullskala invasjon av Ukraina er brutal, tar mange liv og vil i lang tid fremover sette dype spor i befolkningen. Dette medlem mener at det er viktig at Norge står opp for Ukrainas suverenitet, og er en trofast partner i støtten. Dette medlem viser til regjeringen først la frem forslag på støtte til Ukraina gjennom Nansen-programmet på 15 mrd. kroner i 2025. Kristelig Folkeparti mente at dette var utilstrekkelig. Kampene på bakken i Ukraina tilsier at norsk støtte må opp. Det er både riktig og nødvendig. Krigen utkjempes nå, og den kan vinnes eller tapes nå. Det vises til avtalen om Nansen-programmet i denne forbindelse.

Dette medlem viser til at stadig mer is smelter i Nordområdene, og at dette sammenholdt med det nye trusselbilde gjør at det norske forsvaret må være rustet for de konflikter og den hybride krigføringen som kan komme i Arktis. Dette bør være en av prioritetene i den langsiktige oppbyggingen av Forsvaret de neste årene.

Dette medlem viser til oppfølgingen og gjennomføringen av langtidsplanen for forsvarssektoren (LTP) og flåteplanen av 2024, som vil tilføre Sjøforsvaret minimum fem fregatter, seks ubåter og inntil ti nye havgående og 18 kystnære standardfartøy.

Anskaffelsen av en standardisert fartøysklasse skal realiseres gjennom en nasjonal skipsbyggingsstrategi. Denne har som målsetting å ha nasjonal kompetanse på design, utrusting, systemintegrasjon og vedlikehold av marine- og kystvaktfartøy med hensyn til beredskap og forsyningssikkerhet.

Dette medlem viser til at Prop. 1 S (2024–2025) under Forsvarsdepartementets utgiftsposter ikke inneholder noe nytt med hensyn til fremdriften i anskaffelsesstrategi for en standardisert fartøysklasse.

Dette medlem mener anskaffelsesprosessene av nye fregatter og en standardisert fartøysklasse må ses i sammenheng, og valg av leverandør av standardfartøy må gjøres før valg av partnerland for fregatt. Dette vil sikre muligheten for forpliktende industrisamarbeid.

For å unngå reduksjon i operativ evne mener dette medlem at det er viktig å sikre en god og effektiv anskaffelsesprosess sammen med norsk maritim klynge, for å sikre at overflatestrukturen er operativ uten forsinkelser og i tråd med tidslinjen i langtidsplanen.

Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti var en del av grunnlaget for den vedtatte langtidsplanen for Forsvaret. Dette medlem forutsetter at regjeringens bevilgningsforslag ivaretar den vedtatte planen.

Komiteens medlem, uavhengig representant Christian Tybring-Gjedde, viser til at Norges medlemskap i NATO utgjør grunnplanken i vårt forsvar, og at Norge er helt avhengig av alliert hjelp dersom landet skulle bli utsatt for militært angrep. I dagens omskiftelige verden er denne avhengigheten blitt stadig mer åpenbar, noe som også må reflekteres i vår militære strategi. Et sterkere forsvar er bra for vår egen nasjonale sikkerhet, men den er også et tydelig signal til våre allierte om at vi tar egen og NATOs kollektive sikkerhet på alvor. Finlands og Sveriges inntreden i NATO betyr også at Norges evne til å motta allierte blir enda viktigere.

Dette medlem vil understreke at den tverrpolitiske enigheten om langtidsplan for forsvarssektoren (LTP) er en tydelig marsjordre for en betydelig styrking av Forsvaret frem til 2036. Dette medlem understreker at LTP er partienes felleseie, og at oppfølging og gjennomføring skal skje iht. til vedtatt tidsplan, og at ethvert vesentlig avvik eller forsinkelse må legges frem for Stortinget. Dette medlem mener personellsituasjonen i Forsvaret er det mest kritiske, og understreker at store ambisjoner om økt kampkraft ikke vil la seg gjennomføre uten at hele forsvarsstrukturen styrkes vesentlig, noe som også poengteres i LTP. Styrkingen av Forsvaret betyr at Forsvarets tilstedeværelse i nord økes. Man må derfor finne måter å få soldater og befal til å frivillig ønske å flytte til eller bli værende i Nord-Norge.

Dette medlem mener samtidig at Forsvarets personell må gis betingelser som gjør at Forsvaret blir en mer attraktiv arbeidsplass. Dette medlem registrerer at regjeringen ønsker å styrke samarbeidet med sivil sektor. Dette er en klok strategi som gjør at styrkingen av Forsvaret vil omfatte flere, og at også næringslivets infrastruktur inkluderes i totalforsvaret. Dette medlem mener det er klokt at Forsvaret i større grad velger å leie areal og infrastruktur. En slik innretning gjør at Forsvarets personell kan fokusere på sine primæroppgaver, og at behovet for personell til logistikk reduseres. Det vil gjøre Forsvaret og logistikken bedre. Inngåelse av en leieavtale for bruk av Olavsvern i Tromsø bør eksempelvis raskt etableres. En slik avtale vil styrke det norske sjøforsvaret og sikre beskyttelse av allierte ubåter.

Fremtidens forsvar vil i stadig sterkere grad avgjøres av evnen til å utvikle og bruke ny teknologi. Dette medlem mener det derfor er klokt at Forsvaret legger til rette for at norsk forsvarsteknologi stimuleres og støttes til å være en del av denne utviklingen. Dette medlem er enig i at bygningsteknologier som stordata, kunstig intelligens, autonomi, romteknologi og hypersonisk teknologi, vil være drivere i et mer potent forsvar. Dette medlem mener Norge har unike forutsetninger for å bli ledende innenfor romteknologi, og mener vår geografiske beliggenhet gjør oss unikt kvalifisert til å ta en lederrolle i NATO på dette feltet. I dette ligger også utvikling og applikasjon av kunstig intelligens.

Dette medlem mener Norge bør drive et aktivt diplomati overfor EU, slik at Norge har delta i EUs romprogram for sikkersatellittkommunikasjon (IRIS). IRIS vil legge grunnlaget for nødvendig infrastruktur og er et viktig beredskapstiltak for Norge. Norsk romindustri har gode forutsetninger for å vinne kontrakter under programmet.

3.3.2 Komiteens merknader til de enkelte budsjettkapitler innenfor ramme 8 (Forsvar)

Kap. 1700 og 4700 Forsvarsdepartementet

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 5 860,8 mill. kroner på kap. 1700 for 2025 og en inntektsramme på 13,2 mill. kroner på kap. 4700.

Komiteen viser til at budsjettkapitlet dekker bevilgning til drift av Forsvarsdepartementet og felles IKT-løsninger som Forsvarsdepartementet har ansvar for på vegne av departementsfellesskapet. I tillegg dekker bevilgningen den særskilte kompensasjonsordningen for veteraner, tilskudd til frivillige organisasjoner, implementering av regjeringens nye tiltaksplan for veteraner, forskning og utvikling, Norges tilskudd til NATOs ulike driftsbudsjetter, norsk deltakelse i NATOs innovasjonsfond og militær støtte til Ukraina. Se nærmere omtale av forslagene under postene.

Komiteen merker seg at fortløpende krise- og hendelseshåndtering, samt strategi- og politikkutvikling relatert til den alvorlige sikkerhetspolitiske situasjonen, vil være en hovedprioritet også i 2025. Og videre at norsk og internasjonal håndtering av Ukraina-konflikten vil kreve betydelig ressursinnsats.

Komiteen viser videre til at departementets prioritering av styringsreformen i sektoren og implementeringen av langtidsplanen for forsvarssektoren vil være av avgjørende betydning framover.

Post 1 Driftsutgifter

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 903,6 mill. kroner på kap. 1700 post 1 for 2025.

Komiteens medlem fra Rødt viser til de mange varslersakene fra Forsvaret angående seksuell og annen trakassering, og understreker at dette problemet må løses, både av hensyn til personellets velferd og for å realisere personelløkningen i langtidsplanen. Dette medlem understreker også at tiltak for oppfølging av veteraner må fullfinansieres. Dette medlem viser til Rødts alternative statsbudsjett for 2025, hvor bevilgningen til Forsvarets sentrale varslerenhet og øvrig arbeid mot trakassering under Forsvarsdepartementets ansvarsområde styrkes med 20 mill. kroner og oppfølgingen av tiltaksplanen for veteraner styrkes med 15 mill. kroner.

Post 21 Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 160,4 mill. kroner på kap. 1700 post 21 for 2025.

Post 22 IKT-virksomhet

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 472,9 mill. kroner på kap. 1700 post 22 for 2025.

Post 43 Til disposisjon for Forsvarsdepartementet

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 6,6 mill. kroner på kap. 1700 post 43 for 2025.

Post 52 Overføringer til statlige forvaltningsorganer

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 6 mill. kroner på kap. 1700 post 52 for 2025.

Post 53 Risikokapital, NATOs innovasjonsfond

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 13,6 mill. kroner på kap. 1700 post 53 for 2025.

Post 60 Overføringer til kommuner og fylkeskommuner

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 3 mill. kroner på kap. 1700 post 60 for 2025.

Post 71 Overføringer til andre

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 95 mill. kroner på kap. 1700 post 71 for 2025.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Venstre, Kristelig Folkeparti og uavhengig representant Christian Tybring-Gjedde understreker viktigheten av en informert offentlig debatt om forsvars- og sikkerhetspolitikk, og vil i denne sammenheng fremheve arbeidet til Utsyn – senter for sikkerhet og totalforsvar.

Disse medlemmer mener den sikkerhetspolitiske situasjonen krever målrettede tiltak for å styrke den sivile motstandsdyktigheten i hele landet, og at Utsyn i dag er den eneste ideelle organisasjon som bygger samarbeid om sikkerhetskultur på tvers av sektorer, mellom sivilsamfunn og myndigheter – gjennom kurs, dialogmøter, debatter og analyser.

Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett for 2025, hvor tilskuddene til veteranorganisasjoner økes med 10 mill. kroner og tilskuddene til sivile beredskapsorganisasjoner økes med 60 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Venstre viser til Venstres alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke tilskuddet til Utsyn – senter for sikkerhet og totalforsvar, med 5 mill. kroner. Dette medlem peker på at Utsyn er kuttet i 2025 fra FDs ordning for tilskudd til frivillige organisasjoner over kap. 1700 post 71.

Post 73 Forskning og utvikling

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 160,7 mill. kroner på kap. 1700 post 73 for 2025.

Post 78 Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 1 943,6 mill. kroner på kap. 1700 post 78 for 2025.

Komiteens medlem fra Rødt viser til at Norges tilskudd til NATOs internasjonale driftsbudsjett og EU-programmer har tredoblet seg siden 2023. Dette medlem viser til Rødts alternative statsbudsjett for 2025, hvor overføringene til NATO kuttes med 1 100 mill. kroner.

Post 79 Militær støtte til Ukraina

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 2 006,2 mill. kroner på kap. 1700 post 79 for 2025.

Komiteen viser til overnevnte samtaler mellom regjeringen og de politiske partiene på Stortinget om Nansen-programmet og støtten til Ukraina i 2025, og at kap. 1700 post 79 foreslås økt med 15 000 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag i Prop. 1 S (2024–2025).

Post 90 Kapitalinnskudd, NATOs innovasjonsfond

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 24,2 mill. kroner på kap. 1700 post 90 for 2025.

Kap. 1710 og 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 13 292,6 mill. kroner på kap. 1710 og en inntektsramme på 6 343,7 mill. kroner på kap. 4710 for 2025.

Komiteen viser til at Forsvarsbygg er et forvaltningsorgan underlagt Forsvarsdepartementet, med ansvar for å levere eiendomstjenester til forsvarssektoren og forvalte forsvarssektorens eiendommer, bygg og anlegg (EBA). Komiteen peker på at det over lengre tid har blitt brukt for lite ressurser til vedlikehold og videreutvikling av Forsvarets EBA, som har skapt et vedlikeholdsetterslep som negativt påvirker operativ evne. Komiteen viser til at det i langtidsplanen derfor legges opp til en kraftfull satsing på eiendom, bygg og anlegg som understøtter styrkingen av Forsvarets operative evne for dagens struktur, samt tilrettelegger for fremtidig vekst. I den forbindelse foreslår regjeringen derfor å øke bevilgningen på kap. 1710 med om lag 2 320 mill. kroner sammenlignet med saldert budsjett for 2024.

Post 1 Driftsutgifter

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 7 400,2 mill. kroner på kap. 1710 post 1 for 2025.

Komiteens medlem fra Rødt ønsker å forsere innhenting av vedlikeholdsetterslepet på personellnære bygg, herunder Forsvarets læresteder. Dette medlem viser til Rødts alternative statsbudsjett for 2025, hvor eiendom, bygg og anlegg styrkes med 450 mill. kroner, samtidig som Forsvarsbyggs 4 mill. kroner i kostnader tilknyttet baseavtalen med USA kuttes.

Post 47 Nybygg og nyanlegg

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 5 892,4 mill. kroner på kap. 1710 post 47 for 2025.

Kap. 1716 Forsvarets forskningsinstitutt

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 352,7 mill. kroner på kap. 1716 for 2025.

Komiteen registrerer at dette er en økning på 79,3 mill. kroner fra saldert budsjettet for 2024, og at økningen i hovedsak er knyttet til pris- og lønnskompensasjon, styrking av instituttets evne til å understøtte FoU-prioriteringer beskrevet i langtidsplanen for forsvarssektoren, personellstudier, og til drift av Forsvarets forskningsinstitutts identifikasjonslaboratorium for kjemiske, biologiske, radioaktive og miljøtrusler for å opprettholde nasjonale evner i henhold til beredskapssystem for forsvarssektoren.

Komiteen viser til at Forsvarets forskningsinstitutts formål er å ta frem relevant forskning og utvikling med utgangspunkt i instituttets militærteknologiske og realfaglige kompetanse. Forsvarets forskningsinstitutt skal gi den politiske og militære ledelsen rettidige, forskningsbaserte og uavhengige råd. Komiteen viser til at forskning og utvikling (FoU) er sektorens mest langsiktige virkemiddel, og Forsvarets forskningsinstitutts virksomhet skal understøtte forsvarssektorens grunnleggende kunnskapsbehov og prioriteringer som er satt for utviklingen av forsvarsevnen. Forsvarssektoren er avhengig av å tilpasse seg en verden i rask utvikling, og dette stiller større krav til sektorens evne til å se fremover, være fleksibel og raskt tilpasse seg nye utfordringer.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rødt, viser til at Forsvarets forskningsinstitutt er en viktig bidragsyter innen internasjonalt forskningssamarbeid i forsvarssektoren, og at det skjer i rammen av NATO og i økende grad EU og i særdeleshet Det europeiske forsvarsfondet (EDF).

Kap. 1720 og 4720 Forsvaret

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 46 588,7 mill. kroner på kap. 1720 for 2025 og en inntektsramme på 1 042,4 mill. kroner på kap. 4720.

Komiteen registrerer at budsjettkapitlet dekker bevilgning til drift av Forsvaret, unntatt Etterretningstjenesten og Redningshelikoptertjenesten.

Komiteen merker seg at det foreslås å styrke Forsvarets driftsrammer i 2025 for å utbedre svakheter og legge til rette for vekst. Videre foreslås det en økning i bevilgningen til drift av Forsvarets materiell i 2025. Styrkingen vil blant annet legge til rette for innfasing av nye fartøyer i Sjøforsvaret og ivareta driftskonsekvenser av planlagt strukturutvikling i Hæren. Vedlikeholdskapasitet styrkes knyttet til F-35 samt ivaretakelse og videreutvikling av maritim luftovervåkning ved P-8 maritime patruljefly. Styrket materielldrift vil øke beredskapen i Forsvaret gjennom bedre status og tilgjengelighet på materiellet.

Komiteen noterer seg at det prioriteres anskaffelse av tilstrekkelig og riktig personlig bekledning og utrusting, ammunisjon, reservedeler til kritiske materiellsystemer og drivstoff. Det vil være et spesielt fokus på å stanse lagertæring av ammunisjon og anskaffelser for å øke lagerbeholdningen av ammunisjon i 2025.

Komiteen konstaterer at det legges til rette for en betydelig økning av personell, i tillegg til flere tiltak for å ivareta og beholde personell for å oppnå målene i langtidsplanen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rødt, registrerer at det foreslås å styrke driften i Forsvaret for å opprettholde aktivitetsnivået og operativ evne. Regjeringen foreslår at Norge aktivt skal bidra med internasjonal innsats. Bidragene preges av økt fokus på avskrekking, og en styrket innsats mot trening av ukrainsk personell.

Komiteen merker seg at satsingen på Heimevernet fortsetter i 2025. Det foreslås å øke antall soldater og befal i både områdestrukturen og innsatsstyrkene. Videre legges det til grunn et økt øvings- og treningsnivå av innsatsstyrkene og hele områdestrukturen.

Komiteen noterer seg at det foreslås å fortsette styrkingen av Forsvarets evne til å beskytte Forsvarets IKT og sikre handlefrihet i cyberdomenet. Løpende oppdateringer og utskiftning av utstyr skal bidra til å opprettholde sikkerheten i Forsvarets kommunikasjonsinfrastruktur.

Komiteen merker seg at Forsvaret forvalter en tilskuddsordning for veteranorganisasjoner og veteranprosjekter på vegne av Forsvarsdepartementet. Komiteen registrerer at regjeringen vil videreføre styrkingen av forskning på veteranfeltet og legge til rette for å utvikle et tverrfaglig miljø for veteranforskning gjennom en tilskuddsordning for forskning på veteranfeltet.

Post 1 Driftsutgifter

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 46 539,2 mill. kroner på kap. 1720 post 1 for 2025.

Komiteens medlem fra Rødt mener bevilgningene på posten i større grad må rettes mot å gjenreise den nasjonale egenevnen, herunder løse personellutfordringene i Forsvaret, og bort fra out-of-area-operasjoner. Dette medlem viser til Rødts alternative statsbudsjett for 2025, hvor tiltak for å ivareta og beholde personell styrkes med 420 mill. kroner, 250 mill. kroner tilføres for å opprette 150 nye stillinger i våpengrenene, 66 mill. kroner til ytterligere 50 stillingshjemler reservert for skadde veteraner, 100 mill. kroner tilføres for å øke pensjonsopptjeningen i henhold til fagforbundenes krav, 277 mill. kroner for å forsere ytterligere 500 soldater i Heimevernets områdestruktur og 120 mill. kroner til forsert anskaffelse av luftvernsystemer. 120 mill. kroner flyttes fra kap. 1720 til å opprette sivile stillinger i Forsvaret for å erstatte eksterne konsulenter. På posten gjennomføres kutt på 714 mill. kroner til militæroperasjoner i Irak, Stillehavet og øvrige oppdrag out-of-area og 128 mill. kroner til forhåndslagring av amerikansk materiell i Norge.

Post 71 Overføringer til andre

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 49,5 mill. kroner på kap. 1720 post 71 for 2025.

Kap. 1730 og 4730 Forsvarshistorisk museum

Komiteen registrerer at regjeringen har besluttet å etablere Forsvarshistorisk museum som en ny etat underlagt Forsvarsdepartementet. Forsvarshistorisk museum erstatter Forsvarets museer. Komiteen støtter dette og mener det er fornuftig å samle samlinger, som i dag er spredt på 15 ulike steder, i et sentralmagasin. Komiteen registrerer at regjeringen ønsker å gjøre museet relevant for hele befolkningen, belyse veteraners innsats og bidra til å bygge forsvarsvilje. Komiteen deler disse ambisjonene. Komiteen registrerer videre at regjeringen har tro på at museet har potensial til økt egeninntjening, noe som vil bidra til å akselerere modernisering av virksomheten.

Komiteen tar til etterretning at regjeringen vil overføre driftsmidler fra Forsvaret på 143,7 mill. kroner og bruke 32,4 mill. kroner på opprettelse av etaten. Regjeringen foreslår at det samlet bevilges 176,1 mill. kroner.

Kap. 1735 Etterretningstjenesten

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 4 299,3 mill. kroner på kap. 1735 for 2025.

Komiteen viser til at bevilgningen er foreslått økt med 954 mill. kroner sammenlignet med saldert budsjett for 2024.

Komiteen merker seg at Etterretningstjenesten i 2025 skal ha spesielt fokus på den sikkerhetspolitiske situasjonen i nærområdene våre.

Komiteen viser til at Stortinget i juni 2020 bad regjeringen sørge for en uavhengig evaluering av den nye etterretningstjenesteloven, og ser fram til at denne evalueringen blir lagt fram senest 2. september 2026, slik regjeringen nå varsler.

Kap. 1740 og 4740 Statens graderte plattformtjenester

Komiteen viser til at regjeringen i Prop. 1 S (2024–2025) foreslår en bevilgning på totalt 608,4 mill. kroner på kap. 1740.

Komiteen merker seg at den sikkerhetspolitiske utviklingen, samt kompleksiteten og sårbarheten i samfunnet, medfører økt behov for sikker og effektiv kommunikasjon av gradert informasjon i totalforsvaret og virksomheter underlagt sikkerhetsloven.

Komiteen viser til at Forsvarsdepartementets IKT-organisasjon etableres som et ordinært forvaltningsorgan underlagt Forsvarsdepartementet fra 1. januar 2025. Dette skal bidra til bedre informasjonsflyt og raskere prosesser i og mellom statsforvaltningen, forsvarssektoren og totalforsvaret.

Komiteen merker seg at IKT-organisasjonen i dag leverer Nasjonalt BEGRENSET nett, og at de i tillegg skal levere Nasjonalt HEMMELIG nett fra 2025.

Post 1 Driftsutgifter, kan overføres

Komiteen viser til posten dekker bevilgning til drift av Statens graderte plattformtjenester.

Komiteen merker seg at for 2025 styrkes posten for å finansiere videreutvikling av felles grunnplattform for tjenesteleveransene og utgifter til nødvendige stabs- og administrasjonsfunksjoner etaten får som nytt forvaltningsorgan, samt merutgifter med tilsvarende merinntekter fra økte tjenesteleveranser.

Kap. 4740 Statens graderte plattformtjenester

Komiteen viser til at regjeringen i Prop. 1 S (2024–2025) angir driftsinntekter på 212,8 mill. kroner på kap. 4740.

Post 1 Driftsinntekter

Komiteen merker seg at posten omfatter inntekter vedrørende brukerbetaling for tilkobling til Nasjonalt BEGRENSET nett og Nasjonalt HEMMELIG nett.

Kap. 1760 og 4760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 38 280,9 mill. kroner på kap. 1760 for 2025 og en inntektsramme på 2 279,2 mill. kroner på kap. 4760.

Komiteen viser til at kap. 1760 omfatter post 1 Driftsutgifter, post 44 Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, post 48 Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel samt post 75 Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet. Komiteen viser til at Forsvarsmateriell (FMA) gjennom materiellanskaffelser og materiellforvaltning skal legge til rette for en modernisering av Forsvaret og bidra til utvikling av Forsvarets operative evne gjennom oppdrag og prioriteringer fra i hovedsak Forsvaret. Komiteen registrerer at det i 2025 legges opp til betydelige utbetalinger til nye ubåter, maritim overvåkningskapasitet, program Mime og artilleriammunisjon. I tillegg fortsetter utbetalingene til nye kampfly samt til anskaffelse og oppgradering av sjømålsmissiler (NSM) til Sjøforsvaret og til en rekke andre prosjekter.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Venstre og uavhengig representant Christian Tybring-Gjedde mener at industrisamarbeidsavtaler som sikrer utviklingsmuligheter for norsk forsvarsindustri i forbindelse med større forsvarsanskaffelser, er viktige. Samtidig vil disse medlemmer understreke at politisk vedtatte sammenkoblinger mellom ulike anskaffelsesprosesser også kan øke prosjektenes kompleksitet og risiko. Denne type koblinger må derfor vurderes konkret og nøkternt. Overordnet mener disse medlemmer at det først og fremst bør være militærfaglige og økonomiske vurderinger, sammen med tidsaspektet, som legges til grunn for anskaffelsesprosesser i forsvarssektoren.

Disse medlemmer merker seg Riksrevisjonens påpekninger i Dokument 3:16 (2023–2024) knyttet til Forsvarets anskaffelsesprosesser. Riksrevisjonen skriver at «dessverre finnes det en rekke eksempler bakover i tid på at planer har vært for optimistiske, at det er tatt for stor risiko i det samlede ambisjonsnivået, eller at sektoren ikke har evnet å gjennomføre i tråd med de forutsetninger som er lagt». Disse medlemmer mener at Forsvaret bør søke å redusere risikoen i pågående og fremtidige anskaffelsesprosesser, blant annet ved å hente kvalifisert bistand fra sivile aktører. Dette kan eksempelvis gjøres ved å engasjere en uavhengig tredjepart for å følge de kommende anskaffelsene i Sjøforsvaret. Disse medlemmer merker seg at flere NATO-land benytter seg av en sivil tredjepart i sine maritime anskaffelsesprosesser.

Post 1 Driftsutgifter

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 2 549,6 mill. kroner på kap. 1760 post 1 for 2025.

Komiteens medlemmer fra Høyre understreker viktigheten av at det iverksettes tilstrekkelige kompenserende tiltak for anti-submarine warfare (ASW) frem til nye fregatter og helikoptre med anti-ubåtkapasiteter er operative.

Post 44 Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 256,7 mill. kroner på kap. 1760 post 44 for 2025.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 34 476,2 mill. kroner på kap. 1760 post 45 for 2025.

Komiteens medlem fra Rødt mener det haster å anskaffe nye standardfartøy til Sjøforsvaret og Kystvakten. Dette medlem viser til at budsjettproposisjonen ikke inneholder noe nytt om fremdriften i anskaffelsesstrategi for en standardisert fartøysklasse.

Dette medlem mener anskaffelsesprosessene av nye fregatter og en standardisert fartøysklasse må ses i sammenheng, og valg av leverandør av standardfartøy må gjøres før valg av partnerland for fregatt. Dette vil sikre muligheten for forpliktende industrisamarbeid, samt understøtte den nasjonale skipsbyggingsstrategien som ligger til grunn for anskaffelsen av standardiserte fartøy.

For å unngå reduksjon i operativ evne mener dette medlem at det er viktig å sikre en god og effektiv anskaffelsesprosess sammen med norsk maritim klynge, for å sikre at overflatestrukturen er operativ uten forsinkelser og i tråd med tidslinjen i langtidsplanen.

Dette medlem viser til Rødts alternative statsbudsjett for 2025, hvor posten økes med 250 mill. kroner for å forsere anskaffelsen av standardfartøy til Sjøforsvaret og Kystvakten, samt 100 mill. for forsert oppstart av hurtiggående fartøy til Heimevernet.

Dette medlem viser til at produksjonen av F-35 stod stille i nesten 1 år, og at flyene i de to siste leveranseseriene til Norge fortsatt er kraftig forsinket. Dette medlem viser til at USA har holdt tilbake store deler av kjøpesummen for sine fly grunnet problemer i programmet. Dette medlem viser til at det for 2025 er budsjettert med 1 mrd. kroner i utbetalinger for selve kampflyene. Dette medlem mener summen bør holdes tilbake. Da beløpet vil være gjenstand for forhandlinger, foreslås det avsatt i fond, sammen med 370 mill. kroner i motoroppgradering og videreutvikling av JSM.

Post 48 Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 650 mill. kroner på kap. 1760 post 48 for 2025.

Post 75 Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 348,4 mill. kroner på kap. 1760 post 75 for 2025.

Komiteens medlem fra Rødt mener det norske forsvaret må samarbeide tettere og mer direkte med våre nordiske naboland, og at dette ikke trenger å gå via NATO. Dette medlem viser til Rødts alternative statsbudsjett for 2025, hvor det foreslås opprettet en ny post på 310 mill. kroner til investering i nordisk forsvarssamarbeid, samtidig som tilskuddene til NATOs investeringsprogram under post 75 kuttes med 348 mill. kroner.

Kap. 1791 og 4791 Redningshelikoptertjenesten

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2024–2025) å bevilge 607,4 mill. kroner på kap. 1791 for 2025.

Komiteen anerkjenner den avgjørende rollen Redningshelikoptertjenesten utøver for å sikre norsk beredskap og dens innsats for å redde liv gjennom søks-, rednings- og ambulanseoppdrag. Komiteen merker seg at de nye AW101 SAR Queen-helikoptrene nå opererer fra alle planlagte baser, med Florø som foreløpig siste base f.o.m. 1. oktober 2024. Komiteen registrerer også at SAR Queen overtok maritim kontraterrorberedskap i 2024.

Komiteen registrerer at mens Forsvarsdepartementet hadde ansvar for vedlikeholdsprogrammet av de gamle Sea King-helikoptrene alene, er det leverandøren Leonardo Helicopters som er ansvarlig for at SAR Queen er tilgjengelig på de basene der helikopteret er satt i drift. Utgifter knyttet til leverandørens vedlikehold og logistikk blir nå regnskapsført over Justis- og beredskapsdepartementets kap. 454 Redningshelikoptertjenesten.

Kap. 4799 Militære bøter

Komiteen viser til at regjeringen i Prop. 1 S (2024–2025) foreslår en inntektsramme på 0,5 mill. kroner på kap. 4799 for 2025.

3.4 Oversikt over partienes forslag under rammeområde 8

Sammenligning av budsjettall, kapitler og poster. Rammeområde 8

Tabellen viser forslag til bevilgninger under de respektive kapitler og poster der det er avvik fra regjeringens forslag. Avvik i parentes. I hele tusen kroner.

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S (2024–2025) med Tillegg 1 og 2

A, Sp og SV

H

FrP

SV

R

V

KrF

Utgifter (i tusen kroner)

1700

Forsvarsdepartementet

1

Driftsutgifter

903 556

903 556 (0)

908 074 (+4 518)

903 556 (0)

903 556 (0)

938 556 (+35 000)

903 556 (0)

903 556 (0)

21

Spesielle driftsutgifter

160 423

160 423 (0)

161 225 (+802)

160 423 (0)

160 423 (0)

160 423 (0)

160 423 (0)

160 423 (0)

22

IKT-virksomhet

472 879

472 879 (0)

475 243 (+2 364)

472 879 (0)

472 879 (0)

472 879 (0)

472 879 (0)

472 879 (0)

43

Til disposisjon for Forsvarsdepartementet

6 620

6 620 (0)

6 620 (0)

6 620 (0)

6 620 (0)

1 376 620 (+1 370 000)

6 620 (0)

6 620 (0)

52

Overføringer til statlige forvaltningsorganer

6 008

6 008 (0)

6 038 (+30)

6 008 (0)

6 008 (0)

6 008 (0)

6 008 (0)

6 008 (0)

53

Risikokapital, NATO innovasjonsfond

13 590

13 590 (0)

13 590 (0)

13 590 (0)

90 (-13 500)

0 (-13 590)

13 590 (0)

13 590 (0)

71

Overføringer til andre

94 995

94 995 (0)

95 470 (+475)

94 995 (0)

100 495 (+5 500)

158 945 (+63 950)

99 995 (+5 000)

94 995 (0)

72

Tilskudd til Norges forskningsråd

64 994

64 994 (0)

65 319 (+325)

64 994 (0)

64 994 (0)

64 994 (0)

64 994 (0)

64 994 (0)

73

Forskning og utvikling

160 744

160 744 (0)

161 548 (+804)

160 744 (0)

160 744 (0)

160 744 (0)

160 744 (0)

160 744 (0)

78

Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter

1 943 649

1 943 649 (0)

1 943 649 (0)

1 943 649 (0)

1 635 649 (-308 000)

843 649 (-1 100 000)

1 943 649 (0)

1 943 649 (0)

79

Militær støtte til Ukraina

2 006 150

17 006 150 (+15 000 000)

32 006 150 (+30 000 000)

17 006 150 (+15 000 000)

2 006 150 (0)

17 006 150 (+15 000 000)

37 006 150 (+35 000 000)

17 006 150 (+15 000 000)

1710

Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

1

Driftsutgifter

7 400 174

7 400 174 (0)

7 437 175 (+37 001)

7 400 174 (0)

7 400 174 (0)

7 846 174 (+446 000)

7 320 174 (-80 000)

7 400 174 (0)

47

Nybygg og nyanlegg

5 892 441

5 892 441 (0)

5 892 441 (0)

5 892 441 (0)

5 797 441 (-95 000)

5 892 441 (0)

5 892 441 (0)

5 892 441 (0)

1716

Forsvarets forskningsinstitutt

51

Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt

352 701

352 701 (0)

354 465 (+1 764)

352 701 (0)

352 701 (0)

352 701 (0)

352 701 (0)

352 701 (0)

1720

Forsvaret

1

Driftsutgifter

46 539 225

46 539 225 (0)

46 771 921 (+232 696)

46 539 225 (0)

48 249 225 (+1 710 000)

47 234 225 (+695 000)

46 539 225 (0)

46 539 225 (0)

71

Overføringer til andre

49 500

49 500 (0)

49 748 (+248)

49 500 (0)

58 500 (+9 000)

49 500 (0)

49 500 (0)

49 500 (0)

1730

Forsvarshistorisk museum

1

Driftsutgifter

176 113

176 113 (0)

176 994 (+881)

176 113 (0)

176 113 (0)

176 113 (0)

176 113 (0)

176 113 (0)

1735

Etterretningstjenesten

21

Spesielle driftsutgifter

4 299 296

4 299 296 (0)

4 320 792 (+21 496)

4 299 296 (0)

4 209 296 (-90 000)

4 299 296 (0)

4 299 296 (0)

4 299 296 (0)

1740

Statens graderte plattformtjenester

1

Driftsutgifter

608 387

608 387 (0)

611 429 (+3 042)

608 387 (0)

608 387 (0)

608 387 (0)

608 387 (0)

608 387 (0)

1760

Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

1

Driftsutgifter

2 549 575

2 549 575 (0)

2 562 323 (+12 748)

2 549 575 (0)

2 539 575 (-10 000)

2 549 575 (0)

2 549 575 (0)

2 549 575 (0)

44

Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel

256 733

256 733 (0)

256 733 (0)

256 733 (0)

236 733 (-20 000)

256 733 (0)

256 733 (0)

256 733 (0)

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

34 476 213

34 476 213 (0)

34 476 213 (0)

34 476 213 (0)

33 288 213 (-1 188 000)

33 018 213 (-1 458 000)

34 257 213 (-219 000)

34 476 213 (0)

75

Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet

348 396

348 396 (0)

348 396 (0)

348 396 (0)

348 396 (0)

36 (-348 360)

348 396 (0)

348 396 (0)

76

Investeringer til nordisk forsvarssamarbeid

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

310 000 (+310 000)

0 (0)

0 (0)

Sum utgifter

110 045 346

125 045 346 (+15 000 000)

140 364 540 (+30 319 194)

125 045 346 (+15 000 000)

110 045 346 (0)

125 045 346 (+15 000 000)

144 751 346 (+34 706 000)

125 045 346 (+15 000 000)

Inntekter (i tusen kroner)

Sum inntekter

10 386 696

10 386 696 (0)

10 386 696 (0)

10 386 696 (0)

10 386 696 (0)

10 386 696 (0)

10 386 696 (0)

10 386 696 (0)

Sum netto

99 658 650

114 658 650 (+15 000 000)

129 977 844 (+30 319 194)

114 658 650 (+15 000 000)

99 658 650 (0)

114 658 650 (+15 000 000)

134 364 650 (+34 706 000)

114 658 650 (+15 000 000)